Gå til innhold

Gangsperr

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg prøvde meg for første gang på en styrketime (i sal med vektstang) for to dager siden, og jeg er nå rett og slett helt ødelagt i kroppen. Særlig forside+bakside lår og korsryggen er helt forferdelig vond. Jeg må støtte meg som en gravid for å komme meg opp av sofaen/stoler og å sette seg ned er også omtrent umulig.

Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt dette fortere, eller må jeg rett og slett bare ta tiden til hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mosjon får det til å gå vekk fortere. Det verste du kan gjøre er å sitte som en potet i sofaen, da varer det bare lengre. Og husk, dette får du fordi du er uvant med å trene, du kommer ikke til å få så gangsperr når du er vant til treningen. Ikke mist motet :)

Skrevet

Trener 2-4 ganger i uken, så det er nok ikke mangel på trening som er problemet - er vel heller at dette var en helt annen måte å trene på enn jeg er vant til. Men, får ta meg en tur da, og krysse fingrene for at det hjelper.

Takk for svar :)

Skrevet

Hva er gangsperr? Er det det samme som å være støl? :sjenert:

Skrevet

Er vel det samme som enkelte kaller støl ja. Synes gangsperr er ganske beskrivende jeg da, er så støl i beina nå at gangen min er "sperret" ;)

Skrevet
Jeg prøvde meg for første gang på en styrketime (i sal med vektstang) for to dager siden, og jeg er nå rett og slett helt ødelagt i kroppen. Særlig forside+bakside lår og korsryggen er helt forferdelig vond. Jeg må støtte meg som en gravid for å komme meg opp av sofaen/stoler og å sette seg ned er også omtrent umulig.

Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt dette fortere, eller må jeg rett og slett bare ta tiden til hjelp?

Når du blir så støl av en treningsøkt så har du trent alt for hardt. Da tar det mange dager før du er i stand til å trene igjen. Tren mindre hardt, du skal kjenne deg fin og utvhilt i kroppen senest to dager etter forrige treningsøkt. Med raskere restitusjon kan du trene mer og selv om du ikke trener så veldig hardt vil du kunne få netto raskere og større fremgang fordi du netto kan trene mer.

Skrevet
Når du blir så støl av en treningsøkt så har du trent alt for hardt. Da tar det mange dager før du er i stand til å trene igjen. Tren mindre hardt, du skal kjenne deg fin og utvhilt i kroppen senest to dager etter forrige treningsøkt. Med raskere restitusjon kan du trene mer og selv om du ikke trener så veldig hardt vil du kunne få netto raskere og større fremgang fordi du netto kan trene mer.

Nei, man kan fint få gangsperr uten å ha trent spesielt hardt. Om man bruker musklene på en uvant måte, kan man fint få gangsperr uten at man har trent hardt i det hele tatt. Jeg spiller bowling sånn én gang i året, og da får jeg alltid gangsperr i armen et par dager etterpå, uten at jeg har kjent antydning til å bli sliten i armen mens jeg har spilt.

Skrevet
Når du blir så støl av en treningsøkt så har du trent alt for hardt.

Neida, det er helt normalt med forsinket stølhet når man utsetter muskulaturen for uvant trening (typisk for nybegynnere i styrketrening). Det er som regel verst ca. to døgn etter økta. Kan opptre i forminsket utgave etter de neste øktene, men vil etterhvert fordufte.

Så en vakker dag prøver man en øvelse som treffer en eller annen liten muskel man har neglisjert tidligere, og får gleden av å oppleve en lokalisert variant av samme fenomen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...