Gå til innhold

Å bytte fastlege!

Gjest Dolphina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Eller sender inn et skjema på papir (fikk tilsendt dette og liste over alle ledige fastleger i kommunen da jeg sendte mail til trygdekontoret jeg)

Sitat fra http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...m&path=fastlege

Hvordan bytter jeg fastlege?

Når du ønsker å bytte fastlege, kan du gå fram på en av følgende måter:

Du kan ringe fastlegekontoret i fylket ditt på telefon 810 59 500. Fastlegekontoret kan fortelle deg hvilke fastleger som har ledig kapasitet på listen sin, og sette deg på listen til den fastlegen du ønsker deg.

Du kan skrive ut blankett for fastlegeordningen. Blanketten sender du til fastlegekontoret i fylket ditt. Du kan også få blanketten ved å henvende deg til fastlegekontoret, trygdekontoret, kommunen og de fleste legekontorer.

Byttet gjelder fra den første i påfølgende måned. Du vil få et brev som bekrefter at du er tildelt fastlegen du har valgt. Du får melding dersom denne fastlegen har full liste. Det kan være lurt å skaffe seg oversikt over hvilke leger som har ledig kapasitet før du sender inn blanketten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Jeg ringte også - og det var jo gjort på et blunk! Var overrasket over at det var så lett. Tenkte også at jeg måtte fylle ut masse skjemaer osv, men slapp det. Ringte og sa hvem jeg var og hvilken lege jeg ville ha (eller legesenter), og så var det ordnet. Fikk svar med en gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Men kan de (på telefonen altså) fortelle meg noe OM legen? Jeg synes den oversikten var flott, mye raskere enn at kontoret sendte emg en liste over ledige, slik jeg fikk det da jeg ville bytte, men dette var flott.

MEN, jeg aner jo ikke noe om legene. Jeg ville ha en kvinnelig lege, og valgte en kvinnelig lege i nærheten av der vi bor, helt genialt det, rent bortsett fra at da jeg møtte opp til første time oppdaga jeg at hun egentlig er BARNELEGE, og derfor ikke vant til pasienter som vil ha p-piller og sånn... forøvrig har hun permisjon nå da, så da jeg var avsted for å ta kreftprøve og få enda flere p-piller gikk jeg til vikaren hennes, en hyggelig ung kvinne som neppe er stort eldre enn meg ehh, litt eldre må hun vel være, legestudiet er jo såpass langt at hun enda måtte være stuetn om hun var like gammel som meg, men under 30 var hun i alle fall) Hyggelig hun.

Jeg har altså litt lyst til å bytte, for å få en "voksenlege", men hvordan finner jeg ut av det uten å oppsøke legesetnterene og undersøke litt om de legene som er der før jeg velger en ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske individuellt det der tror jeg.

for sammboeren skulle gjøre det og ringte, allt ordnet seg via tlf til henne.

Men når jeg skulle ringe for og skifte sa de jeg måtte fylle ut et skjema som jeg fikk i posten...

Kjedelig med "tryne tillegg" i sånne situasjoner syns jeg :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Dolphina

Jeg også vil ha en kvinnelig lege. Det er vel stort sett derfor jeg vil bytte.

Men problemet er at der er ingen kvinnelige leger ledige!

Hvor ofte oppdateres disse listene??

Har jeg krav på å få en kvinnelig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror listene oppdateres den første hver måned. Tror ikke du har krav på hverken det ene eller det andre. På linken over kan du ihvertfall søke etter leger i din kommune, så ser du jo fort om det er noen kvinnelige som har ledig plass på listen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er forskjellig fra by til by. Bor på østkanten i Oslo, og når jeg ringte og ville bytte til et nytt legekontor, fikk jeg umiddelbart beskjed om at den kvinnelige legen der hadde fulle lister.. Men jeg går gjerne hos en mann jeg da. Og har fått en veldig hyggelig lege (som jeg faktisk var hos i dag.. tid for forfriskninger i p-pillene) :wink:

Men tror det er større "rift" hos de kvinnelige legene her fordi kvinner med innvandrerbakrunn ikke får "lov" eller synes det er upassende å gå til mannlig lege. Og kvinner som Dolphina, som ønsker en kvinnelig lege (av bekvemmelighets-årsaker?). Kanskje det er for få kvinnelige leger, rett og slett?

Caro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...