Gå til innhold

Tøff tone mellom ungene

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Nevøen min på 11 var på besøk hos meg forrige helg sammen med en kompis. Begge er snille og greie gutter, høflige og bare koselige å ha på besøk. Men jeg la merke til at de hadde en tøff tone seg imellom. De brukte sarkasme nesten hele tida mot hverandre, kalte hverandre taper osv. Jeg snakket litt med nevøen min om det etterpå, og han sier at det er vanlig at de snakker sånn til hverandre i hans aldersgruppe. Han sier de snakker sånn "hele tida" på skolen.

Jeg blir litt bekymret over dette. Jeg har snakket med foreldrene hans om det, og de hadde ikke lagt merke til det. Jeg fikk inntrykk av at de mente jeg ikke var vant til barn og derfor overreagerte.

Det er ikke sånn at jeg ble sjokkert og gjorde et stort nummer av dette, men jeg tror ikke det er så bra å ha en sånn tøff tone seg imellom. Som jeg sa til nevøen min: Man skal være litt forsiktig med å snakke stygt til hverandre, selv om alle parter vet at det er på tull og at man ikke mener noe vondt med det. For en dag sier man det til noen som ikke skjønner at det er tull. Og ikke minst så tenker jeg at blir man kalt taper 15 ganger om dagen så begynner man å tro på det til slutt, selv om man egentlig vet det er sagt på tull.

Jeg har litt lyst å ringe læreren og bare dele min bekymring med henne. Men så har jeg jo ikke "myndighet" til noe som tante. Men er det helt på trynet bare å ringe for å snakke litt med henne? Høre om det stemmer at ungene er sånn mot hverandre på skolen også? Og om hun også tenker at man kanskje bør snakke med ungene om dette? Det kan jo tenkes at hun heller ikke har lagt merke til dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt å slenge med kjeften til hverandre i den alderen, ja. "Er du helt forbanna dust eller?", "Er du heeelt dum eller?" o.l. er utsagn som florerer. Og denslags vet som regel ungene at de ikke mener noe med. Selvsagt kan det hende at en og annen blir lei seg innimellom, men når alle snakker slik til alle så ser man jo at det ikke er personlig. Om det bare hadde vært én unge de snakket slik til hadde det vært helt annerledes, selvsagt.

Læreren er nok helt klar over hvordan ungene snakker til hverandre ;) De er tross alt rundt dette hele dagen. Det har ikke noe for seg å ringe til skolen, det har du heller ikke noe med å gjøre siden du som du sier bare er tante.

Skrevet
Det er helt normalt å slenge med kjeften til hverandre i den alderen, ja. "Er du helt forbanna dust eller?", "Er du heeelt dum eller?" o.l. er utsagn som florerer. Og denslags vet som regel ungene at de ikke mener noe med. Selvsagt kan det hende at en og annen blir lei seg innimellom, men når alle snakker slik til alle så ser man jo at det ikke er personlig. Om det bare hadde vært én unge de snakket slik til hadde det vært helt annerledes, selvsagt.

Læreren er nok helt klar over hvordan ungene snakker til hverandre ;) De er tross alt rundt dette hele dagen. Det har ikke noe for seg å ringe til skolen, det har du heller ikke noe med å gjøre siden du som du sier bare er tante.

At det er vanlig gjør det ikke greit. En god lærer jobber også med klassemiljøet, ikke bare med fag. Og selv om det sies uten vond mening bak så er det ikke sunt å bli kalt dust, taper, idiot osv mange ganger hver dag. Jeg ville tatt tak i dette før barna ble ungdommer og hadde fått innlært en negativ omgangstone.

Læreren vet det sikkert, ja. Men er kanskje likevel ikke helt oppmerksom på det? Jeg tror jeg ville prøvd å bearbeide foreldrene litt mer, sånn at de kunne tatt det opp med skolen.

Skrevet

her ble det slengt slik og, helt til de begynte å sende sms og mail med slikt dritt. DA ble det litt mer alvorlig og ikke like godt motatt av mottaker (ene ungen min var en av mottakerene)

Som forelder tok jeg det opp med skolen mens jeg vet at andre som har motatt slikt har tatt det med foreldrene til de som sendte.

Saken ble av foreldre tatt som mobbing og "straff" for den som sendte gitt etter det ( de fikk se alle sms/mail.)

Skolen hadde en prat med alle elevene og gjorde ingen sak ovenfor de elevene som hadde sendt dette.

Tøffe toner har guttene men jeg hører de sier det med latter. det hender jeg bryter inn og spør om dem synes det er ok å snakke slik til hverandre. Men så lenge jeg ser smil og latter er det ok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...