Gjest blivende student Skrevet 12. november 2009 #1 Skrevet 12. november 2009 Til høsten skal jeg begynne å studere, allmennfaglærer, og denne utdanningen går over 4 år. Skal ta utdanningen i hjembygda mi, og siden leiekostnadene er relativt lave her (ca 5000 for 90 kvm, NEI jeg tuller ikke), har jeg tenkt å leie leilighet i steden for å bo hjemme med foreldrene mine. Jeg har tenkt å kjøpe egen leilighet etter at jeg har fullført utdanningen og fått meg jobb. Samlet stipend og studielån er nå 8760 per måned, 5256 i lån og 3504 i stipend. I tillegg har jeg deltidsjobb, og regner med at jeg kommer til å tene ca 9-10 000 i måneden på den. Så teknisk sett kunne jeg klart meg fint med bare stipendet (jada, er klar over at det ikke blir omgjort til stipend visst jeg ikke består eksamener eller tener for mye), men lurer på å sette pengene jeg får fra lånet på 5000 inn på sparekonto/BSU, slik at jeg kan bruke det som egenkapital når jeg skal kjøpe bolog. Da får jeg ca 210 000 i egenkapital, og i tillegg har jeg noe oppspart fra før. Er dette dumt tenkt av meg, altså; kommer jeg til å spare noe på å ta opp lånet i for hold til at jeg faktisk må betale tilbake studielånet også? Eller er det bedre å ikke ta opp dette lånet i det hele tatt?
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #2 Skrevet 13. november 2009 Det er veldig lurt å ta opp fullt studielån. Det er det absolutt beste lånet man kan ha. Sett pengene på konto, og få renter på dem. Det eneste problemet er om du blir fristet til å bruke dem. Men om du setter dem på låst konto, så er jo ikke det noe problem. Men du bør huske at det er inntektsgrense på stipend og slikt. Du tjener jo ganske mye, så du må passe på at du ikke tjener for mye.
Nelly Pelly Skrevet 13. november 2009 #3 Skrevet 13. november 2009 Ta opp lånet og spar dette til egenkapital. Lånet er rentefritt så lenge du studerer, så du taper ikke penger på det. Du vil ha større egenkapital ved opptak av boliglån = bedre rente. Skjer det noe uforutsett etter at du har kjøpt bolig kan du søke om utsettelse på avdragene til studielånet, det slettes når du dør, og noe kan vel avskrives om du blir ufør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå