Gå til innhold

Brukte ting i julegave

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan hadde du reagert på å få ting som er brukt i julegave?

Hvis vi sier at personen som ga deg det ikke er fattig, men helt vanlig når det kommer til penger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer veldig an på hva det var og hvordan det var brukt, og hva som var tanken bak. Om det var en tullegave fra en kompis som ikke ville gitt noen annen gave, hadde det vært en helt annen sak enn om min bestevenninne ga meg den i fulle alvor.

Jeg skal gi mamma en genser som jeg kjøpte på loppemarked. Det høres kanskje rart ut, men i min familie har vi ikke noe imot brukte klær. Dette er også den typen genser som koster en formue i butikken. Det er også derfor en genser man ikke akkurat bruker hver dag, så den ser helt fin og ny ut. Og det er mammas yndlingsmerke (som hun bare tar seg råd til å kjøpe annenhvert år).

Og så skal jeg kjøpe et par hobbybøker brukt og gi til min venninne. Pleier ikke gi dyre gaver til venninnene mine og hobbybøker er svindyrt. Dessuten er den ene boken veldig vanskelig å få tak i (utsolgt fra forlaget) så den er jo litt spesiell, også som brukt.

Men jeg ville aldri gitt ting som bar tydelig brukt-preg, var slitt eller skadet, eller ting som det bare er tåpelig å gi brukt (som parfyme, sminke, sokker o.l.). Heller ikke lamper, servise eller andre interiørting fra 80-90-tallet med mindre jeg visste at personen var spesielt interressert i det.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hvordan hadde du reagert på å få ting som er brukt i julegave?

Hvis vi sier at personen som ga deg det ikke er fattig, men helt vanlig når det kommer til penger.

Nå har jeg en del bøker på ønskeliste, bøker som ikke lenger finnes i salg. Hvis noen fant dem til meg i et antikvariat, hadde jeg blitt kjempeglad for å få noen av dem i julegave.

Men det er det liksom. Brukte ting ellers kan jeg styre meg for, hvis ikke noen kom drassende med en flott antikvitet (som jeg kunne selge videre). Jeg bryr meg ikke om gamle ting heller, annet enn det som jeg har i arv. Gamle ting er fine, hvis de har tilhørt deg og dine, at du har følelse og tilhørighet til dem. Andres gamle greier for å "style" opp en bolig, har jeg ikke sansen for.

Skrevet

Det kommer an på hva det er, men i utgangspunktet er jeg positiv til det. Det mest sannsynlig å få, ville vel vært bøker eller smykker, vesker, klær eller sko kjøpt i bruktbutikk. Og det ville jeg blitt glad for, så lenge de sistnevnte ikke var for slitte. Jeg går selv innom bruktbutikker fra tid til annen, og har gjort noen gode funn der selv, så jeg ser ikke problemet med å skulle få noe sånt i gave. Som sagt, så lenge det ser helt og pent ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...