Gå til innhold

Alkohol-pust...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja, hva ville du ha gjort om du merket at det luktet alkohol fra pusten til en person som jobbet i skoleverket, og hadde kontakt med ditt barn og mange andre barn hver dag? Helt ærlig.. Ville du ha forfulgt saken, snakket med personen selv, eller en overordnet. Eller ville du ha lukket øynene og håpet på det beste?

Jeg er i et dilemma...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok jeg ville tatt det opp med vedkommendes overordnede. Det burde vel ikke være problematisk. Så slipper du ubehaget selv, ved å "beskylde" h*n for noe.

Skrevet

Det skjedde med meg når jeg gikk på ungdomsskolen. Læreren vår drakk tilogmed i timen. Alle sa i fra til foreldre, som igjen tok kontakt med rektor på skolen. For å gjøre en lang historie kort, så dekket hele skoleverket over dette og sa det var vademecum han tok pga ånden sin.. :o

Men går jo an å prøve?

Skrevet

Det er utrolig vanskelig å "bli kvitt" en offentlig ansatt, så det er begrensa hva skolen kan gjøre. En skulle jo tro kolleger var klar over det allerede. Men dersom han virkelig har et problem, så kanskje skoleledelsen kan sørge for at han får hjelp?

Gjest Zalomine
Skrevet

Vi hadde en lærer på ungdommskolen som hadde en "tredagers stadig vekk, og han var ikek konstant helt edru på jobb heller, men så vidt jeg vet jobber han der enda. (nåja, alkoholpusten kjente vi ikke så veldig masse, for den ble stort sett overdøvet av svettelukta og røyklukta....) Men han drakk ikke i timen han da i det minste!

Ville tatt det opp med rektor ja.

Skrevet

Om rektor ikke kan/vil hjelpe kan en jo også gå til skoledirektøren i kommunen...

Skrevet

Da jeg gikk ungdomsskolen hadde vi en som stakk ned i kjelleren for å ta seg en øl i løpet av dagen. Ånden var.. interessant. "Alle" visste det, men så vidt jeg vet var det ingen som gjorde noe. Han var jo forsåvidt en grei fyr, så etter tankegangen "man vet hva man har men ikke hva man får", så.. :roll:

Skrevet

Jeg tror jeg ville sagt fra til mannen selv først.

Fortalt ham at jeg kjente alkohol-lukt. På den måten får han seg en skikkelig vekker!

Hadde jeg kjent det flere ganger så hadde jeg tatt det opp med hans overordnede.

Argumentet med at ingenting blir gjort likevel, holder ikke. Lar du være å si noe så aksepterer du!

Skrevet

Opplevde noe lignende på en jobb jeg hadde for noen år siden. En sjåfør i et trykkeri kom og leverte noen trykksaker til oss, og lukta virkelig alkohol. Jeg og sjefen min snakka om det og det endte med at han ringte til trykkeriet og sa fra.

Vet ikke hva som hendte med ham.

Tror det riktige er å si fra til rektor på en skikkelig måte. Si at du kjente det lukta, at du ikke vet om det var et engangstilfelle eller en vane, men at du ville si fra. Og at du kommer til å følge ekstra med.

Skrevet

Takker for svar! Vet jo at dette ikke er en enkel sak.. selv om de i og for seg er enkelt å si ifra, men.....

Jeg tror faktisk dette er en sånn trist sak der alle vet om det, men ingen gjør noe med det.........! Lite sted, alle kjenner alle, ingen vil "tyste", tafatt rektor....

Det som er ille er at dette dreier seg om små barn, 1. og 2. klassinger. Når jeg kjenner lukta som ikke går helt opp i ansiktet hennes, hva med dem som hun bøyer seg over for å hjelpe...? Og tenk om noen av disse barna kommer fra hjem hvor alkohol misbrukes (ikke så usannsynlig..!) Hva gjør dette med dem?

Jeg har ikke lyst å være bråkebøtte. Men jeg kommer til å følge nøye med!

Lite tillitvekkende for "systemet" at akan-kontaktene ikke har hatt èn eneste sak å jobbe med! Ikke sant? Det er nok slik at kollegaer og ledere vegrer seg for å ta opp slikt. Så hvorfor må jeg!!?

Gjest Brunhilde
Skrevet

Ærlig talt? Er du virkelig i tvil? Tør du stikke hodet i sanden og tenke "hvorfor må jeg?" Si meg...er det ikke ditt barn dette dreier seg om??? Hvis du er sikker i din sak, så syns jeg du skal be om et foreldremøte, så får dere drøfte det der og finne ut HVORDAN dere skal gå videre med det!

Gjest Anonymous
Skrevet

Gjør læreren en god jobb?

Har læreren noen gang vært synlig beruset på jobb?

Dette er jo to viktige spørsmålk å stille seg her. Hvis at læreren gjør en strålende jobb, og ikke opptrer beruset. Ser jeg ikke at dette er noen stor sak. Kanskje tar læreren seg en pinne på kvelden, og pga det lukter det dagen derpå. 1 og 2 klassinger kjenner/ sjønner ikke at det er alkohol det lukter før eventuelt foreldrene nevner det slik at barnet hører det.

Ofte er ovebeskyttende og ivrige foreldre mere skadelig for barna enn en alkoholluktende lærer!

Gjest Brunhilde
Skrevet
Gjør læreren en god jobb?

Har læreren noen gang vært synlig beruset på jobb?

Dette er jo to viktige spørsmålk å stille seg her. Hvis at læreren gjør en strålende jobb, og ikke opptrer beruset. Ser jeg ikke at dette er noen stor sak. Kanskje tar læreren seg en pinne på kvelden, og pga det lukter det dagen derpå. 1 og 2 klassinger kjenner/ sjønner ikke at det er alkohol det lukter før eventuelt foreldrene nevner det slik at barnet hører det.

Ofte er ovebeskyttende og ivrige foreldre mere skadelig for barna enn en alkoholluktende lærer!

Det kan ikke være din oppriktige mening? Og om barna ikke VET at den vonde lukten er alkohol, så kjenner de at det lukter vondt! Og det skal mer til enn "en pinne om kvelden" hvis man stinker gammel fyll neste morgen - det er helt sikkert! Si meg, gjest, har du selv et alkoholproblem siden du så til de grader forsøker å bagatellisere problemet til Tiit?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har hatt flere lærere som har luktet vondt. Og dårlig ånde kan være vell så ille lukt, som lukten av alkohol. Og skal det bli sånn da, at de med dårlig ånde ikke kan undervise??

Man trenger ikke ha alkohol problemer selv om man forsøker å bagatellisere noe som faktisk ikke trenger å være annet enn bagateller.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det blir litt for enkelt å si "OK, så vedkommende fungerer som lærer, så da får det vel bare være". Personen har jo et åpenbart alkoholproblem om h*n gjentatte ganger dukker opp på jobb og lukter alkohol. Jeg ville helt klart sagt ifra, men (avhengig av situasjonen) kan det hende jeg først ville konfrontert personen direkte.

(Hvordan kommer vedkommende seg til og fra jobb, forresten? Med bil...?)

Gjest Anonymous
Skrevet

En lærer har faktisk et reglement å forholde seg til.

Det er ting man IKKE har lov til om man skal jobbe som lærer, å komme på jobb i rus eller bakrus er en av dem. Da må man velge en annen jobb.

Elller... når jeg tenker meg om så er det vel få jobber der det er akseptert faktisk :lol:

For å være alvorlig:

Jeg synes man skal si fra, også fordi denne personen kanskje trenger at noen sender et signal. Det er nok av eksempel på folk som har et begynnende alkoholproblem, folk vet det men gjør ikke noe med det, og det hele ender som en stor personlig krise for den det gjelder.

Ta det opp, sier jeg, men gjør det på en skikkelig måte.

Skrevet
Tror nok jeg ville tatt det opp med vedkommendes overordnede. Det burde vel ikke være problematisk. Så slipper du ubehaget selv' date=' ved å "beskylde" h*n for noe.[/quote']

Ville absolutt ikke gått til vedkommendes overordnede med en gang, ville sett saken an i tilfelle det er et engangstilfelle. Slippe ubehaget selv? Desto større ubehag for den det gjelder. Leser lenger ute i tråden at dette etter alt å dømme gjelder en person med alkoholproblemer, da bør det selvfølgelig gjøres noe. Som mange andre her inne har jeg hørt om tilfeller hvor alkoholiserte lærere har holdt på i årevis uten at noe skjer, noe som er litt uheldig. Har også hørt om demente lærere som har holdt på så lenge de klarte å komme seg på jobb.

Skrevet

Ville sagt fra. Ved å ikke si fra gjør man bare personen en bjørnetjeneste...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...