Gå til innhold

hva er det lurt å ha med seg om man skal backpacke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen venner som skal reise etter jul, og jeg vil veldig gjerne gi dem noe de har bruk for de neste 3 måndedene og ikke bare blir liggende. Noen tips?

Jeg har tenkt på å kjøpe telefonkort slik at de kan ringe hjem, men vet ikke hva slags type eller hvor jeg skulle fått kjøpt dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eine gongen eg skulle ut og reise fikk eg ei gave med to venninder av meg som eg vart veldig glad for. Huska ikkje alt som var oppi der, men i alle fall dette:

-Fin fotlenke i sølv

-Nokre pocketbøker som eg kunne kaste etterkvart

-Brev som eg skulle lese på flyet

-Valentineskort som eg skulle opne 14.feb (eg reiste i januar)

-Potetsticks :fnise: (en av favorittane mine)

Eg vart kjempeglad!!! :rødme:

Skrevet

Hvis de skal reise i mange land, så ville jeg gitt dem valutakalkulater. Er helt utrolig hvor surrete man blir hvis man hele tiden må forholde seg til nye valutaer og regne dem opp mot hverandre. Så den på nettsidene hos Nomaden i går - kostet kr 129,- hvis jeg ikke husker helt feil

Også reiser jeg ikke uten universalpropp (til vask).

Hodelykt er forresten også et must for backpackere.

Skal du gi dyr gave, så kan du gi silkelakenpose.

Skrevet
valutakalkulater.

Og oversatt så blir det: valutakalkulator

Gjest Gjest_Anéa_*
Skrevet

Ting i reiseformat er generelt et godt tips.

Mange butikker (Handysize, H&M, Cubus etc) selger små, gjennomsiktige flasker man selv kan fylle med kremer etc. Greit å fra start ha alle beholdere under 100 ml, det er dette som er grensen for håndbaggasje i flysjekken.

Støtter forslaget om mikrofiberhåndkle av god kvalitet, det er superpraktisk.

Silkelakenpose er også en vinner! I varme strøk kan man bruke den alene om natten, og i kaldere strøk kan den brukes mellom utdelt sengetøy og en selv. Den er som en bred sovepose, laget i tynn med solid silke, og med rom for å legge inn pute også. Den norske turistforeningen har noen fine varianter:

http://www.dnt-turutstyr.no/article.php?ar...&fo_id=4052

http://www.dnt-turutstyr.no/article.php?ar...&fo_id=4052

Utover det synes jeg http://www.handysize.no/ er en genial butikk. Bor du i Oslo, har de en gøy butikk på Byporten, men du kan også bruke netthandelen. "Alt mulig" i miniformat.

Siste tips jeg vil gi, er bøker merket med "Bookcrossing". Poenget med disse bøkene er at man skal plukke dem opp på ulike samlingspunkter, og slippe dem ut i verden igjen. Det er helt gratis, og ganske gøy. Bor du i Oslo, er den en Bookcrossing-bokhylle på Oslo S (La Baguette), og der er det bare å forsyne seg. Jo lengre disse bøkene reiser i verden, jo gøyere er det... Bøkene kan settes tilbake i en Bookcrossing-hylle, legges på toget, gis vekk, sendes til andre, you name it... Les mer her: http://www.bookcrossing.com/

(Om du ikke vil gi vekk brukte bøker, kan du kjøpe noen nye pocketbøker, registrere dem på nevnte nettside, og følge deres ferd i verden...)

Skrevet

Jeg vil slå et slag for Nomaden, som er nevnt tidligere i tråden. Hvis du bor i Oslo ville jeg stukket innom, de har masse lure dingsebomser til diverse typer reising, og ikke minst veldig kunnskapsrike ansatte, som kan hjelpe med tips.

En ting jeg alltid har med meg er en av de nest minste maglitene.

Den kan man ha lett tilgjengelig, tar veldig liten plass og virker alltid.

Jeg er også veldig glad i tynne pakkeposer slik at man på en enkel måte kan kan holde topper, truser og skittentøy separat.

Disse tingene kan fås andre steder selvsagt, det var bare veldig enkelt å linke fra Nomaden når jeg først var inne på siden deres.

Skrevet
Ikke ClasOhlson sitt, det er ikke av god kvalitet.

Jeg har dette selv, og det er god nok kvalitet på det. Det absorberer veldig godt, og tørker fort. Hva mer gjør de du kjøper på sportsbutikker, som gjør de verdt tredobbelt pris?

Skrevet

Håndkledebatten fikk meg til å tenke på en annen ting jeg alltid har med, og som kan spare håndklebruken til bare dusjing, og gjøre at man kan velge et litt mindre håndkle: en sarong.

Sarongen kan brukes til:

Skjørt

Kjole

Noe å skjule seg med når man går fra badet til rommet sitt

Noe å skifte under på stranda

Gardin

Duk

Piknikteppe

Strandteppe

Skittentøyspose på vei til vaskeriet

Strandbag

Skrevet

Du trenger myggnetting og hodelykt. Du vil være fortapt en rekkes steder uten disse to tingene. Andre ting som nevnes her er såkalte "luksusgjenstander" som er fine og ha.

Skrevet

Nåja, personlig ser jeg ikke helt behovet for hodelykt. Myggnett trenger man langt fra overalt. Det spørs helt hvor man skal og hva man skal gjøre.

Skrevet
Nåja, personlig ser jeg ikke helt behovet for hodelykt. Myggnett trenger man langt fra overalt. Det spørs helt hvor man skal og hva man skal gjøre.

Da har du tydeligvis aldri reist andre steder enn til den rike del av verden. Hodelykt er essensielt på tre steder: gåturer, steder hvor det ikke er elektrisitet og steder hvor strømmen går ofte (store deler av Afrika og Asia).

Skal du til land med malaria og dengue er myggneetting svært viktig.

Skrevet

En sånn superpraktisk lommekniv-sak med mange funksjoner! Gjerne med lommelykt i den ene enden.

Også finnes det ladere til mobiltelefon som man sveiver opp, veldig praktisk.

Skrevet
Jeg har dette selv, og det er god nok kvalitet på det. Det absorberer veldig godt, og tørker fort.

Kvaliteten er IKKE god, uansett hva du måtte mene om det.

Skrevet
Da har du tydeligvis aldri reist andre steder enn til den rike del av verden. Hodelykt er essensielt på tre steder: gåturer, steder hvor det ikke er elektrisitet og steder hvor strømmen går ofte (store deler av Afrika og Asia).

Skal du til land med malaria og dengue er myggneetting svært viktig.

JA!! Hodelykt er et must utenfor charterløypa.

Skrevet
JA!! Hodelykt er et must utenfor charterløypa.
Jeg har alltid greid meg med den lille magliten min, og ja jeg har vært steder der strømmen rutinemessig er av halve døgnet eller plutselig går. Da syns jeg det er bedre å ha en lommelykt på størrelse med en penn i en lomme enn en hodelykt som tar langt større plass. Men det er meg.
Skrevet
Jeg har alltid greid meg med den lille magliten min, og ja jeg har vært steder der strømmen rutinemessig er av halve døgnet eller plutselig går. Da syns jeg det er bedre å ha en lommelykt på størrelse med en penn i en lomme enn en hodelykt som tar langt større plass. Men det er meg.

Må man velge, så er hodelykt et must, men mest fornuftig med både hodelykt og minimaglite.

Har du noen gang f.eks. pakket sekken din kun i lys av en minimaglite?

Skrevet
Har du noen gang f.eks. pakket sekken din kun i lys av en minimaglite
Nei, jeg har aldri hatt behov for å pakke hele sekken om natt/kveld. Med et minimum av planlegging går det fint å gjøre når det er lyst. Hodelykt er absolutt en fin ting, men for meg blir det en liten lommelykt som vinner. Går strømmen har det stort sett vært stearinlys, aggregater etc tilgjengelig.

Skal man på trekking eller telttur etc er det veldig fint med hodelykt, men for vanlig backpacking har det for meg vært mer enn tilstrekkelig med en liten lommelykt.

Skrevet

Eg har backpacka mykje og har aldri fått bruk for verken myggnetting eller haudelykt. Har hatt ei lita lommelykt i tilfelle, men den har knapt nok vore brukt den heller.

Men sånn leseboklampe (sånn som ein festar på boka) har eg brukt mykje. :hjerte:

No sist eg reiste fikk ikkje eg bruk for lakenposen min heller. Den låg rett og slett i sekken i 4 mnd ubrukt. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...