lille katt Skrevet 12. november 2009 #1 Skrevet 12. november 2009 Nå er det virkelig sesong for supergrisete barnehagetøy! Sand og søle overalt. Jeg prøver å finne noen praktiske metoder for å få skitne og fuktige utedresser, sko og votter klar til neste barnehagedag, og vil gjerne høre hvordan andre gjør det! Jeg ønsker ikke å vaske disse tingene i vaskemaskin hver dag, så de trenger ikke bli gullende rene, bare noenlunde sølefrie og tørre. Noen tips?
liv Skrevet 12. november 2009 #2 Skrevet 12. november 2009 Henger de i dusjen og rister og børster de på morran.
Chiquita Skrevet 12. november 2009 #3 Skrevet 12. november 2009 Jeg spyler de med vannslangen eller dusjen og henger de opp til dagen etter. (forutsetter at dressen er ganske så vanntett da)
zitrus Skrevet 13. november 2009 #4 Skrevet 13. november 2009 Ha minst 2 dresser og vask hele tida. :-)
Leanne Skrevet 13. november 2009 #5 Skrevet 13. november 2009 sender de til mormor :gjeiper: neida... Barna har i år 3 dresser hver... Kjøpte en ny til hver av de på salg i fjor vinter som er "hoved" dressen. Så har de fått arvet noen også som brukes når vi må vaske... Må jo ha dresser i helgene/ ettermiddagene også... Er ofte ute etter middagen også vi og da blir ikke dressene tørre igjen til dagen etter...
Sissan Skrevet 13. november 2009 #6 Skrevet 13. november 2009 Dressen går i maskinen på skylleprogram og henges til tørk på badet.
Gjest Hilde K S Skrevet 13. november 2009 #7 Skrevet 13. november 2009 Jeg pleide å la dressen henge i barnehagen og bytte til vanlig jakke på ungene når vi dro hjem. Det samme med regntøy. Tok det med hjem hver helg til vask.
liv Skrevet 14. november 2009 #8 Skrevet 14. november 2009 Jeg vasker dressen kanskje 1 gang i måneden (og det er ikke fordi de er møkkete men fordi gutten har hatt et uhell inni). Når man har dress i teknisk pustende tøy så bør de ikke vaskes for ofte
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2009 #9 Skrevet 14. november 2009 Jeg skjønner godt at dere ikke vil vaske i hjel dresser, men for oss som jobber i barnehage, er det noe herk med møkkete dresser. Nå vi skal hjelpe barna å kle på seg, blir vi temmelig møkkete på egne klær av de møkkete dressene. Hos oss oppfordrer vi foreldrene til å ta med dressene hjem på fredag, og komme tilbake med ren dress på mandag.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2009 #10 Skrevet 14. november 2009 Jeg skjønner godt at dere ikke vil vaske i hjel dresser, men for oss som jobber i barnehage, er det noe herk med møkkete dresser. Nå vi skal hjelpe barna å kle på seg, blir vi temmelig møkkete på egne klær av de møkkete dressene. Hos oss oppfordrer vi foreldrene til å ta med dressene hjem på fredag, og komme tilbake med ren dress på mandag. Henger meg på her, skal bare mangle at dressene blir tatt hjem hver fredag for vask!
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2009 #11 Skrevet 14. november 2009 De blir vasket når behovet er der. Man kan ikke drive og vaske dressene hver dag - da vasker man i stykker plagget til slutt. Dette ER årstida for sand og søle - sånn er det bare. Jeg regner og med at barnehagefolka greier å vaske seg på hendene når de blir skitne...
Leanne Skrevet 14. november 2009 #12 Skrevet 14. november 2009 (endret) Hos oss oppfordrer vi foreldrene til å ta med dressene hjem på fredag, og komme tilbake med ren dress på mandag. I barnehagen min oppfordres foreldrene til å ta med dressene hjem når de er møkkete... (ikke bare litt, men sånn gjørme fra topp til tå møkkete..) Noen barn bader i gjørmen og dressene må vaskes / spyles utenpå flere ganger i uken, mens andre dresser ikke er synlig møkkete når man kommer til fredag.. Da er det ingen grunn til å vaske de.... Vil forøvrig ikke anbefale å putte møkkete dresser og regntøy i vaskemaskinen - da blir den jo full av sand.... Spyl de i dusjen. Evt tørk de og kost av den tørkede gjørmen... Endret 14. november 2009 av Leanne
Gjest mor til 4 Skrevet 14. november 2009 #13 Skrevet 14. november 2009 Jeg skjønner godt at dere ikke vil vaske i hjel dresser, men for oss som jobber i barnehage, er det noe herk med møkkete dresser. Nå vi skal hjelpe barna å kle på seg, blir vi temmelig møkkete på egne klær av de møkkete dressene. Hos oss oppfordrer vi foreldrene til å ta med dressene hjem på fredag, og komme tilbake med ren dress på mandag. Her har ungene 3 dresser hver og 2 sett med fleece foret regntøy og 2 uten for.. de har alltid rent yttertøy når de kommer i barnehagen.. alltid møkkete hjem hihi
liv Skrevet 14. november 2009 #14 Skrevet 14. november 2009 (endret) Jeg skjønner godt at dere ikke vil vaske i hjel dresser, men for oss som jobber i barnehage, er det noe herk med møkkete dresser. Nå vi skal hjelpe barna å kle på seg, blir vi temmelig møkkete på egne klær av de møkkete dressene. Hos oss oppfordrer vi foreldrene til å ta med dressene hjem på fredag, og komme tilbake med ren dress på mandag. Du kan gjerne oppfordre så mye du vil men jeg kommer til å fortsette å børste/skylle i dusjen og unngå å vaske dressen om ikek jeg må. Jeg har jobbet i barnehage selv - og det er bare å kle på seg selv før en kler på ungene, og av seg selv sist, så er det bare yttertøyet sonm blir møkkete Og det er bare sånn det er å jobbe i barnehage. Endret 14. november 2009 av liv
Leanne Skrevet 14. november 2009 #15 Skrevet 14. november 2009 Du kan gjerne oppfordre så mye du vil men jeg kommer til å fortsette å børste/skylle i dusjen og unngå å vaske dressen om ikek jeg må. Jeg har jobbet i barnehage selv - og det er bare å kle på seg selv før en kler på ungene, og av seg selv sist, så er det bare yttertøyet sonm blir møkkete Og det er bare sånn det er å jobbe i barnehage. Hvis du børster /skyller dressen så er den jo mye renere enn om man ikke gjør noe... Regntøy med lag på lag med gjørme er ikke lett å kle på selv, men det må jo ikke være nyvasket hver dag.
Augustbrud_2010 Skrevet 14. november 2009 #16 Skrevet 14. november 2009 Nå er det virkelig sesong for supergrisete barnehagetøy! Sand og søle overalt. Jeg prøver å finne noen praktiske metoder for å få skitne og fuktige utedresser, sko og votter klar til neste barnehagedag, og vil gjerne høre hvordan andre gjør det! Jeg ønsker ikke å vaske disse tingene i vaskemaskin hver dag, så de trenger ikke bli gullende rene, bare noenlunde sølefrie og tørre. Noen tips? Man må ha flere av hvert slag, og så vasker man når det ser helt for jæ... ut. Litt skitt må man regne med at det er på dressen uten at man må vaske av den grunn. Tenker at skitt som ikke "detter" av dressen er greit, men når det drøsser av og gjørme og skit blir liggende igjen inne i barnehagen bør man vel vaske ja. Og dressene er jo for å brukes, så om de blir slitt og "dårligere" kvalitet enn når den var ny fordi man vasker, må man regne med det.
lille katt Skrevet 14. november 2009 Forfatter #17 Skrevet 14. november 2009 (endret) Takker for mange innspill. Nå spør jeg ikke etter en meningsutveksling rundt hvorvidt man bør vaske dressen eller ikke, men etter praktiske metoder for å få tøyet klart til neste dag. Har fått noen svar på det, og hører gjerne hvordan flere gjør det! Noen som tørker votter og sko på smarte måter, for eksempel? Endret 14. november 2009 av lille katt
Ostekake Skrevet 14. november 2009 #18 Skrevet 14. november 2009 I "vår" barnehage pleier de å la ytterklærne henge på knaggene ute når de er så møkkete at de vil ha de vasket. Jeg vasker ikke regntøy eller dress i maskinen hver gang de hanger ute, men spyler det i dusjen så all den løse møkka renner av og man kan ta på det uten å bli møkkete selv. Samme med støvler som er fulle av gjørme. Vasker det i maskin med jevne mellomrom, men ikke altfor ofte. Har ingen problemer med å sende barnet mitt i bhg med en dress som er brun på knærne og i rompa, så lenge det ikke er løs møkk som skitner til alt rundt seg.
Sissan Skrevet 14. november 2009 #19 Skrevet 14. november 2009 Vi har elektrisk skohylle i gangen. På den tørker sko og votter greit over natta. Dressen tørker fortere om den blir spylt i dusjen enn om den blir puttet i maskinen - i dusjen blir den bare våt utenpå. Spray med impregneringsspray innimellom, så renner dritten av uten at hele dressen blir gjennomvåt. Ofte holder det også å børste av den utenpå, selv om den kan se litt gråaktig ut, er den ikke så møkkete at det er et problem. Varmekabler i gulvet på badet gjør at ting tørker fortere hvis vi legger det der, både sko og votter. Ting som skal tørke fort henges på henger i dusjkabinettet - det varmeste stedet i huset her i allefall.
Gjest salma Skrevet 14. november 2009 #20 Skrevet 14. november 2009 Sko og votter tørker fint på baderomsgulvet når man har varmekabler i gulvet. Vasker dressene hver helg, tar dem med hjem på hverdager når de er ekstra skitne og da funker det fint å henge dem over dusjkabinettet til neste dag pga den tidligere nevnte varmen i gulvet. Har ellers vedfyring og det er et under å kunne henge klærne foran der litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå