Gjest Lø Skrevet 12. november 2009 #1 Skrevet 12. november 2009 Jeg har tenkt jeg skal bli litt sunnere:) Jeg har et vannvittig søtsug, men har nå prøvd å holdt meg til helgene. Det finnes vel noe godteri som er bedre enn annet, feks. selvpoppa popcorn. Andre tips? (Og jeg tenker på "ordentlig" godteri, ikke helsekost-godteri..)
Gjest Bolledeig Skrevet 12. november 2009 #2 Skrevet 12. november 2009 Det beste tipset er å holde godterispisingen til helgene. Det at man venner kroppen til å spise søte ting hele tiden (også erstatninger) er en uting, slik jeg ser det. Spis frisk frukt for å dempe søtsuget. Søtsug kommer ofte av at man har for lite protein og fett i kostholdet sitt, og derfor får et svingende blodsukker. Så å endre på dette kan også hjelpe. Ellers er jeg tilhenger av å heller unne seg det man liker best når man først skal kose seg - men i mindre mengder, i steden for å stappe i seg masse av et "litt sunnere" alternativ .
Gjest Lø Skrevet 12. november 2009 #3 Skrevet 12. november 2009 Ja, du har jo helt rett. Jeg har spist godteri hverdagslig i mange mange år, og det er merkelig at jeg ikke er smellfeit enda. Jeg har i det siste erstattet godteriet med frukt og heller et knekkebrød, og satser på at søtsuget etterhvert blir borte!
Gjest Bolledeig Skrevet 12. november 2009 #4 Skrevet 12. november 2009 Jepp! Det å gjeninnføre "dessert" med en søt frukt for eksempel, etter middag, gjør underverker for søtsuget ut over kvelden.
Aurora M. Skrevet 13. november 2009 #5 Skrevet 13. november 2009 (endret) Jeg har tenkt jeg skal bli litt sunnere:) Jeg har et vannvittig søtsug, men har nå prøvd å holdt meg til helgene. Det finnes vel noe godteri som er bedre enn annet, feks. selvpoppa popcorn. Andre tips? (Og jeg tenker på "ordentlig" godteri, ikke helsekost-godteri..) Tja, det spørs jo hva du mener med "ordentlig godteri" da. Selv er jeg veldig glad i nøtter. Jeg kjøper mandler, valnøtter (hermetisk), paranøtter, usaltede cashewnøtter, peanøtter, og blander i en stoor bolle som jeg har i kjøleskapet. Så tar jeg en liten skål av det til kos hver kveld. En liten bit mørk kokesjokolade gjør også susen når det gjelder å stille søthungeren, samt frukt selvfølgelig. Jeg merker at jeg får sug etter noe søtt og fett når det er for lenge siden jeg har spist. Tar jeg meg en brødskive, så går det over. Ellers er det sånn med søtsuget at det blir verre jo mer søtt en spiser, og motsatt. Kan altså avvennes. Endret 13. november 2009 av Aurora M.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #6 Skrevet 13. november 2009 Jeg ble kvitt søtsuget overraskende fort. Eller, det var like mye chips og lignende som søtt jeg spiste. Og det daglig. Jeg bestemte meg for at NÅ må jeg slutte med dette. Så det jeg gjorde var å kutte alle godterier tvert, og erstatte dem med alt mulig annet jeg syntes var godt. Så i en periode var det pizza og taco og lasagne til "alle " måltider. Ikke sunt det heller såklart, men ved å trøste meg selv og godtesuget med noe annet godt så forsvant godtesuget raskt. Etter 2-3 uker var det borte og jeg begynte å spise normal mat igjen. Et par mnd etter dette tenkte jeg at "nå har jeg vært så flink så lenge at jeg skal unne meg noe godt, sjokolade og chips kanskje". Jeg gikk i butikken med store forventninger og gledet meg til å momse litt. Men til min overraskelse fant jeg ingenting som fristet i hyllene.Sjokoladelukten gjorde meg litt smådårlig, og chipsen virket bare ekkel. Jeg kjøpte litt likevel, men det smakte ikke godt. Så etter det var det null problem å holde seg unna godteri.
stjernekyss Skrevet 13. november 2009 #7 Skrevet 13. november 2009 Men til min overraskelse fant jeg ingenting som fristet i hyllene.Sjokoladelukten gjorde meg litt smådårlig, og chipsen virket bare ekkel. Jeg kjøpte litt likevel, men det smakte ikke godt. Så etter det var det null problem å holde seg unna godteri. Jeg er helt enig. Synes godteri er blitt ekkelt. Og jeg som var en sann godtemoms! Nå har jeg akk lest her på kg at nachos ikke er noe bedre enn potetgull. Det synes jeg er litt kjipt, for jeg pleide å ha det sammen med hjemmelaget guacamole Ellers er chilisjokolade en vinner hos meg. Og den varer i evigheter, jeg kan ha en sjokoladeplate liggende i kjøleskapet i flere uker før den er borte. Ellers er jeg kjempeglad i tørket, usukret frukt. Spesielt tørket papaya Og banansmoothies
stjernekyss Skrevet 13. november 2009 #8 Skrevet 13. november 2009 (endret) . Endret 13. november 2009 av stjernekyss
Gjest Gjest_Mubba_* Skrevet 13. november 2009 #9 Skrevet 13. november 2009 Jeg er en sjokolademoms og en bit fører til hele plata. Denne oppskriften koster litt men er ekstremt sunn, tilfredsstiller den søtsuget? Gjettom! Kakaoen er kraaaftig på smak så man orker ikke så mye... Dessuten inneholder kakao 40ganger så mye antioksidanter som blåbær!!! En del *rått kakaofett (kokosfett funker og) To deler *rått kakaopulver Litt agavenektar, sirup, honning ol. (for å spe massen ut litt) Søtes med stevia, xylitol (er imot det, men ''sukker'',splenda og andre søtningsmiddel funker og) Tilsett noe godt, nøtter, tørket frukt, kokos, havre ol. NAM! *rått: ikke nødvendig, det er dyrere, men innholder mye mer nœring da det ikke er varmet opp over 48'c, mens behandlet kakao er varmebehandla opp mot 150'c. Kjøpes på helsekosten eller på nett og det blir nok til maange porsjoner. Bare å la den ferdige sjokoladen stå kaldt, smeltepunkt rett over 30 grader.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #10 Skrevet 19. november 2009 En deilig blanding av frukt og bær er godt og sunt og virkelig noe å kose seg med. Det er også kjempepopulært å servere til gjester. Man kan erstatte vaniljesaus med kesam med vanilje, det er sunnere og inneholder mindre kalorier. Kesamen gjør at det ikke blir for surt. Ren sjokolade med mye kakao er bedre enn melkesjokolade. Ost og kjeks er ikke direkte sunt, men bedre enn mye annen snacks. Oliven er også godt. I større matbutikker har de et utvalg av sunn snacks, som tørket frukt, gresskarkjerner og nøtteblanding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå