Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har nettopp fått tannregulering nede. Skal få oppe også i desember, men først må jeg trekke en tann.

Jeg er 20 år, så ikke så veldig ung for streng lenger :P

Jeg lurer på et par spørsmål:

1. Hvor lenge er det normalt at tennene er ømme? (Jeg klarer så vidt å spise)

2. Jeg fikk nettopp i meg en bolle og etterpå var hele strengen nede full med bolle rester. Er dette normalt? Må jo pusse tennene etter hvert måltid da :|

3. Går det ann å avbryte behandling, og må jeg da betale 29000,- som jeg må betale for hele behandlingen?

Jeg vurderer seriøst å ikke ha lenger :( Jeg må ha i ca. 2 år. Til jeg blir 22 år.

Den største grunnen for jeg vil avbryte behandlingen er at ALL mat setter seg i strengen. Jeg har jo ikke annledning til å pusse tennene etter hvert måltid.

P.S jeg må bestemme meg fort, for jeg skal snart trekke en tann oppe, og da blir det for sent å snu.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer veldig an på hva man spiser, tror jeg. Boller klistrer seg jo veldig til tennene, selv uten regulering. Dessuten venner du deg til å "pirke" ting ut med tunga i skjul. :fnise: Husker tennene kunne være ømme i noen dager etter stramming. Det er ikke så ille som det virker, når man har vent seg til det. :jepp:

Skrevet

For meg var det veldig fælt i starten, men du venner deg til det :klem: Tror det tok ca en uke, så tenkte jeg ikke så mye på det lenger. Men den uken var fæl!

Jeg trengte ikke å pusse tennene etter hvert måltid.

Det er kjipt for deg nå, men jeg syntes helt klart at du skal fullføre!

Før jeg fikk regulering hadde jeg forferdelige tenner, med masse mellomrom og overbitt. Og nå har jeg kjempefine, rette tenner. Får ofte høre at jeg har pene tenner og pent smil :)

Det vil være verdt det :kose:

Skrevet

1. Hvor lenge er det normalt at tennene er ømme? (Jeg klarer så vidt å spise)

De kommer til å være ømme noen dager. Nå er det jo en drøy mannsalder siden jeg hadde regulering, men mener det gav seg etter 4-5 dager. Dag 2 var verst synes jeg å huske. Spis "myk" mat og gjerne grøt eller suppe til det verste gir seg. Etter en uke kan du fint spise epler igjen- jeg lover ;) .

2. Jeg fikk nettopp i meg en bolle og etterpå var hele strengen nede full med bolle rester. Er dette normalt? Må jo pusse tennene etter hvert måltid da.

Hehe, det husker jeg var plagsomt ja, men for det første er boller veldig "klistrete" og for det annet kommer du ganske langt med å skylle munnen med lunkent vann etter at du har spist, så du trenger slett ikke pusse etter hvert måltid for å se anstendig ut. Jeg pusset morgen og kveld som vanlig. Men du kan jo ha et lommespeil tilgjengelig og sjekke tilstanden etter at du har spist og skyllet, for selvsagt er det lettere å få matrester som blir sittende fast når du har streng.

|

3. Går det ann å avbryte behandling, og må jeg da betale 29000,- som jeg må betale for hele behandlingen?

Det var aldri aktuelt for meg, så der melder jeg pass. Du kan jo ta en telefon til tannlegen og spørre?

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann

Jeg tenker litt på å ta en ny runde med regulering etterhvert, er den prisen du nevner (29 000) en standardpris? ...høres jo voldsomt dyrt ut...

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Når eg hadde regulering fikk eg med sånne koster man kunne presse i mellom hver "kloss" for å få vekk matrester og slikt.. Om du har fått det så får du bruke den etter måltider og heller være litt påpasselig med hva type mat du spiser.

Skrevet
Heisann

Jeg tenker litt på å ta en ny runde med regulering etterhvert, er den prisen du nevner (29 000) en standardpris? ...høres jo voldsomt dyrt ut...

Ja, det er skikkelig dyrt. Det blir faktisk 29 500,- totalt. Men jeg er over 18 år og da får jeg ingenting dekket.

Skrevet
Ja, det er skikkelig dyrt. Det blir faktisk 29 500,- totalt. Men jeg er over 18 år og da får jeg ingenting dekket.

Oooh, dyrt... merker jeg begynner å bli mektig lei studentøkonomien min....

Når du betaler så mye bør du spørre dem hva som skjer med betaling om du ikke oppnår forventet resultat.

Skrevet
Oooh, dyrt... merker jeg begynner å bli mektig lei studentøkonomien min....

Når du betaler så mye bør du spørre dem hva som skjer med betaling om du ikke oppnår forventet resultat.

Når man betaler for en slik behandling, er det mest vanlige å betale en månedlig sum til kjeveortopeden, og ikke alt på én gang. Mtp "forventet resultat", så vil tannlegen forsøke å få justert/flyttet tennene slik at de står mest mulig "korrekt" i forhold til hverandre når du biter sammen. Denne juateringen kan ta lang tid, avhengig av hvor lett det er å flytte på tennene.

Skrevet
Når man betaler for en slik behandling, er det mest vanlige å betale en månedlig sum til kjeveortopeden, og ikke alt på én gang. Mtp "forventet resultat", så vil tannlegen forsøke å få justert/flyttet tennene slik at de står mest mulig "korrekt" i forhold til hverandre når du biter sammen. Denne juateringen kan ta lang tid, avhengig av hvor lett det er å flytte på tennene.

Og dette med mest mulig - det kan godt være at tannlegen ikke får tettet alle mellomrom, rettet alle tenner, eller tettet åpent bitt helt 100%.

Men han vil gjøre så mye som er mulig.

(Jeg har selv åpent bitt selv etter regulering, men det er ikker mer å "hente", så det vil alltid være åpent. Jeg har også en tann som skrur seg bort fra der hvor tannlegen vil ha den, og den har han også "gitt opp" - får ikke festet den rett... Så det trenger ikke å bli 100% perfekt, men man gjør så godt man kan)

Skrevet

Grunnen til at jeg mente at hun burde snakke med ortopeden om hva hun skulle gjøre om ikke behandlingen førte frem, er at jeg selv hadde regulering i to-tre år, før ortopeden fant ut at det ikke var mer å hente. Man kan ikke se på tennene mine at jeg har hatt regulering, for å si det sånn. Og tannleger jeg har vært hos siden har sett rart på meg når jeg har sagt at en kjeveortoped har styrt på i munnen min.

Og når det er så dyrt tenkte jeg bare at det kunne være lurt å prate med legen.. dumt å betale så mye og ikke oppnå noe (gjelder uansett behandling), og enda dummere å bli møtt med "men dette gikk vi da ut ifra at du visste, du har jo fått behandlingen"

...var bare det jeg mente... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...