Gå til innhold

Erfaring med reise for å se pyramider i Egypt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bernt_*
Skrevet

Hei,

jeg og noen venner av meg har tenkt å ta en guttetur til Egypt og jeg lurer på om hvordan vi bør legge opp reiseplanen. Vårt mål er ikke strender og soling, men å se pyramider og de historiske konstruksjonene og arkitekturen, ikke minst biblioteket Alexandria.

Lurer på om dere kan gi forslag....på forhånd takk.

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Nå er det en liten stund siden jeg var der, men jeg hadde Hurghada som utgangspunkt. Reiste opp til Luxor (Kongenes Dal) på en dagstur (ca. 3timer hver vei). Reiste opp til Kairo og hadde to overnattinger der. Fikk med meg markedet, Egyptisk museum, en moské og pyramidene pluss en del annen moro. Reiste så ned til Hurghada igjen med buss. Jeg var ikke i Alexandria, men mener det kan gjøres som en dagstur med utgangspunkt i Kairo.

Slik gjør en reiseoperatør det:

"Program

Dag 1: mandag Kairo

Ankomst Kairo. Assistanse fra våre representanter med passkontroll og bagasje.

Transport til hotellet med deluxe buss.. Overnatting på hotell i Kairo.

Dag 2: tirsdag Kairo

Frokost. Vi besøker det Egyptiske Museum, Mohamed Ali moskeen, pyramidene og Sphinxen. Overnatting på hotell i Kairo.

Dag 3: onsdag Kairo/Alexandria

Frokost. Dagstur til Alexandria med buss. Vi besøker biblioteket i Alexandria, gresk-romersk museum, Amfiteateret og Pompey perlene.Overnatting på hotell i Kairo.

Dag 4: torsdag Kairo/Luxor

Frokost.Vi sjekker ut av hotellet etter frokost. Transport til flyplassen i Kairo. Vi flyr deretter med innenlandsfly til Luxor. Innkvartering på Nilencruise. Vi besøker Luxor- og Karnaktempelet. Overnatting på båten.

Dag 5: fredag Nilcruise

Frokost.Vi besøker Kongenes Dal, dronning Hatchepsuts tempel og Memnonkolossene.

Senest kl. 16.00 seiler vi til Esna. Lunsj og middag på båten. Overnatting på båten.

Dag 6: lørdag Nilcruise

Frokost. Vi seiler til Edfu og besøker Edfu tempelet. Deretter seiler vi til til Kom Ombo. Lunsj og middag på båten. Overnatting på båten.

Dag 7: søndag Nilcruise

Frokost. Vi besøker Kom Ombo tempelet. Deretter seiler vi til Aswan. Vi besøker Aswandemningen, den uferdige Obelisken og Phialetempelet. Lunsj og middag på båten. Overnatting på båten.

Dag 8: mandag Nilcruise/Aswan/Luxor/Hurghada

Frokost. Vi reiser til den botaniske hagen av Felucca. Transport til Hurghada med deluxe buss. Avslapning resten av dagen. Overnatting på hotell.

Dag 9 - 12: tirsdag - fredag Hurghada

Frokost. På stranda i Hurghada. For de som ikke ønsker å være på stranden, er det bl.a. fine dykke- og snorklemuligheter her.

Dag 13: lørdag Hurghada

Frokost. Vi sjekker ut av hotellet. Transport til flyplassen i Hurghada for hjemreise til Norge."

Kan lønne seg å se hvordan erfarne operatører gjør det, for det er mye å få med seg på en så kort tur i Egypt. Ville nok fått med meg Nilencruiset om jeg skal nedover igjen. Hadde ei venninne som studerte ved universitetet i Kairo, og hun sa i alle fall at det var en av de beste opplevelsene hun hadde der nede, og at det hadde vært en helt magisk stemning. God tur :)

Skrevet

Det går helt fint å ta toget fra Kairo til Luxor. Interessant togtur :)

På Nilen går det an å leie felucca (åpen seilbåt). Vi leide båt med to egyptiske gutter som hadde ansvar for seilignen og maten. Vi seite på Nilen i 3 dager. Sov under åpen himmel i sovepåse. Eneste ulempen var alle myggstikkene. Gikk i land og byttet til oss vannmeloner mot hårstrikk. :) En fantastisk tur!

Vi var heller ikke i Alexandria, men vi var i Aswan. Det var også en veldig ekte og interessant by. Men jeg likte Luxor best, Luxor er akkurat passe stor. Aswan var litt liten og Kairo er enorm!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...