Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

:goodbye:

Pleier ikke egentlig å sminke meg, bortsett fra litt til fest o.l., og da som oftest bare med en dårlig øyeskygge fra h&m, og litt eyeliner og mascara. Tenkte jeg i det minste kunne prøve å få gjort noe litt mer skikkelig de gangene jeg sminker meg, og prøve litt "skikkelig" øyenskygge, og med primer og sånn.. (Jeg kan ikke noe om dette, men primer er sånn som gjør øyenskyggen jevnere og finere, ja..?:sjenert: )

Så derfor lurte jeg på om noen har noen gode tips til f.eks. en ok primer som ikke koster all verden (liten vits i å betale mye for ting jeg kanskje ikke kommer til å bruke noe særlig..)? Og om noen har forslag til hvilken øyenskyggefarge som kunne passet en person med lys, men til tider rød hud, grå-blå øyne, og litt mørkt blondt hår? :sjenert: Jeg er takknemlig for all hjelp..

Og så må det sies at jeg har sosial angst, så å spørre på butikker og sånn er ganske uaktuelt. :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ser ca lik ut som meg i fargene, og jeg bruker mye brunfarger til øyenskygge. Jeg bruker NYX, og handler alle skyggene mine på cherryculture.com. Der er de billige, og de har mye utvalg.

Primer fungerer slik at den gjør at skyggen får frem mer av fargen sin, at den ikke striper seg, og at den holder seg hele dagen. Jeg er kjempefornøyd med NYX sin, den er god og billig!

http://www.cherryculture.com/cosmetics/mak...at=0&page=1

Hvis du er usikker på hvilke farger som passer sammen så anbefaler jeg å kjøpe paletter med flere farger i samme tone. Disse passer sammen :) For eksempel så er disse et godt kjøp:

http://www.cherryculture.com/cosmetics/mak...t=0&page=4#

Jeg har alle sammen (i know, glad i sminke)

og jeg bruker St. Kitt og Aruba mest :)

Og hvis du er usikker på hvordan du skal legge skyggen, så anbefaler jeg en tur på youtube, for eksempel til kandee johnson sin kanal:

http://www.youtube.com/user/kandeejohnson

Good luck! :)

Skrevet

Kan jeg spørre om du har noe forslag til hvilke av de palettene som kan være fine å kjøpe? Tenkte litt på den Nevis-tingen fordi fargene virket ganske anvendelige.. :sjenert:

Og anbefales hudfarget base-ting?

Gjest sminkeguruen
Skrevet

jeg har brukt sminke siden tidlig tenår, og har alltid fått komplimenter.

men jeg har også gjort noen feil på veien, og for meg har ed største feilene vært:

- for mye foundation/for mørk farge

- og faktisk at jeg har prøvd å følge råd etter farge og sminketips som skal passe "min hudtype/ansiktsform".

jeg blander både billig og dyrt, og erfaringen er at det som passer meg ikke alltis passer andre(spes ifht merker og mascaratype.

du må også tenke på øyeform og ansiktsform. jeg har store øyne/lange vipper, og smalt ansikt.

derfor liker jeg best å legge rouge/blush når jeg smiler slik at jeg får litt "eplekinn".

andre som har rundere form liker kanksje best å legge det mens de "suger kinnene inn".

jeg synes nesten alltid at det blir penest når man har lys skygge hlt inntil øyekroken, og kanksje mørkere farge i selve globen.

ikke glem over globen også, en lys farge med littegranne skimmer i er alltid fint:)

jeg har ca samme farger som deg, og holder meg til lysere tomer blandet med lys brun/skimmer. faktisk bruker jeg øyenskygge fra hm i globen, fordi jeg ikke finner noen annen finere farge:)

jeg bruker endel clinique - produkter pga sart hud, men uansett så kan denne hustesten hjelpe for å se hva du skal lete etter av foundation/pudder: http://www.clinique.co.uk/templates/user/skin_report.tmpl

- start med foundation - og velg lys farge som gjør at du ikke ser forskjell på hals og ansikt. før på med svamp(som bytte jevnlig, kjøpes på hm).

har du mørke ringer/poser som jeg har litt av, så sverger jeg til helena rubinsteins magic concealer i lyseste farge.(jeg kjøper den på strawberrynet.com)i så fall startet du med den aller først.

- etter dette kan du legge over litt løspudder/pudder med kost for å få et naturlig resultat. synes du det blir for mye/for tørt kan du selv se om du vil bruke foundation alene.

cliniques produkter gir veldig naturlig resultat.

- så tar du litt blush/rouge, og ta heller på to ganger istedetfor for mye en gang.

jeg tar gjerne pudderkosten svakt over rougen for å jevne ut etterpå.

- har du litt uren hud eller røde flekker som synes veldig godt, så kan du avslutte seansen med id`s concealer(genial, også kjøpt på strawberrynet m kost).

- når det gjelder øyenskygge prøver du deg frem ved enten å ha lyst på lokk, mørkere i globe, og så lyst over. ta gjerne med litt skimmer i hvis du skal på byen.

jeg tar først litt matt øyenskygge, så avslutetr med skimmer på hverdager for å ikke få "overkill".

trikset her er å duse ut - og jeg synes det er lettest med kost og ikke "putekost".

mange er også fines med mørk skygge på både lokk og globe, mn med lys innerst i øyekrok.

så tar du kajal, kanskje du skal starte med brun. ta en q-tips for å mykne opp streken, og avslutt med mascara.

du kan droppe kajalen de første gangene hvis det blir for mye på en gang. ser veldig pent ut.

mascara er veldig viktig - for det er kronen på verket.

jeg har lange vipper, og passer best til tykk konsistens med tykk kost(diorshow/maybelline xxl) - mens jeg vet at andre med korte vipper trenger tynnere kost for å ikke søle alt utover. vet chanel er populær her.

igjen så er qtips din beste venn for å fjerne evt mascarasøl over/under vipper:)

tilslutt legger du kanskje litt lipgloss på. jeg sverger til dior.

et voila:)

ta deg en hjemmekveld hvor du eksperimenterer med ulike fargekombinasjoner i den tonen du tror du passer.

når du går på byen tar du med deg det du har lyst å friske litt etterhvert. jeg velger pudder og rouge + lipgloss, men det er fritt frem:=)

Skrevet (endret)
Kan jeg spørre om du har noe forslag til hvilke av de palettene som kan være fine å kjøpe? Tenkte litt på den Nevis-tingen fordi fargene virket ganske anvendelige.. :sjenert:

Og anbefales hudfarget base-ting?

Nevis er et kjempegodt valg :)

Hudfargebasen er veldig god når du skal bruke brunfarger.

Den hvite passer best når du skal ha fram en knasjfarge.

Endret av Heidie
Skrevet

Oi. Det var mye! Men takk for svar! Tror det nesten blir litt voldsomt om jeg plutselig skal begynne med alt det der, derfor jeg fokuserte på øynene i åpningsinnlegget mitt. Men fantastisk gode tips!

Bare et spm... hva er "globen"? :flau:

Skrevet
Nevis er et kjempegodt valg :)

Hugfargebasen er veldig god når du skal bruke brunfarger.

Den hvite passer best når du skal ha fram et knasjfarge.

Takk. :)

Skrevet

hehe.....det høres mye ut ja, men jeg bruker ca 10-15 min på det når jeg tar meg god tid.

jeg beregnet jo mengde på "ut på byen/fest" :=)

selv synes jeg sminke er penest om man tar litt mer produkter for hele fjeset(litt foundation/litt blush/litt øyenskygge etc).

konsenterer man ser bare om en ting blir det litt som når man har en penkjole med hverdagssko - altså ikke helt "jevnt" resultat.

jeg er nokså god på å se hva folk har på seg, og jeg kan bare si at det er få jenter jeg ser ute på byen uten hele den pakka der(men hysj, ikke si noe til gutta:P )

:fnise:

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Du kan søke på sminkevideoer på youtube. De fleste på engelsk da. F.eks 'make up tutorial', 'how to apply make up' eller noe. Så kanskje du får noen tips!

Lykke til!!:)

Skrevet
hehe.....det høres mye ut ja, men jeg bruker ca 10-15 min på det når jeg tar meg god tid.

jeg beregnet jo mengde på "ut på byen/fest" :=)

selv synes jeg sminke er penest om man tar litt mer produkter for hele fjeset(litt foundation/litt blush/litt øyenskygge etc).

konsenterer man ser bare om en ting blir det litt som når man har en penkjole med hverdagssko - altså ikke helt "jevnt" resultat.

jeg er nokså god på å se hva folk har på seg, og jeg kan bare si at det er få jenter jeg ser ute på byen uten hele den pakka der(men hysj, ikke si noe til gutta:P )

:fnise:

Joda, jeg skjønner det. Men nå er jeg sjelden ute på byen, og når jeg er det, så har jeg som oftest noen gode venninner som tar seg av sminkedelen. ;)

Jeg tenkte mer kanskje lett sminke som jeg kan ha på hver dag (men det skjer ikke), og som derfor blir min "fest"-sminke. Vanskelig å forklare, merker jeg. :fnise: Det blir uansett ikke noe voldsom sminking rundt øynene, så at det blir for voldsomt sammenlignet med resten skjer nok ikke.

Ang. foundation er jeg redd pga. to ting: 1. jeg takler absolutt ikke å gå i en butikk alene for å finne passende farge, og jeg har ingen jeg kan gå med.

2. Når det er litt kjølig ute får jeg veldig røde kinn, og jeg kan også få helt rødt ansikt av nesten ingen ting. Stoler derfor ikke på at "litt" foundation blir bra, fordi jeg da må ha jevnt over hele ansiktet, og da blir det plutselig mye. :sukk:

Skrevet (endret)
Joda, jeg skjønner det. Men nå er jeg sjelden ute på byen, og når jeg er det, så har jeg som oftest noen gode venninner som tar seg av sminkedelen. ;)

Jeg tenkte mer kanskje lett sminke som jeg kan ha på hver dag (men det skjer ikke), og som derfor blir min "fest"-sminke. Vanskelig å forklare, merker jeg. :fnise: Det blir uansett ikke noe voldsom sminking rundt øynene, så at det blir for voldsomt sammenlignet med resten skjer nok ikke.

Ang. foundation er jeg redd pga. to ting: 1. jeg takler absolutt ikke å gå i en butikk alene for å finne passende farge, og jeg har ingen jeg kan gå med.

2. Når det er litt kjølig ute får jeg veldig røde kinn, og jeg kan også få helt rødt ansikt av nesten ingen ting. Stoler derfor ikke på at "litt" foundation blir bra, fordi jeg da må ha jevnt over hele ansiktet, og da blir det plutselig mye. :sukk:

Litt foundation er bedre enn ingenting mot røde kinn!

Prøv mineralfoundation og påfør med børste, det gir en gjevn og fin farge, du ser ikke kjempesminket ut, og hvis du trenger mer dekkevne noen steder tar på bare et ekstra lag der :)

Flere nettbutikker har gode hjelpemidler til å finne riktig farge, og også muligheten til å bestille prøver.

For eks på larenim.com (mitt favorittmerke for mineralfoundation)

har de denne siden til hjelp: http://www.larenim.com/info-exec/display/application_tips

Lykke til! :)

Endret av Heidie
Skrevet

Ei venninne (med ganske lik hudtone som meg) prøvde det på meg. Jeg følte at det bare forsvant av med en gang, og ikke hadde noen dekkevne i det hele tatt. Kanskje hun bare hadde litt lite på, men... :klø:

Men skal sjekke ut linken. Litt av greia er også at jeg ikke vil bruke mye penger på noe jeg ikke vet jeg kommer til å bruke.. Og så vidt jeg husker, så er spesielt mineralsminke dyrt. :sjenert:

Skrevet

Og så må jeg bare tilføye at jeg ikke vet om foundationen dekker de røde kinnene eller ikke, for jeg har aldri så røde kinn når jeg sminker meg. Det kommer etter å ha vært ute i kaldt vær og lignende. Og det blir skarpe skiller i huden. :sukk:

Skrevet

tikei.se har prøver til ti kroner. Mineralsminke kan dekke det meste, bare den er riktig påført. Bruk en kabukikost og påfør litt og litt om gangen til du har oppnådd den dekkevnen du ønsker. Grønn mintconcealer (et tynt lag, ellers ser du ut som Hulken), er laget for å nøytralisere rødfarge.

Les bloggen til Hilde Christina her inne for tips om sminke og hudpleie: http://www.hildechristina.com/

Skrevet
Ei venninne (med ganske lik hudtone som meg) prøvde det på meg. Jeg følte at det bare forsvant av med en gang, og ikke hadde noen dekkevne i det hele tatt. Kanskje hun bare hadde litt lite på, men... :klø:

Men skal sjekke ut linken. Litt av greia er også at jeg ikke vil bruke mye penger på noe jeg ikke vet jeg kommer til å bruke.. Og så vidt jeg husker, så er spesielt mineralsminke dyrt. :sjenert:

Når du bestiller mineralsminke på internett får du det til samme pris som loreal koster på cubus :)

Skrevet

Okei. :jepp:

Tenkte jeg skulle sette sammen en liten "prøvepakke" med litt foundation og øyenskygge og sånn, men skal undersøke fargene og litt mer først. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...