Nemmera Skrevet 12. november 2009 #1 Skrevet 12. november 2009 Er det noen som vet hvordan man lager par av en liste med x-antall personer i excel? si at jeg har 30 navn i kolonne A (evt tall fra 1 til 30 som representerer 30 navn). Jeg ønsker da, i en annen kolonne, å få opp 15 unike par av disse 30 navnene. Noen som vet hvordan dette evt kan gjøres?
Gjest gjest1 Skrevet 14. november 2009 #2 Skrevet 14. november 2009 Flere veier til mål, og valg av metode avhenger av hvor ofte du skal gjennomføre denne prosessen. Mest brukervennlige løsning, særlig hvis du skal gjøre dette ofte, vil være en makro, men brukerterskelen på vba gjør at dette uoverkommelig for mange.
Nemmera Skrevet 15. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. november 2009 Hei, Det er snakk om noe jeg kunn skal gjøre en gang. Har som sagt en liste med 30 navn. Jeg har forresten funnet ut at det ikke skal være slik som jeg sa over, med 15 par. Jeg skal lage 30 unike par. Alle på listen skal gi noe til en annen på listen, og ingen skal gi til hverandre, om det var forståelig.....
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #4 Skrevet 15. november 2009 Hei, Det er snakk om noe jeg kunn skal gjøre en gang. Har som sagt en liste med 30 navn. Jeg har forresten funnet ut at det ikke skal være slik som jeg sa over, med 15 par. Jeg skal lage 30 unike par. Alle på listen skal gi noe til en annen på listen, og ingen skal gi til hverandre, om det var forståelig..... Er ikke helt sikker på hva du ønsker å få til her, men hvorfor ikke gjøre det på denne måten: 1. Del lista i 3 grupper med 10 tilfeldige personer i hver. 2. Organiser grupper i tre kolonner, noe som gir deg tre unike alternativer for hver rad: A1 gir til B1, B1 gir til C1, og C1 gir til A1. For neste rad blir det da A2 gir til B2, B2 gir til C2 og C2 gir til A2, osv. 3. Du har da 30 unike par (3 par i hver rad x 10 rader = 30).
Gjest gjest1 Skrevet 15. november 2009 #5 Skrevet 15. november 2009 Det er snakk om noe jeg kunn skal gjøre en gang. Hvis du kun skal gjøre det én gang, så setter du det bare opp manuelt. Hvis jeg skjønner det rett, så skal du ordne det slik at alle både skal stå på giver- og mottakersiden, hvilket betyr at du må lage en tabell hvor alle personer går igjen to ganger (både som giver og mottaker) - ikke helt ulikt at et fotballag skulle ha spilt kamp både hjemme og borte.
Nemmera Skrevet 16. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. november 2009 JePP, jeg vet at jeg kan gjøre det manuelt, jeg var bare interessert i å finne ut om det fantes en formel som gjorde det for meg ;-) Men da får jeg bare prøve meg frem. Takk for forslag!
Gjest gjest1 Skrevet 16. november 2009 #7 Skrevet 16. november 2009 finne ut om det fantes en formel som gjorde det for meg Mnjo, skal nok gå an å skru sammen en formel som løser dette, men gitt at det tar maks fem minutter å stille opp dette manuelt, og timene fort flyr når du skal lage en komplisert formel, så ligger det i kortene hva som lønner seg. Do not underestimate the power of manual labour.
Nemmera Skrevet 18. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 18. november 2009 Jeg har gjort det manuelt ja, jeg bare luuuuurte på om man kan gjøre det på en annen måte, sånn til en annen gang. men siden ingen hadde en "quick fix" så får jeg heller prøve igjen neste gang jeg støter på noe sånt ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå