Gå til innhold

Når folk baker kaker til bryllupet......

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Bjørg_*
Skrevet

er det brudeparet,eller gjør gjesten dette som en gest/en del av gaven?

Er familie og nære venner som skal bake til vårt bryllup.

Synes det er så mange uskrevne regler i forhold til bryllup-vil jo ikke støte noen.. :rødme:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som baker er vanlig der jeg kommer fra ihvertfall.

Skrevet
De som baker er vanlig der jeg kommer fra ihvertfall.

Signerer denne :jepp:

Skrevet

Ja det ville aldri falle meg inn å sende regning på 42,50 for bruk av egg, rømme, sukker, mel osv til brudeparet :fnise:

Det er en hyggelig å kunne bidra.

Skrevet

Her er det de som baker, derfor får de også takkekort etterpå fordi det regnes som gave.

Gjest Gjest_Bjørg_*
Skrevet

Okey, det var det jeg trodde,men måtte bare være sikker!

Tusen takk for hjelpa! :klemmer:

Skrevet
Her er det de som baker, derfor får de også takkekort etterpå fordi det regnes som gave.

Ja, var lurt å huske på å sende takkekort til alle kakebakere (og jeg synes det er fint å takke for kake også hvis man får både kake og gave) :jepp: . Takk for påminnelse/tips, Chiffon ;)

Skrevet

Tar sjansen på at det samme gjelder til konfirmasjon? Har konfirmant til våren, og satt forleden å lurte på akkurat dette. Har selv ofte bakt til dåp, konfirmasjon og bryllup, og det har aldri falt meg inn at jeg skulle ha penger for ingrediensene. Men det er jo ikke sikkert at alle tenker slik? Skal huske på å sende takkekort også for kaker, i allefall, for det er hyggelig å få!

Gjest No wonder woman
Skrevet

Man kan jo tilby seg å betale, sånn for høflighet skyld, men de fleste vil vel ta på seg den utgiften.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Skikk og bruk sier egentlig at brudeparet betaler for ingrediensene (sitert i blant annet Toppen Bechs "Skikk og bruk i en ny tid").

Men for de fleste tror jeg det er underforstått at den som baker bekoster ingredienser, så sant de ikke er skyhøye (type cognacdynket nøttemasse og krem dekket med venetiansk mandelmarsipan og gullfolie-pynt... Hva vet jeg...)

Det er allikevel hyggelig å tilby seg å betale eller på annen måte kompensere/takke, synes jeg.

Skrevet

Ja husk å takke kakebakerne i takkekortet selv om de gir egen gave ved siden av. At brudeparet bruker litt tid på å skrive takkekortene er veldig hyggelig for mottakerne.

Skrevet

Jeg synes også at det har litt å si dersom det er gjesten som tilbyr seg å ha med kake, eller om det er brudeparet som spør om gjesten kan bake kake.

Men jeg tar gjerne med en kake uten å forvente betaling (i hvert fall så lenge det ikke er snakk om dyre/spesielle ingredienser).

Skrevet

Hvis det er en vanlig kake tror jeg ikke det er vanlig å betale for det. Men hvis det er selveste bryllupskaka, da ville det vært mer naturlig å betale.

Skrevet

Jeg lager en helt fantastisk oreokake som de fleste elsker, som koster 200kr i ingredienser, men de fleste vil vel ikke tro at den koster så mye? Kjøper jeg gave i tillegg da? Og vil jeg ikke virke litt kjip hvis jeg ikke kjøper gave, fordi folk ikke tror at den koster så mye.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Jeg lager en helt fantastisk oreokake som de fleste elsker, som koster 200kr i ingredienser, men de fleste vil vel ikke tro at den koster så mye? Kjøper jeg gave i tillegg da? Og vil jeg ikke virke litt kjip hvis jeg ikke kjøper gave, fordi folk ikke tror at den koster så mye.

Da synes jeg du skal spesifisere på kortet at kaken er gaven, kanskje til og med legge ved oppskrift?

Skrevet

Men du hadde vel uansett brukt mer enn 200 kr om du hadde kjøpt gave istedenfor å bake??

Hadde jeg vært deg ville jeg nok kjøpt en liten gave ved siden av kaka.. :sjenert:

Skrevet

Man velger da selv om man lager en kjempedyr kake eller en billigere en. med mindre man er skrapeblakk, så gir man ikke kun en kake med ingredienser til 200 kr i bryllupsgave, altså.

Gjest Badabing
Skrevet

Synes det kommer an på om man tilbyr seg eller blir spurt. Hvis man spør om noen vil bake, synes jeg man skal spørre om man skal betale for ingredienser.

Og takkekort bør man såklart sende :)

Skrevet

Jeg synes en så flott kake er en kjempefin bryllupsgave :) Jeg ville ihvertfall blitt veldig glad, og ikke forventet noe mer (kommer sef. litt ann på hvor nært du står brudeparet men..). Og god idee med et kort ved siden av så de husker at den var fra deg :wink: (men det tror jeg nok de gjør, men det blir sikkert litt kaos når det kommer til skriving av takkekort). Men synes ikke at du trenger å skrive "dett er bryllupsgaven", mer noe slikt som "håper kaken fallt i smak". Tor jeg må på jakt etter en oreo-kake-baker til mitt bryllup :rødme:

Skrevet

Jeg har blitt bedt om å bake kake i en god del bryllup, og det har aldri falt meg inn å spørre om å få dekket utgiftene til det. Jeg synes bare det er hyggelig å bidra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...