Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er i et forhold som har hatt noen utfordringer i forhold til at han er sjalu/overbeskyttende/føler seg truet av andre menn.

Med erfaring fra tidligere episoder er vi nok engang havnet i en situasjon som for meg er uutholdelig.

Etter 9 mnd spør han meg om hvem jeg hadde sex med sist og hvor lenge før han jeg hadde sex med vedkommende. Igjen; etter erfaring, så skaper det ingenting godt i vårt forhold å snakke om x'er. Med dette i bakhodet, og at jeg syns han ikke har noe med min "sex-fortid" å gjøre valgte jeg å ikke snakke om det. Var dette riktig?

Det har gått over en uke og han plages enormt av dette. Da det først ble tatt opp, valgte han å glemme hele greia og heller fokusere på oss.. noe jeg syns var riktig. Her om dagen kom tema opp igjen (etter en fantastisk nydelig helg sammen), og nå sover han ikke, sier han blir gal av å ikke vite, tenker på det hele tiden og mener jeg skjuler noe for han ved å ikke fortelle han. han sier å at han SKAL vite, og han kommer til å finne ut av det på en eller annen måte.

Dette går utover hele stemningen mellom oss, da jeg merker noe plager han. De to siste dagene har han vært hlt fraværende til tider, og når jeg spør sier han bare "det er ingenting, eller det går bra". Han smiler og kysser meg, er ikke avvisende, men hele tiden er det noe som trykker. Jeg tror enda det er det at han ikke vet som plager han.. hva gjør jeg?

Vi har vært gjennom flere episoder der sjalusi har vært en stor del. Jeg får ikke lov til å ha kontakt, snakke med eller oppsøke plasser der jeg kanskje møter på en x, en jeg har hat sex med. Tanken på at jeg er en sjelden gang er ute på byen med venninner er for han en kvalmende tanke.

Jeg gjør heller ingenting som viser at jeg er ute etter oppmerksomhet fra noen andre, eller vil tilbake til en x. Han er skeptisk både på jobben min og vennene mine.

Det river inni meg, og jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. og hva jeg evt gjør galt?! Han er ikke lykkelig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har tre tusen prosent rett. Og det han nå gjør er å straffe deg, manipulere deg, og hersje med deg. For noe han selv sliter med.

Når han så har tvunget deg til å snakke. Så kommer han til å fortsette å herje med deg for det han får vite. Da "ser han for seg" alt du fortalte og fortsetter å gnåle.

Mitt beste tips; la ham herje. Ti stille. Vær rolig, si at "dette har jeg sagt før, fortid er fortid. Den er borte. Du har ikke noe med det. Du var ikke der. Det har ikke noe med deg å gjøre. Det er mitt siste ord i saken".

Og så får du bare være tolmodig, blid (så langt du kan) dele ut klemmer og si at jeg ser at du sliter, men det forandrer ikke min mening.

Enten gir han seg til slutt. Eller så blir det slutt.

Å gi etter er det DUMMESTE du gjør.

Skrevet

Du gjør ikke noe galt, i alle fall ikke ut fra det du forteller. HAN har et problem hvis han ikke takler at du har vært sammen med andre tidligere, eller hvis han ikke "tillater" deg å ha kontakt med folk, nekter deg å gå visse plasser og sånn.

Dette bør han søke profesjonell hjelp for, hvis det plager ham stadig.

Det er neppe noe du kan gjøre med dette, og du bør ikke akseptere at han legger restriksjoner på hva du kan gjøre og ikke - det forsterker bare problemet, fordi du da på en måte "godkjenner" følelsene hans. Han må faktisk velge å stole på deg og forholde seg til det.

Noen er sykelig sjalu, og det er et stort problem.

Ellers kan det kanskje hende at han tidligere er blitt bedratt? Da kan det kanskje hjelpe å snakke om det.

Gjest Gjest bombe
Skrevet

JEG ER uenig i det du og de andre forteller her.

Han er redd for å miste deg, han er veldig glad i deg. Han manipulerer deg jo ikke, du sier jo at han kysser deg, at han ikke avviser deg men at han sliter.

Grunneen er nok at du holder skjult for han hvem du hadde sex med sist.. Og hvorfor holde dette skjult for en mann du faktisk er sammen med. Det å vite betyr sikkert for han å være trygg på hva som faktisk hendte den gangen...

Jeg er av en av de som mener at oppriktighet (fullstendig ærlighet) er det eneste som gjelder, også om fortiden vår.

Jeg føler meg tryggere hvis jeg kaN FÅ SPØRRE om eksene hans og at han svarer ærlig til meg .....Da føler jeg at jeg blir trygg selv om det stikker litt.. Hvis han holder tilbake så føler jeg at han har noe å skjule og blir dermed usikker på hans følelser i forhold til meg ..

For hvorfor skal du holde skjult sexn du hadde før?

Hvis du hadde spurt han ville du nok følt det samme som han når du ikke fikk et svar, og følt det som om at dine følelser ikke betyr noe..

For han så BETYR det mye for tryggheten med at han vet..

Skrevet (endret)

Vel, jeg skjønner dere begge, mye fordi jeg har vært der selv.

Kjæresten min har flere ekser, jeg har ingen. Dvs, han er mitt første og eneste forhold - og ja, det har vært litt vanskelig for meg å forholde seg til. Jeg har ingen problemer med å innrømme at det har medført mye sjalusi fra min side.

For min del har ærlighet vært nøkkelen i forholdet. I starten ville ikke kjæresten min prate om eksen, og jeg har ikke noe problem med å forstå akkurat det, problemet er at jeg følte jeg 'konkurrerte' mot noen jeg ikke visste hvem var, alt var så hemmelig, og det igjen gjorde meg sjalu. Hva var det han hadde å skjule liksom? Hvorfor kunne han bare ikke være ærlig?

For meg har ærlighet vært viktig, mye fordi jeg ble ført bak lyset gjennom mange år med mobbing, og det var vanskelig for meg å takle uten på en måte å vite hva jeg skulle forholde meg til.

Da kjæresten min derimot begynte å snakke om eksen, så gjorde det mange ting lettere. Den sjalusien jeg hadde har blitt kraftig redusert - mye fordi jeg nå føler vi har alle kort på bordet. Det er essensielt, spesielt for meg som ikke har noen ekser, som ikke har den samme erfaringen som min kjæreste.

Fortid er fortid, men for meg er det viktig å få vite slik at jeg kan glemme. Det kan høres rart ut, men hemmelighetskremerier gjør det bare verre. Det virker som man har noe å skjule.

Ift til din kjæreste bør dere snakke sammen - hva er det egentlig som er problemet her? Er det det at du er sammen med vennene dine og koser deg, eller er det ekskjæresten som gjør ham sjalu? Hvorfor tenker han som han gjør, hva er bakgrunnen, har han noen grunn til det?

Det hjelper ikke å spørre oss, du må spørre ham. Kanskje hans side av saken er helt annen enn din? Kanskje det er et eller annet han tror du skjuler? Hva i såfall skal til for at dere får et gjensidig forhold - hvor han respekterer deg og du respekterer han?

Jeg sier ikke at hans oppførsel er akseptabel, men kommunikasjon er nøkkelen her.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest MikeWaters
Skrevet
Hei.

Jeg er i et forhold som har hatt noen utfordringer i forhold til at han er sjalu/overbeskyttende/føler seg truet av andre menn.

Med erfaring fra tidligere episoder er vi nok engang havnet i en situasjon som for meg er uutholdelig.

Etter 9 mnd spør han meg om hvem jeg hadde sex med sist og hvor lenge før han jeg hadde sex med vedkommende. Igjen; etter erfaring, så skaper det ingenting godt i vårt forhold å snakke om x'er. Med dette i bakhodet, og at jeg syns han ikke har noe med min "sex-fortid" å gjøre valgte jeg å ikke snakke om det. Var dette riktig?

Det har gått over en uke og han plages enormt av dette. Da det først ble tatt opp, valgte han å glemme hele greia og heller fokusere på oss.. noe jeg syns var riktig. Her om dagen kom tema opp igjen (etter en fantastisk nydelig helg sammen), og nå sover han ikke, sier han blir gal av å ikke vite, tenker på det hele tiden og mener jeg skjuler noe for han ved å ikke fortelle han. han sier å at han SKAL vite, og han kommer til å finne ut av det på en eller annen måte.

Dette går utover hele stemningen mellom oss, da jeg merker noe plager han. De to siste dagene har han vært hlt fraværende til tider, og når jeg spør sier han bare "det er ingenting, eller det går bra". Han smiler og kysser meg, er ikke avvisende, men hele tiden er det noe som trykker. Jeg tror enda det er det at han ikke vet som plager han.. hva gjør jeg?

Vi har vært gjennom flere episoder der sjalusi har vært en stor del. Jeg får ikke lov til å ha kontakt, snakke med eller oppsøke plasser der jeg kanskje møter på en x, en jeg har hat sex med. Tanken på at jeg er en sjelden gang er ute på byen med venninner er for han en kvalmende tanke.

Jeg gjør heller ingenting som viser at jeg er ute etter oppmerksomhet fra noen andre, eller vil tilbake til en x. Han er skeptisk både på jobben min og vennene mine.

Det river inni meg, og jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. og hva jeg evt gjør galt?! Han er ikke lykkelig...

Dette er overhodet ikke gode tegn, jeg kan ikke skjønne at han skal ha krav på å vite alt om din seksuelle fortid.

Gjest lykkelitn
Skrevet

dette er vel bare enda et bevis på hvor forskjellige folk er :)

noen takler x info, mens andre ikke gjør det :)

Skrevet

Han truer med å spørre alle jeg snakker med, gå gjennom telefonlista mi og gir seg ikke før han vet det. Og han vil vite om alle. Hadde han ikke fra før hatt en anstrengt forhold til folk jeg har vært med, at jeg en sjelden gang drar ut (og er edru til og med) hadde jeg fortalt det. Likevel vet jeg at resultatet blir at om han det er snakk om noen gang dukker opp der jeg tilfeldigvis er er det over og ut.

Jeg kan skrive en liste jeg for å gjøre han fornøyd.. men hva godt kommer det ut av dette? Hva skal han med infoen?

Han meneralt er min skyld og jeg kunne sagt det med en gang. Skulle jeg? Jeg får beskejd om å ikke spørre hva det er, hvordan han har det ingenting.. jeg har bare med å fortelle.

Jeg vil han jo ikke noe vondt.. men vet hvordan han reagerer bare noen sjekker meg tilfeldig opp på en uskyldig måte. Er det jeg som gjør han usikker?

Jeg er tvungen til å slette all gammel mail fra xer.. back-up jeg måtte ha - kaste alt av gaver (enda det kan være en helt vanlig genser).... skal jeg virkelig gi etter? Hva galt gjør jeg?? Tårene triller her...

Skrevet

Helt ærlig - måten han oppfører seg høres ikke helt riktig ut. Grensene han setter deg, måten han krever informasjon, hans usikkerhet.. Utrolig usympatisk.

Ut i fra beskrivelsene dine virker det også at det er veldig sannsynlig at om du sier noe, kan det godt være at han kommer til å bruke dette imot deg i framtiden. At han truer deg med at han skal gå spørre dine bekjente - vel, det er virkelig lavmål og jeg kan ikke forestille meg at jeg skulle ha respekt for en sånn mann.

I tillegg synes jeg generelt at i stedet for å kreve informasjon fra kjæresten burde de urimelig sjalue heller jobbe med sin egen usikkerhet.

Skrevet (endret)
Dette er overhodet ikke gode tegn, jeg kan ikke skjønne at han skal ha krav på å vite alt om din seksuelle fortid.

Det viktigste er at vårt forhold fungerer - og han vet alt om min seksuelle fortid, jeg har nemlig ingen problemer med å være åpen om det, og ei heller ham. ;)

Og Bond: jeg er helt enig i at man skal jobbe med egen sjalusi, men man er faktisk to i et forhold, da hjelper det ikke om den ene parten står på sitt og nekter å hjelpe.

Endret av Yvonne
Skrevet
Det viktigste er at vårt forhold fungerer - og han vet alt om min seksuelle fortid, jeg har nemlig ingen problemer med å være åpen om det, og ei heller ham. ;)

Og Bond: jeg er helt enig i at man skal jobbe med egen sjalusi, men man er faktisk to i et forhold, da hjelper det ikke om den ene parten står på sitt og nekter å hjelpe.

Måtte typen din kaste gaver fra exn? Går du berserk på ham om noen sjekker ham opp? Det TS beskriver her har ikke noe med sjalusi å gjøre, det er psykisk vold.

Jeg er overhodet ikke enig i at BEGGE skal jobbe med et sånt problem som den ENE har. Det er den ENES problem. Og denne bør følgelig søke hjelp.

Skrevet (endret)
Måtte typen din kaste gaver fra exn? Går du berserk på ham om noen sjekker ham opp? Det TS beskriver her har ikke noe med sjalusi å gjøre, det er psykisk vold.

Jeg er overhodet ikke enig i at BEGGE skal jobbe med et sånt problem som den ENE har. Det er den ENES problem. Og denne bør følgelig søke hjelp.

Ingen av oss liker å ha gaver fra tidligere flørter/eker, der er både kjæresten og jeg enige (han kastet ut tingene fra eksen lenge før jeg kom inn i bildet) - det har aldri vært et krav fra min side, og jeg blir ikke sint om noen prøver å sjekke ham opp. Hvorfor skulle jeg det? I stedet for ser jeg det bare som smiger på at jeg har fått meg en flott type. ;)

Og jo, det handler om sjalusi, men jeg er enig i at det er psykisk vold.

Jeg tror du misforstår meg, for jeg har aldri sagt man ikke skal jobbe med sjalusien, og for min del er ikke det noe stort problem nå.

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...