Gå til innhold

Alternativ til NRK's julekalender

Anbefalte innlegg

Skrevet

Velsa er 2 1/2 år og elsker barne-tv. Jeg gledet meg til å se NRK's julekalender sammen med henne. Nå fant jeg ut at NRK sender jul i svingen. For vesla her er ikke det noe gøy. Hun liker best å se på dyr, tegnefilm/dukkefilm. Det blir for vanskelig å følge med på historien om Linus.

Har noen noen ideer om filmer man kan kjøpe som er lagt opp som julekalender, og som passer små barn?

Videoannonse
Annonse
Gjest emmeline
Skrevet

Da må du vel kanskje kjøpe en av de andre julekalenderne som har vært, Blåfjell eller noe slikt. Det har vel aldri vært noen julekalender med bare dyr eller dukker.

Gjest Gjest_Mines_*
Skrevet

Nå er vel strengt tatt datteren din nok for litt liten mtp NRKs målgruppe for julekalenderen. Julekalenderen har jo aldri vært med dyr, dukker? Det er alltid reelle mennesker og dialoger. (A la Drømmehagen, Teletubbies etc som er populært for 2-3 åringer). Du må nok kjøpe noe på DVD eller laste ned noe er jeg redd.

Skrevet

Tar du ikke sorgene litt på forskudd??

Det kan jo hende at det faktisk fenger din 2,5 åring... Og gjør det ikke det, så MÅ man vel ikke se barne tv hver dag???

Mine barn er 2,5 og 5 og det er noen dager barne tv er kjedelig og ikke fenger - da slår vi bare av TV'n og barne leker i stedet...

Skrevet

Amalies jul, jul i blåfjell og den med både rød- og blånisser er jo bra da. Vet ikke om jul i svingen er noe nytt, men det har jeg aldri hørt om. Jul i skomakergaten likte jeg aldri.

Skrevet
Velsa er 2 1/2 år og elsker barne-tv. Jeg gledet meg til å se NRK's julekalender sammen med henne. Nå fant jeg ut at NRK sender jul i svingen. For vesla her er ikke det noe gøy. Hun liker best å se på dyr, tegnefilm/dukkefilm. Det blir for vanskelig å følge med på historien om Linus.

Har noen noen ideer om filmer man kan kjøpe som er lagt opp som julekalender, og som passer små barn?

Barnet ditt er jo så lite ennå, det har vel ikke noe begrep om julekalender og at det betyr at det sendes 24 epsioder. Så for henne kan vel det være like greit å se litt på en annen film i steden. Jeg vet at Thomas Toget f.eks har masse små fortellinger på samme DVD. Og det gjelder vel de fleste slike filmer, kanskje?

En annen ting; Når mine var så små likte de veldig godt å se på Ole Alexander Fillibombombom, i tillegg til alle disse småbarnsgreiene som Franklin, Bananer i pysjamas og Teletubbiene. Kanskje jenta di liker Jul i svingen, selv om du ikke tror det?

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Det er ikke bare de minste hvor jul svingen ikke er populær. Jeg er 19 år alle vennene mine sier at julekalenderen det er noe de alltid får med seg selv om vi begynner å bli voksnen. Jeg elsker amalies jul og jul på månetoppen osv. Men Jul i svingen er tull. Det er ikke noe morro. Jeg vet jo ikke sikkert hva barn tenker om det, men det er liksom ikke som den tradisjonelle julekalaender stilen og barnas supershow jule kalender var ikke det det de hadde i fjord. Seriøs de koselige kalenderene går downhill nå om dagen. Da jeg var barn det var da det var verdt å se på. Jeg syns synn på dagens unge som får slike kjedelige julekalendere :skravle: Nå må NRK skjerpe seg.

Men tips til det mamma til 2,5 åring. Kanskje du kan få tak i Jul i Skomaker gaten til barnet ditt. Det syns jeg passer for de minste. Du har skomakeren og tøffelen hans og de små film snuttene. Kanskje du kan kjøpe den jule kalenderen og vise henne en episode om dagen frem til jul. De er ikke så alt for dyre.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Det var da veldig så mange meninger her da....he he

Jeg lurer egentlig bare på om noen av dere vet om noen annet enn Jul i svingen som er lagt opp som en julekalender.

Blånissene og amalies jul er nok ikke aktuelt.

Skrevet
Blånissene og amalies jul er nok ikke aktuelt.

Jeg synes du undervurderer barnet ditt veldig jeg da...

Min sønn var ikke fylt 2 i desember i fjor (han ble 2 i januar) men han elsket jul i blåfjell!

Det kan jo hende datteren din liker jul i svingen, hvis ikke får du sette på noe annet.. Men la nå jenta få gjøre opp sin egen mening!

Skrevet
Jeg synes du undervurderer barnet ditt veldig jeg da...

Min sønn var ikke fylt 2 i desember i fjor (han ble 2 i januar) men han elsket jul i blåfjell!

Det kan jo hende datteren din liker jul i svingen, hvis ikke får du sette på noe annet.. Men la nå jenta få gjøre opp sin egen mening!

Ja ja ja, det skal jeg gjøre.

Men igjen. Er det noen som vet om noe annet enn jul i svingen?

Skrevet

Nei, på tv finnes det ikke noe alternativ til jul i svingen dessvere..

Så det alternativet du har er nok å kjøpe en eller annen julekalender på DVD og sette på en episode hver dag.

Jul i skomakergata, amaliels jul, jul i blåfjell, jul på månetoppen og jul på sesam stasjon er i hvertfall alle å finne på dvd til en rimelig pris.

Skrevet
Nei, på tv finnes det ikke noe alternativ til jul i svingen dessvere..

Så det alternativet du har er nok å kjøpe en eller annen julekalender på DVD og sette på en episode hver dag.

Jul i skomakergata, amaliels jul, jul i blåfjell, jul på månetoppen og jul på sesam stasjon er i hvertfall alle å finne på dvd til en rimelig pris.

Tusen takk for svar.

Nei, jeg vet jo at det ikke går noe annet på tv, så jeg må jo kjøpe noe. Kikka også på sesam stasjon, men jeg fant ikke ut om den var delt inn i 24 episoder. Noen som vet om den er det?

Skrevet

tror det var en sesamstasjon julekalender med 24 episoder...

her står det om en del julekalendere

Skrevet

Og har du ikke som toåring fattet poenget med å påtvinges en julekalender skal moren din jammen meg hjelpe dere.

Vær heller glad for hver eneste time dag og uke og år din datter IKKE er opptatt av og forstår tv.

Så kan du heller (som så gjerne vil gjenoppleve førjulstiden fra barndommen) se noe annet etter leggetid, kjøpe Skomakergata fx.

Skrevet

Det var da he....es mange meninger om min datter skal se på julekalender eller ikke da. Sånn er det vær j..la gang man prøver å legge noe inn her. Alle skal råde deg til alt mulig annet enn akkurat det man spør om.

Lag deres egen tråd :kjefte:

tror det var en sesamstasjon julekalender med 24 episoder...

her står det om en del julekalendere

Tusen takk Leanne, her var det mange gode forslag. Akkurat det jeg trengte :)

Skrevet

Forrige (første?) gang Jul i svingen gikk var mitt barn tre eller fire år. H*n likte ikke serien i det hele tatt - det ble for mye tull og tøys - noe h*n sikkert hadde elsket i dag, i en alder av seks!

Vi så Jul i blåfjell på dvd istedet, og det var kjempestas. Anbefales!

Gjest Gjest_Lily_*
Skrevet

JUL-I-SKOMAKER-GATA!!!!!!

Jeg mener den er det beste for den alderen. Nå må folk slutte å diskutere om den er aktuel for småbarn eller ikke. Mammaen til denne jenta sier nei, hun tror ikke datteren liker det. Men jul i skomaker-gata er perfekt mener nå jeg.

Skrevet

"Linus i svingen" er i hvertfall en veldig bra serie, og lillegutt på 4 år elsker den! Håper "jul i svingen" er like bra :)

Lillegutt brydde seg ikke stort om julekalenderen før i fjor. Da var han 3 1/2 år gammel, og så på Blåfjell. Julekalender er kanskje litt for større barn. Ikke sikkert de minste ville fått med seg tidsperspektivet og nedtellingen til jul allikevel.

Kankje vesla di har noen favorittserier? Du kunne lagd en egen kalender, latt henne trekke mellom noen serier som er beregnet på hennes alder hver dag, og lagd et klistremerkesystem som nedtelling til julaften?

Lykke til :)

Skrevet
Kankje vesla di har noen favorittserier? Du kunne lagd en egen kalender, latt henne trekke mellom noen serier som er beregnet på hennes alder hver dag, og lagd et klistremerkesystem som nedtelling til julaften?

Hvorfor lage så mye styr og et komplisert opplegg for en 2-åring? De skjønner jo ikke et slikt abstrakt konsept.

Et så lite barn husker dessuten ikke jula i fjor og har ingen andre forventninger enn vi skaper. Og hvis vi lager så mye styr rundt julaften at en nedtellingskalender er en nødvendig del, synes jeg det er merkelig.

Skrevet

Skjønner godt at du har lyst til å lage en kosestund hver dag frem til jul, jeg ;)

Jul i Skomakergata vil jeg tro er bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...