Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #1 Skrevet 12. november 2009 Min datter har akkurat begynt i barnehagen, og vi har fått et skjema der vi skal krysse av for om vi tillater at det blir tatt bilder av henne med de andre barna i barnehagen, som så blir brent på cd og sendt rundt til alle foreldrene. Jeg er litt skeptisk. Jeg synes enkelte foreldre er nokså slappe når det gjelder dette med å legge ut bilder av barna sine på nettet. Og det er vel ikke sikkert de har hemninger med å legge ut bilder av andres barn heller, hvis de skal legge ut bilder fra barnehagen. Samtidig lurer jeg på hvordan det egentlig gjøres hvis jeg nå krysser av for nei. Må datteren min da "flytte seg ut av bildet" hvis de for eksempel skal ta bilder av barna som baker pepperkaker? Jeg vil ikke at hun skal måtte tas bort hele tiden, fordi de ikke får ta bilder av henne. Hvordan har dere det i barnehagene deres når det gjelder dette?
Gjest Gjest_Mathilde_* Skrevet 12. november 2009 #2 Skrevet 12. november 2009 Høres helt hysterisk ut å nekte barnet å være med.
Spoven Skrevet 12. november 2009 #3 Skrevet 12. november 2009 Da mitt barn fikk sin "tiden-i-barnehagen-mappe", så var det et barn de hadde skravert ansiktet til. Men de forskjellige barnehagene har vel forskjellige måter å gjøre dette på, så det enkleste må vel være å snakke med barnehagen om dette.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #4 Skrevet 12. november 2009 De tar sikkert mange bilder, også unnlater de å bruke de der din datter er med vil jeg tro. Ellers er det vel kun barn som må hjemme seg for fedre med besøksforbud eller lignenede som ikke kan vise ansikt på bilder - sønnen min ville i allfall blitt skuffet om han ikke fikk være med på bildet av barnehagen som skulle i lokalavisen. Og er bildet i avisen så ser alle det - og hva er verre med at alle foreldrene har bildet?
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #5 Skrevet 12. november 2009 Min datter har akkurat begynt i barnehagen, og vi har fått et skjema der vi skal krysse av for om vi tillater at det blir tatt bilder av henne med de andre barna i barnehagen, som så blir brent på cd og sendt rundt til alle foreldrene. Jeg er litt skeptisk. Jeg synes enkelte foreldre er nokså slappe når det gjelder dette med å legge ut bilder av barna sine på nettet. Og det er vel ikke sikkert de har hemninger med å legge ut bilder av andres barn heller, hvis de skal legge ut bilder fra barnehagen. Samtidig lurer jeg på hvordan det egentlig gjøres hvis jeg nå krysser av for nei. Må datteren min da "flytte seg ut av bildet" hvis de for eksempel skal ta bilder av barna som baker pepperkaker? Jeg vil ikke at hun skal måtte tas bort hele tiden, fordi de ikke får ta bilder av henne. Hvordan har dere det i barnehagene deres når det gjelder dette? du er vel klar over at jeg ka ta med meg kameraet og gå i barnehagen å ta bilder. Ikke inne,men jeg kan stå på utsiden og ta masse bilder.....Jeg syns du er hysterisk
Snipa Skrevet 12. november 2009 #6 Skrevet 12. november 2009 Både i barnehagen og skolen har vi krysset av for at vi ikke ønsker at bilder av vårt barn skal publiseres på nett eller i avis. I barnehagen godtok vi bilder til "internt bruk" og til andre foreldre. Vi har ikke noe å skjule eller noe slikt, er helt vanlige mennesker. Men vi vil selv ha kontroll over hvilke bilder av våre barn som legges ut på nett. Og ved å krysse "nei" i dette feltet på skjemaet til skolen, så gjør det skolen mer bevisst på denne problemstillingen, tenker jeg. Barnet selv vet ikke at det er slik, og har ikke reagert på det. Skolen legger ut bildeserier fra arrangementer på sin hjemmeside, og et par ganger har det hendt at barnet er med på bildet, i utkanten, i bakgrunnen, litt bortvendt e.l. Men det er greit, og vi har ikke sagt noe på det.
Snipa Skrevet 12. november 2009 #7 Skrevet 12. november 2009 Og er bildet i avisen så ser alle det - og hva er verre med at alle foreldrene har bildet? Avisfotografer er varsomme med å ta bilder av barn for avisbruk, siden det kreves samtykke fra foresatte for å publisere bilder av barn. De spør derfor læreren (om det er et skolearrangement) om det er noen elever som de må unngå å få med på bilder.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #8 Skrevet 12. november 2009 Ja, veldig gøy for det ene barnet som ikke får være med på bildet som blir vist i avisen...sønnen min syntes i allfall at det var veldig stas - og hva så om hele verden får se han? Vi går jo rundt i det offentlige rom hver dag - hva er det dere er redde for?
Gjest Smaragd Skrevet 12. november 2009 #9 Skrevet 12. november 2009 Både i barnehagen og skolen har vi krysset av for at vi ikke ønsker at bilder av vårt barn skal publiseres på nett eller i avis. I barnehagen godtok vi bilder til "internt bruk" og til andre foreldre. Vi har ikke noe å skjule eller noe slikt, er helt vanlige mennesker. Men vi vil selv ha kontroll over hvilke bilder av våre barn som legges ut på nett. Og ved å krysse "nei" i dette feltet på skjemaet til skolen, så gjør det skolen mer bevisst på denne problemstillingen, tenker jeg. Barnet selv vet ikke at det er slik, og har ikke reagert på det. Skolen legger ut bildeserier fra arrangementer på sin hjemmeside, og et par ganger har det hendt at barnet er med på bildet, i utkanten, i bakgrunnen, litt bortvendt e.l. Men det er greit, og vi har ikke sagt noe på det. Tidligere så jobbet jeg i en barnehage der det ble lagt ut bilder på hjemmesiden hver uke. De barna som var "reservert" mot dette, unngikk vi bare å legge ut. Det gjaldt en tre-fire barn av totalt 60, så dette gikk helt fint! Om barnet var i bakgrunnen, eller man så bakhodet - gikk fint for "våre" foreldre også. Vi tok altså bilder som vanlig i bhg, men gikk gjennom de før vi la dem ut. Jeg syns ikke dette var et problem, og jeg syns ikke de foreldrene var hysteriske. Bildene ble tross alt lagt på nettet, så hvemsomhelst kunne gå inn og se. Det samme gjelder jo om men sender bilder hjem til foreldrene på CD. Da kan jo de legge ut alt på nettet, det har man jo ingen garanti for. Og det som engang har vert på nettet, kan muligens ikke fjernes - for man vet jo aldri hvem som har kopiert dem! Kjedelig å vere kjendis om 10-15 år, når alle barnebildene dine er offentliggjort fra f.eks facebook fordi moren din la alt hele livet ditt der... Visste dere forresten at om en sletter et bilde fra facebook, så har de det forsatt lagret?!!! Når en legger ut bilder der, så gir du slipp på rettigheten dine, og de kan lage en hel bok om DITT liv om de vil!!! Så tenk dere godt om før dere legger ut for mye bilder der altså! Jeg ble godt skremt når jeg fikk vite om det! Nå har jeg riktig nok ikke lagt ut så mye fra før og jeg har ikke barn - men jammen skal jeg ikke legge ut mye nytt heller nei! Ble litt avsporing her, men gjelder jo samme tingen, så jeg tenkte det var greit
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #10 Skrevet 12. november 2009 Hvis du er kjendis og det går ann å finne bilder fra da du gikk i barnehagen - sow what? Barnehage bilder er jo totalt uskyldige - med mindre det finnes nudist barnehager eller lignende som jeg ikke vet noe om?
Gjest Smaragd Skrevet 12. november 2009 #11 Skrevet 12. november 2009 Hvis du er kjendis og det går ann å finne bilder fra da du gikk i barnehagen - sow what? Barnehage bilder er jo totalt uskyldige - med mindre det finnes nudist barnehager eller lignende som jeg ikke vet noe om? Jeg tenkte nå mest på bilder fra facebook her jeg da Harmløst tenker du kanskje... Ja, muligens - men har barnet selv valgt å legge ut dette? Utrolig hva folk legger ut der skjønner du!
Gjest Gjest_Lotta_* Skrevet 12. november 2009 #12 Skrevet 12. november 2009 For meg er det egentlig irrelevant hvilke bilder som legges ut, og hvorvidt det er farlig eller ikke. Poenget for meg er at jeg som menneske forbeholder meg retten til å selv velge hvilke bilder som skal deles med alle som har internett-tilgang, og dette mener jeg er en rett alle mennesker har. Derfor vil jeg ikke publisere bilder av ungene mine på internett, når de er voksne skal de selv få velge om de vil ha bilder av seg selv på nett eller ikke.
Donpedro Skrevet 12. november 2009 #13 Skrevet 12. november 2009 Ja, veldig gøy for det ene barnet som ikke får være med på bildet som blir vist i avisen...sønnen min syntes i allfall at det var veldig stas - og hva så om hele verden får se han? Vi går jo rundt i det offentlige rom hver dag - hva er det dere er redde for? Hvis du ser litt lenger enn din egen nese, så ser du kanskje at noen barn for eksempel bor på hemmelig adresse fordi mor forfølges av far. Andre er kanskje barn av en innvandrerkvinne som blir forfulgt av familien sin og som trues med æresdrap. DERFOR er en del redde for at bilde av barna skal legges ut, og det skjønner jeg godt.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #14 Skrevet 12. november 2009 Jeg ser lenger enn mi egen nese og det var det jeg skrev i mitt første innlegg! Men det er ikke det som er innleggers grunn!
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #15 Skrevet 12. november 2009 Jeg må si at jeg synes at det har blitt trist at det er slik. Jeg har til og med hørt om foreldre som ikke vil at det skal tas bilde av barna deres i burdagsbesøk, når de er med venninnen og familien på hyttetur osv. De skal ha 100% kontroll med alle bilder som tas av barna. Er det snakk om barn som lever på hemmelig adresse osv. så skjønner jeg problemstillingen, men utover det synes jeg at det er en litt kunstig problemstilling. Ja, det er dessverre endel voksne som ikke eier sperrer og som legger ut alt av bilder på Facebook, men at et mindretall voksne ikke har styring vil jeg ikke at skal styre meg og mitt barn i så stor grad at barnet skal holdes utenfor, noe de i realiteten vil bli hvis de ikke får være med på fellesbilder osv. Selv har jeg og mine venninner mange fine stunder når vi sitter å ser på bilder fra barnehage og småskole. Det hadde vært nokså kjedelig hvis jeg ikke var å se på noen av bildene (annet enn de mine foreldre har tatt selv), pga at de ikke tillot andre å ha bilde av meg. Barnehage og skole tar uskyldige bilder, og min erfaring er hvertfall at kun "fine" bilder brukes. Er det noen som er veldig uheldig på bildet så brukes det ikke.
Leanne Skrevet 12. november 2009 #16 Skrevet 12. november 2009 I barnehagen hvor jeg jobber må foreldrene skrive under på at de godtar at det blir tatt bilder av barna osv... Og at de vil få en cd med bilder, men at de ikke har lov til å legge bilder av andre barn på nettet. Sånn sett lover jo foreldrene også at de ikke skal legge ut bilder av andres barn på nett, men man kan jo ikke ha 100% kontroll..
Snipa Skrevet 13. november 2009 #17 Skrevet 13. november 2009 Jeg ser lenger enn mi egen nese og det var det jeg skrev i mitt første innlegg! Men det er ikke det som er innleggers grunn! Uansett hva som er grunnen, så er det nok og fullstendig ok å si at man reserverer seg. Ingen skal vurdere om vår grunn er akseptabel eller ikke. For å fortelle enda mer om hvor sære vi foreldre er: Vi har ikke tatt et eneste nakenbilde av vårt barn. Vi har noen babybilder med naken overkropp, men ingen bilder som viser noe nedenfor navlen. Siden alt med et enkelt tastetrykk kan havne på nett, så bestemte vi oss bare for at det skal ikke finnes slike bilder.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #18 Skrevet 13. november 2009 For å fortelle enda mer om hvor sære vi foreldre er: Vi har ikke tatt et eneste nakenbilde av vårt barn. Vi har noen babybilder med naken overkropp, men ingen bilder som viser noe nedenfor navlen. Siden alt med et enkelt tastetrykk kan havne på nett, så bestemte vi oss bare for at det skal ikke finnes slike bilder. Det må være slitsomt å være deg.
Minttu Skrevet 13. november 2009 #19 Skrevet 13. november 2009 De tar sikkert mange bilder, også unnlater de å bruke de der din datter er med vil jeg tro. Er vel slik det som regel er. hvertfall i barnehagen hvor jeg jobber.
Gjest Gjest_sol_* Skrevet 13. november 2009 #20 Skrevet 13. november 2009 jeg synes det er flott at man kan velge bort om man vil at barna skal bli tatt bilde av eller ikke. jeg jobbet i barnehage en liten periode, og da hadde vi blant annet barnet til en kjent og profilert norsk fotballspiller der. barnet fikk vi ikke lov til å ta bilder av osv. det kan jeg fint forstå, de ville vel beskytte ungen fra å havne i se og hør eller noe sånt. holde dem unna media. hvem vet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå