Gå til innhold

Europas nye fascister.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så dette programmet på NRK2 i kveld. Det jeg la merke til var at NRK setter likhets tegn mellom nasjonalisme og ytterste høyre.Etter det jeg vet så regnet nasjonal sosialismen seg som et sosialistisk parti. Selvsagt kan det jo tenkes at en del nasjonalistiske partier regner seg selv som mørkeblå, men begrepet rød og blå er jo egentlig med å vise hva man mener om markeds økonomi. Et parti som er veldig rødt kan jo også være nasjonalistiske. Blir litt rart når de bruker begrepet populistiske partier, fascistiske og rasistiske partier om hverandre. Kanskje de mener at et parti som er populistisk automatisk også er fascistisk?

Det andre jeg synes var litt rart er at noen av bevegelsen de omtalte var klart rasistiske, men noen av de var egentlig mer i mot politisk Islam. Nå er det sikkert mange fascistiske bevegelser som er veldig i mot muslimer i Europa, men det betyr ikke at alle som anser radikal Islam som en trusel i mot Europa er fascister. Selvsagt bruker noen dette som et hets i mot innvandrere fra islamske land. Men det betyr ikke at alle partier som anser dette som en viktig sak gjør det. Jeg føler at NRK eller de som har lagd programmet bevist ikke ønsker å se variasjoner. Og heller ikke ønsker å se på noen av årsakene til nyere ekstreme politiske bevegelseri Europa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...