Gjest Problematique Skrevet 11. november 2009 #1 Skrevet 11. november 2009 Vi får snart katt! Gleder oss masse. Jeg har lest meg opp på det meste (mange år siden jeg sist hadde katt), men lurer litt på hva vi evt. bør gjøre i leiligheten for å gjøre den så trygg som mulig for pusen. Vi bor i tredje etasje, og har en innglasset veranda. Den er jeg ikke så veldig bekymret for; pusen kommer ikke til å få lov til å være der ute nå vinduene er åpne. Siden vi bor i tredje så innstiller vi oss på at ingen vinduer kan være mer enn på gløtt for å sirkulere luft, og at om vi trenger en ordentlig utluftning, blir pus lukket inne på soverommet i mellomtiden. Ellers tenker jeg at vaskemiddel osv. alltid må være lukket inne i skap, badet bør være "off limits" siden der står det mye på benken som ikke bør ramle i gulvet osv. Men er det noe mer jeg burde tenke på?
Gjest Shock Skrevet 12. november 2009 #2 Skrevet 12. november 2009 Hvorfor venter du ikke med å skaffe katt til det er litt bedre omstendigheter?
Gjest Problematique Skrevet 12. november 2009 #3 Skrevet 12. november 2009 Har allerede ventet over et år; om vi skal vente til vi får et "perfekt" hjem må vi sikkert vente en ti års tid... Så det er ikke så veldig aktuelt.
Gjest Shock Skrevet 12. november 2009 #4 Skrevet 12. november 2009 Nei okei Jeg bare syntes ikke noe om at katter må leve et liv inne. ( heller ikke å gå tur med de som om de var en bikkje ) Men uansett, du bør jo ha klorestativ om du vil spare sofaen din ( ikke brett ettersom at du skal ha den inne ). Kattunger og katter generellt er veldig flinke til å gjemme/legge seg de merkligste steder, så dersom du f.eks ikke vil ha pus under kjøkkenbenken f.eks( dersom du har en liten åpning e.l ) bør du legge noe forran så pus ikke kommer inn. Jeg har hatt 3 katter som har trives bak kjøleskapet, umulig å finne de om du ikke ser at de går bak. Du bør også legge vekk så mange ledninger som mulig, og "gjemme" dem bort litt/samle dem. Kommer ikke på så mye akuratt nå.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 12. november 2009 #5 Skrevet 12. november 2009 Hva med å se på en rasekatt? De har bedre forutsettninger til å trives som innekatt.
Cayenne Skrevet 12. november 2009 #6 Skrevet 12. november 2009 Hva med å se på en rasekatt? De har bedre forutsettninger til å trives som innekatt. Dette er i de fleste tilfeller bare tull. Og det er mye bedre at TS gir et hjem til en huskatt som sårt trenger det, enn en rasekatt som omtrent er garantert et godt hjem uansett. Og jeg ser ingen steder at TS skriver at katten skal være innekatt hele livet? Den bør jo uansett være inne til den er kastrert, og det er også i ungkattperioden man bør være mest obs på å kattesikre leilighet/hus. Det virker som om det er en gjennomtenkt beslutning å skaffe seg katt, og jeg er sikker på at TS kommer til å gi pusen sin et godt hjem. Jeg må bare få si at dersom katten faktisk skal være innekatt, bør du så absolutt vurdere å skaffe deg to! Ang kattesikring av leilighet, så bør du være obs på små ting som ligger fremme, på gulvet osv, da katten kan finne på å svelge det. Du bør heller ikke la skarpe kniver ligge fremme på kjøkkenbenken, og vær forsiktig med levende lys og varme kokeplater. Hvis katten har tilgang til badet (de fleste katter eeelsker å ligge på varme badegulv!), så pass på dolokket Også regner jeg med at du ikke har masse planter/blomster stående fremme?
Aurora M. Skrevet 12. november 2009 #7 Skrevet 12. november 2009 Dette er i de fleste tilfeller bare tull. Og det er mye bedre at TS gir et hjem til en huskatt som sårt trenger det, enn en rasekatt som omtrent er garantert et godt hjem uansett. Og jeg ser ingen steder at TS skriver at katten skal være innekatt hele livet? Den bør jo uansett være inne til den er kastrert, og det er også i ungkattperioden man bør være mest obs på å kattesikre leilighet/hus. Det virker som om det er en gjennomtenkt beslutning å skaffe seg katt, og jeg er sikker på at TS kommer til å gi pusen sin et godt hjem. Jeg må bare få si at dersom katten faktisk skal være innekatt, bør du så absolutt vurdere å skaffe deg to! Ang kattesikring av leilighet, så bør du være obs på små ting som ligger fremme, på gulvet osv, da katten kan finne på å svelge det. Du bør heller ikke la skarpe kniver ligge fremme på kjøkkenbenken, og vær forsiktig med levende lys og varme kokeplater. Hvis katten har tilgang til badet (de fleste katter eeelsker å ligge på varme badegulv!), så pass på dolokket Også regner jeg med at du ikke har masse planter/blomster stående fremme? Enig i alt dette.
Gjest Simbelmynë Skrevet 12. november 2009 #8 Skrevet 12. november 2009 Enig at du bør ta to. Ensomme innekatter synes jeg direkte synd på. Noen katter kan finne på å bite over ledninger, så veldig utsatte ledninger kan det være en fordel å skjule med ledningsskjulere.
Gjest Gjest_Mette_* Skrevet 13. november 2009 #9 Skrevet 13. november 2009 Ingenting imot innekatt så lenge de er to stykker. De kan ofte kjede seg og bli deprimerte. Det å ha 2 katter og ikke bare 1 , er ikke mer jobb, det bare koster litt mer for kattesand mat etc. Jeg er student og for meg har det ikke skapt noe problem å ha 2, økonomisk sett. Dette blir koselig, lykke til med katten
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #10 Skrevet 13. november 2009 Har du tenkt på hvordan katten skal klare å komme ut eller inn? Skal du følge den opp og ned trappeoppgangen? Det fungerer fint det.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #11 Skrevet 13. november 2009 Har du tenkt på hvordan katten skal klare å komme ut eller inn? Skal du følge den opp og ned trappeoppgangen? Det fungerer fint det. Det kommer vel ikke frem om ts skal ha katten ute eller ikke. Men vil bare fortelle at jeg selv bor i 4. etasje og har katten min ute. Jeg må følge henne ned og opp (hun går inn i heisen). Det går fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå