Gå til innhold

En voldtekstmanns

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er fordi du ikke forstår at tvang kan vaere mye annet enn vold som gir synlige fysiske skader, og derfor vanskelig å bevise i retten. Det er folk som deg som gjör til at mange voldtektsmenn går fri.

Har du i det hele tatt lest artikkelen denne tråden er linket til? Det sier vel nok.

Ja, og derfor skriver jeg at fysisk vold mot en mann/kvinne er mye lettere å bevise enn psykisk vold/tvang mot kvinner/menn, og at din sammenligning med den "velstående mannen" er dårlig. Ergo vil kvinner/(menn) unngå å utsettes for krenkelser(vanskelig å bevise eller ei), så må de ta forholdsregler.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns den Natt og Dag artikkelen var helt grei. Bytt ut voldtektsmannen med en ustabil, eller psykopatisk kvinne, så får du et menneske som gjør tilsvarende skade på det mannlige kjønn, i form av nedverdigelse og psykiske konsekvenser. Dette straffes derimot ikke i det hele tatt.

Om man ikke får HIV, unge, eller bankes opp under voldtekt, så er det sosiale og psykiske problemer som er konsekvensen, det er fryktelig nedverdigende.

At denne fiktive typen så lett snor seg rundt, pga bevisets stilling, og hvordan hodene til etterforskere dømmer ved å tilpasse sitt ytre, det resulterer bare i at han blir behandlet slik kvinner som mishandler blir behandlet - nemlig ingenting, av helt naturlige årsaker.

Godt det fins likestilling på enkelte områder i hvert fall?

Skrevet

Ja, og derfor skriver jeg at fysisk vold mot en mann/kvinne er mye lettere å bevise enn psykisk vold/tvang mot kvinner/menn, og at din sammenligning med den "velstående mannen" er dårlig. Ergo vil kvinner/(menn) unngå å utsettes for krenkelser(vanskelig å bevise eller ei), så må de ta forholdsregler.

Og her igjen mener jeg at du legger skylden på overgrepet på offeret. Sorry, men jeg synes du er HEEEEELT på bærspor. Skulle nesten ønske at du kunne blitt utsatt for det selv, og så bli møtt av noen med dine egne holdninger. For dette kan skje alle, så ikke kom med "Det ville aldri skjedd meg"!

Skrevet

Jeg bare tenker på min søster som skal konfirmere seg til høsten og blir 15 like etterpå.

Hun har aldri kysset en gutt, og har aldri hatt en kjæreste. Ikke liker hun å feste eller drikke heller, hun har helt andre interesser. Jeg tenker også på venninnene hennes, som er lik henne. De er pene alle sammen og opptatt av klær og sminke og å finne på koslige og gøye ting. Ofte går de i frognerparken og griller eller går på kino.

Om de hadde blitt voldtatt, så hadde de nok ikke blitt trodd. For de er jo så fristende for andre uansett, så det er deres egen skyld om noe skulle skje de.

Det er skummelt å tenke på. Man må bare lære jenter opp til å ta ansvar og å ikke gå alene, og å unngå farlige situasjoner.

Og kanskje lære jenter til å ikke drikke seg sanseløse, og at de må passe på hvernadre.

For voldtektsmenn vil ikke forandre seg, så da må vi leve forsiktig.

Skrevet

Og her igjen mener jeg at du legger skylden på overgrepet på offeret. Sorry, men jeg synes du er HEEEEELT på bærspor.

Bærtur?

Hvordan mener du det fungerer i virkeligheten da? At risikoen for å bli voldtatt er den samme, enten du er drita og går i g-streng, eller er edru og går i burka?

Du blander sammen hvordan ting faktisk er, slik gnbj snakker om, med hvordan du skulle ønske ting var. Jeg tror du leser "kan ha det så godt"-tankegang inn i gnbj, selv om det faktisk ikke er det han sier.

Skrevet

Bærtur?

Hvordan mener du det fungerer i virkeligheten da? At risikoen for å bli voldtatt er den samme, enten du er drita og går i g-streng, eller er edru og går i burka?

Tror du virkelig på at damer i burka ikke blir voldtatt?

Skrevet

Risikoen for å bli voldtatt blir mindre dersom man er edru, det er jo noe alle vet.

Som mann og som alle andre menn her så er vi imot voldtekter og kommer bare med masse råd om hvordan man burde forholde seg i stedet for å prøve å utfordre omgivelsene sine hele tiden.

Skrevet

En mann som voldtar en dame i burka kan både ha flaks og uflaks!

Het Potet, dersom du gikk rundt i burka og plutselig så kom det en mann og ville voldta deg, - men han ombestemte seg etter at han hadde revet av burkaen din, - avvist deg med blikket og snudd. Hadde det vært positivt eller negativt for selvfølelsen din?

Skrevet

Og her igjen mener jeg at du legger skylden på overgrepet på offeret. Sorry, men jeg synes du er HEEEEELT på bærspor. Skulle nesten ønske at du kunne blitt utsatt for det selv, og så bli møtt av noen med dine egne holdninger. For dette kan skje alle, så ikke kom med "Det ville aldri skjedd meg"!

Og vil man unngå at noe skjer med en, så bør man vel ta forhåndsregler?
Skrevet (endret)

De som bruker burka har vel ofte følge av et mannlig familiemedlem. Endret av gbnj
Skrevet

Så lenge damer har den respektløse innstillingen til livet om at "damer kan gjøre hva de vil de", - så skjønner ikke jenter i sine tanker og forståelse at hvis damer kan gjøre hva de vil så kan andre også gjøre hva de vil!

Damer må snart begynne å respektere omgivelsene sine littegranne, og forstå det at provoserende atferd ofte har konsekvenser og det går an, dersom man ønsker det, - å minimere risikoen for å bli voldtatt.

Vi menn som deltar her er jo selvfølgelig helt imot voldtekter både fordi det er slitsomt og fordi at det er meningsløst å gi kvinner seiere som offere og innehaverske av eneretten på sannheten.

Skrevet

Så lenge damer har den respektløse innstillingen til livet om at "damer kan gjøre hva de vil de", - så skjønner ikke jenter i sine tanker og forståelse at hvis damer kan gjøre hva de vil så kan andre også gjøre hva de vil!

Damer må snart begynne å respektere omgivelsene sine littegranne, og forstå det at provoserende atferd ofte har konsekvenser og det går an, dersom man ønsker det, - å minimere risikoen for å bli voldtatt.

Jeg har sett dine innlegg, det ene dummere enn det andre, uten å kommentere - ganske enkelt fordi jeg ikke forventer noe annet fra deg. Innlegget ovenfor er intet unntak.

Kvinner skal ikke stilles til ansvar fordi enkelte menn tenderer mot å oppføre seg som dyr heller enn som virkelige menn. Menn skal tåle at kvinner bruker sin seksualitet og femininitet på en naturlig måte.

Vi menn som deltar her er jo selvfølgelig helt imot voldtekter både fordi det er slitsomt og fordi at det er meningsløst å gi kvinner seiere som offere og innehaverske av eneretten på sannheten.

Vi menn? Hvem har utnevnt deg av alle som en talsmann for menn? Jeg er som mann sterkt mot voldtekt, primært fordi det er en grov krenkelse av et annet individ som også kan spre frykt utover en ellers isolert hendelse. Jeg er enig at kvinner kan være sterkt manipulerende og lite redelige i samfunnsdebatten, men når det gjelder voldtekt så må menn helt og holdent ta dette problemet på sin kappe.

Skrevet

Kvinner skal ikke stilles til ansvar fordi enkelte menn tenderer mot å oppføre seg som dyr heller enn som virkelige menn. Menn skal tåle at kvinner bruker sin seksualitet og femininitet på en naturlig måte.

Alle mennesker står til ansvar for sine handlinger, - selv de mennesker som ikke klarer å argumentere bedre enn å persontrakassere.

Vi menn? Hvem har utnevnt deg av alle som en talsmann for menn? Jeg er som mann sterkt mot voldtekt, primært fordi det er en grov krenkelse av et annet individ som også kan spre frykt utover en ellers isolert hendelse. Jeg er enig at kvinner kan være sterkt manipulerende og lite redelige i samfunnsdebatten, men når det gjelder voldtekt så må menn helt og holdent ta dette problemet på sin kappe.

Helt umulig å være uenig i dette.

Skrevet

Jeg har sett dine innlegg, det ene dummere enn det andre, uten å kommentere - ganske enkelt fordi jeg ikke forventer noe annet fra deg. Innlegget ovenfor er intet unntak.

Ja, men disse førstnevnte mennene eksisterer, så hva foreslår du mtp å hindre at kvinner voldtas?
Alle menn i verden skal ta på seg skylden for at noen menn voldtar, og hva så, vil det føre til at kvinner garantert ikke blir voldtatt?
Skrevet (endret)

Ja, men disse førstnevnte mennene eksisterer, så hva foreslår du mtp å hindre at kvinner voldtas?

Mennesket er seksuelt, voldelig og feilbarlig, så å forhindre voldtekter er en kamp mot strømmen.

Menn som enkeltindivider kan reevaluere sine holdninger. Å tenke på kvinner som noen tøser fordi mange av dem er frilynte og seksuelt utfordrende, som enkelte åpenbart gjør i denne tråden, så er en med på å uthule respekten for det motsatte kjønn. At voldtektsproblemet er mye større i enkelte kulturer har i stor grad med disse holdningene å gjøre.

Samfunnet bør umiddelbart begrense fremmedkulturell innvandring. Innvandring fra kulturer som er mere kompatible med vår egen er langt å foretrekke fremfor den vi har hatt i lengre tid. Slik vil innvandrere ha en reell sjanse til å integreres fremfor å bidra til en voksende gettofisering. Ironien i at kvinner i betydlig grad støtter den politikken som fører til en utryggere hverdag er ikke tapt på meg. Spesielt ikke når mange skriker etter straffer som langt overgår de endringene "lov og rett partiet" FrP ønsker. Et parti som nesten halvparten av alle kvinner i 2008 sa det var helt uaktuelt å stemme på.

Underrapportering av voldtekter er antatt å være et stort problem. I Norge opererer Krisesentersekretariatet med at 9000 kvinner blir voldtatt årlig, mens det på 1990-tallet årlig bare forelå i snitt litt over 400 voldtektsanmeldelser, altså en anmeldelsesrate på under 5%. I USA opererer Justisdepartementet med helt andre tall; der regnes det at 60% av tilfellene aldri blir anmeldt. Felles for begge land er at de aller fleste voldtektsmenn går fri (Norge opererer med 0,5% dømte, USA med 6%).

Juridisk er voldtektssaker ofte problematiske. Gjerningsmann kan bli dømt på indisier og justismord er antatt å være vanlig. Studier i USA har avslørt at mellom 20 til 40% av voldtektsanmeldelsene er falske eller har feil mistenkt. Bevisst falske anmeldelser fra kvinner som f.eks. vil dekke over egen utroskap eller vil hevne seg på en mann er forholdsvis vanlige og straffereaksjonen mot de som blir dømt for å vitne falskt er like mangelfull som for de som blir dømt for voldtekt.

En innskjerpning av straffeutmåling i slike saker bør likevel tilstrebes (spesielt i de saker det foreligger klare fysiske bevis). Frivillig kjemisk kastrering for gjentagelses-overgripere bør kanskje vurderes? Elektroniske fotlenker er tiltak som kanskje kunne blitt vurdert benyttet i langt større grad.

Sist, men ikke minst, må kvinner selv vise større varsomhet, og innføre et "buddy-system" der de ivaretar hverandre bedre når de er på byen.

Alle menn i verden skal ta på seg skylden for at noen menn voldtar, og hva så, vil det føre til at kvinner garantert ikke blir voldtatt?

Absolutt ikke! Å definere menn generelt som overgripere og kvinner som offer gjør bare vondt verre. Kun enkeltindivider kan stilles til ansvar for sine handlinger, men alle menn bør se på sine egne holdninger som de jo er med på å spre og forsterke i andre (som kanskje har tilbøyligheter du ikke har).

Endret av Loewe
Gjest Transmogrifier
Skrevet

Menn som enkeltindivider kan reevaluere sine holdninger. Å tenke på kvinner som noen tøser fordi mange av dem er frilynte og seksuelt utfordrende, som enkelte åpenbart gjør i denne tråden, så er en med på å uthule respekten for det motsatte kjønn.

De kan, men det vil ikke skje.

En innskjerpning av straffeutmåling i slike saker bør likevel tilstrebes

Nei.

alle menn bør se på sine egne holdninger som de jo er med på å spre og forsterke i andre (som kanskje har tilbøyligheter du ikke har).

Wishful thinking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...