Gå til innhold

Marsipankake

Gjest Gjest_Hønemor_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hønemor_*
Skrevet

Har en liten gutt som snart fyller ett år, og har så lyst til å ha en skikkelig bursdagskake på dagen hans.

Ser for meg marsipankake hvor jeg lager sukkerbrød som deles i tre (!) og fyller med bringebær- og banankrem. Kjøper et marsipanlokk og pynter med lys og diverse annet.

Tror dere dette er vanskelig? Har tenkt på å kjøpe ferdig sukkerbrød hos en baker også, da jeg ser for meg at delingen kan bli vrient..

Nå trenger jeg litt tips og råd fra noen som har bakt en skikkelig marsipankake! :)

Skrevet

Det er ikke vanskelig å lage marsipankake..

Synes du skal prøve å lage sukkerbrød selv jeg, gå på detsoteliv.no og søk på sukkerbrød - den oppskriften er god og enkel.

Å dele kaka er ikke så vanskelig, og om det skulle bli noen små hull i en av bunnene, så gjør det jo ingenting. Når man fyller kaka og legger marsipan over er det ingen som ser det :jepp:

Skrevet (endret)

Blir sikkert bra det. Alltid lurt å dynke hver flate av sukkerbrødet med noe (saft fra hermetisert frukt, litt rom kanskje om det er for voksne etc)

Selv liker jeg godt krem blandet med knuste valnøtter i en marsipankake. Pass uansett på ikke å ha biter av noe i det øverste laget krem som skal ligge under marsipanen. Blir fort ujevnheter i marsipanen da.

Jeg kjevler alltid ut marsipanen selv (plastfilm under og over marsipanen er lurt).

Alltid lettest å lage små kaker, spesielt å legge marsipanlokket på, så om du ikke har gjort det før så kan det nok være en fordel ikke å velge den største sukkerbunnen. Deling er ikke spesielt vanskelig. Bare ha en lang nok kniv og nok med tid.

Jeg legger som oftest marsipanlokket på et stort grytelokk (plast mellom grytelokk og marsipan, og "smeller" den oppned over kaken slik at plasten blir liggende over marsipanen på toppen av kaken. Like spennende hver gang.

Endret av skrue
Skrevet

Det er ikke så veldig vanskelig :)

Jeg syntes du bør prøve å lage sukkerbrødet selv :jepp: Jeg fant en oppskrift her inne for et års tid siden som jeg har brukt siden. Har aldri blitt mislykket!

4 tempererte egg (la de ligge fremme på benken, eller la de ligge litt i en bolle med varmt vann)

140 gram sukker

Pisk eggedosis av dette.

Bland i 140 gram siktet mel

1 ss bakepulver

Ikke pisk melet og bakepulveret inn, men rør veldig forsiktig.

Hell det over i en smurt kakeform, ca 24 cm i omkrets.

30 minutter nederst i ovnen, 165 grader.

Jeg syntes ikke det er vanskelig å dele kaken. Bruker en brødkniv.

Legger ved en film der du kan se hvordan man dekker kaken med marsipan.

Trikset er å ha nok marsipan! Kjevle det mye større enn du trenger, for å unngå folder på sidene.

Dekk kaken godt med hvit krem rundt før du legger på marsipanen, så det ikke syntes noe sukkerbrød gjennom marsipanen, det har jeg driti meg ut med noen ganger ;)

Skrevet

Det er masse tips her til hvordan du kan pynte kaken din. Siden har også forum, så du kan spørre om ting du lurer på :)

Lykke til :nigo:

Skrevet

Å, takk for god hjelp! Da skal jeg jammen prøve å lage sukkerbrødet selv også, men får se litt med det marsipanlokket da, hehe.

Jeg tror jeg lager den kvelden i forveien, sånn at jeg kan ha noen back-up kaker og diverse dersom det skulle skjære seg helt! Husker jeg rett er marsipankaker like gode (om ikke bedre?) dagen etterpå, sant? :)

Skrevet

jupp bare oppbevar den tildekket og kjølig så holder den seg like fin:)

lykke til!

Skrevet

Jeg syntes den er bedre dagen etterpå ja :)

Skrevet
Blir sikkert bra det. Alltid lurt å dynke hver flate av sukkerbrødet med noe (saft fra hermetisert frukt, litt rom kanskje om det er for voksne etc)

Selv liker jeg godt krem blandet med knuste valnøtter i en marsipankake. Pass uansett på ikke å ha biter av noe i det øverste laget krem som skal ligge under marsipanen. Blir fort ujevnheter i marsipanen da.

Jeg kjevler alltid ut marsipanen selv (plastfilm under og over marsipanen er lurt).

Alltid lettest å lage små kaker, spesielt å legge marsipanlokket på, så om du ikke har gjort det før så kan det nok være en fordel ikke å velge den største sukkerbunnen. Deling er ikke spesielt vanskelig. Bare ha en lang nok kniv og nok med tid.

Jeg legger som oftest marsipanlokket på et stort grytelokk (plast mellom grytelokk og marsipan, og "smeller" den oppned over kaken slik at plasten blir liggende over marsipanen på toppen av kaken. Like spennende hver gang.

ruller man marsipnen rundt et kjevle, så ksn du bare rulle det ut over kaken. verre er det ikke. da får du det pent lagt på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...