superior Skrevet 11. november 2009 #1 Skrevet 11. november 2009 Jeg har prøvd søkefunksjonen, men har tregt nett, så kommer ikke så langt. Så om noen kan henvise meg til lignende tråder hadde det vært jättebra! Uansett. Har noen tips til trening som virkelig får opp pulsen? Jeg har pr. nå ingen treningspartner eller råd til treningsstudio/gruppetrim, og alt jeg har er et par joggesko og stå-på-vilje. Jeg løper/går opp til Fløyen noen ganger i uken, men dette begynner å bli litt kjedelig.
Aurela Skrevet 11. november 2009 #2 Skrevet 11. november 2009 For å få pulsen opp, og bedre kondisjonen vil jeg anbefale intervaltrening. Selv syntes jeg det er dødens kjedlig, men det er effektivt! Du kan trene med relativt høy puls i flere kortere perioder som tilsammen gir en bedre treningseffekt enn trening med tilsvarende puls i kun en litt lenger periode.
Wiggins Skrevet 12. november 2009 #4 Skrevet 12. november 2009 Jeg har prøvd søkefunksjonen, men har tregt nett, så kommer ikke så langt. Så om noen kan henvise meg til lignende tråder hadde det vært jättebra! Uansett. Har noen tips til trening som virkelig får opp pulsen? Jeg har pr. nå ingen treningspartner eller råd til treningsstudio/gruppetrim, og alt jeg har er et par joggesko og stå-på-vilje. Jeg løper/går opp til Fløyen noen ganger i uken, men dette begynner å bli litt kjedelig. Hva med å endre joggeruten? Det fins vel andre steder det går an å jogge i Bergen? (Jeg mener nå å huske at Fløyen ligger i/overfor Bergen.) Når du ikke har råd til å delta på noe organisert og kun har joggesko (har du ikke en sykkel heller?), så blir jogging omtrent det eneste jeg kan tenke meg av muligheter. Er det noen du kjenner som du kunne fått med deg, så ville ikke joggeturen blitt så ensom. Ellers så skal du ikke fokusere på å få pulsen så voldsomt opp hver gang. Alle som driver seriøst med utholdenhetsidrett vet at for å bli god skal 80-90% av treningen være rolig, dvs. puls under syreterskel. For en utrent person er syreterskelen ca. 70% av makspuls, men syreterskelen kan flyttes med riktig trening. Dette har jeg fra Johan Kaggestad, nå mest kjent som kommentator av Tour de France på TV2, men som trente Ingrid Kristiansen på 80-tallet, og hun tok jo noen VM-gull og satte noen verdensrekorder. Trener du mest intervalltrening vil de fleste merke rask fremgang en stund, men så stagnerer de.
Aurela Skrevet 12. november 2009 #5 Skrevet 12. november 2009 Trener du mest intervalltrening vil de fleste merke rask fremgang en stund, men så stagnerer de. Men det er jo da du skal endre på intervallene. Eller er du uenig?
superior Skrevet 12. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. november 2009 Takk for svar Har dessverre ikke sykkel nei. Ja, jeg løper rolige turer også, samt går fjellturer. Men jeg har ikke funnet så mange andre ruter enn opp til Fløyen som har "fenget meg", men dette kan være fordi jeg akkurat har flyttet hit.
Wiggins Skrevet 12. november 2009 #7 Skrevet 12. november 2009 Men det er jo da du skal endre på intervallene. Eller er du uenig? Ja, jeg er uenig i det. For å komme i best mulig form skal man trene mye rolig for å ha et grunnfjell å bygge på. Når man trener under syreterskel bedrer man hjerte- og lungekapasiteten, det skjer ikke i særlig grad når man ligger over syreterskel. (Jeg må ta forbehold om at jeg ikke husker dette helt 100%, jeg har litteratur om dette hjemme, men jeg er ikke usikker på hvorvidt det er viktig at det meste av treningen skjer i rolig tempo.) Alle som driver med utholdenhetsidrett på høyt nivå trener mest rolig med litt intervalltrening som spissing mot sesongens høydepunkter. Dette er et av hovedpunktene når Johan Kaggestad snakker om utholdenhetstrening (ja, jeg har vært på et foredrag han holdt): Inntil en gang utpå 50-tallet, jeg husker ikke helt når, trente de fleste utøvere innenfor friidrettsløp for det meste intervall. Så, i et verdensmesterskap i året jeg ikke husker, kom noen utøvere fra New Zealand og ikke bare vant drøssevis med medaljer, men de smadret også verdensrekordene. Det som var revolusjonerende nytt var at de for det meste trente lange økter med lav intensitet. Siden dette har de aller fleste utøvere innen utholdenhetsidretter funnet at dette gir best resultat. Et unntak er Denis Rouge (tror det var det han het), som var trener for Credit Agricole-laget da Thor Hushovd begynte der i 2001. Han hadde stor tro på intervalltrening, og foreskrev det til rytterne. For Hushovd endte det med en stor kollaps etter et ritt tidlig på våren i 2003, mulig det var 2002, husker ikke helt. Han kontaktet Atle Kvålsvoll, som tilhørte Johan Kaggestads skole. Han ga Hushovd beskjed om å ta seg en tur på påskefjellet og gå lange rolige skiturer. Samtidig fikk Hushovd beskjed fra Rouge om å begynne med intervalltrening. Han valgte å høre på rådene fra Kvålsvoll, Rouge gikk av skaftet, og vi som har fulgt med på sykling siden da vet at Hushovd valgte rett trener og treningsmetoder da han gikk for Atle Kvålsvoll. Franskmenn er svært konservative når det kommer til treningsmetoder og ernæring, og det gjenspeiler seg i at det er år og dag siden noen fransk rytter gjorde seg bemerket i noen av de store rittene.
Gjest Tigress Skrevet 12. november 2009 #8 Skrevet 12. november 2009 Men Lance, her er det jo masse diskusjon ute og går, då! Kva han heiter han frå NTNU som snakkar om 4x4 intervallar i hytt og gevær? Du har rett i at dei fleste proffane trener mest roleg, men poenget til intervallfyren er at for folk flest vil intervalltrening gje mest effekt i forhold til brukt tid. Ein må hugse at for dei som har 30 timar trening i veka må det meste gå på låg puls, men vanlege daudlege med sei 6 timar i veka kan ein godt køyre på med hard trening, for dei har meir tid til å restituere. Alle vil jo dessutan nå opp på eit platå etter kvart, og då vil det vere vanskelegare å sjå betring anna enn over lang tid.
Aurela Skrevet 12. november 2009 #9 Skrevet 12. november 2009 Ja, jeg er uenig i det. For å komme i best mulig form skal man trene mye rolig for å ha et grunnfjell å bygge på. Når man trener under syreterskel bedrer man hjerte- og lungekapasiteten, det skjer ikke i særlig grad når man ligger over syreterskel. (Jeg må ta forbehold om at jeg ikke husker dette helt 100%, jeg har litteratur om dette hjemme, men jeg er ikke usikker på hvorvidt det er viktig at det meste av treningen skjer i rolig tempo.) Alle som driver med utholdenhetsidrett på høyt nivå trener mest rolig med litt intervalltrening som spissing mot sesongens høydepunkter. Dette er et av hovedpunktene når Johan Kaggestad snakker om utholdenhetstrening (ja, jeg har vært på et foredrag han holdt): Inntil en gang utpå 50-tallet, jeg husker ikke helt når, trente de fleste utøvere innenfor friidrettsløp for det meste intervall. Så, i et verdensmesterskap i året jeg ikke husker, kom noen utøvere fra New Zealand og ikke bare vant drøssevis med medaljer, men de smadret også verdensrekordene. Det som var revolusjonerende nytt var at de for det meste trente lange økter med lav intensitet. Siden dette har de aller fleste utøvere innen utholdenhetsidretter funnet at dette gir best resultat. Et unntak er Denis Rouge (tror det var det han het), som var trener for Credit Agricole-laget da Thor Hushovd begynte der i 2001. Han hadde stor tro på intervalltrening, og foreskrev det til rytterne. For Hushovd endte det med en stor kollaps etter et ritt tidlig på våren i 2003, mulig det var 2002, husker ikke helt. Han kontaktet Atle Kvålsvoll, som tilhørte Johan Kaggestads skole. Han ga Hushovd beskjed om å ta seg en tur på påskefjellet og gå lange rolige skiturer. Samtidig fikk Hushovd beskjed fra Rouge om å begynne med intervalltrening. Han valgte å høre på rådene fra Kvålsvoll, Rouge gikk av skaftet, og vi som har fulgt med på sykling siden da vet at Hushovd valgte rett trener og treningsmetoder da han gikk for Atle Kvålsvoll. Franskmenn er svært konservative når det kommer til treningsmetoder og ernæring, og det gjenspeiler seg i at det er år og dag siden noen fransk rytter gjorde seg bemerket i noen av de store rittene. Takk for godt og langt svar :)Nevnte vel egentlig intervall siden TS ville ha pulsen opp, og det får man virkelig ved intervalltrening
Wiggins Skrevet 12. november 2009 #10 Skrevet 12. november 2009 Men Lance, her er det jo masse diskusjon ute og går, då! Kva han heiter han frå NTNU som snakkar om 4x4 intervallar i hytt og gevær? Du har rett i at dei fleste proffane trener mest roleg, men poenget til intervallfyren er at for folk flest vil intervalltrening gje mest effekt i forhold til brukt tid. Ein må hugse at for dei som har 30 timar trening i veka må det meste gå på låg puls, men vanlege daudlege med sei 6 timar i veka kan ein godt køyre på med hard trening, for dei har meir tid til å restituere. Alle vil jo dessutan nå opp på eit platå etter kvart, og då vil det vere vanskelegare å sjå betring anna enn over lang tid. Selv om folk flest ikke har tid til å trene 30 timer i uken, så vil også de ha mest nytte av å trene mest med moderat intensitet, dvs. ikke noe særlig over 80% av makspuls. Slik trening kombinert med litt intervalltrening gjør at man flytter syreterskelen slik at man kan kjøre på høyere intensitet uten at man kommer til det punktet der kroppen produserer mer melkesyre enn den kan kvitte seg med. For en beskrivelse av Johan Kaggestads anbefalte program, se http://www.sportsmaster.no/Treningsprogram.htm Sitat: Nivå 4 (85-90%) er aktuelt for konkurranseutøvere og godt trente utøvere med meget solid treningsplattform. Sistnevnte gruppe bør begrense nivå 4 trening til 1 gang per uke.
Gjest Tigress Skrevet 16. november 2009 #11 Skrevet 16. november 2009 DEt er mogleg Kaggestad har rett, det er mogleg Wisløff har rett. Poenget mitt var at ekspertane ikkje er samde...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå