Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg sånn at eg blei trukket ut for å svare på ein eller annen undersøkelse SSB gjennomfører over ein 2 års periode. Eg har ingen interesse av å bli dratt med på dette og tar derfor aldri telefonen når det er nummer fra andre steder som ringer til meg. I begynnelsen bare fordi de ringte og vekte meg etter jobb eller forstyrra søvnen, men etter de prøvde tvinge meg ved å opplyse om at det var lovpålagt og alt det der er det meir blitt om å make a point liksom.. Eg blokkerer tlf nr på mobilen, de legger igjen meldinger på tlf svarer om at eg er med i ein undersøkelse og at den er obligatorisk og bla bla bla... Eg orker ikkje snakke med de å prøve forklare at eg ikkje vil være med, så eg lurer bare på hvordan eg kan få de til å slutte mase (ringer fleire ganger for dagen, fleire ganger i uka, på kveldene og tidlig om morningen, snart pågått i 2 år, med noen gode pauser innimellom).

SSB = statistisk sentralbyrå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er viktig for statistikkens kvalitet at alle grupper av befolkningen deltar, men i de fleste undersøkelser rettet mot privatpersoner er det likevel frivillig å delta. Dersom det er plikt til å svare, vil det være tydelig og klart oppgitt på skjemaet eller brevet med henvisning til hvilken lovparagraf som gir hjemmel for en slik plikt.

I undersøkelser med oppgaveplikt (svarplikt) har SSB tillatelse til å ilegge tvangsmulkt for den som ikke svarer. Inntektene av tvangsmulkten går direkte til statskassen via Innkrevingssentralen.

Hentet fra http://www.ssb.no/vis/omssb/1gangspubl/service.html

Du kan jo ringe de en dag og si at du ikke lenger ønsker å være med på undersøkelsen deres? Er hvertfall verdt et forsøk?

Ser ut som du er nødt til å svare, hvis ikke får du bot..

Skrevet (endret)
Det har seg sånn at eg blei trukket ut for å svare på ein eller annen undersøkelse SSB gjennomfører over ein 2 års periode. Eg har ingen interesse av å bli dratt med på dette og tar derfor aldri telefonen når det er nummer fra andre steder som ringer til meg. I begynnelsen bare fordi de ringte og vekte meg etter jobb eller forstyrra søvnen, men etter de prøvde tvinge meg ved å opplyse om at det var lovpålagt og alt det der er det meir blitt om å make a point liksom.. Eg blokkerer tlf nr på mobilen, de legger igjen meldinger på tlf svarer om at eg er med i ein undersøkelse og at den er obligatorisk og bla bla bla... Eg orker ikkje snakke med de å prøve forklare at eg ikkje vil være med, så eg lurer bare på hvordan eg kan få de til å slutte mase (ringer fleire ganger for dagen, fleire ganger i uka, på kveldene og tidlig om morningen, snart pågått i 2 år, med noen gode pauser innimellom).

SSB = statistisk sentralbyrå.

Den har vi fått også. Både i sneglepost og uendlig mange anrop på telefonen. Vi svarte aldri og nå har de sluttet å plage oss... Om de truer med å gi oss en bot neste gang vi ikke svarer kommer vi til å svare "vet ikke" / "kanskje" / "nei" konsekvent gjennom hele undersøkelsen.

Kjønn: Kvinne

Alder: 73

Yrke: Prostituert

Inntekt: 0

Liker du ...: Vet ikke

Kunne du tenke deg...: Nei

Osv

Endret av Max Magnus
Skrevet

Jaja, gir de meg bot blir nok ikkje den betalt uansett.

Har fått ett par brev, sikkert godt over 200 anrop og nærmere 50 meldinger på tlf svareren. Bytta nr og da blei det stille ein periode, heilt til de ringte til mine foreldre og fikk nye nr og da var det påan igjen. Etter ei stund bytta eg tilbake til gamle nummeret mitt, men de ringte der nesten med ein gang så de slutta tydeligvis ikkje ringe der. Gidder rett og slett ikkje ta telefonen for å si at "nok er nok, gi faen i å ringe". Vurderer sende ein mail på sidene deres.. Mon tro om det fungerer eller om eg vil bli oversvømt i mailen min i stede da..

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Ha-ha, "vet ikke"-svar gjennom hele utspørringen hørtes litt festlig ut. Ev. prate skikkelig dårlig norsk gjennom hele seansen... Og 73 år og prostituert.... sweet!

Men... hadde det ike vært lettere å bare svare på henvendelsen, enn å ignorere dem, få 200 anrop, 50 beskjeder på svareren, brev + bytte nummer?

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Hehe, eg gjør det samme, av prinsipp. At de skal prøve tvinge meg til å gjøre noe, funker rett og slett ikkje.. Eg nekter å ta telefonen eg også :nigo:

Skrevet

Jeg svarer aldri på markedsundersøkelser og slikt, men jeg har også blitt kontaktet av SSB en gang, og da valgte jeg å svare. Så mye pes er det faktisk ikke, og de gjøre en viktig jobb for samfunnet.

Dere som holder på slik skaper utrolig med merarbeid for dem, og å svare tull er forkastelig synes jeg - det ødelegger resultatene deres.

Det meste fra dem er frivillig å besvare, så send dem isåfall en e-post og be dem stryke dere fra listen. Har dere imidlertid fått brev om at dere er plukket ut noe dere ikke kan komme dere unna så svar heller da og bli ferdig med det, i steden for å irritere dere de 200 gangene de ringer...

Skrevet
Jaja, gir de meg bot blir nok ikkje den betalt uansett.

Du synes det er greiere at de går til innkrevingssentralen og trekker direkte av lønn, slik at lønnskontoret på jobben din får vite at du ikke har orden i sakene? Evt. at de med makt (politibistand) bryter seg inn i hjemmet ditt og forsyner seg av f.eks. tv, pc eller bil for å dekke kravet?

Reglene for statlig/offentlig innkreving er kort oppsummert at de har alle rettigheter uansett, og treffer du en passe syk saksbehandler tvangsselger de bilen din til skampris for å dekke noe som begynte som hundrelapper. Det er de utskjelte private inkassobedrifters våte drøm å få lov til halvparten av hva staten kan gjøre.

Skrevet
Jeg svarer aldri på markedsundersøkelser og slikt, men jeg har også blitt kontaktet av SSB en gang, og da valgte jeg å svare. Så mye pes er det faktisk ikke, og de gjøre en viktig jobb for samfunnet.

Dere som holder på slik skaper utrolig med merarbeid for dem, og å svare tull er forkastelig synes jeg - det ødelegger resultatene deres.

Det meste fra dem er frivillig å besvare, så send dem isåfall en e-post og be dem stryke dere fra listen. Har dere imidlertid fått brev om at dere er plukket ut noe dere ikke kan komme dere unna så svar heller da og bli ferdig med det, i steden for å irritere dere de 200 gangene de ringer...

Problemet er at du blir bundet til å svare hver gang de ringer de neste 2 årene... Hadde det vært lovpålagt å svare på 1 undersøkelse hadde det vært noe annet.

Skrevet

Hvor mange ganger ringer de da?

Hvis man ikke tar telefonen blir det jo selvsagt nokså mange oppringninger, men hvis man faktisk svarer når de ringer - hvor ofte ringer de da? Ukentlig? Månedlig? Kvartalvis? Og hvor lang tid tar det hvis man tar telefonen og svarer på det de ber om?

Skrevet
Du synes det er greiere at de går til innkrevingssentralen og trekker direkte av lønn, slik at lønnskontoret på jobben din får vite at du ikke har orden i sakene? Evt. at de med makt (politibistand) bryter seg inn i hjemmet ditt og forsyner seg av f.eks. tv, pc eller bil for å dekke kravet?

Reglene for statlig/offentlig innkreving er kort oppsummert at de har alle rettigheter uansett, og treffer du en passe syk saksbehandler tvangsselger de bilen din til skampris for å dekke noe som begynte som hundrelapper. Det er de utskjelte private inkassobedrifters våte drøm å få lov til halvparten av hva staten kan gjøre.

Heh.. Eg har ingen jobb så om de velger å snakke med NAV, så værsågod, må de vel gjøre om de bestemmer seg for det..

Og om de hadde brutt seg inn her hadde de fått 3 rottweilere i fanget, og eg tviler ikkje på at noen hadde blitt bitt i den situasjonen. Uansett, pc'en og laptopen tilhører sambo og tv og bilen er ikkje mitt heller og hadde de tatt sambo sitt så hadde det blitt bråk. :)

Uansett, hittil har eg ikkje fått noen "bot" og forhåpentligvis er de 2 årene snart gått og da slutter de vel mase.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Heh.. Eg har ingen jobb så om de velger å snakke med NAV, så værsågod, må de vel gjøre om de bestemmer seg for det..

Og om de hadde brutt seg inn her hadde de fått 3 rottweilere i fanget, og eg tviler ikkje på at noen hadde blitt bitt i den situasjonen. Uansett, pc'en og laptopen tilhører sambo og tv og bilen er ikkje mitt heller og hadde de tatt sambo sitt så hadde det blitt bråk. :)

Uansett, hittil har eg ikkje fått noen "bot" og forhåpentligvis er de 2 årene snart gått og da slutter de vel mase.

Kan jeg spørre deg om hvorfor det er så ille for deg å delta på dette?

Du er jo tydeligvis ikke i jobb, så å avse noen minutter fra tid til anne kan vel ikke være så fryktelig?

Uavhengig av om man er i jobb eller ikke egnelig, hvorfor ikke svare? Det virker jo som at enkelte rett og slett legger mer tid og engasjement i å ikke svare enn om man bare hadde tatt telefonen og svart når de ringte..

Skrevet

Disse undersøkelser er ofte gjort for at man ønsker å få et bilde av hvordan det står til i ulike situasjoner i landet vårt. Ved å delta på dette kan man faktisk gjøre det bedre for seg selv. Man ønsker å få et fokus på noe, kanskje noe samsunnsviktig eller i form av hva man ønsker her i landet, og hva man ikke liker.

For å sette det litt på spissen; Hvis ingen gadd å svare på undersøkelser f.eks vedrørende mobiltelefoner og hva man vil ha, da hadde vi vel sitte der enda med Nokia 5110.

Dumt at du synes det er så ufattelig kjedelig, men syns du ikke det er interessant at dine oppfatninger er med på å forme et bilde av standarden i ulike områder ?

De er jo ikke ute etter å plage folk... Bli nå ferdig med disse samtalene så slipper du å telle antall ganger de har ringt.

Skrevet
Disse undersøkelser er ofte gjort for at man ønsker å få et bilde av hvordan det står til i ulike situasjoner i landet vårt. Ved å delta på dette kan man faktisk gjøre det bedre for seg selv. Man ønsker å få et fokus på noe, kanskje noe samsunnsviktig eller i form av hva man ønsker her i landet, og hva man ikke liker.

For å sette det litt på spissen; Hvis ingen gadd å svare på undersøkelser f.eks vedrørende mobiltelefoner og hva man vil ha, da hadde vi vel sitte der enda med Nokia 5110.

Dumt at du synes det er så ufattelig kjedelig, men syns du ikke det er interessant at dine oppfatninger er med på å forme et bilde av standarden i ulike områder ?

De er jo ikke ute etter å plage folk... Bli nå ferdig med disse samtalene så slipper du å telle antall ganger de har ringt.

Dette er nok å ta i voldsomt. Det er markedet som bestemmer hvilke telefoner Nokia satser på her i landet, ikke SSB. I tillegg føyer Norge seg som regel etter standarder som blir satt av større forbrukermakter i Europa.

Skrevet

Syns huske jeg skrev "for å sette det litt på spissen". Ikke at det var et reelt eksempel.

Jeg tror likevel du forstår hva jeg mener.

Skrevet
Syns huske jeg skrev "for å sette det litt på spissen". Ikke at det var et reelt eksempel.

Jeg tror likevel du forstår hva jeg mener.

Jeg gjør faktisk ikke det. Den eneste årsaken til at SSB eksisterer er fordi vi ønsker å dokumentere historien.

Skrevet
Og om de hadde brutt seg inn her hadde de fått 3 rottweilere i fanget, og eg tviler ikkje på at noen hadde blitt bitt i den situasjonen.

Og du hadde sittet med 3 døde rottweilere. Det er ikke en eller annen økonom i hvit skjorte og slips som banker på alene, det er politifolk - våpen og det hele ved mistanke om fare. Hvis politiet hos deg er lik de i Stavanger blir hissig hund først "behandlet" med pepperspray, og siden hunden bare blir hissigere av det skyter de den. Deretter får skytteren 10,000 kr i bonus, så lite som politiet hevder de tjener er jo det grei ekstrainntekt.

Skrevet

Okay, så de kan bryte seg inn i huset, og ta livet av bikkjer som evt passer på? Det er faen sjukt..

Men seriøst, hadde det skjedd med min bikkje så hadde eg jakta ned den ****** som hadde skutt bikkja mi og.. Ja, eg skal ikkje si meir for innlegg blir vel bare sletta da. Men h*n skulle fått angre, det er det ingen tvil om. At det er politi bryr meg midt bak.

Men det er nå meg, bikkja mi er alt eg har og bryr meg meir om den enn noen andre her i verden.

Skrevet

Herlighet... Nå har SSB tydeligvis funnet ut hvem samboeren min er, fått tak i hans tlf nr og ringer han for å få fatt i meg.. De har ringt han mange ganger over de siste dagene, (og samme fyren har ringt meg fleire ganger også). Eg har blokkert nr så det går rett til tlf svareren min. Men altså, WTF?? Er det mulig? Og er det lov for slike folk å ringe såpass seint (etter 8)?

Begynner bli sinna.

Sambo tok tlf og snakka med han, sa han skulle sove pga han nett kom fra dobbelt skift men fyren fikk ikkje det inn i hodet sitt, og maste etter mitt tlf nr, som egentlig skal være både hemmelig og reservert mot både det eine og det andre. Siden han ikkje gav seg, blei sambo sinna og la på.

Naturligvis, eg kunne tatt tlf og snakka med han og svart på hva enn det er han vil ha svar på, men når eg ikkje har lyst til å være med på dette tullet så burde de for søren ta hintet når eg ikkje har tatt tlf 1 jævla gang etter det store antallet ganger (tilsammen vil eg tippe det ligger på mellom 350 og 600 ganger) de har ringt meg på disse siste 2 årene (nesten 2).

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Sambo tok tlf og snakka med han, sa han skulle sove pga han nett kom fra dobbelt skift men fyren fikk ikkje det inn i hodet sitt, og maste etter mitt tlf nr, som egentlig skal være både hemmelig og reservert mot både det eine og det andre. Siden han ikkje gav seg, blei sambo sinna og la på.

Naturligvis, eg kunne tatt tlf og snakka med han og svart på hva enn det er han vil ha svar på, men når eg ikkje har lyst til å være med på dette tullet så burde de for søren ta hintet når eg ikkje har tatt tlf 1 jævla gang etter det store antallet ganger (tilsammen vil eg tippe det ligger på mellom 350 og 600 ganger) de har ringt meg på disse siste 2 årene (nesten 2).

Kan jo være vedkommende som ringer er lovpålagt å ringe deg til du har gitt ham svar... At han ikke kan krysse/stryke deg av listen før undersøkelsen er gjort. Skjønner det er kjipt, men ikke skyt budbringeren (han som ringer).... Antakelig lite vedkommende kan gjøre.

SSB utarbeider statistikker for det offentlige som er med på å bestemme hvordan samfunnsmessige forhold skal se ut og fungere fremover. Det er faktisk snakk om din fremtid i Norge... Hvorfor ikke bruke 15 minutter av ditt liv på å svare, istedenfor å bruke ett år og en masse frustrasjon på å prøve å unngå dem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...