dinosaur Skrevet 11. november 2009 #1 Skrevet 11. november 2009 I en tråd et annet sted her på KG kalte jeg foreldrene til kjæresten min for "svigers", men da var det en som påpekte at jeg ikke kunne kalle dem for det, siden vi visstnok hadde vært sammen altfor kort tid (eller noe sånt). Når begynte dere å kalle deres svigerforeldre for svigerforeldre? Var dere samboere først, gift, med en gang dere ble sammen? Moren hans har introdusert meg som sin svigerdatter til både slekt og andre venner av henne, og jeg kaller henne og mannen for svigerforeldrene mine, fordi det føles naturlig. Jeg er jo glad i dem og de i meg, så jeg ser ikke problemet med å kalle dem det. Noen tanker omkring emnet?
Strix Skrevet 11. november 2009 #2 Skrevet 11. november 2009 Husker ikke egentlig, etter noen år kanskje. Vi ble samboere etter 6mnd og skjønte fort at det skulle være oss. Men jeg brukte like mye "foreldrene hans" som "svigers".
Gjest XXena Skrevet 11. november 2009 #3 Skrevet 11. november 2009 Vi har vært sammen i over tre år, men for meg blir de ikke svigers før vi er godt gift. Hvis alle hadde kalt foreldrene til kjærestene sine svigers, hadde man hatt temmelig mange svigerforeldre. Folk må gjøre som de vil, men jeg mener at svigers er forbeholdt de parene som er gift/forlovet.
Samantha Skrevet 11. november 2009 #4 Skrevet 11. november 2009 Eg har kalla dei svigers sidan før vi vart ilag eg Type; "Idag skal eg møte svigers for første gang!" Vi har vore ilag i snart 3 år, og eg ser på dei som svigerforeldra mine og eg tenker på mine foreldre som svigerforeldra hans. Men eg føler ofte at dette med "svigers" ofte er meir eit uttrykk ein slenger ut av seg. Eg tar det i alle fall ikkje så høgtideleg.
Strix Skrevet 11. november 2009 #6 Skrevet 11. november 2009 Eg har kalla dei svigers sidan før vi vart ilag eg Type; "Idag skal eg møte svigers for første gang!" Vi har vore ilag i snart 3 år, og eg ser på dei som svigerforeldra mine og eg tenker på mine foreldre som svigerforeldra hans. Men eg føler ofte at dette med "svigers" ofte er meir eit uttrykk ein slenger ut av seg. Eg tar det i alle fall ikkje så høgtideleg. Jeg tar det ikke så høytidlig heller. Har inntrykk av at alle mulige samboerpar som har vært samboere i 1-20 år bruker ordet svigers selv om de ikke er gift heller...
Gjest megvel Skrevet 11. november 2009 #7 Skrevet 11. november 2009 Svigers var de vel fra vi flyttet sammen for meg. De har skrevet meg inn i familietreet sitt, så regner med de ser på meg som svigerdatteren sin også Min familie er svigers for min forlovede, og de er alle fornøyde med det.
Gjest Frid Skrevet 11. november 2009 #8 Skrevet 11. november 2009 (endret) . Endret 18. november 2009 av Frid
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #9 Skrevet 12. november 2009 Foreldrene våre begynte å kalle seg for svigermor og svigerfar og foreldrene til samboeren min presenterer meg som sin svigerdatter og moren min kaller ham sin svigersønn. Og når hun sier det smiler hun fra øre til øre, for hun er så fornøyd med ham. For å si det sånn kan de nesten ikke vente til vi blir gift og får barn... Når jeg snakker med bekjente om min samboers foreldre omtaler jeg dem som "foreldrene til samboeren min". Ofte sier andre: "Åja, svigermoren/svigerfaren din" fordi det er mye enklere å forholde seg til. Så det er ikke alltid en selv velger.
La Luna Skrevet 12. november 2009 #10 Skrevet 12. november 2009 Tja, svigermor begynte å kalle meg for svigerdatter fra første stund, onkelbarna hans kalte meg for tante, og søskna hans kalte meg for svigerinne....det var ganske tydelig at det kom til å bli oss helt fra begynnelsen ;-)
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #12 Skrevet 13. november 2009 Jeg føler det er helt unaturlig å kalle noen svigerforeldre når man bare har vært kjærester noen måneder. Hadde et par forhold bak meg før jeg møtte han som ble mannen min, så da hadde jeg kommet til å hatt mange svigerforeldre! Jeg kalte ikke min manns foreldre for svigerforeldre før etter vi giftet oss.
Gjest Gjest_Thelma_* Skrevet 13. november 2009 #13 Skrevet 13. november 2009 Kaller man dem fortsatt svigers etter at forholdet er slutt da? Da tenker jeg på dere som sier at "hvis jeg skulle kalt dem svigers etter kort tid ville jeg hatt mange svigerforeldre". Jeg kaller min samboers foreldre for svigers i en lett tone, for å forklare hvem jeg snakker om uten å bruke lange vendinger. Jeg kaller dem ikke svigerforeldre mens de hører det, og de kaller ikke meg svigerdatter så jeg hører det. Jeg er kjæresten til sønnen deres. Vi er godt voksne begge to og jeg synes det høres koselig ut når foreldrene hans konsekvent kaller oss kjærester. De har vært fantastiske helt siden jeg møtte dem for første gang for flere år siden. Som flere andre her sier så tar ikke jeg heller ordet svigers så høytidelig. Det er jo bare en benevnelse for å forklare folk hvem man prater om raskt og enkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå