Gå til innhold

Fattig og verdiløs

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva gjør man når man føler seg så fattig og så langt nede på samfunnets rangstige at man ikke vet hva man skal gjøre ?

Jeg er 23 år. idag så jeg en gjeng 13 åringer med ekte uggs og ekte canadagoose jakker, Etter at jeg hadde stått i kø for å få den ukentlige matposen hos frelsesarmeen.

Jeg føler meg så ubetydelig og så lite verdt at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.

Jeg kan ikke jobbe pga sykdom.

Jeg er så usigelig trist.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Vet ikke helt hva jeg skal skrive,men sender deg en klem likevel :klem:

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg skjønner godt at du føler det sånn. Det må være ufattelig vanskelig å leve slik. Og jeg tror at mange av oss har godt av å få et innblikk i tilværelsen til de som har det så vanskelig i vårt overflodssamfunn.

Skrevet

Hvis du på grunn av sykdom ikke kan jobbe, så får du vel trygd?

Skrevet

Nå lever man ikke akkurat fett på uføretrygd.

Skrevet
Nå lever man ikke akkurat fett på uføretrygd.

Man lever nok ikke fett nei, men det er jo mange som klarer å få det til å gå rundt på trygd og. Og når man bare er 23 så får man jo tillegg siden man er ung ufør.

Gjest ei med uggs
Skrevet

Jeg sto selv i samme kø i dag.

Jeg vet ikke. en ting er sikkert. du kan ikke se på noen at de er fattige. fattigdom og/eller rikdom handler om det du har og føler inni deg. ikke uggsene eller goosejakken man evt. har eller ikke har.

Skrevet

Man får ikke nødvendigvis Ung ufør bare fordi man er ung =)

Har du sjekket alt du kan få?

Har man så lite, så har man krav på bostøtte, i tillegg så hjelper sosialkontoret inn. Ikke nødvendigvis ved å gi deg penger på konto hver mnd, men de kan betale strømregninger og legeregninger.

Husker at de betalte dette for meg når jeg hadde det så dårlig.

I tillegg, om du er ufør - så kan man tjene inntill en viss sum årlig ved siden av. Finn ut om det er noe i det hele tatt du kan gjøre for å tjene de få kronene - det hjelper det også.

Forstår godt at du føler det du føler. Er/var der selv, så jeg vet.

Ikke tenk på hva alle andre har, dette drar en bare ned psykisk.

Skrevet

Jeg har både Uggs og Goosejakke, men jeg føler meg alene likevel. Står ofte og ser misunnelig bort på vennegjenger som har det gøy, eller kjærestepar som har det koselig. Jeg aner ikke hva som feiler deg, men er det psykisk, så ville jeg ha gjort det jeg kunne for å jobbe igjen.

Skrevet

Som sagt tidligere i tråden, er man syk så får man vel uføretrygd? Jeg er i et lavtlønnsyrke, og vet om trygda folk som får mer enn meg utbetalt i måneden. Selv om jeg jobber har jeg ikke ugs og canada goose jakke (ikke vil jeg ha det heller, men om jeg ville det hadde jeg ikke hatt råd), men lever da et helt fint liv uten disse tingene. Kanskje du skal tenke litt over tilværelsen, og hva som er viktig for deg? Eventuelt se på økonomien om noe kan gjøres annerledes? Ikke vondt ment, men ofte kan man ta grep for at pengene skal vare lengre, og man kan ofte komme lengre enn man tror med få midler.

Skrevet

Nå får ikke alle med uføretrygd samme beløp på kontoen hver mnd da.

Ei jeg kjenner jobber MYE før hun ble syk, og sitter med høye utbetalinger hver mnd og har råd til det hun føler for.

Jeg derimot, sitter med 90k netto i året! siden jeg ikke har jobbet så mye/tjent så mye før jeg ble syk

Skrevet
Hva gjør man når man føler seg så fattig og så langt nede på samfunnets rangstige at man ikke vet hva man skal gjøre ?

Tja, kanskje ta grep om sitt eget liv for å forbedre det?

For eksempel økonomisk: Bor du veldig dyrt? Kan du flytte? Vil man bo midt i Oslo er det dyrt, men hvis du kan flytte til et sted der levekostnadene er mindre så frigjør det ressurser som du kan benytte til andre ting.

Er du sikker på at du har fått innvilget alle rettighetene dine? Kanskje du har rett til bostøtte, for eksempel?

Hvis du er trist, hva er det da som gjør deg glad? Er det noe av det du har mulighet til å realisere? Alle kan ha sine dårlige perioder, og av og til ser man ikke enden på ting. Men nå er det nå engang slik, at ingen andre har ansvar for ens lykke, det ansvaret har kun en selv. Det nytter sjelden å vente på at noen andre skal ordne opp. En må greie seg så best en kan.

Mange kommuner har aktivitetstilbud til folk som sliter. Dette er ofte lavterskeltilbud der det er fagfolk tilstede. Det betyr at du bare kan delta på det sosiale om du ønsker det, og så kan du ta imot råd og hjelp når du føler deg klar for det.

Jeg tror ikke du skal tenke så mye på merkeklær osv. Jeg kjenner veldig få som legger merke til hvilke merkeklær andre har. Mindreverdighetskomplekset ditt er nok bare noe du selv har i hodet ditt, ikke noe som gjenspeiler hva andre faktisk tenker om deg. Jeg skjønner at det er vanskelig å tenke sånn når man selv føler man er sunket så lavt, men andre dømmer deg neppe like hardt som det du gjør selv.

Ønsker deg alt det beste i livet.

Gjest Tåre Ts
Skrevet

Ser at det er flere som reagerer på det jeg sa om goose og uggs..

Selvom andre kanskje ikke forstår det, så for meg er det faktisk trist å vite at jeg aldri vil kunne ha råd til noe så dyrt.

Jeg er som sagt 23 og når jeg da ser ja rett og slett små barn som har dyrere tøy enn jeg noen gang kan få så gjør det meg veldig trist og kanskje litt bitter... Jeg vil jo ikke føle det sånn!

Bor på et sted hvor kanskje ting er litt status preget..

Føler meg bare så veldig lite verdt, spesielt når jeg må få mat på frelsesarmeen på den måten.

Jeg får stønad fra nav, men pga jeg ble syk når jeg gikk på skolen får jeg minsteytelse, fordi jeg ikke har vært i jobb tidligere. Jeg har ikke ung ufør tilegg.

Det er bare så vondt og ekkelt og nedverdigene å ha det sånn...

Jeg har sliter også med gammel gjeld, hadde jo store planer om å være i jobb og ferdig utdannet nå og skulle ikke være noe problem og betale ned det... Gikk på en smell der.

Jeg har ikke noe imot nav eller dems løsninger, jeg mener ikke å klage...

Jeg er bare trist for at ting har blitt så annerledes enn det de egentlig skulle bli.

Skrevet
Ser at det er flere som reagerer på det jeg sa om goose og uggs..

Selvom andre kanskje ikke forstår det, så for meg er det faktisk trist å vite at jeg aldri vil kunne ha råd til noe så dyrt.

Jeg er som sagt 23 og når jeg da ser ja rett og slett små barn som har dyrere tøy enn jeg noen gang kan få så gjør det meg veldig trist og kanskje litt bitter... Jeg vil jo ikke føle det sånn!

Bor på et sted hvor kanskje ting er litt status preget..

Føler meg bare så veldig lite verdt, spesielt når jeg må få mat på frelsesarmeen på den måten.

Jeg får stønad fra nav, men pga jeg ble syk når jeg gikk på skolen får jeg minsteytelse, fordi jeg ikke har vært i jobb tidligere. Jeg har ikke ung ufør tilegg.

Det er bare så vondt og ekkelt og nedverdigene å ha det sånn...

Jeg har sliter også med gammel gjeld, hadde jo store planer om å være i jobb og ferdig utdannet nå og skulle ikke være noe problem og betale ned det... Gikk på en smell der.

Jeg har ikke noe imot nav eller dems løsninger, jeg mener ikke å klage...

Jeg er bare trist for at ting har blitt så annerledes enn det de egentlig skulle bli.

Har medfølelse for deg og skjønner at det å måtte gå på frelsesarmeen for å få mat, fremkaller slike følelser som du har.

Det er heller ikke lett å se lyspunkter når en er så langt nede som du gir intrykk av at du er og verden føles bare svart og tung. Men et sted kan det bare gå oppover igjen når en har vært dypt nok nede eller langt nok ute...

Nå vet ikke jeg hva som feiler deg og om det har en link til der du bor nå. Men det høres ikke ut som det billigste stedet? Har du vurdert å flytte på deg for ikke å bo deg i hjel?

Er sykdommen bare en periode nå så vil jo ting gå seg til når du kommer i videre utdannelse eller blir så frisk at du kan starte å jobbe.

Er sykdommen permanent har du undersøkt om du har alle ytelser du har krav på?

Ellers så er det ille i år 2009 at folk må gå på frelsesarmeen for å få til daglig brød.

Minste pensjonene burde vært oppjusterttil et anstendig nivå

Skrevet

Sjekk om du har rett på ung ufør-tillegg. Det kommer ikke alltid automatisk. Du kan heller ikke stole på NAV dersom du får beskjed om at du ikke har rett på ung ufør-tillegget. Vet at flere har fått ung ufør etter å ha tatt saken til trygderetten. Så her er det bare å stå på sitt.

Ung ufør er et tillegg som gis til unge som har f.eks attføringsstønad eller uføretrygd fra NAV. Poenget med dette tillegget er at unge som ikke har rukket å opparbeide seg rettigheter skal slippe å leve på minstestønad.

Skrevet

Den gjelda du har - er det studielån? Er det ikke en ordning som gjør at gjeld kan bli omgjort til stipend om du blir ufør under studiene? Du kan jo se om dette kan være relevant

Skrevet
Etter at jeg hadde stått i kø for å få den ukentlige matposen hos frelsesarmeen.

Jeg kan ikke jobbe pga sykdom.

Sosialhjelp skal kunne ebetale din husleie/strøm (selv om den er dyr og du bor i Oslo), og den skal holde til mat og drikke også!

Men du har råd til internett, og selv om du er for syk til å jobbe, kan du skrive her? Kan du ikke jobbe i en datajobb/skrivebord?

Hva slags sykdom har du?

Skrevet

Husleie opp til og med 4.500kr (strøm i tillegg selvfølgelig), så de betaler ikke husleie uansett hvor mye du leier for.

Gjest tåre TS
Skrevet
Sosialhjelp skal kunne ebetale din husleie/strøm (selv om den er dyr og du bor i Oslo), og den skal holde til mat og drikke også!

Men du har råd til internett, og selv om du er for syk til å jobbe, kan du skrive her? Kan du ikke jobbe i en datajobb/skrivebord?

Hva slags sykdom har du?

Jeg føler at du anklager meg for noe?

Syns det er synd, at enkelte har så vanskelig for å sette seg inn i andres situasjon. Fordi jeg har råd til internett så mener du at jeg overdiver og at jeg har masse penger?

Jeg har internett fordi jeg får låne utleiers trådløse nett mot en symbolsk sum i måneden. Jeg kan ikke jobbe, hadde jeg kunnet, tror du Virkelig at jeg ville valgt et liv hvor jeg må gå på frelsesarmeen for å få mat når jeg kunne hatt masse penger selv ?!

Viss du virkelig tror det, så burde du prøvd å levd på statens minstesatser et års tid .. Kanskje du ville lært noe viktig.

Jeg ser de jeg gikk på skole med daglig, de har lappen og bil, de har begynt å etablere seg med egenkjøpte boliger, de drar på ferier.. Hadde ikke jeg blitt syk så hadde jeg hatt ALT dette jeg også.

Jeg valgte ikke å bli syk og hadde jeg hatt et valg ville jeg valgt å være som alle andre.

Skrevet
Jeg føler at du anklager meg for noe?

Syns det er synd, at enkelte har så vanskelig for å sette seg inn i andres situasjon. Fordi jeg har råd til internett så mener du at jeg overdiver og at jeg har masse penger?

Jeg har internett fordi jeg får låne utleiers trådløse nett mot en symbolsk sum i måneden. Jeg kan ikke jobbe, hadde jeg kunnet, tror du Virkelig at jeg ville valgt et liv hvor jeg må gå på frelsesarmeen for å få mat når jeg kunne hatt masse penger selv ?!

Viss du virkelig tror det, så burde du prøvd å levd på statens minstesatser et års tid .. Kanskje du ville lært noe viktig.

Jeg ser de jeg gikk på skole med daglig, de har lappen og bil, de har begynt å etablere seg med egenkjøpte boliger, de drar på ferier.. Hadde ikke jeg blitt syk så hadde jeg hatt ALT dette jeg også.

Jeg valgte ikke å bli syk og hadde jeg hatt et valg ville jeg valgt å være som alle andre.

Kan du ikke fortelle litt mer om deg selv, hvor du kommer fra (hvis det ikke er fare for at du blir gjenkjent), hva du studerte og hva du jobbet med? Jeg er også litt nysgjerrig på bakgrunnen din, hvilken sykdom du har og hvorfor du ble syk osv. Hvilke muligheter har du undersøkt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...