Ronja Skrevet 20. august 2003 #1 Skrevet 20. august 2003 Jeg synes det er gøy å lage mat og er glad i ost i maten - ex fløtegratinerte saker og ting, ostesauser, kjøttsauser, salater... Men jeg er lite flink til å variere ostene og det blir ofte vanlig Norvegia. Jeg vet jo at det ikke passer i alt og at det er bedre å bruke andre oster. Har dere noen tips? Når brukes cheddar og normanna og jarlsberg... og alle de andre... og hvorfor?
Iset Skrevet 20. august 2003 #2 Skrevet 20. august 2003 åå naaam jeg elsker ost i maten. gratinerer nesten alt hihi. mannen min kjøpte feil ost, han skulle kjøpe graddost (til å ha på skiva), men så kjøpte han cheddar istedet. så vi har brukt mye cheddar i maten i det siste. du kan bruke alle oster du vil, prøv deg frem. vi bruker mest norvegia da, bare for å være praktisk. klem fra Iset
Gjest Jamila Skrevet 20. august 2003 #3 Skrevet 20. august 2003 Port Salut - på pizza og i ostesauser. Gir en litt skarpere smak enn norvegia, men syns den smelter bra. Fetaost og mozzarella i salater, på grunn av smak og konsistens Mozzarella på pizza, smaker ikke så mye men smaker "riktig"! Normanna/norzola på Pizza og innbakte pølser, gir et lite "kick" til smaken Chevre i salater og forrett-retter Liker ost i det meste jeg også!
Gjest gjest1 Skrevet 20. august 2003 #4 Skrevet 20. august 2003 Prøv hvit geit ost neste gang det gir en litt spiss smak som er veldig godt. Har brukt det i lazagne, og i andre hvite pastasauser.
Gjest Lea Skrevet 20. august 2003 #5 Skrevet 20. august 2003 Jeg liker cheddarost, jeg. På pizza, på lasagne eller gratinerte poteter. Osten kan smake litt skarpt og det er noen som synes at den lukter og smaker "kvalmt". Ellers bruker vi mozzarella på pizza og parmesan på pasta.
lillesol20 Skrevet 20. august 2003 #6 Skrevet 20. august 2003 Synnøves hvitost er best. Har snaaaart 2-3 ostesmørbrød med salami og ost i ovnen...
lillesol20 Skrevet 20. august 2003 #7 Skrevet 20. august 2003 Følte meg veldig harry og ukulinarisk anlagt etter å ha skrevet det innlegget, men sannheten må fram.
Texas Skrevet 21. august 2003 #8 Skrevet 21. august 2003 Jeg er vel litt lat, jeg... Pleier kjøpe de ferdig revne posene fra Synnøve Finden eller Tine der det er blandet med forskjellige typer ost (ex Cheddar, Norwegia og Sveitser). Smaker godt, asså!!!
Texas Skrevet 21. august 2003 #9 Skrevet 21. august 2003 .....ehhh...... Selve posene er jo ikke ferdig revne, dah... Osten som ligger oppi, derimot..... DEN er revet!!!
-Fisken- Skrevet 22. august 2003 #10 Skrevet 22. august 2003 .....ehhh...... Selve posene er jo ikke ferdig revne, dah... Osten som ligger oppi, derimot..... DEN er revet!!! *ler* Sånn blåmugg-ost (dorry, husker ikke hva det heter ) er veldig godt i pastasaus.
Ronja Skrevet 23. august 2003 Forfatter #11 Skrevet 23. august 2003 Takk for mange svar jenter! Og så lurer jeg på om det blir noe forskjell på konsistensen på disse ostene, ikke bare smaken? Noen ganger jeg har brukt norvegia, blir ikke konsistensen kremete - den skiller seg på en måte. Bruker jeg feil ost da eller hva skjer?
Iset Skrevet 24. august 2003 #12 Skrevet 24. august 2003 hvis du skal bruke mozarella på noe som skal stekes, må du passe godt på for osten blir lett brent. mye lettere enn andre oster. men godt er det:) klem fra Iset
Ronja Skrevet 25. august 2003 Forfatter #13 Skrevet 25. august 2003 Åh takk, så fint da, jeg er glad i godt stekt/brent mat!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå