Gå til innhold

Shabby julenostalgi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal pynte eget julehus for første gang, og trenger alt fra juletrepynt og ting som kan henge i vinduet til adventsstake osv. Har lyst til å lage mye selv. Har tenkt å kjøpe noen billige juletrekuler som jeg pynter med decoupage, men trenger flere tips!

Vil ha en gjennomgående nostalgisk/shabby chic/landstil, så rolige farger og nostalgiske motiver er stikkord. Blir det veldig feil med vanlige elektriske julelys på treet? Tør ikke å bruke levende lys, selv om det er veldig fint

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet
Jeg skal pynte eget julehus for første gang, og trenger alt fra juletrepynt og ting som kan henge i vinduet til adventsstake osv. Har lyst til å lage mye selv. Har tenkt å kjøpe noen billige juletrekuler som jeg pynter med decoupage, men trenger flere tips!

Vil ha en gjennomgående nostalgisk/shabby chic/landstil, så rolige farger og nostalgiske motiver er stikkord. Blir det veldig feil med vanlige elektriske julelys på treet? Tør ikke å bruke levende lys, selv om det er veldig fint

Hei :)

Jeg er enig i at levende lys er skummelt, og det er absolutt noe man bør følge med på!! Jeg har en mor som er uendelig nostalgisk og har i et kort tidspunkt på julaften levende lys på treet, men det senker seg en anspenthet over samtlige, og det ender med at vi kun sitter å stirrer på treet, ikke fordi det er fint, men av frykt for at det skal ta fyr.

Det er vanskelig å forklare ideene jeg selv bruker. Folk glemmer ofte at du ikke trenger å betale i dyre dommer for å pynte og lage fine ting. Vrihassel er veldig fint å bruke i dekorasjoner, om det er en advendtskrans eller i en bukett. Bruk naturen! Plukk myke pinner i skogen og lag en krans av det med hjelp av ståltråd. Denne kan du male i en hvit- eller kremfarge og pynte med krystaller, glitter eller svart-hvit bilder. Hvis du ikke vil ha advendtskransen stående på bordet kan du feste sløyfer i den slik at den henger i en krok i taket.

Har du et sølvfat kan du dekorere med falske blomster, krystaller og flytte de levende lysene fra juletreet til fatet som kan være en tanke mer kontrollert.

En ting som er fint å gjøre og, men til utendørs bruk da, er å fylle vann i en kakeform (sånn klassisk gelé eller sjokoladepuddingform med hull i midten) som du setter i fryseboksen. Du kan evt ta konditorfarge i vannet for farge eller beholde den klar. Når den er blitt til is tar du den ut av formen setter den ut og tenner et lys inni den. Det er veldig pent.

Du kan kjøpe en litt tykkere ståltråd som du kan feste perler på og forme til en stjerne eller et hjerte som du kan pynte rundt i huset eller på juletreet.

Huff, jeg er dårlig til å forklare, men håper at jeg har hjulpet til litt.. :) De viktigste hjelpemidlene for meg er superlim, ståltråd og det som finnes i skogen. Jeg elsker shabby chic selv og tar da utgangspunkt i hvite og kremfargede nyanser og sølv. Selv om det er kjølige farger syns jeg det blir et varmt preg over det hele.

Mvh Camilla

Gjest Gjest_Anéa_*
Skrevet

Plukk noen dekorative greiner i skogen (bør være tørre), og spray dem med gullspray. Panduro har flere gode. Dekorer dem så med metalltråder, perler, juletredekorasjoner (både hjemmelagede og kjøpesaker, f.eks. fra Åhlens, funker bra), sløyfer, hva enn. Disse kan settes i sore glassvaser/beholdere, eller henges i et vindu eller en åpning. Veldig dekorativt!

Også fint å spraye pressede blader med gull. De kan enten brukes som borddekorasjon, eller henges på greinen beskrevet ovenfor. Ser sånn ca. slik ut, bare ikke så "polert":

http://www.earthflora.com/0809new/chld_Page_098.jpg

Du kan også samle granbar og selv lage en krans du binder sammen med metalltråd (denne vil være skjult) og silkebånd (dette skal være synlig). Husk å lage en metallhempe så du kan henge den opp!

Skrevet

Jeg finner veldig mye inspirasjon i blader og på nett.

Se i Vakre hjem og interiør, Lev Landlig, Bolig Pluss, Jeanne d`arc Living etc.

På nett er det mye fin inspirasjon på f.eks. landstil.no

Lykke til!

Gjest Gjest_Pusi_*
Skrevet
Jeg er enig i at levende lys er skummelt, og det er absolutt noe man bør følge med på!! Jeg har en mor som er uendelig nostalgisk og har i et kort tidspunkt på julaften levende lys på treet, men det senker seg en anspenthet over samtlige, og det ender med at vi kun sitter å stirrer på treet, ikke fordi det er fint, men av frykt for at det skal ta fyr.

:ler:

Jeg kan levende forestille meg denne settingen. Hele familien sitter ytterst på stolene sine og nistirrer på juletreet. Brannslokningsapparatet og et par bøtter vann står klart på bordet...

Gledelig jul!

Beklager avsporingen, jeg bare måtte kommentere. Dette er sånne ting som man kanskje synes er ubehagelig der og da, men oi for noen fine minner det gir og morsomme historier å fortelle til barnebarna. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...