Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #1 Skrevet 11. november 2009 Vi har i noen år betalt en kvinne for husvask, vel investerte penger. Jeg har en datter på 9 år som sier hun vil overta jobben. Hun er motivert (vil tjene penger) og flink og får det godt til, ikke like raskt og bra som den andre damen, men forbløffende bra. Blir det feil å gi henne 100 kr timen for helgevask? -det er snakk om 3 - 4 timers arbeid som hun må gjøre på torsdager eller fredager etter skoletid. Jeg har også en stedatter i tenårene, og hun bør vel også få tilbud om å tjene penger på husvask? Hun har aldri virket interessert i det, og har dessuten timeplanen fullbooket, men om hun nå skulle være interessert, så må jeg lære henne opp, minne henne på det og være forberedt på at det ikke blir gjort likevel. Blir det feil å la være å betale henne hvis hun ikke rekker husvasken? Synspunkt?
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #2 Skrevet 11. november 2009 Det burde da være helt utmerket for barn å lære at de må jobbe for å få penger her i verden. Har selv gjort det samme med litt varierende resultat (betalt barn/tenåringer for husvask). Blir ikke jobben gjort uten mas, blir det selvsagt ingen betaling heller. Skulle da bare mangle.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #3 Skrevet 11. november 2009 Har en venninne der sønnen på 15 tar helgevasken i huset. Er ikke helt sikker på hva som ligger i jobben, men vet at han får 1000 kr pr mnd for å gjøre det.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #4 Skrevet 11. november 2009 Så lenge dette er noe de vil selv og at de får styre dette selv så synes jeg dette er helt greit.
Gjest lykkelitn Skrevet 11. november 2009 #5 Skrevet 11. november 2009 Vi har i noen år betalt en kvinne for husvask, vel investerte penger. Jeg har en datter på 9 år som sier hun vil overta jobben. Hun er motivert (vil tjene penger) og flink og får det godt til, ikke like raskt og bra som den andre damen, men forbløffende bra. Blir det feil å gi henne 100 kr timen for helgevask? -det er snakk om 3 - 4 timers arbeid som hun må gjøre på torsdager eller fredager etter skoletid. Jeg har også en stedatter i tenårene, og hun bør vel også få tilbud om å tjene penger på husvask? Hun har aldri virket interessert i det, og har dessuten timeplanen fullbooket, men om hun nå skulle være interessert, så må jeg lære henne opp, minne henne på det og være forberedt på at det ikke blir gjort likevel. Blir det feil å la være å betale henne hvis hun ikke rekker husvasken? Synspunkt? å betale henne for å ta husvasken er vel helt ok, å en fin måte å lære tennåringer ansvar, ög det faktum at man ikke får penger plasert i hendene får å ikke gjøre noe. men jeg synes ikke hun da skal få betaling vist hun ikke rekker å gjøre jobben hvilken timeplan kan en tenåring ha som hindrer henne i å hjelpe til hjemme?
Shade Skrevet 11. november 2009 #6 Skrevet 11. november 2009 Å gi en 9 åring 300-400 kr i uken for husvask høres ut som alt for mye. Det som har vært vanlig i min omgangskrets er en fast sum for de forskjellige oppgavene f.eks (og nå tar jeg bare en sum ut av luften)50 kr for å vaske badet, 50 for kjøkkenet osv. Hvis du gjør de på den måten er det også lett å fordele oppgavene mellom barna (ja din stedatter bør selvfølgelig også få muligheten til å tjene penger) og rullere på det hver uke. Og hvis en av de ikke gjør alle sine oppgaver innen en fastsatt dag kan den andre få tilbud om å ta de resterende. Det er viktig å gjøre det helt klart for de at hvis de bare får betalt for de oppgavene de har fullført innen fristen, hvis du har gjort det er det ingen grunn til å mase på de for å få de til å gjøre det. Da velger de selv hvor mange oppgaver de vil gjøre og hvor mye penger de vil tjene.
Gjest gjest_fruen Skrevet 11. november 2009 #7 Skrevet 11. november 2009 Å gi en 9 åring 300-400 kr i uken for husvask høres ut som alt for mye. Det som har vært vanlig i min omgangskrets er en fast sum for de forskjellige oppgavene f.eks (og nå tar jeg bare en sum ut av luften)50 kr for å vaske badet, 50 for kjøkkenet osv. Hvis du gjør de på den måten er det også lett å fordele oppgavene mellom barna (ja din stedatter bør selvfølgelig også få muligheten til å tjene penger) og rullere på det hver uke. Og hvis en av de ikke gjør alle sine oppgaver innen en fastsatt dag kan den andre få tilbud om å ta de resterende. Det er viktig å gjøre det helt klart for de at hvis de bare får betalt for de oppgavene de har fullført innen fristen, hvis du har gjort det er det ingen grunn til å mase på de for å få de til å gjøre det. Da velger de selv hvor mange oppgaver de vil gjøre og hvor mye penger de vil tjene. Denne signerer jeg. Jeg synes det blir feil å gi barnet timesbetalt, men heller en fast sum. Er usikker på hva som vil være riktig sum, men hun over her som sier at hennes sønn får 1000 kr i mnd for å ta helgevasken, synes jeg høres ok ut. Det er jo forskjell på en niåring og en 15-åring, så jeg synes i allefall ikke at hun trenger noe mer enn det. Eventuelt, om hun sparer til noe stort, (hva nå det måtte være i den alderen?), går det an å ha en ekstra avtale at om hun har vært veldig flink en mnd, seter dere x antall ekstra kroner inn på den aktuelle sparekontoen. Men jeg synes som sagt ikke at en niåring trenger mer enn 1000 kroner "å rutte med" i mnd.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #8 Skrevet 12. november 2009 Jeg har to jenter på 13 og 10 som gjør ting i huset. De får ikke spesielt mye penger men de får goder og ting. Det er godt nok for dem og de er fornøyde. Må legge til at de heller ikke gjør ting daglig. Men kanskje annenhver dag tar de etter middag eller/og henger opp eller bretter klær. Ingen av dem har spurt etter ukelønn eller mndlønn. De får litt her og litt der.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #9 Skrevet 12. november 2009 Jeg vil foressten legge til at vi oppdrar barna til å være en del av fellesskapet. Det er ikke en jobb å bo hos oss, det er en del av famlien. Alle må være med for å skape det fellesskapet. Vi gir ikke penger for det. Vi belønner dem og gir dem goder på andre måter. Pluss småpenger for å feks gå på kino eller badeland.
Gjesten Skrevet 12. november 2009 #10 Skrevet 12. november 2009 Det er jo veldig vanlig at barn får ukelønn i bytte mot at de hjelper med husarbeidet. Jeg synes kanskje 100 kr i timen for en 9-åring høres litt mye ut? Tror jeg fikk 100-150 kr i uken da jeg var på hennes alder...
MarianneE Skrevet 12. november 2009 #11 Skrevet 12. november 2009 synes det høres flott ut,jeg! Men ville kanskje latt en del av pengene gått til en sparekonto istedet for i lomma hennes.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #12 Skrevet 12. november 2009 er det ikke litt drøyt å gi en niåring ansvaret for 3-4 timer husarbeid hver uke? Jeg har selv en niåring og hvis hun skulle brukt 1-2 timer hver torsdag og fredag så hadde hun ikke fått tid til så mye annet, det hadde gått ut over leksene også og kvalitetstid med venner og familie. Om min datter hadde vært intressert til å gjøre litt ekstra husarbeid, fortiden holder det for henne å rydde rommet og legge bort rene klær, så hadde jeg toppen gitt henne 50 kr for noen enkle oppgaver i den tiden jeg selv gjorde husarbeid. Nå er jo barn forskjellige, men jeg synes det hørtes både mye og dyrt ut. Og er du sikkert på at hun er like motivert for jobben etter noen uker?
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #13 Skrevet 12. november 2009 100 kr timen for en 9 åring er vel litt i overkant..?? Jeg hadde ivertfall halvert den summen. Her har vi fordelt huset. Støvsuge 1 etg - 20 kr støvsuge 2 etg - 20 kr vaske bad 1 etg - 20 kr vaske bad 2 etg - 20 kr mope 1 etg - 20 kr moppe 2 etg - 20 kr tømme alle søppelkassene - 10 kr skifte på seng - 10 kr bære opp og legge på plass rene klær - 10 kr uken så kan de plukke ut og velge, men gulv må støvsuges før moppes da.. her er barna 10 og 12 år. Og de er kjempefornøyd. Sparer de til noen så kan de få flere oppgaver (f.eks vaske bil utvendig -50 kr,støvsuge bil innvendig - 50 kr) Men hva trenger de penger til? Vi betaler kino, klær, gaver, blader... de "søler" det mere bort..
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #14 Skrevet 12. november 2009 Jeg vil foressten legge til at vi oppdrar barna til å være en del av fellesskapet. Det er ikke en jobb å bo hos oss, det er en del av famlien. Alle må være med for å skape det fellesskapet. Vi gir ikke penger for det. Vi belønner dem og gir dem goder på andre måter. Pluss småpenger for å feks gå på kino eller badeland. TS Det var jo mitt ideal også, men 9 åringen min er flink og argumenterer godt, hun skal spare mest på konto og kjøpe ting hun virkelig ønsker seg, sier hun, for hun regner med at vi uansett betaler for klær, blader og slike ting som storesøster får, hun regner også med at hun får en iphone slik som storesøster.... Så hun vil spare til slikt som hun ikke får fra oss, f.eks en fototapet på veggen på rommet sitt, he he...Og ekstra turer i badeland, det er nemlig så dyrt at vi har sagt til storesøster at hun ikke får gå mer enn et par ganger i måneden. Hun er nok litt sånn kremmer-type,og nå lukter hun muligheten for å tjene gode gryn. Det er flere år siden hun overtok ansvar for plenklipping, motivert av 50-lappen, og denne høsten har hun også hatt ansvar for å legge og lese på sengen for lillesøster, og det fungerer veldig fint, hun får ikke penger for det, men opparbeider seg "goodwill" som kommer godt med i neste omgang når hun ber om noe... Hun lager middag fast en dag i uka, ikke alltid like vellykket, men alltid spennende, hun søker på matsider på nettet og kommer med handleliste, og denne dagen har hun gjerne med venninner hjem og de kokkelerer sammen og koser seg. Så hun har egentlig nok oppgaver som det er, tror jeg tilbyr henne husvask en helg i mnd, og at vi beholder renholdshjelpen vår de andre ukene..
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #15 Skrevet 12. november 2009 Hæ?? Har hun klippet plenen i flere år? Håper den ikke har motor for det er vel ikke lov for så små barn, ihverfall ikke uten vernesko. Synes det høres ut som en god ide å ikke la livet hennes bli som en voksen i en alder av ni. Hun må jo få tid til å leke også, pengegrisk eller ikke.
Gjest Gjest bomba Skrevet 12. november 2009 #16 Skrevet 12. november 2009 Regner med det var 15 åringen som hadde klippt plenen og ikke 9 åringen hennes!! Synes det er bra at barn/ungdom får penger hvis de gjør ting i huset. Min datter får ikke timeslønn men hun får 500kr for hver hussvask(hele huset) hun er 14 år.
Gjest imli Skrevet 12. november 2009 #17 Skrevet 12. november 2009 (endret) Synes 100 kr timen hørtes VELDIG mye ut for en 9-åring! 100 kr pr vask (hvis det tok 3-4 timer) høres mer rimlig ut... Jeg ville i alle fall aldri betalt mitt barn like mye som en voksen arbeidstaker for å gjøre husarbeid! Blir sjokkert over hvor mye penger folk gir ungene sine... En 9-åring har jo strengt tatt ingenting å bruke penger på. Endret 12. november 2009 av imli
Myrthel Skrevet 12. november 2009 #18 Skrevet 12. november 2009 Her i huset lærer vi ungene til å samarbeide om husarbeidet med oss. Vi lærer de at vi alle sammen har et ansvar for at det skal være rent og ryddig overalt. Jeg syntes det er galt at de skal lære seg at de får penger "bare" de løfter en finger her i huset. (satt litt på spissen). Vi har også lister i perioder, hvis de er dårlige til å hjelpe til. Men vi prøver heller å snakke med ungene... "Hva skjer hvis jeg og pappa ikke gidder å gjøre noe? Skal pappa og mamma få lønn for husarbeid?" osv... Men selvsagt så belønnes det her også.... Vi er bare ikke så konsekvente på at de skal ha så og så mye penger for den eller den jobben.. Vi er en familie, vi jobber sammen for å få det fint... Og er det rent og ryddig her, rekker vi mer kos sammen....Og itilegg får de litt lommepenger...(og her er det klart vi ser litt utifra innsats....)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå