Nuith Skrevet 11. november 2009 #1 Skrevet 11. november 2009 Jeg og samboer skal endelig få oss katt! Usikkert om det blir en voksen eller kattunge (skal kontakte dyrebeskyttelsen, men vet ikke om de har kattunger på denne tiden av året). Jeg har vokst opp med katter, men ser jo på forumet her at ting har endret seg med tanke på kattehold siden jeg var ung (feks. visste jeg knapt hva kattesand var før jeg fylte 20). Tenkt å kjøpe dette av utstyr før vi får katten inn; vannskål matskål standard "hard" kattemat et par lekemus el. dokasse og kattesand klorebrett Usikker på feks. børste, da jeg aldri har hatt en katt som trengte å børstes, eller likte å børstes. Klosaks? Egen seng (kommer den noengang til å bli brukt)? Andre tips?
Matvraket Skrevet 11. november 2009 #2 Skrevet 11. november 2009 Kommer veldig an på om du får kattunge eller voksen katt, men en kattunge trenger spesielt for tilpasset kattunger. Også greit å høre hva katten bruker av for, og eventuelt bruke samme eller gradvis gå over til et nytt for. Med gradvis mener jeg at du da må blande ut det den til vanlig bruker med nytt, slik at magen får venne seg til det. Børste trenger man om du får deg langhåret katt. Kloklipper ville jeg invistert i, men avhenger så klart av om u skal ha inne eller ute katter. Mine utekatter ordnet dette selv, inne katt må klippes! Ellers så tror jeg du har det meste! Pass på å bruke riktig sand til toalett, et som ikke støver og som ikke lukter. Leker er et must! ;=)
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #3 Skrevet 11. november 2009 Jeg ville kanskje tatt med en "iglo-seng" Da er dette kattens trygge hule frem til pus blir vant med dere. Og samtidig har pus en seng. Bortssett fra det så tror jeg ikke du har glemt noe.
Gjest Simbelmynë Skrevet 11. november 2009 #4 Skrevet 11. november 2009 Det du må ha når katten kommer i hus er i hvert fall kasse med kattesand og mat. Det andre kan du jo kjøpe litt etter hvert som du kommer på at du trenger det. Det er nok mye som er totalt unødvendig som folk bruker masse penger på. Katten i familien vår er f.eks. helt uinteressert i kattesenger og fancy katteleker. Hun vil heller sove i en vanlig stol og leke med hyssing. Jeg vil råde deg til å kjøpe skikkelig sand og skikkelig mat hos dyrebutikk eller veterinær. Kjøper du skikkelig sand er det mye greiere for deg (lukter mindre, lettere å rengjøre), og for at katten skal få det optimale næringsinnholdet i maten må du investere i skikkelig mat (f.eks. Hills eller Royal Canin).
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. november 2009 #5 Skrevet 13. november 2009 Ville også investert i - transportbur (dyrebeskyttelsen vil antagelig ikke gi fra seg katten uten at du har det når du henter den) - halsbånd m/brikke med telefonnummer (kan være lurt å kjøpe flere, ihvertfall hvis du velger elastisk bånd. Dyrebutikken din lager antagelig brikke med innskrift til deg) Lykke til med ny katt!
Gjest Glør Skrevet 13. november 2009 #6 Skrevet 13. november 2009 I tillegg til god kattesand anbefaler jeg toalett med overbygg, dette gjør at lukten blir helt borte. Jeg har tre katter som deler ett slikt, og det lukter ingenting. Halsbånd er bare til bry for katten, sørg heller for å ID-merke den før den slippes ut. Da kattene mine var innekatter trengte jeg aldri å klippe klør da heller, så lenge de har noe å klore på ordner de det selv. Men klorstativ er nødvendig, hvis det ikke er greit at de bruker sofaen, og det gjelder både for inne- og utekatter.
Nuith Skrevet 15. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 15. november 2009 Takk for tips alle sammen! Har nå kjøpt inn; - kattetoalett, spade og sand (ser dere anbefaler med tak, men fant ut at jeg heller ville ha uten tak så jeg ser lettere når det må rengjøres. Det skal stå på badet uansett så sjenerende lukt blir ikke noe stort problem). Kattesand av typen "hvite kuler som hindrer lukt" og koster en liten formue, så håper den er bra - en liten pose kattemat for kattunger, så vi slipper å handle det etter at katten allerede er anskaffet. Kjøpt på dyrebutikk så regner med at det er et bra merke. - tre stk leker - synes han/hun de er morsomme kjøper vi flere. - 2 stk klorestativ til veggmontering (mulig det blir et gulvstativ i tillegg, morsomt å kjøpe utstyr) - matskål og vannskål Katten skal ID-chippes så fort som mulig ja. Halsbånd på en katt er jeg litt redd for, hørt om katter som har hengt seg fast i trær... Mine tidligere katter har aldri brukt katteseng, men bare sofaen. Kikket etter en fin "iglo" som du kalte det, men fant ingen Børste og klosaks venter vi litt med, det samme med katt-gå-bort spray og catnip-spray. Kan jo hende vi ikke trenger det. Og så dagens (ukens) frustrasjonsutblåsning; dyrebeskyttelsen i byen her SVARER IKKE! Vi har ringt dama som står oppført som kontaktperson minst 10 ganger og sendt en hyggelig mail - men ingen svar Hadde falt for en av kattene de hadde bilde av på hjemmesiden sin også - begynner å mistenke at siden er veldig utdatert også, når de ikke har mer interesse av å finne nye hjem til de søte små. *sukk*
Nimorna Skrevet 15. november 2009 #8 Skrevet 15. november 2009 Jeg vil anbefale at du venner katten til å ha halsbånd på seg med telefonnummer; om katten går seg bort finner du den da mye lettere igjen. Selvfølgelig fungerer jo chipmerking bra til det formålet, men et godt synlig halsbånd er jo noe som tydelig viser at pusen har en eier. En chipmerket pus uten halsbånd ser jo ut som en hjemløs pus på avstand. Om du er redd for at pusen skal henge seg fast vil jeg anbefale et halsbånd som har strikk, eller et halsbånd med en lås som åpner seg dersom en drar hardt i båndet.
Gjest Simbelmynë Skrevet 15. november 2009 #9 Skrevet 15. november 2009 Og så dagens (ukens) frustrasjonsutblåsning; dyrebeskyttelsen i byen her SVARER IKKE! Vi har ringt dama som står oppført som kontaktperson minst 10 ganger og sendt en hyggelig mail - men ingen svar Hadde falt for en av kattene de hadde bilde av på hjemmesiden sin også - begynner å mistenke at siden er veldig utdatert også, når de ikke har mer interesse av å finne nye hjem til de søte små. *sukk* Det handler nok ikke om at de ikke bryr seg om å finne nye hjem, men at de er ekstremt overarbeidet. DB drives utelukkende av frivillige, så dette er mennesker som jobber med dette ved siden av vanlig jobb og familieliv. Det er mye flere katter som trenger hjelp enn det er mennesker som tar seg tid til å hjelpe, så jeg hadde nok lagt godvilja til og vært tålmodig fremfor å dømme dem nord og ned. Hvis det er en lokalavdeling med et kattehus man kan besøke er det ofte like greit å bare dra innom når det er åpent. Håper dere ikke gir opp DB-katt for det er mange katter som trenger å adoptert der Og når det gjelder chipmerket pus; det er nå blitt vanlig å også tatovere "ID" i øret slik at man kan se at katten er id-merket, og da trenger man ikke halsbånd fpr å vise at katten har et hjem.
Nuith Skrevet 17. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 17. november 2009 Joda Simbelmynë, jeg skjønner at de kan ha mye å gjøre (spesielt med å avvise folk som vil gi bort katter de ikke har plass til). Nå har ikke dyrebeskyttelsen her noe "kattehus", de har en kennel kun for hunder og alle kattene de har er plassert hos frivillige (som egentlig er strålende). Synes bare det virker som litt dårlig vilje når vi sender en mail med "hei, vi har lyst på en katt og vi har falt for den med navn XXX, kan du formidle kontakt så vi kan komme og se på den?" (vel var kjæresten som skrev den og han er flinkere til å formulere seg enn jeg er, men det var hovedinnholdet) og det har gått en uke uten svar... Skal sjekke halsbånd! Men kommer jo ikke til å slippe ut dyret på flere måneder uansett, så ingen hast der
Betina Skrevet 19. november 2009 #11 Skrevet 19. november 2009 Lykke til med kattedo uten tak. Du kan risikere at halvparten ligger utforbi hver gang pus går på do. Taket gjør dessuten at pus får litt privatliv og holder på lukten litt bedre. Når det gjelder kattesand vil jeg bare komme med et lite tips. Jeg har nemlig prøvd mange. Begynte med kattesand fra dyrebutikken, men det endte bare med at pus gjorde fra seg alle andre steder enn i kassen Den jeg syns er best er enten felleskjøpet sin eller plantasjen sin. Disse to typene gjør slik at alt klumper seg perfekt og hindrer mye lukt. Jeg vil også på det varmeste anbefale ikeas kattekurv: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60095316 Ei venninne av meg hadde denne og kattene elsket den, så derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve den jeg og. Mine katter har elsket den fra dag 1!! De sover der hele tiden, leker sammen i den og bruker den og som kloremøbel. I tillegg som at den er jo fin og se på! Så dette er en kjempebra investering
Lune Skrevet 1. januar 2010 #12 Skrevet 1. januar 2010 Jeg har lest masse på nett om katter, og der anbefales det ikke kattedo med tak og filter. Fordi det stinker inn i den hula for katten. Så da anbefales det og ta av taket, da kan man i mine øyne bare kjøpe en vanlig liten kasse. Vi har vanlig liten kasse og kyrstallperler i. Helt genialt!! BTW: Er www.nettdyret.no ganske gode på pris synes jeg. Dessuten har de gratis frakt ;-)
Gjest Glør Skrevet 2. januar 2010 #13 Skrevet 2. januar 2010 Jeg har lest masse på nett om katter, og der anbefales det ikke kattedo med tak og filter. Fordi det stinker inn i den hula for katten. Så da anbefales det og ta av taket, da kan man i mine øyne bare kjøpe en vanlig liten kasse. Hvis det stinker inni doen har man ikke rengjort ofte nok. Jeg hadde først vanlig kasse, og byttet så til en med tak, og kattene elsker den, så tror ikke de synes den stinker heller, siden de er veldig vare på feil lukt i kassa.
Gjest Vilma Skrevet 2. januar 2010 #14 Skrevet 2. januar 2010 Stinker ikke inni vår med tak, men så rengjør vi den daglig.
Fanderay Skrevet 2. januar 2010 #15 Skrevet 2. januar 2010 Pus har do med tak, som blir rengjort hver dag. Og jeg mener bestemt at det ikke stinker. Men en ting jeg har merket er at pus ofte kommer løpende mens jeg gjør rent for å gå på do mens taket er av...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå