Gå til innhold

Hvor rask resultater, og er dette nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å trene i studio, styrke, step, spinning, aerobic osv. Bare sånne gruppetimer foreløpig. Jeg trener nå 2 dager i uka, med 1-2 økter per dag, minst 1 time per dag.

Det er mange år siden jeg har trent noe som helst, og målet mitt er først og fremst å få en sunnere og sterkere kropp, bedre helse, overskudd, og få strammet opp litt. Jeg håper også på en bivirkining vekttap. Men er det realistisk? J

eg har ikke gjort veldig mye med mine kostvaner, da det ikke er veldig lett for meg. Spiser normalt sunn mat i uka, men mye godteri i helgene. Spiser også bare en yoghurt om morgnene, lunsj (diverse, ikke junk) og en stor middag. Noe frukt innimellom på dagen. Spiser jeg for lite/sjelden?

Må jeg endre på dette for å gå ned i vekt, eller vil det at jeg har gått fra 0 bevegelse til trening 2-3 timer i uka sakte med sikkert hjelpe? Evt hvor raskt kan man merke bedring på kroppen? Vil vekta holde seg/ gå opp når musklene bygges?

Gjør jeg "nok", eller burde jeg trene mer, endre kosten mer for å merke noe på denne siden av jul?

Jeg er 160 høy og veier 62 kg, har ekstremt spinkel beinbygging så jeg vil helst ned til under 55 kg. Det er ingen fare for at jeg blir "større" av de "nye" musklene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har begynt å trene i studio, styrke, step, spinning, aerobic osv. Bare sånne gruppetimer foreløpig. Jeg trener nå 2 dager i uka, med 1-2 økter per dag, minst 1 time per dag.

Det er mange år siden jeg har trent noe som helst, og målet mitt er først og fremst å få en sunnere og sterkere kropp, bedre helse, overskudd, og få strammet opp litt. Jeg håper også på en bivirkining vekttap. Men er det realistisk? J

eg har ikke gjort veldig mye med mine kostvaner, da det ikke er veldig lett for meg. Spiser normalt sunn mat i uka, men mye godteri i helgene. Spiser også bare en yoghurt om morgnene, lunsj (diverse, ikke junk) og en stor middag. Noe frukt innimellom på dagen. Spiser jeg for lite/sjelden?

Må jeg endre på dette for å gå ned i vekt, eller vil det at jeg har gått fra 0 bevegelse til trening 2-3 timer i uka sakte med sikkert hjelpe? Evt hvor raskt kan man merke bedring på kroppen? Vil vekta holde seg/ gå opp når musklene bygges?

Gjør jeg "nok", eller burde jeg trene mer, endre kosten mer for å merke noe på denne siden av jul?

Jeg er 160 høy og veier 62 kg, har ekstremt spinkel beinbygging så jeg vil helst ned til under 55 kg. Det er ingen fare for at jeg blir "større" av de "nye" musklene?

Hvis du har økt aktivitetsnivået ditt og spiser nøyaktig like mye som før vil du gå ned i vekt. De fleste får imidlertid bedre apetitt av å trene, så det gjelder å tvinge seg til å spise langsomt selv om man helst vil hive maten i seg. Det tar en stund, jeg har hørt 20 minutter, fra man er mett til man virkelig føler seg mett.

Det du burde gjøre i tillegg til disse to treningsdagene er å prøve å være aktiv hver dag, minst én time. I denne timen kan f. eks. følgende inngå: Gå eller sykle til jobb/skole (prøv å holde litt tempo slik at pusten går litt raskere), ta trapper i stedenfor heis, gå i rulletrappen i stedenfor å stå stille og vent på å bli transportert opp eller ned etc.

Om treningen din er "nok" avhenger av ambisjonsnivået ditt. Hvis du vil inn på det norske landslaget i langrenn må du øke treningsdosene kraftig, hvis du bare vil komme i generelt bedre form og få litt mer muskler så er du godt i gang.

Jeg skjønner ikke hvorfor jenter er så redde for å få muskler. Jenter har som kjent langt mindre testostoron enn gutter og derfor mye mindre evne til å bygge muskler. Du skal trene veldig hardt før du får store markerte muskler. Om du nå skulle øke muskelmassen din med 2-3 kilo så vil det øke forholdet muskler/fett, og du vil se strammere ut, selv om du skulle veie litt mer. Hvis du klarer å holde på med dette treningsregimet og klarer å øke aktiviteten i hverdagen noe så vil jeg tro at du kommer til å gå ned noen kilo i løpet av de nærmeste månedene.

Skrevet

Takk for svar:)

Nei, jeg skal ikke inne på noe landslag, men bare bli sunnere, sprekere og kanskje litt finere;)

Jeg synes det er kjempegøy å trene nå og kunne gjerne gjort det hver dag nesten, men vanskelig å finne tid. Jeg kommer nok til å trappe litt opp, hvertfall en dag til i uken. Var redd for å begynne for hardt, og gå på en smell så det ble stopp. Jeg prøver å ta trapper osv når jeg kan, er dessverre for langt til jobb for sykling.

Jeg skulle gjerne ha trent annet enn bare gruppetimer også, for å få litt mer fleksibilitet (jeg jobber ganske sent og da er det ikke så mange timer å velge i), men kan ikke apparatene så godt, og vet liksom ikke hvor jeg skal begynne eller hvordan jeg skal sette opp ett "program".

Jeg er ikke redd for å få muskler egentlig, synes det bare er fint med markerte muskler, men jeg vil generelt krympe litt, ikke øke, dette fordi jeg har masse klær jeg gjerne vil inn i igjen, som er en str for små i dag. Har hørt noen som klaget for at de gikk ut og ikke inn når de trente, men såklart ble fastere og flottere i fisken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...