Steinar40 Skrevet 21. november 2009 #101 Del Skrevet 21. november 2009 Hva gjør at det er vanskeligere å samarbeide med slike folk? For det første er det jo ikke sikkert at selvtilliten er reell - altså tomt prat - og disse er umulig å samarbeide med. Og de som har sterk selvtillit vet som regel hva de vil også. En annen sak med selvtillit er at selv om man har god selvtillit på noen områder, så kan man ha veldig dårlig selvtillit på andre områder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toth Skrevet 21. november 2009 #102 Del Skrevet 21. november 2009 Ekteskap er en tydeliggjøring og formalisering av parforholdet - hovedsaklig juridisk sett. Du snakker om hva ekteskap ha BLITT, ikke hva det orginalt var. Stammesamfunn var ikke monogame, men survival of the fittest. Der lederen og ledergjengen hadde alle damene, og om noen som ikke tilhørte den gjengen eller ikke hadde høy nok status prøvde seg på en av damene så ble han klubba i hjel. Når ekteskap senere ble oppfunnet var det en måte en rik\mektig mann kunne si at han eide "den, den og den kvinnen" og at ingen andre menn hadde lov til å røre dem. Kristendommen er lite annet enn en måte og kontrollere mennesker på ved å si at de naturlige lystene og instinktene til menneskene er djevelens verk, skremme livskiten ut av dem og få dem til å underkaste seg ett system. Kristent ekteskap er bare en del av dette systemet, og det at menneskene har vent seg til slike systemer oppigjennom årene betyr på ingen måte at dette er verken rett, galt eller naturlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 21. november 2009 #103 Del Skrevet 21. november 2009 Du snakker om hva ekteskap ha BLITT, ikke hva det orginalt var. Stammesamfunn var ikke monogame, men survival of the fittest. Der lederen og ledergjengen hadde alle damene, og om noen som ikke tilhørte den gjengen eller ikke hadde høy nok status prøvde seg på en av damene så ble han klubba i hjel. Når ekteskap senere ble oppfunnet var det en måte en rik\mektig mann kunne si at han eide "den, den og den kvinnen" og at ingen andre menn hadde lov til å røre dem. Kristendommen er lite annet enn en måte og kontrollere mennesker på ved å si at de naturlige lystene og instinktene til menneskene er djevelens verk, skremme livskiten ut av dem og få dem til å underkaste seg ett system. Kristent ekteskap er bare en del av dette systemet, og det at menneskene har vent seg til slike systemer oppigjennom årene betyr på ingen måte at dette er verken rett, galt eller naturlig. Hvor har du dette i fra om at folk i stammesamfunn ikke var monogame? Jeg vet som sagt at dette har vært utbredt - og er det vel forsatt - i arabiske samfunn, men ikke ellers. Ja, og så i visse religiøse sekter som mormonere etc. Poenget med barn er å føre sine egne gener videre, og da er det naturlige at de 2 personene som har laget barna i sammen tar denne investeringen selv. Andre har ingen direkte interesse i dette. Og når det gjelder kristendommen (og andre religioner) så er selvfølgelig poenget i stor grad å kontrollere folk på en relativt fredelig måte, da kontroll er nødvendig for å få til et fungerende samfunn. Ellers blir det anarki og kaos. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 21. november 2009 #104 Del Skrevet 21. november 2009 For det første er det jo ikke sikkert at selvtilliten er reell - altså tomt prat - og disse er umulig å samarbeide med. Og de som har sterk selvtillit vet som regel hva de vil også. En annen sak med selvtillit er at selv om man har god selvtillit på noen områder, så kan man ha veldig dårlig selvtillit på andre områder. Og på hvilken måte gjør dette at det blir dårlig samarbeid? Man trenger ikke å ha dårlig selvtillit selv om man ikke kan alt. Selvtillit er som sagt tro på egne kunnskaper. At man har ting man ikke kan noe om, innebærer det ikke at man har dårlig selvtillit på området. Noen ganger kan man helt fint konkludere med "Dette kan jeg ikke noe om, og det gjør faktisk ingen ting." Er det lettere å samarbeide med folk som ikke vet hva de vil, enn med de som vet hva de vil? Dette har ingenting med selvtillit å gjøre, forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 21. november 2009 #105 Del Skrevet 21. november 2009 Og på hvilken måte gjør dette at det blir dårlig samarbeid? Man trenger ikke å ha dårlig selvtillit selv om man ikke kan alt. Selvtillit er som sagt tro på egne kunnskaper. At man har ting man ikke kan noe om, innebærer det ikke at man har dårlig selvtillit på området. Noen ganger kan man helt fint konkludere med "Dette kan jeg ikke noe om, og det gjør faktisk ingen ting." Er det lettere å samarbeide med folk som ikke vet hva de vil, enn med de som vet hva de vil? Dette har ingenting med selvtillit å gjøre, forresten. To sterke viljer har ofte problemer med å samarbeide da begge vil ha sin vilje. Ja, det man får dårlig selvtillit av er oppgaver man trenger å kunne og som man tror eller vet at man ikke behersker. Nei, det å samarbeide med med folk som ikke vet hva de vil kan være rimelig håpløst - det har jeg sett nok av. Men det kan være like vanskelig å samarbeide med folk som vet veldig godt hva de vil hvis det overhode ikke overensstemmer med hva jeg vil. Samarbeid fungerer bare enten når den ene dominerer den andre, eller når begge er åpne og ikke har altfor sterke meninger og viljer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viren Skrevet 21. november 2009 #106 Del Skrevet 21. november 2009 For det første er det jo ikke sikkert at selvtilliten er reell - altså tomt prat - og disse er umulig å samarbeide med. Og de som har sterk selvtillit vet som regel hva de vil også. En annen sak med selvtillit er at selv om man har god selvtillit på noen områder, så kan man ha veldig dårlig selvtillit på andre områder. Evnen til samarbeid med andre har lite å gjøre med hvor høy selvtillit du har. Heller ikke det å vite hva man vil (eller ei) har noe å gjøre med ens evne til samarbeid. Her kommer villigheten til å inngå kompromisser, lytte til andre, bidra med det en kan og ta i mot det andre har å tilby. La oss si at jeg har stor tro på egne evner, og egen smak og stil, og indelig gjerne vil ha en rosa skinnsofa i stua. Min samboer er ikke med på den ideen. Jeg mener at jeg har rett, og at det ville blitt praktfullt med en rosa skinnsofa. Hvorvidt jeg gir blaffen i hva min samboer sier og går til anskaffelse av en rosa skinnsofa, eller diskuterer meg frem til en farge vi begge kan enes om, har overhode ingenting med hvor høy selvtilliten min måtte være å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viren Skrevet 21. november 2009 #107 Del Skrevet 21. november 2009 Samarbeid fungerer bare enten når den ene dominerer den andre, eller når begge er åpne og ikke har altfor sterke meninger og viljer. Her er jeg grunnleggende uenig. At to mennesker har sterke meninger og viljer betyr ikke at de ikke har evne til å samarbeide og inngå kompromisser (som nevnt over). HVIS de ikke har disse evnene, vil det kunne oppstå større gnisninger mellom to med sterke meninger enn hvor den ene hele tiden "gir" seg, men det har ingenting med om viljen til samarbeid er til stede å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 21. november 2009 #108 Del Skrevet 21. november 2009 Evnen til samarbeid med andre har lite å gjøre med hvor høy selvtillit du har. Heller ikke det å vite hva man vil (eller ei) har noe å gjøre med ens evne til samarbeid. Uenig. En person med dårlig selvtillit vil ha en sterk tendens til å føye seg etter den "sterkes" vilje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 21. november 2009 #109 Del Skrevet 21. november 2009 To sterke viljer har ofte problemer med å samarbeide da begge vil ha sin vilje. Ja, det man får dårlig selvtillit av er oppgaver man trenger å kunne og som man tror eller vet at man ikke behersker. Nei, det å samarbeide med med folk som ikke vet hva de vil kan være rimelig håpløst - det har jeg sett nok av. Men det kan være like vanskelig å samarbeide med folk som vet veldig godt hva de vil hvis det overhode ikke overensstemmer med hva jeg vil. Samarbeid fungerer bare enten når den ene dominerer den andre, eller når begge er åpne og ikke har altfor sterke meninger og viljer. Å ha sterk vilje er ikke det samme som å ha selvtillit. Jeg gjentar; selvtillit er det samme som å tro på egen evner. Dersom man føler man ikke behersker oppgaver, får man bedre selvtillit av å lære å mestre dem, ja. Men i utgangspunktet er det egentlig ganske få ting man MÅ beherske. Du setter for eksempel i en annen tråd utseende i forbindelse med selvtillit. Utseende har ingenting med selvtillit å gjøre , men med selvbilde, som handler om hvordan man oppfatter seg selv. Det kalles ikke samarbeid når den ene dominerer. samarbeid er å jobbe SAMMEN. Om en dominerer, jobber man ikke sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 21. november 2009 #110 Del Skrevet 21. november 2009 Uenig. En person med dårlig selvtillit vil ha en sterk tendens til å føye seg etter den "sterkes" vilje. Og da er det ikke samarbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toth Skrevet 21. november 2009 #111 Del Skrevet 21. november 2009 Poenget med barn er å føre sine egne gener videre, og da er det naturlige at de 2 personene som har laget barna i sammen tar denne investeringen selv. Andre har ingen direkte interesse i dette. Folk er egoistiske, selv om det føles naturlig å være to om å føre frem barna i vårt samfunn betyr ikke det at det på noen som helst måte er naturlig. Det naturlige er å føre frem så mange barn som du har ressurser til, kontrollerer du en stamme, ett kongerike eller en ørken så tar du de damene du har lyst på. Når arabiske sjeiker og liknende tar til seg titalls damer så er det fordi de har ressurser til å ta vare på dem og. Og du nevner stadigvekk arabere her og hvordan de oppfører seg i forhold til dette, og JA, det er relevant. Men har du tenkt på at arabere gjerne fremdeles lever etter samme reglene som de levde etter i stammesamfunnene for tusenvis av år siden? Kansje på tide å lese litt opp på temaer før du føler behovet for å uttale deg som om du vet noe. Og når det gjelder kristendommen (og andre religioner) så er selvfølgelig poenget i stor grad å kontrollere folk på en relativt fredelig måte, da kontroll er nødvendig for å få til et fungerende samfunn. Ellers blir det anarki og kaos. Igjen på tide å lese litt på temaer og få litt perspektiv på ting før du uttaler deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 21. november 2009 #112 Del Skrevet 21. november 2009 Å ha sterk vilje er ikke det samme som å ha selvtillit. Jeg gjentar; selvtillit er det samme som å tro på egen evner. Dersom man føler man ikke behersker oppgaver, får man bedre selvtillit av å lære å mestre dem, ja. Men i utgangspunktet er det egentlig ganske få ting man MÅ beherske. Du setter for eksempel i en annen tråd utseende i forbindelse med selvtillit. Utseende har ingenting med selvtillit å gjøre , men med selvbilde, som handler om hvordan man oppfatter seg selv. Det kalles ikke samarbeid når den ene dominerer. samarbeid er å jobbe SAMMEN. Om en dominerer, jobber man ikke sammen. Nei, sterk vilje er ikke det samme som selvtillit. Men god selvtillit medfører gjerne at man vet hva man kan og vil, og dermed sterk vilje. Jeg er forsåvidt enig i din definisjon av samarbeid, men om den ene dominerer den andre, og dermed får denne til å gjøre det man vil, så er det også å jobbe sammen. Slik fungerer det jo f.eks ofte på arbeidsplasser der en er sjef og de andre gjør den jobben som sjefen bestemmer. Ikke helt enig i det du sier om selvtillit og utseendet. Jeg er enig i at den som er fornøyd med sitt eget utseende får et positivt selvbilde av dette, og dette positive selvbildet gir da igjen god selvtillit på dette området (utseende). Derfor får man et dårlig selvbilde og derav dårlig selvtillit når man ikke er fornøyd med sitt eget utseende. Selvbilde og selvtillit henger tett i sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 21. november 2009 #113 Del Skrevet 21. november 2009 Folk er egoistiske, selv om det føles naturlig å være to om å føre frem barna i vårt samfunn betyr ikke det at det på noen som helst måte er naturlig. Det naturlige er å føre frem så mange barn som du har ressurser til, kontrollerer du en stamme, ett kongerike eller en ørken så tar du de damene du har lyst på. Når arabiske sjeiker og liknende tar til seg titalls damer så er det fordi de har ressurser til å ta vare på dem og. Og du nevner stadigvekk arabere her og hvordan de oppfører seg i forhold til dette, og JA, det er relevant. Men har du tenkt på at arabere gjerne fremdeles lever etter samme reglene som de levde etter i stammesamfunnene for tusenvis av år siden? Kansje på tide å lese litt opp på temaer før du føler behovet for å uttale deg som om du vet noe. Igjen på tide å lese litt på temaer og få litt perspektiv på ting før du uttaler deg. Vel, jeg er i hvert fall veldig glad for at vi i den siviliserte verden har lovfestet monogami. Dette begrenser hensynsløse egoister i største mulige grad. Og det tror jeg de fleste kvinner bør være sjeleglade for også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 21. november 2009 #114 Del Skrevet 21. november 2009 Nei, sterk vilje er ikke det samme som selvtillit. Men god selvtillit medfører gjerne at man vet hva man kan og vil, og dermed sterk vilje. Nei. God selvtillit medfører at man vet hva man kan noe om. Etter å ha lest psykologi som fag, har jeg dermed god selvtillit i forhold til å diskutere feks tema som selvtillit. Jeg er forsåvidt enig i din definisjon av samarbeid, men om den ene dominerer den andre, og dermed får denne til å gjøre det man vil, så er det også å jobbe sammen. Slik fungerer det jo f.eks ofte på arbeidsplasser der en er sjef og de andre gjør den jobben som sjefen bestemmer. Definerer videre samarbeid som et arbeid sammen, der partene har likeverdig evne til å påvirke resultatet. Å sammenligen sjef-ansatt-forhold med samarbeid, går ikke an. Der kan det både være samarbeid og direkte ordre. Ikke helt enig i det du sier om selvtillit og utseendet. Jeg er enig i at den som er fornøyd med sitt eget utseende får et positivt selvbilde av dette, og dette positive selvbildet gir da igjen god selvtillit på dette området (utseende). Nei. Selvtillit er troen på at man KAN noe om et eller annet. Man kan ikke KUNNE noe om utseende. Selvtillit har i så måte nada å gjøre med utseende, selv om utseende har noe med selvbildet å gjøre. God selvtillit kan derimot ha noe å si for selvbildet. Derfor får man et dårlig selvbilde og derav dårlig selvtillit når man ikke er fornøyd med sitt eget utseende. Nope. Man kan ha dårlig selvbilde pga at man ikke liker utseende, men fortsatt ha selvtillit. Fordi man vet man danker ut andre mennesker på en rekke andre områder. Selvbilde og selvtillit henger tett i sammen. Både og. Se hvordan de forskjellige tingene er beskrevet i et utall, repetert til det kjedsommelige, i dette svaret og andre svar i denne tråden. Dersom du synes jeg virker belærende eller noe sånt, så kommer det rett og slett av at dette VET jeg mye om. Det er utrolig mange som tenker som deg, men mange med psykologi-innsikt vil hevde det samme som meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 21. november 2009 #115 Del Skrevet 21. november 2009 Dersom du synes jeg virker belærende eller noe sånt, så kommer det rett og slett av at dette VET jeg mye om. Det er utrolig mange som tenker som deg, men mange med psykologi-innsikt vil hevde det samme som meg. hehe Jeg syns egentlig vi sier veldig mye det samme. Bare med mindre variasjoner. F.eks sier du "God selvtillit medfører at man vet hva man kan noe om". Jeg sier "God selvtillit får man av at man vet hva man kan noe om". Jeg mener selvfølgelig at mitt utsagn er mest korrekt Man er ikke født med god selvtillit - denne opparbeides av mestring og positive erfaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mamma_* Skrevet 21. november 2009 #116 Del Skrevet 21. november 2009 hehe Jeg syns egentlig vi sier veldig mye det samme. Bare med mindre variasjoner. F.eks sier du "God selvtillit medfører at man vet hva man kan noe om". Jeg sier "God selvtillit får man av at man vet hva man kan noe om". Jeg mener selvfølgelig at mitt utsagn er mest korrekt Man er ikke født med god selvtillit - denne opparbeides av mestring og positive erfaringer. Godt sagt, gutten min. Selvtillit oppnås med gode erfaringer og positive tilbakemeldinger. Dette hadde heldigvis tante Olga og jeg begreper om. Du var jo ikke det vakreste barnet, men vi oppmuntret deg og ga deg positive tilbakemeldinger hver dag. Derfor kunne du forlate det lune rede med en følelse av at du kunne mestre. Mens nabogutten som var en vakker gutt, flink på skolen og meget høflig, hele tiden fikk høre fra sine foreldre for en udugelig dust han var. Og se hvordan det er gått med han... Kassa på Rema. Mens du kjære gutten min, som ikke hadde de medfødte intelligente genene og hadde(har) utseendet mot deg har klart deg godt med god utdannelse osv. Hadde du enda bare funnet deg en god kone. Har så lyst på barnebarn. Men da må du slutte å være så vrang mot alle damene her på forumet. God natt, gutten og masse susser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 22. november 2009 #117 Del Skrevet 22. november 2009 Godt sagt, gutten min. Selvtillit oppnås med gode erfaringer og positive tilbakemeldinger. Dette hadde heldigvis tante Olga og jeg begreper om. Du var jo ikke det vakreste barnet, men vi oppmuntret deg og ga deg positive tilbakemeldinger hver dag. Derfor kunne du forlate det lune rede med en følelse av at du kunne mestre. Mens nabogutten som var en vakker gutt, flink på skolen og meget høflig, hele tiden fikk høre fra sine foreldre for en udugelig dust han var. Og se hvordan det er gått med han... Kassa på Rema. Mens du kjære gutten min, som ikke hadde de medfødte intelligente genene og hadde(har) utseendet mot deg har klart deg godt med god utdannelse osv. Hadde du enda bare funnet deg en god kone. Har så lyst på barnebarn. Men da må du slutte å være så vrang mot alle damene her på forumet. God natt, gutten og masse susser. Men mamma da, du er vel ikke så dum? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 22. november 2009 #118 Del Skrevet 22. november 2009 Man kan ha dårlig selvbilde pga at man ikke liker utseende, men fortsatt ha selvtillit. Fordi man vet man danker ut andre mennesker på en rekke andre områder. Ja, her er jeg forsåvidt enig. Men problemet er bare at utseendet betyr veldig mye, og da spesielt for kvinner som alltid har levd på sitt utseende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 22. november 2009 #119 Del Skrevet 22. november 2009 Ja, her er jeg forsåvidt enig. Men problemet er bare at utseendet betyr veldig mye, og da spesielt for kvinner som alltid har levd på sitt utseende. Utseende betyr ikke mer enn det en selv tillater det å bety. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 22. november 2009 #120 Del Skrevet 22. november 2009 Utseende betyr ikke mer enn det en selv tillater det å bety. Nei, men problemet er media. Skal være sterk for å ignorere all hjernevaskingen som foregår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå