Gå til innhold

Svigermor

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hjelp. Min svigermor har laget en øsnkeliste for oss og lagt de ut i den aktuelle butikken. Det er HUN som har bestemt hva vi trenger/bør ønske oss. Listen inneholder blant annet : symaskin(!!!) service som HUN syns er fint og som hun samler på selv. Jeg vet ikke hvilket service det er snakk om en gang. Hekla duker og brikker. Løper til å henge i gangen, en slik det står"velkommen til oss" på!!! Skrekk og gru. Det aller aller værste er trekk til toalettskålen, teppe forran toalettet og en slik heklet toalettrullholder!! I ROSA! Jeg tør ikke si noe til henne. Hun vil jo bare hjelpe. Men ingen av de tingene hun har skrevet opp er noe hverken jeg eller min tilkommende ønsker oss. Ikke vår stil i det hele tatt. Jeg kan ikke sy engang :( Brudekjolen min er det hun som syr. Jeg har ikke sett den. Hun har tatt mål av meg og den skal være en overraskelse.

Håper bare den blir fin jeg.

Hva bør jeg gjøre? Jeg har jo lyst til å bestemme noe jeg også. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be dama passe sine egne saker!!!

Ærlig talt, da, dere......

Skrevet

Ta en prat med henne. Hun bør akseptere deres ønsker/meninger. Regner med at dere har et såpass bra forhold at hun ikke blir sur pga det.

Skrevet

Er litt usikker på om dette innlegget er alvorlig ment, men svarer ut ifra at det er det.

Det aller første du må gjøre er å løpe til de butikkene hun har lagt ut ønskeliste i, og si at de listene skal kastes. De må aldri legges fram for gavekjøperne!

Deretter må du INSISTERE på å se brudekjolen hun syr til deg. Hvis hun ikke vil vise den må du fortelle henne at du nekter å bruke den, men heller finner en selv. Hvis du får se den håper jeg inderlig at du tør å si ifra hvis du ikke liker den. Dette skal være DIN store dag, da du skal føle at du er nydelig.

Du må også ta et oppgjør med DEG SELV på et mer generellt plan. Jeg får inntrykk av at du finner deg i hva som helst, og ikke klarer å si ifra at du ikke vil ha det slik.

Vel, så lenge du ikke sier ifra om hvordan du vil ha det, vil det alltid være mennesker som tar avgjørelsene for deg, og du ender opp misfornøyd. Det er selvfølgelig ufint gjort av dem, men du må også bære et stort ansvar for hvordan andre behandler deg.

Ja da, det kan godt hende at andre blir sure, såret, fornærmet, syns du er vanskelig osv., men hva så? Til lags åt alla kan ingen gjera, vet du, og det er tross alt du som skal bestemme over ditt eget liv, og særlig over bryllupsdagen din!

Tenk så forferdelig det ville være hvis denne dagen var noe du tenkte tilbake på med bitterhet, der du følte at ting ikke ble slik du ønsket, men at hele greia ble overtatt av andre.

Skrevet
Er litt usikker på om dette innlegget er alvorlig ment, men svarer ut ifra at det er det.  

Hmmm......

Rosa trekk til doen og matchende teppe? Brudekjolen som skal være en overraskelse?

Lurer lurer lurer....

Men hvis dette er alvorlig ment (?) så er jeg enig med innlegget til Kate...

Skrevet

Dette kan du jo bare ikke finne deg i. Jeg hadde heller blitt "uvenner" med svigermor, enn funnet meg i sånn behandling.

Skrevet

Hei Gjest!

Jeg får inntrykk av at du er ganske stille og forsiktig, og kanskje du ikke roper høyest om hva du ønsker ? :wink:

Hvis jeg skal tolke svigermoren din på en hyggelig måte, så blir det på følgende måte: Hun har fått en snill og føyelig svigerdatter, som det (kanskje?) er vanskelig å få til å si sin mening. Svigermoren din vil gjerne at bryllupet skal bli flott, hun vil gjerne gjøre ting skikkelig. Så hvis ikke du har tenkt på/tatt initiativ til en ønskeliste, har hun kanskje ment at det var nødvendig. Hun har kanskje (ment at hun har) spurt deg om hva dere ønsker, kanskje du har vært vag - eller ikke forstått hva hun spurte om?

Uansett: Oppi dette hele er det vel en kommende ektemann? Dere får sammen be om en prat med svigermor, og ha først tenkt gjennom hva du ønsker å gjøre ut av bryllupet. Ønsker du deg servise - ta med deg "typen", finn et servise, lag ønskeliste. Vis at du har egne meninger.

Ang. brudekjolen - greit nok at ikke brudgommen skal se den, men bruden :hoho: Du må jo uansett prøve den - ingen sydame kan lage en kjole som passer perfekt uten å prøve den på brukeren!!! Basta. Ta med deg din egen mor/venninne/forlover og prøv den, kjenn på hva du synes. Du vil helt sikkert ikke se ut som en heklet dorullholder.....eller :roll:

Er det lenge igjen til bryllupet? Engasjer "dine folk" - venner, familie, brudgom og svigermor - men sørg for at du

1) har tenkt gjennom hva du vil!

2) har sagt klart fra at det er du/mannen din som bestemmer.

Uansett :Det er DU og bare DU som har siste ordet når det gjelder brudekjolen. Ikke vær høflig her, du skal se på brudebildet i mange år fremover! Ikke noe hyggelig om du gremmer deg hver gang du går forbi bildet. Kanskje svigermor spanderer på dere et kjempebilde på lerret med gullramme som du må henge midt i stua :ler:

Lykke til! Trenger du flere råd om hvordan du skal snakke med svigermor, send meg en PM eller spør her.

PS: jeg fikk sølvbestikk av mine svigerforeldre (les svigermor) i bryllupet vårt. Hadde sagt at jeg ikke ønsket meg det, og var svært vag på spørsmålet "men hvis noen gjerne vil gi dere sølv, hvilket mønster ønsker du deg da?" Svarte bare helt tilfeldig - heldigvis liker jeg det, for vi har etterhvert fått mye!

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette være tull!! :o Det er jo ingen som gjør slik og absolutt ingen som godtar slik innblanding :-?

Uansett hvis dette er virkelig hadde jeg bedt dama passe sine egne saker og gi beskjed om at ønskelisten er det brudeparet som skal ordne.

Dette med bruekjolen hadde jeg også gitt klar beskjed om at jeg ville vært med å valgt selv.

Vil jo ikke se ut som en marengs heller da.. :ler:

Skrevet

Dette må være tull. Hvilke butikker med bryllupslister er det som har en del av de tingene du nevner??

Hvis det er alvorlig:

-trekk inn listen fra butikken

-dumt av deg å lage en slik avtale om brudekjolen. det burde du tenkt på før. Be om å få se den.

Verre er det ikke. :roll:

Skrevet

Dette hadde jeg aldri godtatt!!! (hvis det er sant da...)

Clea

Skrevet
Dette kan ikke være sant.......... :lol:

Enig med Stinina.

Er dette en spøk???

Skrevet

Har en anelse om at dette kun er en moroklump som har lyst til å sprite opp forumet litt :roll: Skulle du imidlertid være seriøs, så håper jeg for din skyld at din fremtidige mann ikke har arvet noe fra svigermor fra h....... :o

Skrevet

Hvis dette er seriøst trenger du å fortelle svigermor hvor landet ligger. Men jeg tror ikke en svigermor ville gjort dette .

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg satt med store øyne og leste dette innlegget her :o

ER DET MULIG????? Vet du ikke hvordan kjolen din skal se ut, eller sevicet, - og TOALETTTREKK?????? Jeg er dypt sjokkert :lol:

Syns du er urtolig søt som har latt alt dette passere for ikke å tråkke svigermor på tærne. Men lille venn, tror du ikke du vil angre veldig senere på at du ikke fikk bestemme noenting, og nærmest blir invitert til ditt eget bryllup? Alle forstår det hvis du sier i fra på en pen måte (hadde dette vært meg ville jeg ha EKSPLODERT). Ta hensyn til deg selv!

-Ønsker deg lykke til jeg, bruden :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg satt med store øyne og leste dette innlegget her :o

ER DET MULIG????? Vet du ikke hvordan kjolen din skal se ut, eller sevicet, - og TOALETTTREKK?????? Jeg er dypt sjokkert :lol:

Syns du er urtolig søt som har latt alt dette passere for ikke å tråkke svigermor på tærne. Men lille venn, tror du ikke du vil angre veldig senere på at du ikke fikk bestemme noenting, og nærmest blir invitert til ditt eget bryllup? Alle forstår det hvis du sier i fra på en pen måte (hadde dette vært meg ville jeg ha EKSPLODERT). Ta hensyn til deg selv!

-Ønsker deg lykke til jeg, bruden :wink:

Takk, det var koselige ord. Vi hadde en lengre samtale med svigermor i går kveld. Prøvde å fortelle på den peneste måten jeg klarte at jeg hadde lyst til å se og prøve kjolen og sa jeg hadde lyst til det pga at jeg var helt sikker på at den var nydelig og at jeg syns det hadde vært morsomt, slik andre bruder synes , og prøve kjolen og vise den til forloveren min.

Dette forsto hun men holdt fast på at det skulle være en ovverraskelse :(

Når det gjelder ønskelisten så sa vi ingen ting om den. er redd for å virke utakknemelig for de gavene vi får.

Og jeg føler at det blir å kritisere hennes smak på en måte.

Samtalen gikk i en kjedelig rettning i går da hun ivrig fortalte meg at hennes frisør-venninne ( som er snart 60 år ) var satt på oppgaven og sminke og pynte hår!! Da ble jeg så irritert, fortvilet og sur at jeg sa fra at dette hadde jeg allerede ordnet med. Samboeren min eksploderte og fortalte moren sin hva han syns om hele opplegget.

Det endte med at svigermor ble utrolig fornærmet.

Nå syns jeg synd på henne igjen.

Skrevet

Ikke synes synd på henne! Godt at samboeren din sa ifra, det er hans mor, og han som bør ta ansvar. Selv slapp jeg heldigvis alt slikt, svigermor holdt seg på respektfull avstand :)

Men dette er deres bryllup, og dere skal feire dagen slik som dere ønsker! Man skal selvsagt ikke være utakknemlig for hjelp og støtte, men det får være måte på innblanding... :evil: Og man skal selvsagt ikke være utakknemlig for gavene man får, men her er det kun gaver som dere verken ønsker eller kommer til å bruke! Skal dere da bytte alt etter bryllupet, eller stable alt på loftet, eller rett og slett ha det fremme på utstilling i stuen for å unngå å fornærme noen???! Vet ihvertfall at jeg heller hadde satt opp egne ønskelister på forhånd!

Og når det gjelder hår/sminke/kjole: Tenk på at dette skal gjennspeile hvilken person DU er, ikke hva slags svigerdatter din svigermor ønsker seg! Du skal kunne vise frem bildene uten å bli flau eller deprimert...

Hadde tatt en tur i nærmeste brudesalong og hørt om man kan reservere leiekjole, og hvor lang avbestillingsfrist det er. Deretter hadde jeg krevd å få se kjolen som hun syr. Så kan du ta avgjørelsen om du vil gå med den eller heller leie en (evt. kjøpe en brukt som du liker og ha i skapet, bare i tilfelle). Hadde ikke stilt i mitt eget bryllup som svigermors drøm uten egne meninger! (nå er jeg så heldig at jeg har en svært forståelsesfull svigermor, men vet at ikke alle har det slik).

Må bare si lykke til!

Skrevet

Dette tror jeg bare er tull!!!

Og hvis det er seriøst ment, burde du jammen opparbeide deg litt mer meningers mot. Himmel!!

Skrevet

Denne historien finner jeg lite sannsynelig. Og hvis den er sann burde noen sjekke om du i det hele tatt er i besittelse av en ryggrad.

Mae

Skrevet

Kom plutselig til å tenke på uttrykket: "Ryggrad som spagetti".....

Iallefall: Er dette reellt, så allièr deg med din mann som tydligvis føler som deg og fortell på en rolig måte hvordan dere vil at bryllupet skal være. Ikke hva dere ønsker, men hva der faktisk vil!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...