Gå til innhold

Hvordan fjerne stearin fra glass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mange av Iittaas kivi-telysholdere som jeg har fått stearin på. Har prøvd å vaske det bort med vann og Salo, men det er fortsatt litt igjen. Noen som har tips til hvordan jeg kan få vekk stearinen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker nykokt vann fra vannkokeren og helt godt på, det fungrere bra her i huset. Og bare tørke over med en tørr klut etterpå. Bare vær litt obs hvis det er veldig tynt og skjørt glass en har med å gjøre....

:)

Skrevet
Har mange av Iittaas kivi-telysholdere som jeg har fått stearin på. Har prøvd å vaske det bort med vann og Salo, men det er fortsatt litt igjen. Noen som har tips til hvordan jeg kan få vekk stearinen?

Nå vet jeg ikke hvordan glass dette er, men alt som ikke er farget glass, krystall eller veldig skjørt glass - setter jeg i oppvaskmaskinen :)

Jeg har to runde, krakelerte t-lys holdere, og de har hatt mang en tur gjennom maskinen - og de blir så blanke og fine!

Viss du har mange av samme, kan du jo kanskje prøve deg frem med èn først?

Lykke til :)

Skrevet

Jeg bruker så varmt vann jeg overhodet klarer å være i kontakt med, og vasker med dette og Zalo. Av og til må jeg pirke litt ekstra med neglene.

Kivi-lyktene er jo av ganske tykt gods, så det kan godt hende at de tåler kokende vann, uten at jeg har prøvd noen gang.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg bruker alltid veldig varmt vann, men ikke kokende. (Har fått en solid sprekk i en Savoy-vase en gang på grunn av vann, og det var ikke engang kokende vann...)

Forsøker å skrape vekk stearinen, og kjører de av og til i oppvaskmaskinen.

Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

HEi

ET TIPS : IKKE bruk for varmt vann....jeg fikk tips om det. Brukte litt mer enn fingervarmt og zalo og la mine nydelige Holmegaard lysestaker ( de du kan bruke på begge sider...) og vips så knuste den ene...delte seg i to....:-( MEN det skjedde ikke med Iittala lysestakene som jeg gjorde det samme med.

Skrevet

Varmt vann er tingen! Men det holder med varmt fra springen, og du kan gjerne "gå fra kaldt til varmt". Dermed reduseres risikoen for at glasset skal sprekke. Funker fint på mine kivi-lykter.

Skrevet

Jeg prøver først å skrape stearinen forsiktig vekk, for deretter å bruke veldig varmt vann. Har ikke prøvd oppvaskmaskin enda, men det fungerer nok også bra. :)

Skrevet

Bruk gjerne varmt vann i springen, men husk å la det renne en liten stund etterpå så ikke stearinen stivner igjen nede i rørene og det blir tett! Kjenner ei som fikk problemer med det en gang, ikke gøy med tette rør pga litt stearin..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...