Gå til innhold

Opprette (hemmelig) sparekonto i annen bank

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å åpne en (hemmelig) sparekonto i en ren internettbank, og i den forbindelse sto det at jeg kunne identifisere meg ved hjelp av en bankbrikke/ en slik man bruker når man logger inn i nettbanken. Betyr det at når jeg logger meg inn i min vanlige nettbank, så vil også denne Ya-bank-kontoen komme opp? Jeg ønsker nemlig ikke det, ettersom jeg har et medlem i nær familie som jeg ikke vil skal vite noe om denne kontoen.

En annen ting: jeg har samlet alle mine banktjenester i samme bank, og får derfor gode betingelser på lån etc. Betyr det at det er ulovlig eller umoralsk å opprette en sparekonto i en annen bank (den andre banken har bedre innskuddsrente)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan bare svare på den andre delen av innlegget, og det er at det er helt i orden å opprette en konto i en annen bank enn den du pleier å bruke. Og ja, så lenge du finner bedre betingelser: Go for it!

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om først her. Hvis du f.eks har tre kontoer hos Nordea og oppretter en sparekonto i Skandiabanken kan man selvsagt ikke logge inn med bankbrikke hos Nordea og se hva du har på sparekonto i Skandiabanken.

Og nei, det er ikke umoralsk.

Gjest Badabing
Skrevet

Du får en egen bankbrikke. Jeg har to forskjellige banker og to brikker i alle fall.

Nei, det er ikke umoralsk, det er mange som gjør det slik. Jeg bruker internettkontoen/kortet når jeg er i utlandet, fordi det er mye billigere. Likevel vil jeg ha lån og slikt i lokalbanken som kjenner meg.

Det spørs nok likevel hvor lett det er å skjule noe slikt, for formue kommer vel opp i skattelistene?

Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet

Jeg har kontoer i to banker, og når jeg skal logge på med bankid i den ene banken, kommer begge bankene opp. Så hvis jeg skulle ha skult noe, hadde det raskt røpt seg. Den ene banken er en ordinær bank og så er det en internettbank. Har to forskjellige idbrikker.

Så dette ville jeg sjekket nøye ut var jeg deg.

Når det gjelder å opprette sparekonto i en annen bank for å få bedre betingelser, er det helt ok og veldig smart.

Jeg har selv lønnskonto i hjemmebanken min, hvor vi også har lån. Brukskonto har jeg i landkredittbanken, for der er det bedre betingelser både når det gjelder renter og gebyrer.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg får ikke tilgang til den andre banken når jeg logger inn. Selv har jeg en lokal sparebank og Skandiabanken.

Skrevet

Merkelig om dine kundeforhold i to forskjellige banker skulle dukke opp når du logger deg på den ene nettbanken.

Eneste jeg eventuelt kunne se at det skjer hos er om du har flere kontoer i sparebank1-konsernet (her er det jo småbanker som har gått sammen under navnet sparebank1, så vidt jeg har skjønt) og eventuelt om du har dnbnor og postbanken, som i og for seg er samme bank.

Skrevet

Enig med de over her -hverken umoralsk eller ulovlig. Og du vil selvsagt få en helt annen innlogging og ny brikke.

Men det jeg skulle si var at uansett hvor mye du vil holde det hemmelig så vil jo samlet sum over din formue dukke opp i skattelistene hvert år. Ditt familiemedlem har mulighet til å sjekke det lovlig på nettet (det kunne jeg også gjort om jeg hadde visst navnet ditt) -så det vil bli vanskelig å skjule store ekstra summer helt, om det er det du ønsker.

Skrevet
Jeg har lyst til å åpne en (hemmelig) sparekonto i en ren internettbank, og i den forbindelse sto det at jeg kunne identifisere meg ved hjelp av en bankbrikke/ en slik man bruker når man logger inn i nettbanken. Betyr det at når jeg logger meg inn i min vanlige nettbank, så vil også denne Ya-bank-kontoen komme opp? Jeg ønsker nemlig ikke det, ettersom jeg har et medlem i nær familie som jeg ikke vil skal vite noe om denne kontoen.

En annen ting: jeg har samlet alle mine banktjenester i samme bank, og får derfor gode betingelser på lån etc. Betyr det at det er ulovlig eller umoralsk å opprette en sparekonto i en annen bank (den andre banken har bedre innskuddsrente)?

Bank-ID kan brukes i alle banker så vidt jeg har skjønt.

Hvorfor du vil ha en hemmelig konto, skjønner jeg ikke ;)

Skrevet
Jeg skjønner ikke helt hva du spør om først her. Hvis du f.eks har tre kontoer hos Nordea og oppretter en sparekonto i Skandiabanken kan man selvsagt ikke logge inn med bankbrikke hos Nordea og se hva du har på sparekonto i Skandiabanken.

Selvsagt kan du logge inn i f.eks. Skandiabanken med kodebrikke fra Nordea. Har du ikke hørt om BankID?

Du kan opprette BankID i en eller alle bankene dine (så godt som alle norske banker tilbyr BankID nå). Med en BankID kan du logge deg inn i alle andre nettbanker registrert på ditt personnummer (så lenge banken tilbyr BankID da). Du kan da logge deg inn med BankID fra Nordea i f.eks. Skandiabanken uten problemer. Du bruker da kodedingsen fra Nordea, passordet du har satt der, og vips så er du inne. Ikke noe problem.

Hittil må du vel de fleste steder legitimere deg når du oppretter nytt kundeengasjement i en bank, men jeg vet at det jobbes for å få til at man kan opprette kundeengasjement ved å logge inn med BankID fra en annen bank.

Når det gjelder dette med å få opp flere banker når man logger inn med BankID så gjelder det kun selve innloggingsiden. Når du logger inn med BankID får du opp en side hvor du (hvis du har flere BankID´er) velger hvilken BankID du ønsker å bruke. Har du BankID i f.eks. Nordea og Skandiabanken vil du da få opp en nedtrekksmeny og må velge mellom disse bankene. Velg den BankID´en du vil bruke, og fullfør innloggingen. Du kommer da kun inn i den banken du prøver å logge inn i (uavhengig av hvilken BankID du har brukt). Til nå er det ikke påkrevd å ha BankID i alle banker, så du kan opprette kundeengasjement i Skandiabanken uten å opprette BankID der, og logge deg inn der med BankID fra Nordea. På innloggingsiden vil du ikke få opp Skandiabanken som alternativ (her får du altså opp alle BankID´ene dine, ikke alle kundeforhold du har i ulike banker. Jeg har 4 banker og 2 BankID´er. Jeg får opp 2 banker når jeg logger meg inn med BankID)

Skrevet

Jeg har postbanken og skandiabanken, og får kun opp den ene når jeg logger meg på med bankID-kode/brikke.

Du bør jo ikke la andre bruke din bankID (hvert familiemedlem sin egen brikke - det er jo din signatur på nettet), og det er også naturlig at h*n ikk får disposisjonsrett til kontoen du vil skjul (kun kontoer med disposisjonsrett skal komme opp).

Dersom du overfører penger til den "hemmelige" kontoen vil det vises på kontoutskrift. Eneste måten å unngå det på er ved å bruke kontanter og sette inn (og det er litt vanskelig i en ren nettbank).

Skrevet
Det spørs nok likevel hvor lett det er å skjule noe slikt, for formue kommer vel opp i skattelistene?

Forsåvidt, men ingen vet om formuen er -5000 eller -500000, og hvor langt under 0 den er vet man kun med adgang til selve selvangivelsen. Er man nyetablert med stort boliglån vil man ofte stå med 0 formue i listen.

Skrevet

Jeg har kontoer i både nordea og sparebanken. Har egne bankbrikker til disse, Likevel kommer begge bankene opp som innloggingsalternativer når jeg skal logge meg inn. Er det ikke slik med alle banker? For i såfall er det ikke mulig å skjule et kundeforhold til en bank dersom andre i familien din har tilgang til en av kontoene dine.

Skrevet

hvis du har konto i både fokus og skandia, så vil det fremgå på innlogginga, du bruker samme kodegenerator

andre banker har jeg ikke kjennskap til

Skrevet
Jeg har kontoer i både nordea og sparebanken. Har egne bankbrikker til disse, Likevel kommer begge bankene opp som innloggingsalternativer når jeg skal logge meg inn. Er det ikke slik med alle banker? For i såfall er det ikke mulig å skjule et kundeforhold til en bank dersom andre i familien din har tilgang til en av kontoene dine.

Jeg har Nordea og Skandia - bruker samme brikke, men den ene banken viser ikke den andre når jeg skal logge inn.

Skrevet

Jeg prøvde på gøy, og kom inn i nettbanken til Ya-bank ved hjelp av bankbrikken til sparebanken. Skjønner ikke dette. Trodde hver bank hadde sin egen bankbrikke, og at man ikke kan bruke en annens bank bankbrikke....

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg prøvde på gøy, og kom inn i nettbanken til Ya-bank ved hjelp av bankbrikken til sparebanken. Skjønner ikke dette. Trodde hver bank hadde sin egen bankbrikke, og at man ikke kan bruke en annens bank bankbrikke....

Fenomenet heter BankID. Read and learn..

Skrevet
Jeg har Nordea og Skandia - bruker samme brikke, men den ene banken viser ikke den andre når jeg skal logge inn.

Nå må jeg rette på meg selv. I går skrev jeg nemlig det som er sitert over. I dag, da jeg logget inn hos Nordea, sto det underveis i innloggingen "sist benyttet Bank-ID Skandibanken" også dato/tid (eller noe lignende).

Mao; info om Skandiabanken vistes ved innlogging i Nordea ved bruk av bank-ID. Så vet vi det!

Kan da legge til at jeg også har konto i BN-bank og der bruker jeg ikke bank-ID ved pålogging - kanskje dette er "rette" bank for en som vil ha "hemmelig" konto? (bra rente har de og!)

Skrevet
Kan da legge til at jeg også har konto i BN-bank og der bruker jeg ikke bank-ID ved pålogging - kanskje dette er "rette" bank for en som vil ha "hemmelig" konto? (bra rente har de og!)

Skal ikke alle banker ha bankid nå?

Skrevet
Mao; info om Skandiabanken vistes ved innlogging i Nordea ved bruk av bank-ID. Så vet vi det!

Grunnen til dette er at Skandiabanken ikke har egne BankID-brikker, men man kan benytte andre bankers brikke.

Dersom man da ønsker å ha en "hemmelig konto" i Skandiabanken, må man bare huske å logge inn i den andre banken etter Skandiabanken.

Men som nevnt før, BankID bør man virkelig bare holde for seg selv, denne er personlig! Man kan gjøre ganske mye galt ved å ha tilgang til andres BankID...mener på man kan feks. legge inn bud på bolig etc :) I BankID avtalen har man også signert på at den skal holdes personlig, så man stiller ganske svakt om noen andre får tilgang til denne og gjør noe mot sin vilje..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...