Gjest Gjest Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Er det billigere å bygge en maskin selv når man skal kjøpe ny data? Gjelder det både pc og mac? Vet ikke om det blir en pc eller mac enda, men mest sannsynlig mac.
Colargol Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 (endret) Hva mener du med å bygge selv? Kjøpe/få tak i alle komponenter og sette den sammen? For det første så krever det jo noe kunnskap for å kunne gjøre det, og for det andre så vil det ikke bli billigere, iallefall ikke om du er ute etter en helt grei pc. Med alle de tilbudene som er ute å går i dag, så vil du kunne få deg en ganske grei maskin til 5-6.000 (billigere også, men kvaliteten går deretter), og bygger du den selv så vil den trolig koste rundt det samme (du må jo få tak i delene også, kjøper du brukte så er det ofte over nett og du må betale for sending osv.) Med Mac så vet jeg ikke helt hvordan forholdene, men vil tro at de har noenlunde likt oppsett, men her vil vel komponentene være dyrere. Om du hadde hatt en pc og skjermkortet hadde gått i graven så ville jeg definitivt rådet deg til å bare kjøpe nytt og fikse det selv, -det samme om du hadde hatt en liten maskinpark og hadde komponentene du trenger stort sett tilgjengelige. Men å bygge fra scratch i forsøk på å spare noen kroner, det tror jeg ikke du ville tjent på. Endret 10. november 2009 av Colargol
Gjest Gjest_Lotta_* Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 En Mac kan du ikke bygge selv, da du ikke får kjøpt delene løse. En stasjonær pc vil bli billigere om du bygger selv, men det krever at du har kunnskaper, både til å vite hvilke deler som passer sammen, og hvordan man faktisk får dem til å passe sammen.
feuerstein Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 Jeg bygger alle mine stasjonære selv, men det er fordi jeg vet bedre enn butikken/de store produsentene hvilke behov akkurat jeg har. Det var til dels store penger å spare for en del år siden, jeg føler besparelsene er mindre nå, men mine pcer er for ulike butikkpcene til at det er mulig å sammenligne direkte. Skulle jeg hatt en helt vanlig kontorpc vet jeg ikke om jeg hadde giddet å bygge selv. Man får forøvrig kjøpt deler til Mac løst fra USA. Er det billigere enn å kjøpe ferdig maskin? Har ikke peiling!
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2009 #5 Skrevet 10. november 2009 Takker for svar. Skal forhøre meg rundt. Kunnskaper om å bygge en maskin selv, har jeg ikke, men vet om flere jeg kan spørre om hjelp til det fra. Om jeg kan bygge en maskin å få den 10-20 tusen billigere enn om jeg ikke bygger den, vil jeg jo heller bygge en selv. Altså om det er en maskin som koster 40 tusen, vil jeg heller bygge om jeg kan bygge en like bra til 20 tusen. Vet ikke om det er mulig å spare så mye jeg, men dette bare for å forklare. Skal sjekke ut linken du la ved, feuerstein.
Gjest Badabing Skrevet 10. november 2009 #6 Skrevet 10. november 2009 Mac er det nok vanskelig å få bygget, men kjenner ikke så mye til det. En så bra PC vil du kunne spare mye på å bygge selv, men det kommer helt an på hvilke behov du har (spill-pc eller lignende). Man får mange billige pc'er nå, men om du ønsker noe over gjennomsnittet som skal vare en stund, er det jo bedre å bygge. Men klart man må vite hva man driver med, for hvis ikke vil det fort bli dyrere igjen Samboeren min har bygget de vi har her i huset, og det har vært gjort på en kveld.
Supramundane Skrevet 10. november 2009 #7 Skrevet 10. november 2009 Det kreves egentlig ikke enorme kunnskaper for å sette sammen en PC. Jeg gjorde det første gang da jeg var 15, og hadde aldri sett innsiden av en PC først. Det gikk da greit det også.. Komplett og PS har jo "kits" som man bestiller og bygger selv, helt OK. Hvor mye det er å spare på det er jeg ikke sikker på egentlig, men kan ikke se for meg det er enorme summer.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2009 #8 Skrevet 10. november 2009 Ja, vil ha en maskin over gjennomsnittet. Så bra som overhode mulig for den prisen jeg bestemmer meg for. Tenker foreløbig å betale rundt 15 - 20 tusen. Har en bekjent som har bygget mac'er og lagt til mye ekstra på mac'er h*n har kjøpt, så skal ta en prat med h*n en dag.
Max Magnus Skrevet 10. november 2009 #9 Skrevet 10. november 2009 (endret) Er det billigere å bygge en maskin selv når man skal kjøpe ny data? Gjelder det både pc og mac? Vet ikke om det blir en pc eller mac enda, men mest sannsynlig mac. Hvor mye billigere det blir avhenger av prisen på tilsvarende produkter. Men i området 15-20.000 bør du kunne spare inn noen få tusenlapper. Du får ihvertfall ikke en pc 10-20.000 kroner billigere ved å bygge (som en annen nevnte her). I den prisklassen er vi oppe på aller øverste hylle av produkter du kan bruke til å bygge en vanlig hjemme-pc. Du må også huske at IT forandrer seg fort. Jeg husker ikke eksakt hvordan regnestykket ser ut, men en prosessor dobler kapasiteten samtidig som prisen nesten halveres noe rundt hvert andre år. Jeg anbefaler å ta en prat med han du kjenner som kan IT og får han til å hjelpe deg med å velge ut hvilke produkter som passer ditt bruk. Endret 10. november 2009 av Max Magnus
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #10 Skrevet 11. november 2009 Jeg anbefaler å ta en prat med han du kjenner som kan IT og får han til å hjelpe deg med å velge ut hvilke produkter som passer ditt bruk.
Max Magnus Skrevet 11. november 2009 #11 Skrevet 11. november 2009 (endret) Ja, sant at IT forandrer seg fort, alt for fort. Er jo for gale at en pc allerede er "gammel" noen mnd'er etter at du kjøpte den. Jeg har et godt eksempel på det. Forhåndsbestilte laptopen min i desember 2007 slik at den skulle komme februar 2008. Sommeren 2008 var den ikke lenger i produksjon... Endret 11. november 2009 av Max Magnus
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #12 Skrevet 11. november 2009 Ja, det er sprøtt. Laptopen jeg kjøpte i 2002 var på 16 MB hardisk, ga vel 12 tusen for den. Er jo ubrukelig nå. Ingenting som heter GB på den. i 2006 kjøpte jeg en med 160 GB hardisk, stor forskjell det ja. Og nesten 2 GHtz prosessor, mot langt under 1 GB prosessor på den fra 2002. Den fra -06 er fortsatt god til tiden å være, tilsvarende ligger vel på 6-7 tusen nå. Men alikevel er den jo gammel. Den ga jeg 14 tusen for.
feuerstein Skrevet 11. november 2009 #13 Skrevet 11. november 2009 Ja, det er sprøtt. Laptopen jeg kjøpte i 2002 var på 16 MB hardisk, ga vel 12 tusen for den. Er jo ubrukelig nå. Ingenting som heter GB på den. Det kan umulig stemme. Min eldste ThinkPad fra 1996 har 16 MB minne og 1.2 GB harddisk. ThinkPad T20 fra 2001 har 128 MB minne og minst 6 GB harddisk. Det er realistisk at maskinen din fra 2002 har 16 GB, ikke 16 MB, harddisk.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #14 Skrevet 11. november 2009 Det er jo ikke noe problem å bygge en PC selv, men jeg tviler på at man sparer mye på det med mindre man i samme slengen går ned i ytelse. Jeg har pleid å bygge pc'ene mine selv, men den siste pc'en jeg kjøpte var en ferdigbygget fra Komplett. Dvs man får et valg mellom deler som de garanterer kompatibiliteten på, og så får man med garanti på kjøpet. Noe som er meget praktisk, da det ofte kan være mye arbeid med å feilsøke en pc som ikke fungerer helt som den skal.
Supramundane Skrevet 11. november 2009 #15 Skrevet 11. november 2009 Ja, sant at IT forandrer seg fort, alt for fort. Er jo for gale at en pc allerede er "gammel" noen mnd'er etter at du kjøpte den. Jeg har et godt eksempel på det. Forhåndsbestilte laptopen min i desember 2007 slik at den skulle komme februar 2008. Sommeren 2008 var den ikke lenger i produksjon... Ja!! Jeg kjøpte min laptop høsten 2007, og betalte 16.000,- for den. Samboeren min kjøpte NØYAKTIG den samme (samme specs og alt), og betalte 10.000,- i mars 2008. Sykt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå