Gå til innhold

Har du greie på Paypal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer Paypal når det gjelder penger som kommer inn? Hva slags opplysninger gir jeg for å få det inn til Paypal og hvordan får jeg overført dette til min bankkonto? (har bare betalt via Paypal – har aldri fått).

Og kan man be en eventuell betaler om en slags kvittering på at ting er betalt inn til meg? I tilfelle han bare påstår noe og det ikke kommer inn penger? Eller får jeg automatisk beskjed med en gang han har betalt?

Skrevet (endret)

.

Endret av hjertesukka
Gjest Gjest_Anéa_*
Skrevet
Hvordan fungerer Paypal når det gjelder penger som kommer inn? Hva slags opplysninger gir jeg for å få det inn til Paypal og hvordan får jeg overført dette til min bankkonto? (har bare betalt via Paypal – har aldri fått).

Og kan man be en eventuell betaler om en slags kvittering på at ting er betalt inn til meg? I tilfelle han bare påstår noe og det ikke kommer inn penger? Eller får jeg automatisk beskjed med en gang han har betalt?

Hos PayPal registrerer du et kredittkort og/eller en bankkonto. Denne verifiseres slik at PayPal vet du er en ekte person og har kontaktinfo på deg. Når dette er i orden, kopler du epostadressen din til PayPal-kontoen. Dette vil si at du kun trenger å gi ut epostadressen om noen skal betale deg et beløp. Da går vedkommende til sin PayPal-konto, taster inn beløp + epostadresse, og så overføres pengene til deg. Vedkommende får opp ditt navn når transaksjonen er gjort, men du kan selv velge om du vil gi postadresse eller ikke (har du kjøpt en vare, er jo det fordel...).

Pengene overføres umiddelbart fra vedkommendes konto og til di PAYPAL-konto. Vil du ha dem inn på din norske bankkonto, må du logge deg inn og overføre dem. Av og til må du også akseptere betalingen (si ja takk til beløpet noen vil overføre). Du får epost om det er spørsmål om å akseptere betaling, og også om at noen har sendt deg penger, men du får ikke epost om at pengene er kommet inn på din norske konto (det er utenfor PayPals kontroll).

Alle betalinger registreres i PayPal-systemet. Du kan selv gå inn på "Historikk" i menyen og se alt som er gått ut og inn av din personlige PayPal-konto.

Skrevet

Følger spent med på kommentarene, da jeg har fått foreslått paypal som betalingsmetode selv.

Gjest Gjest_Anéa_*
Skrevet

Vil legge til at jeg er råfornøyd med PayPal. Det gir meg tilgang til å betale eBay-varer fra hele verden uten å måtte bruke utenlandsoverføringen til banken min (tungvint affære) og uten å måtte sende penger kontant i posten (sjelden lurt).

I tillegg har de bra system om man er blitt svindlet på eBay. Har heldigvis bare skjedd meg én gang. Da fylte jeg ut "problem"-skjemaet til PayPal, forklarte saken, viste til betaling som var gått ut fra min konto, og link til varen jeg kjøpte men aldri fikk. De tok kontakt med selger, som ikke kunne vise til kvittering for at varen var sendt, og så ble mine penger tilbakeført til PayPal-kontoen kort tid etter.

Også praktisk når utenlandske venner kjøper stæsj for meg der de bor, type en spesifikk utstillingsbrosjyre, T-skjorte eller liknende. Da kan jeg betale dem for varen og porto på enkel måte (man trenger ikke kjøpe noe via eBay for å benytte PayPal).

Skrevet
Vil legge til at jeg er råfornøyd med PayPal.

Samme her. Hatt PayPal i 4-5 år. Har i tillegg til Ebay bl.a. brukt PayPal til å betale leie av privat ferieleilighet på Mallorca, og har fått betaling for varer solgt på Finn. Har også fått tilbakebetalt penger for en reklamasjon på Ebay. Virker oversiktlig, raskt og trygt. Anbefales.

Skrevet
Samme her. Hatt PayPal i 4-5 år. Har i tillegg til Ebay bl.a. brukt PayPal til å betale leie av privat ferieleilighet på Mallorca, og har fått betaling for varer solgt på Finn. Har også fått tilbakebetalt penger for en reklamasjon på Ebay. Virker oversiktlig, raskt og trygt. Anbefales.

Hm. Jeg svarte visst ikke helt på TS spørsmål, ser jeg: Den som betaler til deg oppgir bare e-postadressa du bruker hos Paypal. Jeg har kredittkort knyttet til kontoen, og innbetalt sum kommer som fradrag på regningen jeg skal betale for det jeg har kjøpt.

På samme måte kan altså du også betale til noen (som har PayPal-konto) ved å oppgi deres e-postadresse.

Skrevet

Enkelt å overføre fra paypalkontoen til banken din. Du oppgir bare eposten din til personen som skal sende deg penger. Genialt (og sikkert) system :)

Skrevet

må begge ha konto hos paypal?

kan jeg som har paypal overføre penger til en som ikke har det?

Skrevet (endret)
må begge ha konto hos paypal?

kan jeg som har paypal overføre penger til en som ikke har det?

Ja, begge må ha PayPal.

Er strålende fornøyd med PayPal, har brukt dem i 6 år nå, sikkerheten er topp, alt kjøper/selger ser er en e-post adresse, noe som fenger mange som ikke liker å bruke VISA kortet sitt direkte.

Det eneste negative er at det blir nesten for lett å handle på eBay! :fnise:

Endret av Darkannie
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :) Hvordan overfører man penger videre fra Paypal til egen konto? Noen som vet?

Skrevet
Tusen takk for svar alle sammen :) Hvordan overfører man penger videre fra Paypal til egen konto? Noen som vet?

Det er veldig enkelt, noen få tastetrykk så har du overført til konto. Men AKKURAT hvordan vet jeg ikke på stående fot.

Skrevet

Forresten, har du penger stående inne på PayPal kontoen, så prioriteres disse pengene før det blir trukket fra VISA kortet ditt når du betaler noe.

Skrevet
Forresten, har du penger stående inne på PayPal kontoen, så prioriteres disse pengene før det blir trukket fra VISA kortet ditt når du betaler noe.

Betyr dette at man må ha penger inne på Paypal (som man får inn) og at man derfor ikke kan overføre til vanlig konto?

Skrevet

Nei, du må ikke ha penger stående inne, men hvis du har penger stående inne og du skal betale noe med PayPal trekkes det fra de pengene før det evt. trekkes fra kortet du har knyttet til PayPal kontoen din.

Det å overføre fra PayPal til din egen konto er veldig enkelt, det gjøres via funksjonen "Withdraw". Der velger du å overføre til bankkonto, du må legge til en konto, de eneste opplysningene du trenger er bankens navn og kontonummeret ditt. Jeg har selv overført penger fra PayPal flere ganger, det går kjapt og greit, uten problemer.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Betyr dette at man må ha penger inne på Paypal (som man får inn) og at man derfor ikke kan overføre til vanlig konto?

Som forklart ovenfor, må du selv overføre penger fra PayPal til din norske bankkonto.

Gjør du ikke det, står pengene disponibelt for deg i PayPal-systemet, som en slags tilleggskonto. Om du da skal betale noe med PayPal, trekkes pengene fra "tilleggskontoen" og ikke kredittkortet/norsk bankkonto.

Men du MÅ ikke ha penger stående hos PayPal.

Skrevet

Har du penger stående inne på PayPal kontoen fra f.eks betalinger du har motatt, trekkes det av disse først hvis du betaler noe.

Har du ikke penger stående inne på PayPal kontoen, trekker PayPal direkte fra VISA kortet ditt du har registrert.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg dytter litt på denne i stedet for å lage en ny tråd. Jeg er storfornøyd med paypal og har brukt dette mange mange ganger.

MEN - nå får jeg beskjed om å bekrefte kontoen min. Føler meg helt dum som ikke klarer dette. Kontonr er selvsagt greit, men hva er den 4 sifrede (eller kanskje tall?) koden jeg må legge inn? Hvor finner jeg denne? Jeg har søkt og søkt for å finne svaret, det er kanskje engelskkunnskapene mine som svikter her. Det står også at de trekker noen kroner, ser ut som 15 kroner, som jeg får tilbake når jeg har bekreftet kontoen min. Kan noen fortelle meg hva jeg skal gjøre for å kunne bruke kontoen min igjen? Hjelper selvsagt ikke at jeg skulle betalt noe jeg har handlet på ebay. Litt stressa her ja..

Skrevet

Koden finner du i tekstfeltet på kontoutskriften din (for transaksjonen de har lagt inn på 15,-) Hvis koden ikke har kommet opp i nettbanken din enda så ring banken din, de kan finne den i sine systemer.

Skrevet
Koden finner du i tekstfeltet på kontoutskriften din (for transaksjonen de har lagt inn på 15,-) Hvis koden ikke har kommet opp i nettbanken din enda så ring banken din, de kan finne den i sine systemer.

Åh, det er vel den eneste tingen jeg ikke har sjekket. Tusen takk for så raskt svar. Sjekket kontoen min, beløpet er registrert 1. desember foreløpig uten noen kode. Men da kommer den vel i morgen eller så ringer jeg banken. Takk igjen, litt roligere nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...