Gjest Illiya Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Jeg har tidligere alltid hatt lavt bt, altså 90/60 og lignende. Etter at jeg ble litt eldre, har det gått opp til noenlunde normalt nivå, ca 120/70, men er nå tilbake til 90/60. Ikke vet jeg hvorfor, men skal til nærmere undersøkelser. Dere andre med lavt bt, hvordan påvirker det hverdagen deres? Og har dere fått noen årsak til det lave blodtrykket?
Andale Skrevet 11. november 2009 #2 Skrevet 11. november 2009 Jeg har tidligere alltid hatt lavt bt, altså 90/60 og lignende. Etter at jeg ble litt eldre, har det gått opp til noenlunde normalt nivå, ca 120/70, men er nå tilbake til 90/60. Ikke vet jeg hvorfor, men skal til nærmere undersøkelser. Dere andre med lavt bt, hvordan påvirker det hverdagen deres? Og har dere fått noen årsak til det lave blodtrykket? Jeg har også veldig lavt blodtrykk. Er tydeligvis ikke noe jeg får gjort med det, og legen sa at siden jeg er så ung kommer det sikkert til å bli høyere etter noen år. Er tidlig i 20-årene nå. Men det påvirker meg i hverdagen ja. Blir helt tåkete i hodet når jeg reiser meg for brått opp (trenger ikke være brått en gang), besvimer noen ganger, men har blitt flink til å ta hodet mellom beina rimelig fort når jeg merker at trykket faller. Men jeg har ikke fått noen årsak til hvorfor det er så lavt. Bare tips og triks fra legen om hva jeg kan gjøre for å unngå ubehageligheter..
Møffi Skrevet 11. november 2009 #3 Skrevet 11. november 2009 Jeg har også veldig lavt blodtrykk. Er tydeligvis ikke noe jeg får gjort med det, og legen sa at siden jeg er så ung kommer det sikkert til å bli høyere etter noen år. Er tidlig i 20-årene nå. Men det påvirker meg i hverdagen ja. Blir helt tåkete i hodet når jeg reiser meg for brått opp (trenger ikke være brått en gang), besvimer noen ganger, men har blitt flink til å ta hodet mellom beina rimelig fort når jeg merker at trykket faller. Men jeg har ikke fått noen årsak til hvorfor det er så lavt. Bare tips og triks fra legen om hva jeg kan gjøre for å unngå ubehageligheter.. Samme hos meg, er ikke genetisk hvert fall, for jeg er eneste i familien som har det.. Det går som regel greit i hverdagen, jeg sliter mest om morgenen, men siden jeg vet om det tar jeg bare et par forholdsregler og lever så godt som normalt med det
Gjest Gjest_*M*_* Skrevet 11. november 2009 #4 Skrevet 11. november 2009 Lavt blodtrykk her også, har alltid hatt det. Og med unntak av svimmelhet og at det svartner for meg innimellom (er rimelig god på ruta fra senga til baderommet uten å se noe...) så plager det meg lite. I følge legen min (og min fars som har det samme) så er et egentlig bare en fordel - så lenge det ikke går for mye utover hverdagslivet. Merker forøvrig mindre til det lave blodtrykket om jeg trener mye. Blodtrykket endrer seg ikke noe særlig, men svimmelhetsanfallene blir færre faktisk. Aner ikke hvorfor?
Gjest Catwoman Skrevet 11. november 2009 #5 Skrevet 11. november 2009 Hva definerer du som lavt da? Jeg har alltid ligget på 100/60 - og fått høre at blodtrykket mitt er "lavt, men sunt lavt" Jeg har aldri merket noe som helst til at blodtrykker lavt, men jeg ligger vel nærmere normalt enn lavt kanskje.
Daiquiry Skrevet 11. november 2009 #6 Skrevet 11. november 2009 Jeg fikk målt mitt til 95/65, og det var litt lavt, men ikke for lavt, fikk jeg beskjed om. Jeg er over tretti, så jeg ble litt overrasket. Jeg blir fort svimmel, og må gjerne holde meg fast hvis jeg reiser meg for fort opp. Ellers merker jeg ikke noe, hvis ikke det å være trøtt hele tiden har noe med lavt blodtrykk å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #7 Skrevet 12. november 2009 Spis ofte og kjøp et salt-tilskudd på helsekost. Lakris /lakrisrot hjelper også mot lavt bt.
Wildy Skrevet 12. november 2009 #8 Skrevet 12. november 2009 Jeg har lavt, men normalt blodtrykk, og har alltid vært litt lav i trykk. Var veldig lav i begynnelsen av tjueårene, og ble undersøkt på alle bauger og kanter uten at de fant noe feil, det er visst bare slik jeg er. Har lite problemer med det til vanlig, kan bli svimmel om jeg reiser meg fort etc, men så lenge jeg tar litt forhåndsregler går det greit. Kan bli grusomt svimmel på trening av og til, spesielt etter tunge løft. Men alt i alt plager det meg lite.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #9 Skrevet 12. november 2009 110/70 kan også ruta mellom seng/bad i blinde... Må passe på når jeg har sittet en stund, spise/drikke regelmessig. Drikke MASSE når jeg trener.
Margay Skrevet 12. november 2009 #10 Skrevet 12. november 2009 Jeg merker det på den måten at jeg blir fort svimmel eller føler meg litt "light headed". Det blir ekstra ille hvis blodsukkeret er lavt i tillegg. Det hjelper, som noen andre nevnte her, å spise f.eks. lakris eller noe som er salt. Det er også viktig å drikke mye væske. Har hørt fra leger at det er helt normalt å ha lavt blodtrykk når man er ung og slank, og det som regel er et sunnhetstegn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå