Gjest Gjest_Kvinne_* Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Har ikke fått trent på en god stund pg.a. sykdom og diverse tullball. Nå har jeg imidlertid fått ny jobb og må gå til toget. Tar 30 min. med rask gange. Videre går jeg fra stoppested og til jobb. Dette tar rundt 20 minutter. Tilbake fra jobb igjen er det nok en etappe på 20 minutt. Blir litt over en times rask gange på meg hver dag. Holder dette med "trening" da? Jeg er slank, spiser sunt og har ingen umiddelbare planer om å bygge muskler. Eller gjør denne pausen jeg har når jeg jobber at gåturene blir uten effekt?
Gjest strykebrett Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 jeg ville nok ikke kalt det trening direkte, men at all fysisk aktivitet er sunt er det jo ikke noe tvil om. Om det holder for deg finner du best ut selv med å kjenne på formen din hvordan du føler deg. Er kondisen elendig så er det vel ikke nok aktivitet, men føler du deg bra form og ikke er overvektig så er det jo ingentig i veien
Gjest Gjest_Kvinne_* Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 jeg ville nok ikke kalt det trening direkte, men at all fysisk aktivitet er sunt er det jo ikke noe tvil om. Om det holder for deg finner du best ut selv med å kjenne på formen din hvordan du føler deg. Er kondisen elendig så er det vel ikke nok aktivitet, men føler du deg bra form og ikke er overvektig så er det jo ingentig i veien Er 163 og 52 kg. Direkte overvektig er jeg nok neppe . Jeg går FORT da (har som vane at folk henger hesblesende etter når de går sammen med meg). Får ta med meg deo og skift i en sekk og gjøre det til noen fine power-walk økter.
Chanel.No5 Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 Synes 1 time med rask gange 5 ganger i uken er kjempebra, men om du har mulighet så ville jeg i tillegg anbefalt at du trener styrke en eller to ganger i uken. Kanskje du kan gå en omvei en gang eller to i uken på returen, for å variere litt, gi kroppen noe å jobbe med..
Glynis Skrevet 10. november 2009 #5 Skrevet 10. november 2009 Trening, nei. Men jeg ville absolutt kalt deg normalt fysisk aktiv.
Gjest Tigress Skrevet 11. november 2009 #6 Skrevet 11. november 2009 Eg vil seie at det kjem an på kva du vil med treninga. Viss du skal få betre kondisjon må du utfordre hjarte- og karsystemet ditt, og då må du streve litt på denne turen. Om du ikkje puster litt tungt på desse turane så vil du truleg få minimalt med uthaldstrening ut av det. Om målet ditt er å bruke meir energi og gå ned i vekt, så er det klart dette vil virke, såsant du ikkje kompenserer med å ete meir. Men det er viktig at det er fullt mogleg å bruke meir enn ein tek inn utan at ein får treningseffekt ut av den aktiviteten.
Aurela Skrevet 11. november 2009 #7 Skrevet 11. november 2009 Jeg tenker også på hva som er meningen med treningen, slik som Trigress. Er f.eks. målet og få bedre kondisjon er nok ikke dette riktige vei. Men, når man går så mye på en dag ville jeg tenkt på det som positivt, selv sykler jeg minst en mil om dagen (til skole og alt annet) og anser ikke dette som trening (selv om jeg noen ganger blir anpusten og svett) men tenker at med så mye sykling så holder jeg i alle fall kroppen i gang, og det er ikke krise om jeg ikke får trent så mye ved siden av, siden jeg ikke har noen spesifikke mål med treningen.
Aurela Skrevet 11. november 2009 #8 Skrevet 11. november 2009 Kan legge til at det som er anbefalt av fyskisk aktivitet for voksene er 30 min fysisk aktivitet hver dag, av moderat intensitet (dsv. at du kan føre en samtale samtidig), og at av disse 30 min burde det to ganger i uken være for å fremme kondisjon/styrke.
Gjest Gjest_Kvinne_* Skrevet 12. november 2009 #9 Skrevet 12. november 2009 Kan legge til at det som er anbefalt av fyskisk aktivitet for voksene er 30 min fysisk aktivitet hver dag, av moderat intensitet (dsv. at du kan føre en samtale samtidig), og at av disse 30 min burde det to ganger i uken være for å fremme kondisjon/styrke. Jeg kan jo legge til at jeg går kvart over seks sånn ca. Jeg er dritmørkredd, så jeg går/springer. Nå blir det halvannen time hver dag istedenfor. Da kan jeg kjøre litt vekter hjemme 2 ganger i uka i tillegg.
Gjest Gjest_Tigress_* Skrevet 12. november 2009 #10 Skrevet 12. november 2009 Eg trur du må finne ut sjølv om dette er trening eller ikkje: skal det virke på kondisjonen din må du ha høgare puls og tyngre pust enn ellers. Det er umogleg for oss å seie om det er trening eller ikkje utan å sjå/høyre deg. Det er jo inga tvil om at å trene fire gonger 45 minutt i veka er nok trening, men om det er kondisjonstrening må du finne ut sjølv. Du må utfordre systemet for at du skal bli betre, og det veit du best sjølv om du gjer.
Xtra_lilje Skrevet 12. november 2009 #11 Skrevet 12. november 2009 Trening ville jeg vel ikke kalle det; da må du få opp pulsen og bli varm / svett . men sunt er det hvertfall!
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2009 #12 Skrevet 12. november 2009 Ikke denne dritt diskusjonen igjen, hvor tigress kommer med sine dumme utspill som vanlig. MAN MÅ IKKE BLI SVETT OG PUSTE SOM HUND. Jeg gikk ned mange kg (50) ved å gå tur i 2 timer og 40 minutter. Jeg gikk i moderat tempo, ikke ble jeg svett, og ikke peset jeg som en kjøter heller. Hver gang jeg kom hjem så var jeg egentlig overrasket over at jeg var ferdig, men hadde det ikke vært "trening" i det, så hadde jeg ikke gått ned så mye.
Gjest Bolledeig Skrevet 12. november 2009 #13 Skrevet 12. november 2009 Hvis målet er å gå ned i vekt, så er det som er essensielt om du tok disse turene før du begynte å slanke deg også (det vil si, turer du gikk mens du klarte å legge på deg, kan ikke telle som trening for å få av kiloene igjen uten å endre på maten). Når det gjelder generell trening er det jo absolutt bedre enn ingenting, og det viktigste er faktisk å være i aktivitet. Men det er jo ikke optimal kondistrening av den grunn
Gjest strykebrett Skrevet 13. november 2009 #14 Skrevet 13. november 2009 Ikke denne dritt diskusjonen igjen, hvor tigress kommer med sine dumme utspill som vanlig. MAN MÅ IKKE BLI SVETT OG PUSTE SOM HUND. Jeg gikk ned mange kg (50) ved å gå tur i 2 timer og 40 minutter. Jeg gikk i moderat tempo, ikke ble jeg svett, og ikke peset jeg som en kjøter heller. Hver gang jeg kom hjem så var jeg egentlig overrasket over at jeg var ferdig, men hadde det ikke vært "trening" i det, så hadde jeg ikke gått ned så mye. Kanskje du skal lese innlegget til Tigress en gang til?
Gjest regine ii Skrevet 13. november 2009 #15 Skrevet 13. november 2009 Og jeg blir litt sånn hææææh av svarene her. Dere fokuserer jo bare på at det ikke er nok/bra nok! Ts sier hun går ca 1,5 timer pr dag. Hun er - utfra høyde/vekt - definitivt IKKE overvektig. Hun sier selv at hun ikke skal slanke seg. Det å gå så mye til daglig, som en vanlig aktivitet er jo kjempebra! For de fleste, om man skal ned i vekt, få noe bedre kondis el. Men neida, her skal dere bare lage problemer og si at det er for lite/må gjøres slik og sånn etc. Det er greit at det sikkert er lurt å ta i litt skikkelig (og bli svett og få opp pulsen) i tillegg, men hadde jeg hatt så mye "naturlig" aktivitet i min hverdag, så hadde jeg vært godt fornøyd. Så jeg vil si til ts: dette er kjempebra, selvsagt får kroppen din det "bedre" når du går så mye til daglig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå