Gjest huffhuff Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Det har oppstått en situasjon der jeg er usikker på om jeg blir svindlet eller ikke. Nå regner jeg ikke med at dere vet om jeg blir forsøkt svindlet eller ei, men jeg trenger noen råd om hvordan jeg skal håndtere det som har skjedd (slik at jeg ikke legger opp til svindel) Saken er den at jeg for to år siden la ut noen filmer på Youtube. Den ene er blitt umåtelig populær og har fått noen millioner seere. Stadig vekk får jeg seriøse sponsingforespørsler som går på at jeg får penger hvis jeg bytter ut musikken til musikken til de som sponser meg, men jeg har alltid sagt nei til dette, for jeg vil rett og slett ikke skifte musikk. Men i går kom det en privat forespørsel (som jeg er litt skeptisk til). Det var spørsmål om å kunne få kjøpe rettighetene til hele kanalen min (det vil si Youtubekontoen min) med filmer og full pakke til 8000 dollar. Etter å ha tenkt meg om, så gjør det meg ingenting å selge meg ut av det jeg selv har laget. For jeg har alltid vært anonym der inne, så filmene går på en måte sin gang uansett hvem det er som bli ny eier. Om andre vil ha credit for filmene mine, så er det faktisk helt greit. Men jeg mistenkte med en gang det som kalles scamming. Og kommer derfor ikke til å gi fra meg verken passord, nick eller kanal før disse omtalte pengene er trygt inne på konto. Nå har jeg også blitt bevisst store ligaer på nettet (eksempelvis såkalte ”Nigeriasvindlere”) og i den forbindelse har jeg noen spørsmål om hva jeg bør være forsiktig med og hvordan jeg skal gjøre ting for å eventuelt få penger vel i havn (uten at de via svindel blir trukket tilbake igjen) . Har derfor noen spørsmål: 1.Kan den informasjonen som er om meg på Youtube misbrukes? Det vil si de opplysningene jeg måtte gi fra meg for å opprette en Youtubekonto. I så fall hva og eventuelt hvordan? Husker ikke helt hva slags informasjon jeg har om meg selv der. Er det informasjon der som ikke kan slettes? 2.Hva er sikrest av det å få pengene igjennom via Paypal eller konto (som jeg eventuelt oppretter i forbindelse med denne saken)? og når kan jeg være trygg på at de eventuelle pengene som kommer inn virkelig er blitt mine? Hva er sikrest betalingsmåte? Sjekk bør man vel ikke godta? 3. Hvordan fungerer Paypal når det gjelder penger som kommer inn? Hva slags opplysninger gir jeg for å få det inn til Paypal og hvordan får jeg overført dette til min bankkonto? (har bare betalt via Paypal – har aldri fått). Er det forresten slik at Paypal skal ha prosenter av summen som kommer inn? Mener jeg husker å ha lest noe om det. Men kan hende at jeg surrer. 4.Kan jeg be vedkommende om en slags kvittering på at ting er betalt inn til meg? I tilfelle han bare påstår noe og det ikke kommer inn penger? I så fall hva slags kvittering? Tror som sagt at dette er forsøk på svindel, men det skal bli spennende å se om vedkommende godtar det å måtte betale før han eventuelt får overtatt. Er på den annen side litt kjedelig å ikke benytte muligheten til å selge hvis forespørselen er seriøs Takker for alle reflekterte svar :happy: Svar gjerne utenom spørsmålene mine, hvis dere har ideer eller kommer på noe jeg ikke har tenkt på.
Gjest Paypalkontoeier, men bruker den Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 Med en Paypalkonto kan du logge inn for å sjekke om penger er innbetalt. Svindlere vil kunne finne på å sende deg en falsk paypal-mail for liksom å bekrefte at pengene er ankommet, men da kan du greit logge inn for å se om det faktisk stemmer. Det er enklere enn å sjekke at mailen faktisk er ekte eller falsk. Var jeg deg ville jeg leid ut kanalen din så andre kunne fått hatt musikken sin der f.eks. et år mot en pen sum. Da ville musikken deres bli kjent mot betaling til deg. Ren markedsføring. Fin kreativ vri, kanskje sånt er blitt ubredt? Kan vi ikke få se hva for en kanal du snakker om forresten?
Puma Skrevet 11. november 2009 #3 Skrevet 11. november 2009 Paypal kan gi "chargeback" 3 mnd etter at pengene er kommet inn, så du er ikke trygg på at pengene er dine, før etter 3 mnd.
Gjest ts Skrevet 11. november 2009 #4 Skrevet 11. november 2009 Med en Paypalkonto kan du logge inn for å sjekke om penger er innbetalt. Svindlere vil kunne finne på å sende deg en falsk paypal-mail for liksom å bekrefte at pengene er ankommet, men da kan du greit logge inn for å se om det faktisk stemmer. Det er enklere enn å sjekke at mailen faktisk er ekte eller falsk. Var jeg deg ville jeg leid ut kanalen din så andre kunne fått hatt musikken sin der f.eks. et år mot en pen sum. Da ville musikken deres bli kjent mot betaling til deg. Ren markedsføring. Fin kreativ vri, kanskje sånt er blitt ubredt? Kan vi ikke få se hva for en kanal du snakker om forresten? Takk for tips Men jeg er som sagt ikke noe glad i å skifte ut musikken, for musikken jeg har lagt til er på sett og vis bevisst brukt. Kanal er bare et begrep for det Youtube betegner som channel. Personlig pleier jeg å si profilside. Dette er en av filmene som jeg har blitt spurt om å selge: Resten finner man på profilsiden. Men om filmen(e) skal diskuteres, så foretrekker jeg at dette gjøres på Youtube
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå