Gjest fortvilet student Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Lang historie kort: Jeg strøk på eksamen (alle) pga et ektremt vanskelig familieforhold som nesten tok knekken på meg. Ligger over 60 studiepoeng etter og har derfor ikke krav på stipend. Nå prøver jeg virkelig hardt å ta eksamen i de fagene jeg mangler så jeg kan få stipend igjen og fortsette utdannelsen min, men for at jeg skal klare det har jeg ikke sjans å jobbe Har prøvd i to år nå å ta fagene jeg mangler men ender heller opp å måtte jobbe for å overleve. Er i et etablert forhold der samboer tjener godt, men de mnd utgiftene blir for mye for han å betale alene. Så nå sitter jeg her, har ikke jobbet siden august siden jeg sitter på skolen 8-18 vær dag og ikke har jeg stipend. Det økonomiske sliter så hardt på oss at den siste mnd har jeg fått magesår og slitt veldig med søvnen, så nå er jeg redd for at jeg stryker ENDA en gang. Har sånne som meg krav på noe som helst av hjelp, eller kan jeg bare glemme det siden det er min egen feil at jeg har havnet i denne suppa :( Kan spare dere for crappy kommentarer om at det er min feil, blabla, få en jobb osv, for dette vet jeg da så alt for godt.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 Du trenger bare ta inn nok studiepoeng til å komme under 60 poengsgrensen, men hvis du er mye over skjønner jeg at det er veldig tungt. Det er kanskje såpass mye at du ikke bare kan ta ett par fag og jobbe litt ved siden av? Men er litt usikker på om det er råd du er ute etter eller noe annet? Du skriver ingenting om det. Lånekassen har jo egne regler ved sykdom, men går ut i fra ta du sendte sykemelding for studiepoengene du ikke fikk og at det ikke førte fram?
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 Heisann Jeg vet jo ikke hvilke emner/fag det er du nå må ta opp igjen, men jeg vil nå bare komme med et forslag. Er dette fag du kan ta som privatist, eller, er det obligatorisk oppmøte på undervisning? Arrangeres det eksamen to ganger i året, eller en gang? Mitt forslag går ut på at om samboeren din er ok med det, at du kan for eksempel melde deg opp i to fag i halvåret, og ha en deltidsjobb ved siden av. Det kommer jo selvfølgelig an på hvor omfattende fagene er. Da kan for eksempel din lønn gå til husleie og strøm, og samboerens lønn til resten. Jeg tror ikke du får noen støtte fra lånekassen til å ta disse studiepoengene, om du allerede har fått støtte til dem. Det var iallefall svaret jeg fikk da jeg var i samme situasjon. Lykke til
Glynis Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 Jeg prøver ikke å være kynisk, men hvis du er på skolen fra 8-18 hver dag og allikevel stryker på eksamen så er du kanskje ikke ment for høyere utdanning? Det er ikke for alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå