Gjest TS Skrevet 10. november 2009 #1 Skrevet 10. november 2009 Hei! Noen som har tips om hvordan man skaffer seg en flink og helst rimelig webutvikler? Vil ha en hjemmeside for en kunstner, vi har allerede domene, men det går sakte fremover da vi kun har venner av venner som hjelper oss for øl. Ønsker å få profesjonell hjelp. Ikke snakk om en veldig avansert side, men med mulighet for salg. Og enkel navigering, og helst mulighet for at kunstneren selv kan gå inn og enkelt opprettholde siden. Noen som vet sånn ca. hva dette vil koste også? Har sendt googlet og sendt mail litt rundt omkring, dog svar kommer sjeldent og tregt. Takk
Gjest Gjest_tips_* Skrevet 10. november 2009 #2 Skrevet 10. november 2009 Jeg kan ikke gi deg noe pris på slike tjenester, men jeg kan anbefale en webdesigner. Hun her heter Mia Holte og hun er en flink webdesigner. Det der er til firmaet hennes, mens her er bloggen hennes.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2009 #3 Skrevet 10. november 2009 Det er forskjell på utviklere og designere. I store prosjekter bruker man begge deler. Når det gjelder programvare, og det gjelder selvsagt også webapplikasjoner, så snakker man gjerne om et prinsipp som kalles 3-lagsarkitektur. Dette innebærer at programvaren er som en slags kake med tre etasjer der det nederste er datalageret (som oftest et databasesystem), det mellomste laget er forretningslogikken der behandlingen av data foregår, og det øverste er presentasjonslaget der brukeren kommuniserer med systemet. Kremen mellom disse lagene kan på sin side representere et grensesnitt (interface) som definerer hvordan de henger sammen og skal snakke med hverandre. En webdesigner står vanligvis bare for den øverste glasuren helt på toppen av kaka. Prisen vil selvsagt avhenge av hvilke behov og krav du måtte ha, valg av underliggende teknologier og eventuelle produkter som måtte inngå. I tillegg har man blant annet også avtaler om teknisk support, vedlikehold og videreutvikling. Noen har spesialisert seg på lisensiert hyllevare, noen har sine egne produkter som de selvsagt fronter, mens andre benytter seg av prosjekter, rammeverk og teknologier innen åpen kildekode som de tilpasser ulike behov. Det å designe en hjemmeside eller en webapplikasjon er én ting, det å implementere ønsket funksjonalitet er noe helt annet. Dette med nettbutikk og et såkalt CMS innebærer blant annet at man enten må integrere ferdiglagede løsninger eller lage/tilpasse noe nytt som er skreddersydd dine behov. Prisen vil her variere avhengig av hva du velger. Slike løsninger krever også at man benytter seg av et databasesystem, hvilket innebærer at man bør ha folk med greie på databaser med på laget og samtidig ha avtalte rutiner for backup og vedlikeholdsoppgaver. Hva skjer for eksempel dersom noe skulle gå galt og man mister kundelister og innholdet på websidene på grunn av et serverhavari? Ønsker du en seriøs, solid og skreddersydd løsning, så anbefaler jeg deg å oppsøke en konsulent i et firma som driver profesjonelt med slike ting. De vil kunne hjelpe deg med å kartlegge de behovene du måtte ha og hvor mye det eventuelt koster. Slike selskaper tar sannsynligvis godt betalt, bare så du er klar over det. Mange fimaer som tilbyr servertjenester på web kan også hjelpe deg med å lage en hjemmeside, men her er mitt inntrykk at svært mye dreier seg om et lite utvalg av standardiserte løsninger. Ellers har du jo også freelance-utviklere, enkeltmannsforetak og "gutteromsutviklere" som sikkert kan være behjelpelig for en forholdsvis rimelig penge. Disse har jeg ikke oversikt over i det hele tatt, men en god tommelfingerregel er at man stort sett får det man betaler for. Lykke til.
Colargol Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 (endret) Hei! Noen som har tips om hvordan man skaffer seg en flink og helst rimelig webutvikler? Vil ha en hjemmeside for en kunstner, vi har allerede domene, men det går sakte fremover da vi kun har venner av venner som hjelper oss for øl. Ønsker å få profesjonell hjelp. Ikke snakk om en veldig avansert side, men med mulighet for salg. Og enkel navigering, og helst mulighet for at kunstneren selv kan gå inn og enkelt opprettholde siden. Noen som vet sånn ca. hva dette vil koste også? Har sendt googlet og sendt mail litt rundt omkring, dog svar kommer sjeldent og tregt. Takk Hei der! Du kan selvsagt kontakte profesjonell hjelp, men dette er ikke den eneste løsningen for å lage seg en god webside i dag. Faktisk så skal det ganske lite til -og du trenger ikke å være nerd for å klare det. Går ut i fra at du har et web-hotel siden dere har ordnet dere et domene? (De fleste bruker web-hotel, bare derfor) Jeg bruker forøvrig One.com. Vel, uansett så er det smart å ikke bruke web-hotellets løsninger til å lage nettsiden. 1. Du har et domene og da kan du skaffe deg en plattform som f.eks. Wordpress eller Joomla (selv bruker jeg wordpress). Disse plattformene er gratis for nedlastning. Begge kan installeres med norsk språk. 2. Så må du skaffe deg et FTP-program (jeg bruker FileZilla), det er et program som fungerer som "mellommann" mellom deg/din pc og nettsiden. FTP-programmet bruker du ikke ofte når siden først er oppe, det er kun når du skal gjøre større endringer du trenger dette programmet. FTP er ikke vanskelig å forstå, vi snakker rett å slett om et program som hjelper deg å laste opp filer. 3. Nå har du din egen webside. Det du må gjøre nå er å tilpasse den til ditt behov. 3a) Utseende -her kan du enten finne deg et theme/template (et ferdig utseende som du kan forandre på), eller gjøre det selv. Har du noen nerder i nærheten så anbefaler jeg Thesis, men det finnes tusenvis av enkle themes som du lett kan forandre på der ute. Du finner mange av de beste på wordpress.org sine sider. 3b) Nettbutikk og andre tilpasninger -Når du har en plattform som Joomla eller Wordpress så kan du legge til "Plugins"(instikk på norsk) og "Widgets". De finnes utallige av dem og vil dekke ethvert behov. Lager du deg en kontrakt med f.eks. Paypal kan du pent selge fra egen nettside uten utefrostående, men mange bruker også f.eks yahoo ol. Å administrere nettsidene er veldig enkelt. Hos wordpress så ser det slik ut når du logger deg inn, og slik ser det ut hos Joomla (disse er på engelsk, fant ikke norske) Nå ble det mye tekst her, og det kan virke skummelt -men det er enklere enn det ser ut til, og med litt hjelp til oppstart så vil kunstneren din få en flott hjemmeside uten å bruke masse penger. Profesjonelle aktører som Yahoo bruker faktisk Wordpress som plattform, og tja, flere enn du tror for å si det sånn! Uansett hva dere velger, Lykke til! Endret 11. november 2009 av Colargol
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2009 #5 Skrevet 10. november 2009 2. Så må du skaffe deg et php-program (jeg bruker FileZilla), det er et program som fungerer som "mellommann" mellom deg/din pc og nettsiden. Php bruker du ikke ofte når siden først er oppe, det er kun når du skal gjøre større endringer du trenger dette programmet. Grunnleggende Php er ikke vanskelig å forstå, vi snakker rett å slett om et program som hjelper deg å laste opp filer. Øh.. Atdetvar? Jeg tror du må ta en nærmere prat med "nerdevennene" dine, jeg. Forøvrig, man kan selvsagt bruke ferdigløsninger som Joomla og Wordpress hvis man ønsker det, men man må ha tilstrekkelig kunnskap til å tilpasse dem etter egne behov uten at man introduserer for eksempel bugs og sikkerhetshull. Hvis ikke blir det hele bare en risky halvveisløsning som er like original som en boks med hermetiserte fiskeboller.
Colargol Skrevet 10. november 2009 #6 Skrevet 10. november 2009 (endret) Øh.. Atdetvar? Jeg tror du må ta en nærmere prat med "nerdevennene" dine, jeg. Du kan jo utdype istedet for å beklage deg over mine ord? Utdrag fra wikipedia: Selv om det finnes grensesnitt mot forskjellige løsninger for grafiske brukergrensesnitt, brukes PHP som oftest til utvikling av det underliggende på dynamiske nettsider, den delen av en applikasjon som behandler informasjonen på tjeneren og sender dem til klienten. At jeg ikke går detaljert inn i selve programeringsspråket php og forklarer, handler rett og slett om at jeg forsøkte å forenkle det hele til noen som ikke vet hva det er. Gi heller TS en bedre forklaring enn å syte over det du mener er for dårlig skrevet av meg! Forøvrig, man kan selvsagt bruke ferdigløsninger som Joomla og Wordpress hvis man ønsker det, men man må ha tilstrekkelig kunnskap til å tilpasse dem etter egne behov uten at man introduserer for eksempel bugs og sikkerhetshull. Hvis ikke blir det hele bare en risky halvveisløsning som er like original som en boks med hermetiserte fiskeboller. Nei, faktisk ikke. Begge platformene begynner å bli ganske så sikre for bugs nå, og her er det jo heller ikke snakk om at TS skal starte et en stor nettside -dermed blir risikoen også betydelig mindre. Jeg kunne ingenting da jeg startet -og har nå en nettside som klarer seg fint ute i den store vide verden -uten problemer. Orginalitet kan diskuteres -hva er orginalt? Er ikke poenget innholdet og ikke designet/strukturen når det gjelder en kunstner som vil vise frem og selge sin egen kunst? Jeg er enig i at man burde sette seg inn i eller få noen som har peiling til hjelp av oppsett -men man trenger ikke å bruke 5-10.000 på å hyre profesjonelle når det er snakk om en liten nettside. Endret 10. november 2009 av Colargol
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #7 Skrevet 11. november 2009 PHP er et skriptspråk som brukes til å lage dynamiske websider, ja. Dersom man tar utgangpunkt i den beskrivelsen du hadde plukket fra Wikipedia, så benyttes dette altså i forretningslogikklaget til en webapplikasjon. Man kan for eksempel lage en funksjon for filopplasting via nettleseren med PHP, men hva dette har med FTP-klienten FileZilla å gjøre må imidlertid du svare på. Ut i fra det svaret du ga TS virker det som om du ikke vet opp eller ned på noe som helst i denne forbindelse, så jeg ville muligens vært litt forsiktig med å gi råd til andre hvis jeg var deg. http://www.php.net/ http://no.wikipedia.org/wiki/FTP http://filezilla-project.org/ <?php for($i=0; $i<100; $i++) { echo "PHP er ikke det samme som FTP <br/>\n"; } ?>
Max Magnus Skrevet 11. november 2009 #8 Skrevet 11. november 2009 <?php for($i=0; $i<100; $i++) { echo "PHP er ikke det samme som FTP <br/>\n"; } ?> Takk Gud for at det ikke virker på dette forumet...
Colargol Skrevet 11. november 2009 #9 Skrevet 11. november 2009 PHP er et skriptspråk som brukes til å lage dynamiske websider, ja. Dersom man tar utgangpunkt i den beskrivelsen du hadde plukket fra Wikipedia, så benyttes dette altså i forretningslogikklaget til en webapplikasjon. Man kan for eksempel lage en funksjon for filopplasting via nettleseren med PHP, men hva dette har med FTP-klienten FileZilla å gjøre må imidlertid du svare på. Ut i fra det svaret du ga TS virker det som om du ikke vet opp eller ned på noe som helst i denne forbindelse, så jeg ville muligens vært litt forsiktig med å gi råd til andre hvis jeg var deg. http://www.php.net/ http://no.wikipedia.org/wiki/FTP http://filezilla-project.org/ <?php for($i=0; $i<100; $i++) { echo "PHP er ikke det samme som FTP <br/>\n"; } ?> Haha, takk Max magnus! Og ja, jeg er en noob som har lært meg selv -og vet du hva jeg skreiv feil? Jeg blanda begrepene rett og slett -jeg blanda php med ftp! Retta opp nå -og tar selvkritikken herfra til månen! Men frekkhet biter jeg uansett ikke på -den kan du gå andre steder med!
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #10 Skrevet 11. november 2009 Takk Gud for at det ikke virker på dette forumet... Det regnet jeg i grunnen ikke med heller, men jeg tror mange vil være overrasket over hvor mange sikkerhetshull som finnes i vanlige webapplikasjoner (inkl. forum som KG). Injeksjon av blant annet skript (både server-side og client-side) og SQL er en av de mest utbredte sårbarhetene som finnes, og de introduseres svært ofte av folk som ikke helt vet hva de driver med. Jeg har selv vært med på å avdekke ganske graverende XSS- og CSRF-sårbarheter i applikasjoner med tusenvis av brukere, og disse ble i tillegg laget av folk som faktisk burde vite bedre enn som så.
Max Magnus Skrevet 11. november 2009 #11 Skrevet 11. november 2009 (endret) Det regnet jeg i grunnen ikke med heller, men jeg tror mange vil være overrasket over hvor mange sikkerhetshull som finnes i vanlige webapplikasjoner (inkl. forum som KG). Injeksjon av blant annet skript (både server-side og client-side) og SQL er en av de mest utbredte sårbarhetene som finnes, og de introduseres svært ofte av folk som ikke helt vet hva de driver med. Jeg har selv vært med på å avdekke ganske graverende XSS- og CSRF-sårbarheter i applikasjoner med tusenvis av brukere, og disse ble i tillegg laget av folk som faktisk burde vite bedre enn som så. Var ikke noe kritikk. Snakker ikke PHP engang. Var bare sjeleglad for at jeg slapp "PHP er ikke det samme som FTP" gjentatt 100 ganger... :gjeiper: Endret 11. november 2009 av Max Magnus
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #12 Skrevet 11. november 2009 Var ikke noe kritikk. Snakker ikke PHP engang. Var bare sjeleglad for at jeg slapp "PHP er ikke det samme som FTP" gjentatt 100 ganger... :gjeiper: No worries. Jeg oppfattet det ikke som kritikk heller Jeg kunne jo forsøkt å injisere en løkke som gir 100 alert-bokser etter hverandre i Javascript i stedet. Jeg vil tro det ville vært en god del mer irriterende..
Max Magnus Skrevet 11. november 2009 #13 Skrevet 11. november 2009 No worries. Jeg oppfattet det ikke som kritikk heller Jeg kunne jo forsøkt å injisere en løkke som gir 100 alert-bokser etter hverandre i Javascript i stedet. Jeg vil tro det ville vært en god del mer irriterende.. Var det ikke en tullenettside som hadde noe lignende en gang?
Colargol Skrevet 11. november 2009 #14 Skrevet 11. november 2009 Men da håper jeg du ikke fant flere feil i min lille guide "gjest"?
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #15 Skrevet 11. november 2009 Var det ikke en tullenettside som hadde noe lignende en gang? Det var det ganske sikkert, men javascript kan brukes til langt mer enn bare uskyldig tull Ved hjelp av XMLHttpRequests som brukes i forbindelse med Ajax, så kan man for eksempel lage ganske effektive og skadelige javascript-ormer som kan spre seg som ild i tørt gress i f.eks. sosiale nettverk som MySpace, Facebook og Twitter (hvilket også har skjedd opptil flere ganger, se f.eks. her). Disse kan gjøre alt fra å legge folk inn i vennelisten din uten godkjenning til å stjele innloggingsinformasjon og annen personlig informasjon fra alle som besøker en bestemt profil.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #16 Skrevet 11. november 2009 Hei, Mia Holte her. Jeg så noen nevnte meg i denne tråden. En enkel portefølje som dette trenger ikke bli dyrt. Dette med salgsbiten derimot kan gjøre jobben ganske mye mer krevende, og dermed dyrere. Jeg ville anbefalt potensielle kunder å heller fylle ut et skjema på nettsiden fremfor en nettløsning. Men det kan jo hende det ikke passer for dette konseptet! Jeg pleier ikke oppgi priser offentlig av diverse grunner, men vi snakker i hvert fall 5 sifret sum! Prisestimat er lettere å gi på konkret forespørsel. Det er uansett bare å ta kontakt om du skulle ønske dette utført av meg, eller om du ønsker anbefalinger til andre mvh Mia http://www.holtedesign.no
Montezuma Skrevet 20. november 2009 #17 Skrevet 20. november 2009 (endret) Jeg har fått utrolig god hjelp av Webconsult til min nettbutikk! De er rimelige og fantastisk hjelpsomme (og ekstremt tålmodig med en grønnskolling... :-)) Jeg har brukt en av deres faste maler - veeeldig mange å velge mellom - og betalt 2000 kr for full pakke. Det er mye info og eksempler på siden deres webconsult.no Innlegget er endret iht KGs regler. Bond, mod Endret 21. november 2009 av Bond
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå