Gå til innhold

Kattunger og slapp kattemor

Anbefalte innlegg

Gjest pusetante
Skrevet

Jeg har en katt som fikk et kull med 7 kattunger på fredag. Dette er første kullet hennes og før det blir et spørsmål om det så kan jeg si at det ikke var planlagt og at hun definitivt skal kastreres så fort de små blir store nok!

En av de døde i går, den var i løpet av natten blitt så svak at den ikke orket å amme. Jeg prøvde å gi den morsmelkerstatning men den klarte seg altså ikke. De andre barna ser heldigvis ut til å være i fin form.

Men kattemoren virker ganske slapp, og hun har illeluktende utflod. Hun spiste godt rett etter fødselen og virket i god form forholdene tatt i betraktning, men nå har jeg fulgt ekstra godt med siden i går og hun har ikke spist noe særlig ut ifra det jeg har sett (har slikket opp saften fra våtforet og drukket litt "snopemelk"(sånn som man kan kjøpe på vanlig butikk)).

Jeg har snakket med veterinær og skal ta hun med dit når samboer kommer hjem fra jobb med bilen men nå sitter jeg her og er super nervøs.. Så jeg lurte på om noen her inne med erfaring med katter kanskje har en idè om hva det kan være?

Og jeg tar også med glede i mot tips og råd om kattunger!

Jeg har ikke sett at hun har slikket de bak på eget initativ så jeg har hjulpet til med å stryke de bak for å få de til å tisse. Men hvor lenge skal jeg stryke hver enkelt? Hvor ofte? Hva annet burde jeg vite eller være obs på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Førstegangsfødende unge katter kan få en ganske stor påkjenning av fødselen. Siden hun fikk så mange også så kan det kanskje hende at hun er veldig sliten?

det er også vanlig at det kommer blod/slim ut fra vagina en stund etter fødselen (flere dager). det skjedde med vår pus og dyrlegen sa at det var normalt.

Hvis det er lukt så kan det hende det har oppstått en infeksjon? kanskje hun har fått rifter?

Lykke til med kattemor og ungene. Håper du får god hjelp fra veterinær. :)

Skrevet

Jeg ser det er noen dager siden dette innlegget ble lagt ut. Hvordan går det med katten?

Jeg ville dratt rett til vetrinæren om katten etter fødselen er slapp, utilpass og det kommer illeluktende utflod, det kan godt være at ikke alle kattungene har kommet ut. feks kan det sitte igjen en død unge, og da vil også veene være svake, evt stoppe helt... om dette skjer kan/er det livstruende, og vetrinæren må få ut ungen så fort som mulig.

Skrevet
Førstegangsfødende unge katter kan få en ganske stor påkjenning av fødselen. Siden hun fikk så mange også så kan det kanskje hende at hun er veldig sliten?

det er også vanlig at det kommer blod/slim ut fra vagina en stund etter fødselen (flere dager). det skjedde med vår pus og dyrlegen sa at det var normalt.

Hvis det er lukt så kan det hende det har oppstått en infeksjon? kanskje hun har fått rifter?

Lykke til med kattemor og ungene. Håper du får god hjelp fra veterinær. :)

Ikke for å være slem eller ekkel her nå, men jeg syns ikke du er i posisjon til å gi tips eller fortelle hva som er normalt eller ikke etter en kattefødsel, ikke etter tråden din å dømme der du uvitende så på at kattungene dine døde av sult uten å vite hva du skulle gjøre med det. Kanskje best du leser deg opp og får erfaring før du råder andre :)

Når det er sagt så har jeg hatt katter i over 20 år, og flere kull. Ingen katt har noen gang utflod eller blødninger flere dager etter fødselen når det har vært en sunn og frisk fødsel.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Luna_*
Skrevet

Det er vanlig å bli slapp etter fødselen. Du sier at det ikke var planlagt, men fikk hun kvalitetsfor under drektigheten? Dersom hun har gått på friskies eller annet dårlig for, øker dette sjansen for at mor mister melka. Hun har da også veldig lite reserveenergi i forhold til hva hun ville hatt med kvalitetsfor.

Utflod er også vanlig, men hvordan ser den ut? Er den grønn? Gul? Blodig? Litt blod og blank utflod er vanlig, men den skal IKKE lukte. Da må du kontakte veterinær, noe du har gjort. Det kan tyde på en infeksjon. Telte du at alle morkakene kom ut?

Du skal gni katten på magen etter hvert måltid, altså annenhver time hele døgnet. Kjekt med en våt pad (det skal alltid være noe vått).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...