Gå til innhold

Hvordan kan jeg få litt jevnere og lysere hud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke produkter og metoder kan jeg bruke for å få jevn hud i ansiktet, både jevnere fargetone og å (helst varig!) glatte ut småkviser?

Og jeg har alltid griserosa kinn og hvis jeg blir sint, varm eller oppgitt, sprer den fargen seg også i resten av ansiktet. Er så lei nå at jeg nesten har lyst til å prøve hudblekning, men har hørt en del skrekkhistorier om det. Er det noen "naturmetoder/kjerringråd" jeg kan dempe rødheten med? Hvilke sminkemerker har foundation som er lysnende, men ikke slik at jeg blir unaturlig papirhvit? Føler at alt jeg finner er beregnet på folk som allerede er brune, eller tar solarium, men jeg vil bli litt mer blek og tone ned rødheten.

Blir glad hvis noen kan svare.

Skrevet

Vichy Anti-Imperfections er i alle fall en god foundation (for uren hud) som selges på apoteket. (Hvis de ikke har den kan du be dem bestille)

Angående problematiske røde kinn har jeg ikke så mange ideer..men hvis du bruker et pudder (for eksempel Sensai Kanebo total finish compact powder) vil jo dette jevne ut huden generelt.

Jeg bruker selv begge disse produktene og er/har vært plaget med uren hud.

(Ps; for å "få bukt med" kviser er ansiktsrens viktig, særlig på kvelden/når man fjerner sminken! Ikke sov med sminke!)

Skrevet

Eucerin(apotek) har en anti-redness krem som er ganske god. Ellers kan du bruke et tynt lag grønn krem eller concealer under eventuell foundation. (grønn nøytraliserer rødt)

Skrevet

Dra til hudlege/hudpleier for å sjekke om du har couperose eller rosacea. Om du har det er det mye matvarer og produkter som kan gjøre rødheten enda skarpere som man da helst skal unngå. Og få deg en hudpleierutine som passer huden din om du ikke har det.

Om du liker mineralfoundation, så er en grønn concealer grei å bruke under foundationen. Jeg foretrekker Tikei sin. Kanebo har også en grønn concealer som jeg liker, en stick. Den krever derimot mer arbeid å kamuflere siden den er kremet.

Ang å bli lysere så kan jo du prøve å bruke foundation ett hakk lysere enn din naturlige farge.

Skrevet

Hvis du har mistanke om hudsykdom, som brukeren over her påpeker kan være en mulighet, så sjekk det hos legen din som eventuelt kan henvende deg til en hudlege. Ser at hudpleier også er nevnt, men ved mistanke om hudsykdom bør man gå til legespesialist for diagnose og behandling,

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Tror heldigvis ikke at dette er rosacea, da jeg ikke har den "prikkende/brennende" følelsen, og det ligner ikke på bilder av rosacea jeg har sett i alle fall... Kan ikke være sikker, men huden i kinnene er glatt, ikke nuppete, det er på haken det er acne/urenheter. Når jeg blir utsatt for varme og psykiske påkjenninger, blir rødheten likt fordelt i hele ansiktet, men jeg har liksom "roser i kinnene" hele tiden. Alkohol/mat har absolutt ingen positiv eller negativ virkning på meg så langt.

Jeg husker alltid å fjerne pudder osv de dagen jeg bruker det :)

Skal prøve å kjøpe anti-redness og grønn concealer.

Gjest Christabelle
Skrevet (endret)

Alternativene her er grønn krem og/eller makeup eller laser.

Jeg er rød i huden selv, ikke bare i kinnene, men generelt. Når jeg bruker grønn krem/mineralpudder med foundation over, ser halsen min kjemperød ut i forhold. Hvis du sliter veldig med dette, så undersøk laseralternativet.

Du kan ikke ordne problemet med kremer; det er kapillærene dine som er slik. Og jeg har aldri hørt om kremer som påvirker blodårer. Kapillærene har heller ikke muskulatur, så de får ikke konstringert (trukket seg sammen).

Hudbleking har ikke noe for seg da det er kapillærer som forårsaker rødheten. Det er de du må fikse. Når du har litt farge vil ikke kontrasten være så åpenbar, så det er bedre å gå den veien i stedet for å forbli blek (jeg oppfordrer IKKE til solarium, men ift. rødheten -isolert sett- vil brunfarge være et bedre alternativ).

Hvis du har lett for å få couperose, må du være veldig forsiktig ift. varme/kulde. KJØP KULDEKREM! Og vær besvisst på temperaturer. Ikke gå fra badstu til isbad (noe ekstremt, men likevel). Dette vil gjøre at blodet strømmer fort, fort, fort til huden, og forårsake at kapillærene kan utvide seg -trykket blir for stort for de skjøre åreveggene-, og ikke gå tilbake (jfr. mangel på muskulatur).

Har du couperose ved nesevingene?

Endret av Christabelle
Skrevet

Som sagt, jeg tror ikke at det er couperose eller rosacea. Har ikke 100 % peiling siden jeg ikke er lege selv, men når jeg sammeligner med bilder og det jeg har hørt og lest virker ikke som om det er det.

Jeg synes naturlig mørk hud kan være kjempepent, men akkurat på meg som har ganske lyse toner generelt fra naturens side, og også har skikkelig lyse grå/blå øyne ville det bare sett dumt ut om jeg plutselig dukket opp som brun. Jeg kan ikke fordra å sole meg og bruker alltid solkrem når jeg er ute om sommeren.

Mulig at jeg har misforstått, men rosacea er vel noe som vanligvis kommer senere i livet? Allerede som 7-åring synes jeg at jeg hadde for røde kinn...(har aldri blitt solskadet)

Har aldri vært utsatt for ekstrem kulde - heldigvis- men personlig synes jeg faktisk at jeg er mindre rødlig om vinteren når jeg sammenligner med sommermånedene.

Poenget mitt var først og fremst at jeg ville vite hvordan jeg kunne sminke huden en nyanse eller to lysere, men ville spesifisere at det var fra rød hud så det ikke ble tolket som rasisme, og at det er lettere å få sminketips når jeg sa hva problemet var :)

Tenkte på en look som Dita Von Teese, hvordan får hun så fin hud?

Husker noen som snakket om at sitron i ansiktet gir frisk og lys hud, har det noe for seg? Synes det hørtes litt sterkt ut.

Gjest Christabelle
Skrevet

Da ville jeg ha brukt grønn krem, pudder eller hva du vil først. Så bruker du foundation i en tone lysere i ansikt og hals. Deretter et pudder som litt lysere igjen.

Dita Von Teese har kjempedyktige makeupartister som sminker henne etter alle kunstens regler :fnise:

Det finnes helt sikkert kremer med lysreflekterende ingredienser som får huden til å se lysere ut, uten at jeg har noen konkrete forslag. Det kan kanskje være noe å undersøke? Det finnes også kremer som virker noe "brightening". Har ikke satt meg inn i hvilke, men det finnes sikkert mange. Men vær kritisk :)

Og det med solarium. Jeg sa ikke at du skulle bli brun. Men hvis det var rødheten du ville bli kvitt, så er det lettere å gå den veien enn mot lysere hud.

Så jeg har dessverre ikke noen konkrete løsninger til deg. Hvis du er unormalt rød, og ikke gidder å sminke deg hvit hele livet, så kan kanskje en tur til legen være noe? Han kan henvise deg videre til en spesialist som kan hjelpe deg.

Ikke klin sitron på huden din; det vil fucke til normalfloraen.

Skrevet

Bruker ofte et litt lyst pudder. Takk, skal prøve meg med litt grønn concealer og lysreflekterende krem snart. Akkurat nå har jeg en lang pause fra sminke for å håpe at de siste urenhetene vil klarne opp.

Jeg har allerede vært hos legen og fått Differin, og senere Dalacin for kviseproblemet på haken, tror du han hadde merket hvis jeg hadde couperose eller han hadde sagt i fra hvis han mistanke om det? Eller måtte jeg vært med på en spesiell undersøkelse? Kan det være medfødt, fordi jeg har hatt samme hudfargen så lenge jeg kan huske.

Det er egentlig mer et problem psykisk enn fysisk, siden det ikke svir eller prikker i huden.

Jeg vet at hun er godt sminket, men huden hennes virker også sunn og glatt. Huden til Dita er igjen mer ”kritthvit” enn det som er naturlig for meg, men vil bli litt lysere.

Og som sagt, andre får gjerne sole seg, så lenge de ikke overdriver så det blir usunt, men jeg er en av de som bare ville sett teit ut med dagens ideal, altså sterk brunfarge. Vet om (skrekk) eksempler på bruk av alt for mørk foundation og selvbruningskrem, og jeg er helt sikker på at i forhold til øynene, håret og trekkene mine, hadde jeg personlig kledd best å være litt blekere, og ikke mørkere.

Nei, tenkte meg egentlig det… Var litt skeptisk til om det ville være sunt å prøve sitron i utgangspunktet.

Skrevet

kremer som inneholder lysningsstoffer er ulovlig å selge i Norge. Dette må du til Asia for å få tak i. Som flere sier, bruk en grønn consealer evt. en primer (clinique har en i anti-redness serien) for å dekke de røde områdene.

Gjest Christabelle
Skrevet
kremer som inneholder lysningsstoffer er ulovlig å selge i Norge. Dette må du til Asia for å få tak i. Som flere sier, bruk en grønn consealer evt. en primer (clinique har en i anti-redness serien) for å dekke de røde områdene.

Den bruker jeg :) Eller Mint concealer fra Tikei hvis jeg bruker mineralmakeup.

Skrevet

Er alle lysnende kremer farlige eller er det fordi det ikke er marked for dem andre steder enn i Asia? Jeg har også fått med meg nyhetene om at mange metoder er veldig skadelige og synes det er leit at de føler et press for å bli lysere for en hver pris, og jeg synes det er litt kjedelig at man ”er nødt” til å være solbrun hele året her i Norge også. Finnes det lysnende kremer uten farlige stoffer, som kan selges i Norge eller andre steder i Europa?

Er det farlige stoffer i Meladerm? Den hørtes jo super ut, siden jeg kunne bruke den på arr jeg har på benet og litt aknemerker også. Er den verdt pengene og er den lov å importere til Norge?

Skrevet
Er alle lysnende kremer farlige eller er det fordi det ikke er marked for dem andre steder enn i Asia? Jeg har også fått med meg nyhetene om at mange metoder er veldig skadelige og synes det er leit at de føler et press for å bli lysere for en hver pris, og jeg synes det er litt kjedelig at man ”er nødt” til å være solbrun hele året her i Norge også. Finnes det lysnende kremer uten farlige stoffer, som kan selges i Norge eller andre steder i Europa?

Er det farlige stoffer i Meladerm? Den hørtes jo super ut, siden jeg kunne bruke den på arr jeg har på benet og litt aknemerker også. Er den verdt pengene og er den lov å importere til Norge?

Det er på grunn av risikable stoffer. Stoffene som bleker huden går jo direkte inn og "ødelegger" pigmentene vi har i huden og gjør permanent skade. Sannheten er at det ikke finnes kremer på det norske markedet som kan lysne huden. Produkter som hevder dette, går på å jevne ut tonen. Ingen lysner i virkeligheten, men det kan se slik ut på grunn av en jevnere hudtone.

Usikker på hvordan dette er i Europa, men mener at dette er ulovlig i det fleste land (kanskje jeg husker feil). Er også usikker på om det er lov å importere slike kremer, noen som vet?

Jeg vil råde deg til å få utført en laserbehandlig for å fjerne arr. Ville ikke eksperimentert med meladerm. kremen inneholder jo Kojic syre, noe som kan gjøre større skade en nytte. Forhør deg med en hudpleier om dine muligheter her til lands før du vurderer "ulovlige midler" :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...