Gjest Malena Skrevet 27. august 2003 #21 Del Skrevet 27. august 2003 Det er synd at kua så ofte glemmer at hun selv har vært kalv. Lekte dere aldri med våpen da dere var barn? Ikke engang vanngevær? Det finnes alltid de som skal nekte barna sine lekevåpen frodi det er sååå stygt og farlig. Det som da skjer er at ungene finner greiner, pinner og andre ting de leker er våpen - barn er bare sånn. Selvsagt er det fritt fram for voksne å kjefte på barn som leker - jeg kan ikke for det - men jeg synes det er smålig. Bor man i et boligfelt så er det selvsagt barn her - hvis man ikke orker andres unger i hagen eller på terassen så bør man kanskje tenke på å finne seg et annet sted å bo. Da sparer man seg selv for masse irritasjon. Jeg synes ikke det går an å si at noen barn liker jeg og noen barn liker jeg ikke. Hva slags barn er det dere liker - og hva slags barn liker dere ikke? Barn er ikke alltid søte og snille - barn i lek er ville - spesielt gutter. Men de er gode for det - det er svært sjeldent eller aldri noe vondt i barn. Har dere barn selv? Sitter disse bare til pynt? Har dere kontroll med alt de foretar seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 27. august 2003 #22 Del Skrevet 27. august 2003 Jeg synes ikke det går an å si at noen barn liker jeg og noen barn liker jeg ikke. D er klart d går an å si d - HER!!! D er nå engang sånn at noen mennesker liker man bedre og noen må man tolerere, enten d er barn el voksne. Men man går ikke rundt og gjør folk el unger oppmerksom på d, man skal selvfølgelig oppføre seg ordentlig mot dem - uansett! Unger kan være like ufordragelige som voksne, enten d kommer av dårlig el ingen oppdragelse el rett og slett personligheten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 27. august 2003 #23 Del Skrevet 27. august 2003 Jeg synes at foreldre skal lære barna sine at voksne folk har ulike grenser. På samme måte som enkelte her sier at vi skal respektere barna. Hjemme hos meg er det helt andre grenser enn det er hjemme hos mine venner med barn. Delvis er grensene anderledes fordi hjemmet mitt ikke er møblert med tanke på barn (mye glasskunst bl.a) men hovedgrunnen er at jeg nok er litt mer redd for at barnet skal skade seg enn det foreldrene er. Et eksempel er at i mitt hjem er det ikke lov å løpe med saks. Uansett om de får lov hjemme. Sånn er det med den saken og det respekteres. Dette overfører jeg også til situasjonen Livets Datter var i. Når et barn gjør noe hun ikke liker, så må det være lov til å si i fra. Jeg ville heller aldri stilletiende godtatt barnet straffet meg ved å sparke i dører og terrorisere med ringeklokke. Jeg tror at vi skaper problemer for barna senere i livet ved at de ikke skal ha noen grenser. (Hvis noen lurer: Nei, jeg har ikke barn, men jeg føler meg likevel meningsberettiget.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 27. august 2003 #24 Del Skrevet 27. august 2003 Herlighet - snakk om å bli misforstått. Jeg snakker ikke om uoppdragne unger - klart unger skal ha grenser. Jeg er total motstander av såkalt fri barneoppdragelse. Men unger er nå en gang unger - de gjør "fantestreker" - gjorde aldri dere det? Det å ringe på dører og stikke av er vel egentlig en ganske uskyldig sak? Hvis det ikke blir gjort hos eldre mennesker som er dårlige til bens. Jeg bare mente at Livets Datter reagerte litt vel mye. For i mine øyne er dette "fante-streker" - men tydelig at jeg har noen meter lenger lunte enn enkelte av dere. Og da si at man "elsker barn, men ikke alle" - det skurrer litt i mine ører. Hvem elsker man og hvem elsker man ikke? Elsker man alle barn som oppfører seg skikkelig hele tiden? Jeg synes faktisk det er bedre å la være å si at man elsker barn da. Synes bare dere skal tenke litt tilbake - gjorde dere virkelig aldri noe slikt selv? Jeg var et "englebarn" som liten - skikkelig sjenert, men jeg husker veldig godt at jeg var med på både å leke med leke-våpen og å ringe på dører og stikke av etterpå. Var på tokt og stjal frukt hos folk, gjorde vi også. Men det skyldes ihvertfall ikke mangel på oppdragelse hjemmefra - mor og far visste at vi gjorde slike ting, de ... Mener bare at det faktisk går an å le litt av unger også - ikke ta alt som en personlig vandetta. Og Litago - jeg synes ikke du kan sammenligne dette med et barn løper med saks i hånden hjemme hos deg. Jeg er en hønemor selv og har vel aldri latt mine barn løpe rundt med sakser hjemme - det var bare ikke det jeg prøvde å forklare her. Det var snakk om sånne ting jeg kaller "fantestreker" som unger finne på og som de synes er veldig stilig en periode av oppveksten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 27. august 2003 #25 Del Skrevet 27. august 2003 men tydelig at jeg har noen meter lenger lunte enn enkelte av dere. Jeg har faktisk også lengre lunte enn de aller, aller fleste....når d gjelder bråk og spetakkel, hyl og skrik, tramping og hopping, slamring m dører osv osv. D skal jeg love! Men når ungene blir direkte uforskammede, som i dette tilfellet, og ikke lar seg snakke til på en ordentlig måte, da blir jeg sur altså..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 27. august 2003 #26 Del Skrevet 27. august 2003 Klart jeg gjorde fantestreker som barn! :D I tillegg til epleslang selv om vi alle vokste opp med velfylte haver, så elsket vi å gni på vinduene til folk slik at de pep. Lommebok midt i veien med tråd var også en gammel slager! Men jeg fikk også kjeft de gangene jeg ble tatt. Noen ganger var de voksne rasende og andre ganger fikk jeg kun tilsnakk. Dette visste vi barn og det aksepterte vi. De voksne hadde ulike toleransegrenser og reaksjonsmønstre og det var en grei lærdom å ta med seg. Dessuten tok aldri mine foreldre meg i forsvar når jeg hadde gjort en fantestrek. De løp aldri over til naboen og kjeftet på ham/henne fordi jeg hadde gjort noe galt, slik som de gjorde i tilfellet til Livets Datter. Jeg både skjønner og aksepterer at barn har behov for å teste grenser og gjøre fantestreker (uavhengig av lengden på lunten min ). Det jeg ikke forstår er at foreldrene skal forsvare sine barns fantestreker og skjelle ut en person som ikke har gjort noe annet enn å fortelle barnet hvor hennes grenser går. Da blir nemlig ikke fantestreker fantestreker lengre. Du vet de ulovlige og spennende aktivitene vi holdt på med. Da blir de en akseptert væremåte og en rettighet! Og det er jeg ikke for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 28. august 2003 #27 Del Skrevet 28. august 2003 Litago, jeg mener at vi andre kan ikke sitte her og ta parti ved å bare høre hva Livets Datter sier. For det første så virker det som om hun i utgangspunktet var temmelig irritert på disse "bråkete guttene" som lekte krig på plenen ved siden av. For det andre så aner ikke vi hverken hva gutten har fortalt hjemme eller hva Livets Datter sa til guttene. Det kan ikke være slik at fordi om en av de faste innskriverne her kommer med en historie, så er det slik verden er - det finnes alltid nyanser og det finnes alltid to sider av en sak. Og selvsagt så tok aldri mine foreldre heller meg i forsvar når jeg gjorde noe galt. Men du må jo innrømme at det var mye kjekkere å gjøre fantestreker hos de som reagerte med sinne? Der det var folk som ikke brydde seg der gadd man ikke gå tilbake flere ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 28. august 2003 Forfatter #28 Del Skrevet 28. august 2003 Har dere barn selv? Sitter disse bare til pynt? Har dere kontroll med alt de foretar seg? Selvsagt sitter ikke alle barn til pynt, og selvsagt har man ikke kontroll over alt de gjør til enhver tid. Men det betyr ikke at man ikke kan irettesette dem og gi beskjed hvis de gjør noe galt. Og da si at man "elsker barn' date=' men ikke alle" - det skurrer litt i mine ører. [/quote'] Så hvis man er glad i barn, må man være glad i ALLE? Hvem har sagt noe om å kjefte på barn fordi de leker? Poenget her er at de går inn på andres terrasser for å "drepe" voksne mennesker! For det andre så kjeftet jeg ikke. Jeg bad dem holde seg ute på felles-området, og ikke oppe på andres terrasser. Nå går du kanskje litt vel langt?? Du fremstiller meg som en "barne-hater", som bør flytte til et stille sted langt ute på landet hvor det ikke finnes NOEN barn! Send noen veloppdragne barn opp på terrassen min, så skal de jammen meg få boller og brus! Men når en liten, opsternasig "pøbel" for N'te gang skal "drepe" meg på min egen terrasse, er det virkelig ikke smålig av hverken meg eller noen andre å be ham gå ned igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amidala Skrevet 28. august 2003 #29 Del Skrevet 28. august 2003 Skjønner veldig godt hvordan du føler det Livets datter. Jeg har selv barn, jeg er glad i barn og jeg jobber med barn. Men som nabo har jeg en gutt som jeg må innrømme at jeg har hatt veldig ukristelige tanker om :evil: Så man må slettes ikke være glad i alle barn, selv om man er generelt glad i barn. Jeg er forøvrig ikke glad i barn som ikke eier oppdragelse, som dessverre er foreldrenes feil Skulle virkelig ønske du fikk sagt et par alvors ord til den pappaen ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 28. august 2003 #30 Del Skrevet 28. august 2003 It takes a village to raise a child... Jeg synes det er helt greit at barn lærer at folk har ulike grenser. Lærer de ikke de får de seg litt av et sjokk senere i livet. Da jeg var barn var det enkelte i bygda som var mindre velvillig innstilt på bråkete barnelek rundt husveggene enn andre. Sånn er det bare. Og jeg tror ingen unger tar skade av å erfare det. Heller ikke min egen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 28. august 2003 #31 Del Skrevet 28. august 2003 Vel.....det er jo mange foreldre som ser på sine egene barn som engler, og som aaaaaaldri gjør noe galt! Denne faren hørtes ut som en av denne typen. Forøvrig så har LD min støtte her!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 28. august 2003 #32 Del Skrevet 28. august 2003 *rekker opp handa* - Jeg har ringt på og løpt - Jeg har gnikket på vinduer - Jeg har slanget epler (og NEPER av alt i verden) Men jeg VISSTE jo at det var feil! Og ble jeg ferska, fikk jeg vondt i magen selv før jeg fikk kjeft - for jeg visste jo at den ville komme. Det LD har gjort her, er bare å sette en grense tydeligere for et barn som tydeligvis ikke kjenner den. Har selv en 7-åring i huset, og selv om jeg mener at barn skal få gjøre det samme som jeg gjorde, må jeg jo kjefte om jeg får vite det! Det er jo derfor barna gjør det - dette er å tøye grenser. Jeg elsker ikke barn. Jeg liker de aller fleste barn, men de som terroriserer nabolaget liker jeg ikke. Jeg tar ikke 5 øre for å si fra når de cross-sykler mellom bilene våre f.eks. - de kan jo faktisk ØDELEGGE noe. Da nabogutten stod og kastet isklumper på bilen min i fjor vinter, ble jeg også forb*nnet, og sa fra - selv om gutten er kjempegod normalt må han få vite når grensene er overskredet... Selvsagt skal barn få bevege seg rimelig fritt også på "andres eiendommer" i tettbygde strøk - om de krysser gjennom hagen min, er det greit nok - selv om det av og til ryker noen blomster. Men at de HOPPER INN i hagen min FOR å skremme meg, når jeg ikke kjenner de - det er HELT uakseptabelt. Har aldri opplevd det, og aner ikke hvordan jeg ville reagere. Kjenner jeg meg rett, ville jeg sannsynligvis spilt død (for det ville jeg gjort om jeg kjente barnet), eller blitt fly f*rbannet alt etter dagsform... Og til dere som sier det er greit å ringe på og løpe unna hos alle unntatt de som er dårlige til bens; hvordan i hekken skal barn vite hvem som er dårlige til bens? Tror ikke nabolagets unger har fått med seg at jeg har fått bekkenløsning f.eks. Dette er en ting barn gjør, som foreldrene skal lære dem å ikke gjøre, men som de gjør noen ganger til allikevel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BG Skrevet 28. august 2003 #33 Del Skrevet 28. august 2003 Jeg er nok en av de få som er enig med deg, Malena! For meg høres det ut som du prøver å pynte på ting nå, LD. I hovedinnlegget ditt skrev du at du var hos en kamerat, kanskje denne gutten var vant til å få lov til å komme inn på "privat grunn", også sitter ei ukjent kjerring (sett med barnets øyne, ikke personlig ment) der og skriker til ham! Og nå i siste svar skriver du at det var for n'te gang, og at du ikke kjeftet. Da høres det jo unektelig litt bedre ut, sett fra ditt ståsted? Hvordan er du sinna uten å kjefte, forresten? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 28. august 2003 #34 Del Skrevet 28. august 2003 Det var nettopp det jeg ville fram til jeg og, BG - jeg har bare brukt litt flere innlegg på det Selvsagt har mine barn grenser - de vet hva som er akseptert oppførsel og hva som absolutt ikke er akseptert. Når det gjelder det å ringe på dører ol ... så synes jeg det er såpass uskyldig at jeg kan ikke huske å ha laget noe stort vesten utav det. Men så har de aldri fått kjeft fra noen etter å ha gjort det heller. Jeg for min del har hatt unger her som har ringt på og stukket avgårde rett som det er - men jeg har aldri åpnet munnen for å kjefte. Men alle saker har som sagt to sider - og at så mange av dere sier dere enig med Livets Datter etter å ha lest hennes versjon av saken synes jeg er en smule betenkelig. Jeg synes det er bedre å diskutere dette på et generelt grunnlag og ikke disse bestemte personene som er grunnlaget for denne debatten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milly:) Skrevet 28. august 2003 #35 Del Skrevet 28. august 2003 ...også sitter ei ukjent kjerring (sett med barnets øyne, ikke personlig ment) der og skriker til ham! Og nå i siste svar skriver du at det var for n'te gang, og at du ikke kjeftet. Da høres det jo unektelig litt bedre ut, sett fra ditt ståsted? Hvordan er du sinna uten å kjefte, forresten? :o Det går fint an å være sinna uten å kjefte. Det går også an å vise at du er sint uten å kjefte. Kjefter du hver gang du er sint du da? Livets Datter skrev bare at hun svarte med en litt krass tone, det er ingen av oss som kan si at hun satt der og skrek til ungen. Det er lov å miste tolmodigheten, også når det gjelder barn. Jeg synes ikke det var noe smålig med det LD gjorde, selv om noen andre kanskje hadde reagert annerledes... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 28. august 2003 #36 Del Skrevet 28. august 2003 Nå var det jo Livets Datter selv som startet denne diskusjonen - hvis man da kun forventer å få folk som er enige i tale så vennligs gi beskjed helt i starten av en diskusjon - da sparer vi andre oss for endel unødig tidsbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 28. august 2003 #37 Del Skrevet 28. august 2003 Dobbelt innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 28. august 2003 #38 Del Skrevet 28. august 2003 Informasjon: Det deles nå ut roser til de som er enige med Livets Datter i denne diskusjonen - og i tillegg så får hun selv trøste-roser fordi hun her har blitt "utskjelt" ... da melder jeg pass ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 29. august 2003 Forfatter #39 Del Skrevet 29. august 2003 Oj oj... Dette går jo helt over styr! Det er helt greit at vi er uenige her inne. Det er jo nettopp det som gjør KG til et spennende sted å være! Selvsagt ønsker jeg alles oppfatning, uansett om dere er enige med meg eller ikke. Det var jo derfor jeg i det hele tatt startet tråden! Når det er sagt, må jeg svare på et par av tingene som BG skrev: I hovedinnlegget ditt skrev du at du var hos en kamerat, kanskje denne gutten var vant til å få lov til å komme inn på "privat grunn", også sitter ei ukjent kjerring (sett med barnets øyne, ikke personlig ment) der og skriker til ham! Og nå i siste svar skriver du at det var for n'te gang, og at du ikke kjeftet. Da høres det jo unektelig litt bedre ut, sett fra ditt ståsted? Hvordan er du sinna uten å kjefte, forresten? Denne gutten er så absolutt IKKE vant til å komme inn på privat grunn, og den "ukjente kjerringa" har mer eller mindre tilbragt ett år i den leiligheten. Kan ikke huske å ha skreket til noen som helst. Så med mindre du faktisk var der og har sett noe som jeg ikke husker, så har jeg ikke skreket til noen! Som jeg har skrevet tidligere, ba jeg ham gå ned av terrassen med en krass tone, noe som for meg ikke er synonymt med det å skrike! Informasjon: Det deles nå ut roser til de som er enige med Livets Datter i denne diskusjonen - og i tillegg så får hun selv trøste-roser fordi hun her har blitt "utskjelt" ... da melder jeg pass ... Avslutningsvis; jeg føler meg overhodet ikke utskjelt, men du velger selv når du vil melde pass, Malena! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 23. oktober 2003 Forfatter #40 Del Skrevet 23. oktober 2003 En liten oppdatering på hva denne ufordragelige guttungen har foretatt seg i det siste: Lørdag Jeg står og lager middag med kjøkkenvinduet oppe. Jeg kikker ut, og der står "yndlings-gutten" min og rekker tunge og viser "finger'n" til meg. :o Søndag Klatret opp på taket med en kamerat, og kaster små-grus ned i pipa Mandag Ringte på og stakk av 4 ganger Tirsdag Løper fra vindu til vindu og hamrer løs på rutene Onsdag Nok en gang opp på taket for å kaste småstein ned i pipa! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå