Gå til innhold

Fastsette verdi på innbo

Anbefalte innlegg

Gjest Tuppeliten
Skrevet

Hei

Lurte litt på hva som er mest rettferdig når man skal fastsette ca verdi på innbo i forbindelse med et samlivsbrudd. Synes det blir litt feil å ta halv pris på alt, uansett alder osv. Har noen tips til en "rettferdig" fordelingsnøkkel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg hadde blitt stilt forran en slik problemstilling tror jeg at jeg hadde gått for at man tar med seg ut det man hadde meg seg inn - og ellers tar man det seg det man ønsker. Er det noe begge ønsker settes det til side, og man halve kjøpesummen legges til grunn. Så kan man jo diskutere seg i mellom rundt de tingene begge vil ha og finne en grei fordeling.

Å sette verdi på absolutt alt ned til den siste lysestaken og dvd´en ser jeg ikke helt poenget i da det helt sikkert er flere ting som kun den ene ønsker å ta med seg videre. 100% lik og rettferdig fordeling vil man nok aldri få - et tv vil f.eks. synke mer i verdi enn f.eks. penserviset, så helt retterdig blir hverken full kjøpspris, halv kjøpspris e.l.

Gjest Tuppeliten
Skrevet

Noe tar vi alt etter skjønn, men en TV som bare er under 1 år, eller en vaskemaskin som er like ny, hva er fornuftig å ta da.

Skrevet
Noe tar vi alt etter skjønn, men en TV som bare er under 1 år, eller en vaskemaskin som er like ny, hva er fornuftig å ta da.

vaskemaskina

Skrevet
Hei

Lurte litt på hva som er mest rettferdig når man skal fastsette ca verdi på innbo i forbindelse med et samlivsbrudd. Synes det blir litt feil å ta halv pris på alt, uansett alder osv. Har noen tips til en "rettferdig" fordelingsnøkkel?

Sånn fordeling er ikke lett. Men jeg vet at når innbo skal fordeles i et arveoppgjør..så bruker skatteetaten 20% av det innboet er forsikret for. Er innboforsikringen på eks.300000..så blir verdien 60000. Kan kanskje være en bra mal å bruke..??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...