Gå til innhold

Kjøpe ormekur i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo nå reseptplikt på ormekur, noe jeg synes er dumt med tanke på den ekstra kostnaden. Jeg vet det er ulovlig å kjøpe legemidler til dyr fra internett, men gjelder dette også fysisk kjøp av ormekur i utlandet. I Sverige selges f.eks. ormekur reseptfritt på apotek, er det lov for meg å kjøpe en pakke eller to derfra og ta med hjem? Noen som vet og har lover å henvise til?

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Innførsel av legemidler fra utlandet

Det er tillatt å kjøpe legemidler i utlandet eller via internett hvis følgende betingelser er oppfylt:

* legemidlet er til eget personlig bruk

(personlig bruk betyr: En persons medisinske bruk av legemidler til seg selv).

her

og

Det vises til artikkel av Olav Westbye i Norsk veterinærtidsskrift 8/9 2001 s. 579-580: Postordresalg og Internett-salg av legemidler. Denne har blitt oppfattet dit hen av mange veterinærere at de nå kan kjøpe legemidler fra utlandet via Internett. Det er derfor behov for å klargjøre reglene for import til Norge av legemidler til bruk på dyr.

Generelt gjelder at innførsel av legemidler til Norge, med de unntak som følger av § 4 d i Forskrift om tilvirkning og innførsel av legemidler, ikke kan foretas uten tillatelse gitt av Statens legemiddelverk. [...] En veterinær som har sin praksis i Norge kan ikke dra til for eksempel Sverige eller Danmark og innføre legemidler til Norge derfra (ikke en gang til en dags forbruk). Av dette følger at veterinærer (eller dyreeiere) i Norge IKKE kan kjøpe legemidler til bruk på dyr via Internett.

her.

Phaedra,mod

Endret av Phaedra
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...