Gå til innhold

Er det sant?

Krølltopp

Anbefalte innlegg

Tjohei! icon_smile.gif

Her inne på "samliv" er det mange som refererer til fortiden til sin kjæreste -på godt og vondt. Mange hevder at man kan lære av sin kjære's fortid: forstå ham/henne bedre som person, og evt. se "tendenser". La meg gi eksempler på kanskje litt bombastiske utsagn:

-"Har han vært utro før, kommer han til å bli det igjen."

-"Har han hatt mange one night stands, så sier det endel om hans personlighet (rastløs, respektløs?) og hans syn på seksualitet og ansvarsfølelse (smittefare, kvinnesyn, lite romantisk, egoistisk, redd for å binde seg ?)"

-"Hun har bare hatt en partner før meg, så hun må være en ordentlig, skikkelig og fin jente."

-"Hun har hatt en drøss med partnere før meg, så hun må jo være en tøyte."

Er det sant det som står over? Går det an å sette merkelapper på folk, forhåndsbedømme folk, utifra tidligere oppførsel? Hvor mye lit skal man legge i menneskers evne til å forandre seg? Kan kjærligheten forandre et menneske?

Mange spørsmål på en gang icon_eek.gif)

Gleder meg til å høre deres syn på saken!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lottemor

Jeg skal prøve å svar deg så godt jeg kan og ut i fra det jeg har opplevd.

Kan ikke svare for andre,bare neg selv.

>Er det sant det som står over?<

Jeg har opplevd at det er mange som tenker sånn og ja jeg tenker sånn til en grad.

Tror at hvist noen har vær utro i tideligere forhold så har de lett for å følge det mønstere igjenn.

Har en person hatt mange sex partnere da spes.one night stands så vil jeg si at det er mangel på respekt for seg selv og hvist man ikke kan respektere seg selv så kan man ikke respektere partneren sin.

Alle kan gjøre noe med respekten for seg selv alle har makt nokk til å forandre seg om man vil og tørr.

>Går det an å sette merkelapper på folk, forhåndsbedømme folk, utifra tidligere oppførsel?<

Ja det går ann ,men er det riktig eller er det bare en måte vi mennesker tenker på for å beskytte seg selv fra å bli såret eller brukt?!

>Hvor mye lit skal man legge i menneskers evne til å forandre seg?<

Vannskelig spørrsmål det der,jeg mener at alle har rett på en ny sjangse hvist tegnene på at personen er villig til å forandre seg er sterke nokk.

Og hvist de spørr om hjelp og råd til å forandre seg.

>Kan kjærligheten forandre et menneske? <

Tror ikke kjærligheten i seg selv kan forandre en person,men være en betydnings full faktor til at personen får mot nokkk og isperasjon til å kunne klare å forandre seg.

Klem fra

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som jeg gjorde i min fortid kunne jeg aldri tenke meg å gjøre nå. Det kan vel kalles å forandre seg men jeg velger å kalle det : Å BLI VOKSEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Lottemor! icon_smile.gif

Og Flo*: du har nok rett i at en tenåring og en VOKSEN person oppfører seg forskjellig... Men hva da når du treffer mannen i ditt liv: han er tredve år gammel, og så viser det seg at han de siste TI årene har oppført seg som en tenårins-testosteron-bombe av en annen verden, og har hundreogfemti one night stands bak seg, som han SKRYTER av.....sier du til deg selv at "han er bare ikke blitt VOKSEN enda, men han blir nok voksen nå snart, så han her skal jeg satse på" - eller - sier du til deg selv at "dette var visst ikke drømmemannen min allikevel, gitt! Fysj for en rundbrenner, han her tar ikke forhold, følelser, romantikk og lojalitet særlig alvorlig. Ikke noe å satse på for meg."......? icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreman altså!!! For noen fordommer som kommer frem her. Eg har hatt en masse sex-partnere, derav en god del ubeskyttet sex... Det har ikke en pløkk med selvrespekt å gjøre. Eg har gjort disse tingene av ren og skjær lyst, og der er veldig lite eg angrer på. Eg har altid respektert kjærestene og elskerene mine, eg lyger ikke, stjeler ikke og tar ansvar for min egen dritt.

Bare fordi man ikke mener at sex er hellig, så betyder det ikke at man driter i kjærligheten og partneren sin. Personlig setter eg ærlighet foran troskap.

Blev litt provosert av fordommene her ja.

Eg tror ikke at fortiden hans som gærn ungkar i tyve-åra sier noe som helst om hvordan han vil være i lag med deg. Du får bare stole på magafølelsen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to lange forhold til menn som har akkuratt samme bakgrunn som du beskriver her.De har hatt en drøss med damer og one night stands..De har ikke vært klar for å involvere seg og aldri brydd seg særlig om noen av disse damene.

Fortid er fortid og ,Ja..Jeg tror faktisk alle kan forandre seg.Jeg ventet lenge med å ha sex med dem begge..Innrømmer at jeg var redd for å bare bli en i mengden av alle andre og dumpet etterpå.Derfor holdt jeg igjen med sex til jeg visste at de følte det samme som meg.

Begge behandlet meg med respekt og la fortiden på hylla..Begge hadde også vært utro de få gangene de hadde hatt noen korte forhold.Vi snakket endel om det og begge mente at det skyldtes mangel på følelser for den andre parten.

Så min erfaring er at alle kan forandre seg og derfor prøver jeg å ikke dømme andre utifra hva de har gjort før.

Du kjenner jo fort på mageføelsen om dette er en person som behandler deg bra og setter pris på deg.Men om han ikke gir deg nok oppmerksomhet og du føler han viser en masse interesse for andre,da hadde jeg nok blitt litt skeptisk..

Kine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Applaus til Kine....veldig bra sagt!

Men en ting tror jeg...at det er lettere for kvinner å godta en slik fortid fra en mann enn hva det er for en mann å godta en slik fortid fra en kvinne. Dersom en jente har hatt noen one-nights-stands, tror jeg hun kommer til å bli "straffet" hardere og lengere for det enn en mann. Jeg tror fortsatt vi lever i en verden der menn erobrer kvinner, mens kvinner bare er løsslupne og ikke noe å satse på dersom de har hatt flere partnere. Likestilling??...Pøh!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har vært utro, kommer til å fortsette med det:

Jeg tror utroskap kan forekomme med "den beste". Feil person, feil tid, feil setting.

Jeg tror, imidlertid, at i et godt forhold for begge parter, så kan det fint fungere uten utroskap. Selv om det har skjedd før.

Mange forhold baseres kun på den følelsen at "det er greit å være i et forhold", og da er det ikke rart det går gærent, spør du meg.

2. Mange ONS = rastløs, respektløs, kvinnesyn, redd for å binde seg osv.

Kanskje. Men det betyr ikke at man ikke kan forandre syn på saken.

Jeg tror iallefall jeg selv vil få et annet syn på dette senere, selv om jeg per idag kan ha forhold til en mann uten andre følelser enn lyst.

Jeg er rastløs, men ikke respektløs. Menn som har sex med meg utenfor et forhold har ikke et primitivt kvinnesyn, jeg blir ikke akkurat tvunget.

Redd for å binde meg? Jada. Men, som sagt, jeg er ung.

[velger å skrive "jeg", siden jeg ikke kan snakke for andre. tror likevel det gjelder flere]

3. Ang. mange/få seksualpartnere:

En jente med mange sex-partnere trenger ikke være "løs". En jente med få sex-partnere trenger ikke være "prektig".

Det hele kommer an på hvilket syn jenta selv har til dette, og hvorfor hun velger som hun gjør. Jeg er sterkt imot en felles dom for alle, uten å vite hver enkelts bakgrunn og tanker bak avgjørelser.

Nei, man kan ikke sette merkelapper på folk. Du skal ikke dømme et annet menneske.

For det første er det ikke din sak. Ikke bry deg med alle andre... pass på deg selv

(for sikkerhets skyld snakker jeg nå til den som måtte ta seg nær av det, eller burde gjort det)!

Det er så ufattelig viktig med litt empati, å være klar over at forskjellige erfaringer gir ulike reaksjoner, tanker, oppførsel.

Jeg tror vi skal legge mye vekt på evnen til å forandre seg. Det er utrolig hva viljen kan gjøre med folk.

Likevel. Jeg tror ikke kjærlighet kan forandre noe særlig. Ikke i lengden.

Kan hende fordi jeg er lite romantisk anlagt, men uansett.

Kjærlighet er vel og bra, og kan være svært positivt for en person som er litt skakkjørt. Men forandre ham/henne? Nei.

Ingen kan forandre en annen person. Det er det KUN personen selv som kan.

With a little help from his friends.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man kan dømme folk på hva de har gjort men heller på om hvordan de har taklet det. Som tidligere sagt ærlighet går foran alt. Dersom personen har vært ærlig ovenfor partnerene og elskere sine ville jeg ha stolt på vedkommende. Er det derimot en person som stadig lyver og skylder på andre så ville jeg ikke kunne stolt på vedkommende. Har noen forhold bak meg, der jeg har opplevd skikkelig svik men ser så tydelig nå, at tegnene har vært der hele tiden. Feilen er at vi ofte forveksler ærlighet med noe negativt. Vi jenter tror at når typen er skikkelig oppmerksom, sier at han elsker oss og er veldig intens i begynnelsen av et forhold, så er det slik. Sier han derimot at han liker oss godt men vil ta det rolig for å være sikker, er dette negativt. Hadde en trofast kjærste og nå ser jeg forskjellen på han og de andre jeg var sammen med. Ganske enkle tegn. Han hadde hatt 100 one night stands før fordi han trengte oppmerksomhet og selvbekreftelse. Dette sa han med en gang vi ble sammen. Mobilen hans lå på bordet foran meg hele tiden, han gikk aldri ut av rommet for å snakke eller sende melding. Han stolte 100 % på meg uansett hva jeg gjorde. Fikk han tilbake for mye veksel i butikken og merket dette senere, gikk han tilbake. Han var utro en gang og jeg hadde aldri fått vite om det dersom ikke han dagen etter fortalte meg alt.

Han hadde problemer med dette lenge etterpå.

Fortiden hans var lagt på is. Opplevde desverre det motsatte. En som ikke hadde one night stands og egentlig få lange forhold bak seg, hadde en elsker på si fra dag en. Mobilen hans var aldri synlig for meg. Han gikk ut av rommet noen ganger og skrev meldinger. Han smilte bredt når han fikk for mye veksel i butikken. Han benektet alt til og med når jeg tok han på fersken og beskylte meg for utroskap. Han var sjalu på alle gutter jeg kjente.

Mange ord her men det jeg vil frem til her er at fortiden er uvesentlig det er bare en ting som teller og det er tegnene du får underveis pluss magefølelsen.

Når det gjeler likestilling, har vi en del igjen men det som er værst, er at jenter er sjappe til å kalle andre jenter for billig.

Tror ikke alltid at gutta er så ille. De fleste gutter jeg kjenner bryr seg ikke om hvor mange damene dems har ligget med tidligere, så lenge det ikke er med flere av kamereatene. Sjekk tegnene, de er der!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn for bare å spore denne debatten av litt:

3-regelen:

For å komme fram til riktig antall erobringer en mann har hatt, del hans tall på tre. Sier han tredve, har han hatt ti.

For kvinner: gang hennes tall med tre. Sier hun tredve, har hun hatt nitti.

...klarte ikke dy meg icon_wink.gif

Vibeke icon_smile.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Vibeke den 2002-04-27 18:03 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! icon_smile.gif

Her var det mange mange kjempe-stilige innlegg, med masse forskjellige tanker og synspunkter.....tusen takk for svar - jeg er både glad og overrasket over svarene icon_eek.gif

Selv sitter jeg med null tidligere erfaring, og føler derfor ikke jeg har bakgrunn til å "synse" og vite så mye om dette her. Desto finere er det å lese andres erfaringer, opplevelser og meninger icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...