Gå til innhold

Villkatten har fått hybel!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I nesten et år har det vandret en villkatt i nabolaget vårt. Jeg har syntes så synd på den. Jeg har naturligvis hørt med Dyrebeskyttelsen, skrevet om den i lokalavisene og satt opp oppslag i butikkene her om den i håp om at noen ville vedkjenne seg den.

Men ingen har hørt fra seg. Bløthjertet som jeg er har jeg matet den hver morgen og kveld. Den er ofte et sted i haven, men jeg har aldri visst hvor den overnattet. Huff, jeg skriver "den", fordi jeg ikke vet om det er en hunn eller han, vi sier at det er en liten jente, vi:) Hun kommer når jeg roper, men er ikke sosialisert på noen måte. Det er tydelig at hun ikke er vant til noen form for omtanke fra mennesker. Hun freser og er kjempesint når jeg kommer med mat til henne, men hun spiser godt og mye. Og jeg har fått lurt i henne ormekur også.

Jeg har katt fra før, en gammel, snill og kjælen pusedame som jeg har bodd sammen med i femten fine år. Så jeg har vært redd for å introdusere utekatten for henne i tilfelle hun skulle føle at hun ble jaget og detronisert. Katten min er redd for stort sett alt, så en ny pus i huset ville simpelthen ikke fungert. Og utepusen ville heller aldri finne på å komme inn, den er jo ikke vant til mennesker og kjemperedd.

Det er greit å være utepus i sommerhalvåret, men da høsten kom, fikk jeg virkelig kvaler. Jeg så villkatten sette seg på den siste flekken med sol i haven, antakelig for å prøve å varme seg så lenge som mulig. Og høsten har vært regnfull og kald som alle vet.

Så fikk jeg plutselig en ide en kveld. Jeg har jo en kjeller jeg ikke bruker! Men å åpne hele kjelleren for alt på fire bein (det er mange katter i nabolaget, deriblandt et par ukastrerte, tisseglade hannkatter) kunne jeg ikke gjøre. Så jeg kom på at jeg kunne ta ut en lufteventil, det ble en perfekt åpning for en liten katt. Og så fikk jeg min dyktige, tekniske datter (takk, kjære!) til å lage et lite bur til henne der inne av kyllingnetting. På denne litt luftige hybelen satt vi matskål, vann og la inn noen klær som skulle bli seng til henne.

Og gjett om jeg var spent da jeg for første gang sto og lokket på henne fra kjelleren! Og godt hjulpet med et boks tunfisk i ventil-åpningen kom hun med en gang! Jeg forlot åstedet og så på henne på avstand, hun spiste og koste seg med maten. Og senere på kvelden hadde hun lagt seg i "sengen" sin. Gjett om jeg var glad!

Og nå har det gått flere uker, og hybelboeren vår liker seg kjempegodt! Hun overnatter inne hver natt og venter på meg hver morgen når jeg kommer med maten hennes. På dagen er hun ofte ute i haven, ser jeg. Og jeg har ikke sett noen andre artsfrender på hybelen hennes, jeg tror hun har klart å sette seg i respekt der.

Det er så godt at jeg kan gå vinteren i møte uten å bekymre meg så mye for den lille, frosne pusen mer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en fin historie :rødme:

Også fint å vite at det finnes gode, omsorgsfulle personer som deg :)

:klemmer: til deg, for å gjøre verden en liten smule bedre!

Gjest Simbelmynë
Skrevet

Så koselig historie :) Det var en fin idé å gjøre det på den måten. Det skulle vært flere som gjør sånt! Jeg ville nok også forsøkt å få henne kastrert etterhvert for å hindre at det plutselig blir flere å passe på (selv om jeg skjønner at det kan bli en utfordring!).

Gjest Problematique
Skrevet

For en deilig historie, jeg blir glad for å høre om mennesker som gjør slikt :klemmer:

Skrevet

Nei, for en hyggelig historie:) Du har et godt hjerte, det skal du ha :klemmer:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

For en koselig historie! :klemmer:

Sitter med gåsehud på hele meg! :fnise:

Skrevet

Nå ble jeg skikkelig rørt, utrolig koselig at det finnes mennesker som deg der ute!! :klemmer:

Skrevet

Kjempefint gjort av deg! En pus mindre som sulter og fryser! :blomst: Til deg!

Skrevet

Åh, så fantastisk koselig! :rødme:

Gjest SmallTalk
Skrevet

Så utrolig fin og god historie! Du er snill, du! :rødme:

Skrevet

Så koselig! Dette var helt herlig gjort av deg, du er en :engel: og det skulle vært flere som gjorde som deg! Ønsker deg en herlig kveld med pus i hus! :klem1:

Skrevet

Så koselig. Jeg kan nesten se henne for meg der hun ligger i "hybelen" sin. :)

Skrevet

Hvis du skal sterilisere henne, må du først få henne håndtam. Da kan du bruke et håndkle som du surrer rundt henne slik at hun ikke kan klore. Bruk hansker.

Vet ikke hvilke klær du har lagt til underlag, men ull er best og gir mest varme også når den blir våt. Du kan også fôre veggene med ull for å gjøre det varmere. Kattens kropp avgir varme og den blir i hulen hennes hvis du isolerer med ull. Foran åpningen kan du også ha et stykke ull, men vent til hun blir vant til å være der.

Du er en skikkelig dyrevenn. Skulle vært flere som deg.

Skrevet

Tusen takk for alle koselig tilbakemeldinger! Jeg ble kjempeglad for disse :rødme:

Det var lurt å fore "hybelen" med ull, farve. Hvilken form for ull hadde du tenkt? Gamle klær, tepper eller noe annet jeg kan kjøpe som det blir praktisk å legge inni, matter av noe slag f.eks.?

Skrevet
Tusen takk for alle koselig tilbakemeldinger! Jeg ble kjempeglad for disse :rødme:

Det var lurt å fore "hybelen" med ull, farve. Hvilken form for ull hadde du tenkt? Gamle klær, tepper eller noe annet jeg kan kjøpe som det blir praktisk å legge inni, matter av noe slag f.eks.?

Du kan bruke vanlig tykk papp fra en eske f.eks. på veggene og i taket i stedet eller i tllegg til ull. Eller skjære til isopor hvis du har. Det meste av varmen forsvinner gjennom taket, så kanskje isolere ekstra der? Vet ikke hvor kalde vintrene er hos dere...

Som underlag kan du legge plast (isolerer også) i bunnen og en plate papp fra en gammel banankasse f.eks. På pappen legger du en gammel ullgenser eller to (Fretex selger sånt billig).

Ren ull er best mht til isolasjon men også spesielt fuktighet på underlaget, men er kanskje litt dyrere hvis du ikke har noe gammelt liggende. Men alt er bedre enn å ligge ute, så ta det du har.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...