Gjest UngFrøken Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Hvor mye har alderen egentlig å si når en skal gifte seg? Jeg er selv 19 år og min kjæreste er 23.Forholdet har vart i ett år. Vi har valgt å prøve å unngå å ha sec, og har derfor vagt å ikke flytte sammen før vi er gift (bare respekter), noe vi begge har blitt enige om. Vi bor bare et kvartal unna hverandre, og tilbringer mye tid i fellesskap. Vi lager mat ilag, betaler regninger, rydder, vasker og det meste som hører med. Vi lærer stadig hverandre å kjenne, både på godt og vondt. Jeg må her påpeke at det aller meste er på godt! Vi har også en svær god kommunikasjon oss i mellom. Saken er at min Kjære begynner å komme i gifteklar alder. Dette er en fantastisk mann jeg har drømt lenge om, og har et stort ønske og håp om at dette forholdet skal vare, og at det skal bli min kommende ektemann - en gang. Jeg føler med litt for ung enda. Vi har snakket masse om dette, og har respekt for mine følelser. Kjærligheten vår lever i "nået". Han har sagt at han selvfølgelig vil vente til jeg er klar. Jeg vet ikke når dette blir, men det er heller ikke poenget. Poenget er at jeg kanskje hører mye på hva andre sier og mener, og at dette trekker inn på mine fremtidstanker og følelser (dårlig egenskap?). De fleste mener at 22 er en "minimumgrense" for å gifte seg. Ja, jeg er ung, og akkurat nå føler jeg meg ikke klar til å bli kone. Vil bare høre dere fremmedes meninger, og ikke bare vennekretsens.. Noen som har erfaringer med å gifte seg ung? dårlige eller gode? Takker for svar
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 Ja, jeg er ung, og akkurat nå føler jeg meg ikke klar til å bli kone. Det finnes vel ingen minimumsgrense for å gifte seg (se bort fra loven), men det er jo innlysende at du ikke er klar for å gifte deg, uansett om du "bare" er 19 år! Derfor vil jeg anbefale deg å vente med ekteskap til du faktisk er klar - uavhengig av hva kjæresten din måtte være. Men jeg må få lov til å spørre deg - og det er IKKE fordømmende, jeg er bare nysgjerrig - hvorfor flytter dere ikke sammen? Er det bare for å unngå sex? (som du selv skriver.)
Ebano Skrevet 9. november 2009 #3 Skrevet 9. november 2009 (endret) Ikke la deg presse til noe du ikke er klar for, bare fordi det høres fornuftig ut. Endret 9. november 2009 av Ebano
Gjest Gjest_Sonya_* Skrevet 9. november 2009 #4 Skrevet 9. november 2009 Den historien er omtrent lik min egen! Med unntak av en ting; jeg er så utrolig klar for å bli kone! Men vi har vært sammen i over tre år. Og nå vil begge! Og til høsten blir det giftermål!
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #5 Skrevet 9. november 2009 Jeg ble sammen med min kjæreste når jeg var på din alder. For meg hadde det blitt helt feil å gifte meg i så ung alder, tror heller ikke at forholdet hadde vart da. Jeg har et stort behov for å være meg selv og for å kunne utvikle meg uavhengig. Så i løpet av de 10 årene vi har vært sammen så har jeg bodd 6 år i et helt annet land. Ekte kjærlighet har ikke hastverk
Gjest UngFrøken Skrevet 9. november 2009 #6 Skrevet 9. november 2009 Det finnes vel ingen minimumsgrense for å gifte seg (se bort fra loven), men det er jo innlysende at du ikke er klar for å gifte deg, uansett om du "bare" er 19 år! Derfor vil jeg anbefale deg å vente med ekteskap til du faktisk er klar - uavhengig av hva kjæresten din måtte være. Men jeg må få lov til å spørre deg - og det er IKKE fordømmende, jeg er bare nysgjerrig - hvorfor flytter dere ikke sammen? Er det bare for å unngå sex? (som du selv skriver.) Takk for svar. Selv er jeg litt todelt: På den ene siden ønsker jeg så utrolig masse å gifte meg med han, for innerst inne bare vet jeg at det blir oss. Så hvorfor ikke bare gjøre det så fort som mulig? Men på den andre siden så vil jeg så gjerne utforske meg selv, kjæresten min og verden rundt meg før jeg binder meg til noe. Selv om jeg er sikker på han, er jeg redd jeg gjør noe jeg ikke helt er godt nok klar over selv. Ja, det hadde vært mulig å bli samboere om vi hadde klart å unngå sex, men det hadde vi umulig klart. Har prøvd å overnatte noen ganger, men det har vært forferdelig vanskelig, og vi ønsker derfor å ikke gjøre det vanskeligere enn nødvendig. Det hele er en prinsippsak..
Gjest UngFrøken Skrevet 9. november 2009 #7 Skrevet 9. november 2009 Ikke la deg presse til noe du ikke er klar for, bare fordi det høres fornuftig ut. Takk, du har et godt poeng. Må vel ærlig inrømme at jeg føler et visst press på meg. Tror jeg må ta meg en prat til med han Da vi ble sammen, var det midt oppi et bryllupsforberedelsene til en nær venn av han, som han skulle være forlover til. Dette påvirket han og samtaleemnet hans veldig. At vi føler oss så sikre på hverandre, gjør at presset har lagt og ulmet litt.
Sunshine Skrevet 9. november 2009 #8 Skrevet 9. november 2009 Du er 19 år og dere har vært sammen bare 1 år. Ja du er altfor ung til å gifte deg! Man kjenner ikke en person godt nok i deres alder etter et eneste år der man ikke en gang har bodd sammen.
Gjest UngFrøken Skrevet 9. november 2009 #9 Skrevet 9. november 2009 Den historien er omtrent lik min egen! Med unntak av en ting; jeg er så utrolig klar for å bli kone! Men vi har vært sammen i over tre år. Og nå vil begge! Og til høsten blir det giftermål! Så flott! Forskjllen er vel at dere har vært sammen i over tre år og vi bare i ett... Er likevel herlig å høre at du er så klar for å bli kone
Gjest megvel Skrevet 9. november 2009 #10 Skrevet 9. november 2009 Jeg tror du må tørre å lure på om han vil gifte seg først og fremst for å ha sex. Å gifte seg er en såpass stor ting at hvis sex er hovedgrunnen så synes jeg dere heller kan vente litt til. Du er 19 år gammel. Du sier selv at du føler deg for ung, at du vil utforske verden mer før du binder deg. Jeg får ikke følelsen av at du ønsker å gifte deg med denne mannen på dette tidspunktet. Da kan du fint komme til å angre på det om du likevel gjør det. Du må ønske det selv. Det skal være rett for deg, ikke bare for han!
Gjest UngFrøken Skrevet 9. november 2009 #11 Skrevet 9. november 2009 Jeg ble sammen med min kjæreste når jeg var på din alder. For meg hadde det blitt helt feil å gifte meg i så ung alder, tror heller ikke at forholdet hadde vart da. Jeg har et stort behov for å være meg selv og for å kunne utvikle meg uavhengig. Så i løpet av de 10 årene vi har vært sammen så har jeg bodd 6 år i et helt annet land. Ekte kjærlighet har ikke hastverk Takk for at du deler din erfaring Ønsker dere alt lykke til videre!
Sapree Skrevet 9. november 2009 #12 Skrevet 9. november 2009 Når man gifter seg kjenner dette ingen alder, unntatt at man bør være myndig så om man er 19, 23, 35, 52 eller 80 så spiller det ingen rolle. Man gifter seg fordi man har LYST til det! Jeg vil anbefale deg å vente til du er sikker på deg selv og partneren din:) Jeg synes du bør spørre ham om sex kan være bakgrunnen til at han vil gifte seg snart? Noen menn blir rastløse om de venter for lenge...Ellers så vil ikke ekteskap endre noen ting som helst. Man lever sannsynlig veldig likt som før..
Gjest UngFrøken Skrevet 9. november 2009 #13 Skrevet 9. november 2009 Du er 19 år og dere har vært sammen bare 1 år. Ja du er altfor ung til å gifte deg! Man kjenner ikke en person godt nok i deres alder etter et eneste år der man ikke en gang har bodd sammen. Jeg tror du må tørre å lure på om han vil gifte seg først og fremst for å ha sex. Å gifte seg er en såpass stor ting at hvis sex er hovedgrunnen så synes jeg dere heller kan vente litt til. Du er 19 år gammel. Du sier selv at du føler deg for ung, at du vil utforske verden mer før du binder deg. Jeg får ikke følelsen av at du ønsker å gifte deg med denne mannen på dette tidspunktet. Da kan du fint komme til å angre på det om du likevel gjør det. Du må ønske det selv. Det skal være rett for deg, ikke bare for han! Hmm dere har kanskje rett. Skal tenke nøye på det. Megvel: Jeg er helt enig i at sex ikke burde være en hovedgrunn, og dette er et tema som kanskje spiller en litt for stor rolle akkurat nå i vår avgjørelse. Og ja, dette blir feil. Men hvordan vet en at det er rett for begge?
Gjest megvel Skrevet 9. november 2009 #14 Skrevet 9. november 2009 Hmm dere har kanskje rett. Skal tenke nøye på det. Megvel: Jeg er helt enig i at sex ikke burde være en hovedgrunn, og dette er et tema som kanskje spiller en litt for stor rolle akkurat nå i vår avgjørelse. Og ja, dette blir feil. Men hvordan vet en at det er rett for begge? Spør deg selv om du ville gifte deg med han om du ikke hadde noe imot sex og samboerskap?
Gjest Gjest_Sonya_* Skrevet 9. november 2009 #15 Skrevet 9. november 2009 Så flott! Forskjllen er vel at dere har vært sammen i over tre år og vi bare i ett... Er likevel herlig å høre at du er så klar for å bli kone Nå skal ikke jeg rådgi noen på min egen alder her.. Og mange vil nok synes jeg også er for ung, selv om vi har vært sammen en stund. Men uansett, den forskjellen er viktig! Personlig synes jeg ikke alder har noe å si om man virkelig, og da mener jeg virkelig, vet hva man vil, MEN, den forskjellen vi snakket om er vel heller det som teller: en må føle seg klar! Så ikke føl at du MÅ dette! Elsker han deg så mye at han vil dele resten av livet med deg så er han absolutt i stand til å vente til du også er klar!
Bellatrix Skrevet 9. november 2009 #16 Skrevet 9. november 2009 Du virker ikke som å være klare for å gifte deg. Det sier du jo selv at du ikke er. Da synes jeg du skal vente.
Gjest Majjie Skrevet 9. november 2009 #17 Skrevet 9. november 2009 Jeg gifter meg til neste år, da er jeg 25, og min kjekke mann 28. Og tro meg, VI får høre at vi er unge, og til og med at vi "rusher" å bli gift! Og på bryllupsdagen så har vi vært sammen i tre og et halvt år.. Jeg ville ventet en stund, selv om det er veldig kjekt og romantisk å gifte seg, for ikke å glemme å ha sex, så ville jeg drøyd det så lenge du kan innenfor rimelighetens grenser, to-tre år. Hvis du har funnet mannen i ditt liv, som du skal bli gammel med, så er et år eller to veldig lite i det store og hele.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2009 #18 Skrevet 10. november 2009 Hei! Vel, jeg vet at jeg er laangt under gjennomsnittet, men jeg gifta meg da jeg var 18 år gammel! Kjæresten min var da 24 år, og vi hadde vært sammen i ett år og 8 mnd. Nå har vi vært gift noen år, og vi er mer lykkelig enn noensinne! Så for oss var det det rette! Når du har funnet den du vil leve resten av livet sammen med, så er det ingen vits å vente, syns jeg. Men jeg var veldig moden for alderen, og følte meg klar for det.
Nuith Skrevet 10. november 2009 #19 Skrevet 10. november 2009 Hvis du er usikker, så er du for ung. Og det gjelder uansett om du er 19 eller 39
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2009 #20 Skrevet 10. november 2009 Hvor mye har alderen egentlig å si når en skal gifte seg? Jeg er selv 19 år og min kjæreste er 23.Forholdet har vart i ett år. Vi har valgt å prøve å unngå å ha sec, og har derfor vagt å ikke flytte sammen før vi er gift (bare respekter), noe vi begge har blitt enige om. Vi bor bare et kvartal unna hverandre, og tilbringer mye tid i fellesskap. Vi lager mat ilag, betaler regninger, rydder, vasker og det meste som hører med. Vi lærer stadig hverandre å kjenne, både på godt og vondt. Jeg må her påpeke at det aller meste er på godt! Vi har også en svær god kommunikasjon oss i mellom. Du må iallefall ikke gifte deg uten å ha hatt sex med ham! Og ikke bare èn gang, men mange ganger. Det er den største tabben en kan gjøre, og må på det sterkeste frarådes. Når en er ung, tror en i forelskelsens rus at slikt ikke betyr så mye, og mindre etter hvert. Men det er helt feil! Sex betyr mer for en kvinne etterhvert som hun blir eldre og blir bedre kjent med sine seksuelle lyster. Og stemmer ikke sex'en på hjemembane da, da vil det bli en veldig vanskelig situasjon. De som sier at dette ikke stemmer, lyver enten for seg selv eller andre. Lykke til med gifting, men når du er gammel nok og klar for det. Det er du tydeligivs ikke, når du legger ut denne tråden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå