Gå til innhold

Endel mennesker burde ikke hatt hund

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Jeg har en lang og nydelig tur jeg går med hunden min tre ganger ukentlig ..

Nå skjedde det igjen .. hunden min ble overfalt av en hund som gikk løs. Eieren kom heldigvis før den rakk å skade hunden min for mye, men det var skikkelig kamp en stund. Nå halter hunden min skikkelig - og jeg er rasende ..

Hvor lite vett har enkelte hundeeiere? Jeg sa til mannen min at neste gang tar jeg med meg kniv - for nå er jeg lei av disse overfallene. Det er bare 3 dager siden sist.

Er det virkelig slik det skal være? Vi som har snille og rolige hunder kan ikke gå tur med dem i bånd lenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så du har tenkt til å stikke ned hunden om den angriper igjen? Har du snakket alvorlig med eier? Kontaktet politiet om det? Vært hos dyrlegen?

Og hvorfor må du vente på eier? Hadde mine hunder blitt overfallt av en annen hadde jeg gjort det jeg måtte for å få hunden vekk, om det så er å sparke den vekk. Jeg vil ikke risikere livet til hunden min med å vente på en eier som kanskje ikke kommer.

Skjønner du blir irritert, men verden er desverre slik at mange hundeeiere tenker ikke lengre enn nesetippen

Endret av Shock
Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Nei, jeg kommer ikke til å ha med meg kniv på turene mine ... men tanken har unektelig virket fristende når vi har 5 km igjen å gå til bilen og hunden din halter og virker nervøs.

Nå har jeg mest lyst til å grine og slutte å gå tur - to slike overfall på 3 dager er mye, synes jeg.

Og nei, jeg står ikke og venter på eier, men heldigvis så har eier kommet ganske kjapt de gangene vi har truffet på hunder alene. Jeg er nok mer pysete - men mannen min sier at han hadde sparket hodet av hunden om ikke eieren hadde dukket opp akkurat da.

Vårt turområde er et av byens fineste turområder for joggere, turgåere, hundeeiere og familier - og det står skilt at det er BÅNDTVANG hele året, det samme står og lese på kommunens web-sider. De har riktignok et forsøk med oppheving av båndtvangen mellom 21:30 og 06:00 - men det ser ikke ut til å være nok for enkelte.

Jeg skal nå ringe kommunen og be dem håndheve reglene sine bedre slik at vi skal slippe å gå tur med hjertet i halsen og vente på neste løsbikje.

Der er utrolig mange hundeeiere som TROR de har kontroll på hundene sine ...

Skrevet

Ingen tvil om at det er utrolig kjipt å oppleve sånt, og potensielt få ødelagt hunden sin - ihvertfall forholdet den har til andre hunder. Men jeg tviler på at kommunen kommer til å løfte en finger for å kontrollere at båndtvangen blir respektert. Derimot skader det ikke å notere navnet på eier av hunden og anmelde til politiet. Ei bot er nok det som svir mest for mange.

Jeg har som regel hunden løs selv, men ikke der det er ukjente hunder. Ser jeg en løs hund komme mot min er jeg snar til å slippe min egen sånn at situasjonen blir mindre kunstig. Løse hunder gjør sjelden skade på hverandre, fordi de får mulighet til å kommunisere og skape avstand.

Skrevet
Ingen tvil om at det er utrolig kjipt å oppleve sånt, og potensielt få ødelagt hunden sin - ihvertfall forholdet den har til andre hunder. Men jeg tviler på at kommunen kommer til å løfte en finger for å kontrollere at båndtvangen blir respektert. Derimot skader det ikke å notere navnet på eier av hunden og anmelde til politiet. Ei bot er nok det som svir mest for mange.

Det er jo ikke alle steder det er båndtvang nå, her for eksempel ble den opphevet i slutten av august. Ikke at det forsvarer noe altså, alle burde selvsagt ha kontroll på hundene sine når de lar dem løpe løse.

Skrevet
Det er jo ikke alle steder det er båndtvang nå, her for eksempel ble den opphevet i slutten av august. Ikke at det forsvarer noe altså, alle burde selvsagt ha kontroll på hundene sine når de lar dem løpe løse.

Og nå så ikke jeg det andre svaret fra TS før etterpå. Da er jeg helt enig i at en anmeldelse er på sin plass.

Skrevet
Ser jeg en løs hund komme mot min er jeg snar til å slippe min egen sånn at situasjonen blir mindre kunstig. Løse hunder gjør sjelden skade på hverandre, fordi de får mulighet til å kommunisere og skape avstand.

Dette er et godt råd. Da skader ikke hunden seg ved å snuble i båndet.

Skrevet

Unntak fra båndtvang gjelder faktisk kun når hunden ikke er til sjenanse for andre og eier har tilnærmet 100% innkalling på hunden. Så selv om man ferdes i utmark feks. der det ikke er båndtvang, så skal man slippe å bli oppsøkt av løse hunder. Men det er mange som tror at fravær av båndtvang tilsvarer full frihet og veldig lite ansvar, det er da man får et problem.

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Jeg har som regel hunden løs selv, men ikke der det er ukjente hunder. Ser jeg en løs hund komme mot min er jeg snar til å slippe min egen sånn at situasjonen blir mindre kunstig. Løse hunder gjør sjelden skade på hverandre, fordi de får mulighet til å kommunisere og skape avstand.

Er pult og pule ansett som stygge ord eller banneord?

Alle bruker det jo, selv godt voksne. Men hvorfor lærer "vi" barna (alt fra 5-til 12-åringer og sikkert eldre også) at det er stygge ord og at slikt bruker man ikke hvis det ikke er det?

Snakket med en hyggelig dame i Parkvesenet idag. Hun sa at dette området har fullstendig båndtvang, døgnet og året rundt - INTET UNNTAK. Det er absolutt ingen unnskyldning at "man har full kontroll på hunden" ...

Jeg ble anbefalt å ta bilder og anmelde ethvert forhold jeg måtte oppleve hvor løshunder er involvert og det kommer jeg selvsagt til å gjøre.

De hadde hatt mange telefoner - og ville skilte området enda bedre. Det virker nemlig som enden hundeeiere har problemer med å lese skilt.

Skrevet
Snakket med en hyggelig dame i Parkvesenet idag. Hun sa at dette området har fullstendig båndtvang, døgnet og året rundt - INTET UNNTAK. Det er absolutt ingen unnskyldning at "man har full kontroll på hunden" ...

Jeg ble anbefalt å ta bilder og anmelde ethvert forhold jeg måtte oppleve hvor løshunder er involvert og det kommer jeg selvsagt til å gjøre.

De hadde hatt mange telefoner - og ville skilte området enda bedre. Det virker nemlig som enden hundeeiere har problemer med å lese skilt.

Jeg ville absolutt tatt en prat med hundeeieren(e?) Og kreve betaling for tort og svie. Uforsvarlig å la hunden gå lørt i populært turområde, når hunden er agressiv i tillegg. Hadde denne hunden angrepet min hund hadde eieren hvertfall fått så ørene stod ut og litt til pluss en regning fra dyrelegen. Enkelte er bare så selvsentrisk at det er skummelt...

Skrevet

Først noen kommentarer til båndtvang. Såvidt jeg husker sier Hundeloven at vi har generell båndtvang i perioden 1. april til 20. august. Utover denne perioden kan kommunene komme med vedtekter for utvidet båndtvang. Her i Oslo har jeg f. eks ikke hørt om noe sånt, bortsett fra at man skal ha kontroll på hunden.

Jeg synes det grenser til mishandling at en hund aldri får gå fri. Loven er til for å beskytte viltet og ikke oss mennesker og hunder. Så jeg har nok tenkt mer på hundene enn loven, men selve intensjonene i loven har jeg respektert - altså hensynet til viltet. Derfor blir det helt dustete å høre alle som sier de slipper hunden langt inne i marka (der viltet er), men ikke i en park i sentrum av byen.

Og forresten - vil du ha bråk er det bare å tviholde i båndet når en løshund kommer for å hilse. Ellers er jeg helt enig i overskriften til trådstarter: Endel mennesker burde ikke hatt hund.

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet
Først noen kommentarer til båndtvang. Såvidt jeg husker sier Hundeloven at vi har generell båndtvang i perioden 1. april til 20. august. Utover denne perioden kan kommunene komme med vedtekter for utvidet båndtvang. Her i Oslo har jeg f. eks ikke hørt om noe sånt, bortsett fra at man skal ha kontroll på hunden.

Jeg synes det grenser til mishandling at en hund aldri får gå fri. Loven er til for å beskytte viltet og ikke oss mennesker og hunder. Så jeg har nok tenkt mer på hundene enn loven, men selve intensjonene i loven har jeg respektert - altså hensynet til viltet. Derfor blir det helt dustete å høre alle som sier de slipper hunden langt inne i marka (der viltet er), men ikke i en park i sentrum av byen.

Og forresten - vil du ha bråk er det bare å tviholde i båndet når en løshund kommer for å hilse. Ellers er jeg helt enig i overskriften til trådstarter: Endel mennesker burde ikke hatt hund.

Her i byen har de 3 store inngjerda områder hvor folk kan la hundene løpe fritt. I dette turområdet jeg snakker om er det total båndtvang året rundt, dette for at folk skal kunne ferdes uten å frykte løshunder.

Vil også legge til at dette turområdet er en sti rundt et stort vann med gjess og ender .. Det er store utmarker som grenser til turstien, her er det masse rådyr, ser flere hver gang vi går tur, det er også bønder som har sine beitemarker grensende til vannet - her beiter det sauer i hopetall.

Jeg søkte litt på nettet og fant flere artikler med historier og bilder av hunder som er blitt angrepet av løshunder, det var også flere historier om gjess som var blitt drept av hunder.

I tillegg så er det mange som frykter dette turområdet pga så mange hundeeiere ikke klarer å lese skilter og forholde seg til de regler som faktisk gjelder for området.

Allikevel så finnes det hundeeiere som lar sin egen egoisme råde og slipper hunden sin ..

Jeg er nå blitt oppfordret til å anmelde slike forhold neste gang jeg ser .. og det håper jeg andre også gjør.

Gjest Gjest_Kalle_*
Skrevet

Det som TS skriver om skjedde meg idag. Jeg gikk rundt et populært turområde idag med min lille hund da det kom en stor rotweiler plutselig løpende bort. Han ble stående over min hund og nappet til han. Jeg ble helt maktesløs for dette er av de digre hundene som jeg ikke helt tør å dytte selv og sparke vekk når de gjør sånn. Og ikke fikk jeg løs min hund. Eierne til rotweilern ropte og ropte og kom ikke bort.....

Etterhvert ga rotweilern seg. Jeg sto maktesløs igjen.

Nå er nylige to akkurat unnagjorte måneder med hundekurs som skulle kurere min lille hunds nervøsitet etter en lignende episode i vasken...:(:(:(

Jeg syntes ikke det gjorde noe at folk hadde hundene sine løse før fordi så og si de fleste har jo kontroll på hunden sin.

Finnes det virkelig noe politistraff mot sånne idioteiere?

Gjest Gjest_Kalle_*
Skrevet

Det som TS skriver om skjedde meg idag. Jeg gikk rundt et populært turområde idag med min lille hund da det kom en stor rotweiler plutselig løpende bort. Han ble stående over min hund og nappet til han. Jeg ble helt maktesløs for dette er av de digre hundene som jeg ikke helt tør å dytte selv og sparke vekk når de gjør sånn. Og ikke fikk jeg løs min hund. Eierne til rotweilern ropte og ropte og kom ikke bort.....

Nå er nylige to akkurat unnagjorte måneder med hundekurs som skulle kurere min lille hunds nervøsitet etter en lignende episode i vasken...:(:(:(

Jeg syntes ikke det gjorde noe at folk hadde hundene sine løse før fordi så og si de fleste har jo kontroll på hunden sin.

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Det er tragisk at folk skal grue seg for å gå tur med hundene sine pga uvettige hundefolk som ikke klarer å forholde seg til reglementet.

Jeg kommer til å anmelde ethvert sånn forhold for framtiden, og jeg skal være påpasselig med å minne folk på båndtvangen hvis jeg ser de ikke bryr seg.

Min turglede med hunden er totalt ødelagt, mannen min har begynt å ta turen med hunden på formiddagen - fordi da slipper vi disse "idiotene" som tror at de og hunden er verdens midtpunkt.

Skrevet

Har opplevd det samme flere ganger.

Blitt bitt selv også.

Skrevet

Selv bor jeg i en by der det er båndtvang hele året i sentrum og de fleste friområder. Det finnes enkelte områder det er tillat å la hunden gå løs til spesielle tider på døgnet, men det er unntaket snarere enn regelen. Jeg har lest reglementet, og vet godt hvorog når det er lov og ikke lov.

Hadde min hun blitt angrepet hadde jeg anmeldt eier!!! Jeg kommer til å gi beskjed til folk som går med hunden løs at "Her er det båndtvang!" Det har irritert meg i mange år at noen bevisst bryter reglene, selv om jeg ikke har hatt hund selv, før nå.

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet
Selv bor jeg i en by der det er båndtvang hele året i sentrum og de fleste friområder. Det finnes enkelte områder det er tillat å la hunden gå løs til spesielle tider på døgnet, men det er unntaket snarere enn regelen. Jeg har lest reglementet, og vet godt hvorog når det er lov og ikke lov.

Hadde min hun blitt angrepet hadde jeg anmeldt eier!!! Jeg kommer til å gi beskjed til folk som går med hunden løs at "Her er det båndtvang!" Det har irritert meg i mange år at noen bevisst bryter reglene, selv om jeg ikke har hatt hund selv, før nå.

Jeg burde selvsagt anmeldt disse tilfellene, og igår opplevde jeg igjen en mann med løs hund som kom løpende mot oss i full fart. Vi bad ham ta hunden i bånd med en gang - og han klarte heldigvis å kalle ham inn igjen.

Blir så oppgitt av dette som snart dreper all lyst til å gå tur. Disse folkene er noen skikkelige egoister som ikke tenker lenger enn seg selv og sin egen hund.

Skrevet
Jeg burde selvsagt anmeldt disse tilfellene, og igår opplevde jeg igjen en mann med løs hund som kom løpende mot oss i full fart. Vi bad ham ta hunden i bånd med en gang - og han klarte heldigvis å kalle ham inn igjen.

Blir så oppgitt av dette som snart dreper all lyst til å gå tur. Disse folkene er noen skikkelige egoister som ikke tenker lenger enn seg selv og sin egen hund.

Jeg synes du overreagerer. Det kan virke som du ser enhver løs hund som en trussel? Denne frykten kan du overføre til din hund med det resultat at din hund blir stressa og aggressiv mot andre hunder. Kanskje du og din hund burde ta et kurs for å bli bedre vant med andre hunder? De aller fleste løse hunder er ikke aggressive mot andre hunder. Hvis de er aggressive bør de selvsagt gå i bånd.

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet
Jeg synes du overreagerer. Det kan virke som du ser enhver løs hund som en trussel? Denne frykten kan du overføre til din hund med det resultat at din hund blir stressa og aggressiv mot andre hunder. Kanskje du og din hund burde ta et kurs for å bli bedre vant med andre hunder? De aller fleste løse hunder er ikke aggressive mot andre hunder. Hvis de er aggressive bør de selvsagt gå i bånd.

Man kan fint sosialiserer hunden sin uten å la den gå løs på steder med båndtvang. Jeg går ukentlig turer med andre i hundeklubben min på et sted hvor det er lov å slippe hundene. De kan kose seg og løpe sammen - MEN JEG SLIPPER ALDRI HUNDEN LØS STEDER HVOR DET ER BÅNDTVANG. Det burde være en selvfølge.

Men nå er det faktisk slik at det er båndtvang og da SKAL man ha hunden i bånd uansett. Folk som ikke respekterer dette bør ærlig talt ikke ha hund.

Ikke rart at hundeeiere ofte blir sett på som noen store egoister når man ikke klarer å forholde seg til de regler som er satt.

Å si at man har kontroll på hunden er noe stort tull - det samme sa han jeg traff igår. Allikevel så tok hunden ut og bykset mot oss. Man har ikke full kontroll uten å ha hunden i bånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...